745 419 läst · 1 883 svar
745k läst
1,9k svar
Projekt källare
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 722 inlägg
Kände de igen dig?
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 303 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 303 inlägg
Ja, jag är glad att jag undvek The Concretalypse.
Småpysslar lite idag efter nattjour, fick ju trots allt vila några icke-konsekutiva timmar så då måste man fånga dagen.
Förbereder bl.a. för att snygga till lite som jag fick kritik för tidigare. Då behövs lite extra ljus.
Nöjd med pumpgropen/porten till plan -2. Den ska få en riktig lucka framöver men det lär dröja lite. Den här fulluckan får duga så länge.
Småpysslar lite idag efter nattjour, fick ju trots allt vila några icke-konsekutiva timmar så då måste man fånga dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förbereder bl.a. för att snygga till lite som jag fick kritik för tidigare. Då behövs lite extra ljus.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nöjd med pumpgropen/porten till plan -2. Den ska få en riktig lucka framöver men det lär dröja lite. Den här fulluckan får duga så länge.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 227 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 227 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 303 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 303 inlägg
Logga in
Skapa konto
Använde det sista gruset (och massa krossrester) till att jämna av i hörnet inför gjutning av platta där. Tydligen måste jag beställa mer grus, jag har ingen lust att banka sönder berget till 8-16 för hand hur frustrerad jag än är.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 303 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 303 inlägg
Hur menar du? Jag kommer gjuta en klack runt röret och hålet i grundmuren bakom där det rinner in vatten men jag måste också gjuta en platta som är högre upp än den befintliga pga att jag inte har lust att spräcka mer berg just där.
Det var plattan jag syftade på. Såg ut på bilden som du endast ha grus därtommib skrev:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 303 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 303 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 303 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 303 inlägg
Logga in
Skapa konto
Här har jag en liten fundering. Det ska bli en dörr i en vägg som ska byggas här. Tanken är att bygga den väggen av lecablock, bl.a. för att undvika träreglar och gipsskivor där nere. Dörröppningen är 900 mm, avståndet mellan de två träklossarna som ligger där. Frågan är hur man ska göra för att få väggen stabil när den bara består av ett partiellt block på vardera sida dörren?
Min plan är att dubba in armeringsjärn i väggarna bredvid i typ vartannat eller vart tredje varv, samt att borra uppifrån i stenarna och dubba i vertikala armeringsjärn så långt det går. Ovanför dörren tänkte jag sätta en lecabalk eller platsgjuta en betongbalk, har inte bestämt mig än.
Någon som har några tankar?