Kände de igen dig? ;)

• Gilla
  • Haha
keeej och 6 till
  • Laddar…
Jag tänker mest vilken sabla tur du hade som hann gjuta innan cementapokalypsen.

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag tänker mest vilken sabla tur du hade som hann gjuta innan cementapokalypsen.
cementapokalypsen?
Nu har jag nog tyvärr missat något väsentligt, blir mer än lite orolig av uttrycket. Kan någon insatt förtydliga?

Jag har 20ton kvar att gjuta innan jag är färdig med mitt projekt...

C coccon skrev:
cementapokalypsen?
Nu har jag nog tyvärr missat något väsentligt, blir mer än lite orolig av uttrycket. Kan någon insatt förtydliga?

Jag har 20ton kvar att gjuta innan jag är färdig med mitt projekt...
Gjut fort :)
https://www.svd.se/last-lage-for-cementas-kalkbrytning

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ja, jag är glad att jag undvek The Concretalypse.

Småpysslar lite idag efter nattjour, fick ju trots allt vila några icke-konsekutiva timmar så då måste man fånga dagen.

Underjordisk byggarbetsplats med extra belysning, täckt pumpgrop och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förbereder bl.a. för att snygga till lite som jag fick kritik för tidigare. Då behövs lite extra ljus.

Byggarbetsplats med pumpgrop och byggmaterial, täckt med genomskinlig plast och plywood.
Skapa konto

Öppen pumpgrop i betonggolv täckt av en tillfällig trälucka, omgivet av plast och byggmaterial.
Skapa konto

Nöjd med pumpgropen/porten till plan -2. Den ska få en riktig lucka framöver men det lär dröja lite. Den här fulluckan får duga så länge.

• Gilla
keeej och 8 till
  • Laddar…
Glöm inte att projektera för hiss nu när du har två plan, man vet aldrig när det behövs:p.
/B

S
tommib tommib skrev:
Nöjd med pumpgropen/porten till plan -2. Den ska få en riktig lucka framöver men det lär dröja lite. Den här fulluckan får duga så länge.
Bra att du har utrymme för mer utgrävning och möjlighet till mer utmaning för plan -2. Ännu mindre lucka att använda än din omtalade källarelucka. :rofl:

tommib
Hörn av en betongkällare med jämnat grus och kross mot bergvägg, förberett för gjutning.
Skapa konto

Använde det sista gruset (och massa krossrester) till att jämna av i hörnet inför gjutning av platta där. Tydligen måste jag beställa mer grus, jag har ingen lust att banka sönder berget till 8-16 för hand hur frustrerad jag än är.

• Gilla
rotbackarn och 2 till
  • Laddar…
Varför gjuter du inte en klack där?

tommib
Hur menar du? Jag kommer gjuta en klack runt röret och hålet i grundmuren bakom där det rinner in vatten men jag måste också gjuta en platta som är högre upp än den befintliga pga att jag inte har lust att spräcka mer berg just där.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Hur menar du? Jag kommer gjuta en klack runt röret och hålet i grundmuren bakom där det rinner in vatten men jag måste också gjuta en platta som är högre upp än den befintliga pga att jag inte har lust att spräcka mer berg just där.
Det var plattan jag syftade på. Såg ut på bilden som du endast ha grus där

Det ser ju ut att vara jättemycket berg kvar att spräcka - så kan du väl inte ha det?

• Gilla
  • Haha
minitoy och 7 till
  • Laddar…
tommib
Lekt murare efter jobbet

Oavslutat murprojekt i källare med betongblock, byggmaterial och verktyg på plastöverdraget golv.
Skapa konto

Hobby murning i källare med pågående arbete, murblocksvägg, cementblandare och byggverktyg.
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
tommib
En byggarbetsplats med markerad dörröppning mellan två träklossar och armeringsjärn.
Skapa konto

Här har jag en liten fundering. Det ska bli en dörr i en vägg som ska byggas här. Tanken är att bygga den väggen av lecablock, bl.a. för att undvika träreglar och gipsskivor där nere. Dörröppningen är 900 mm, avståndet mellan de två träklossarna som ligger där. Frågan är hur man ska göra för att få väggen stabil när den bara består av ett partiellt block på vardera sida dörren?

Min plan är att dubba in armeringsjärn i väggarna bredvid i typ vartannat eller vart tredje varv, samt att borra uppifrån i stenarna och dubba i vertikala armeringsjärn så långt det går. Ovanför dörren tänkte jag sätta en lecabalk eller platsgjuta en betongbalk, har inte bestämt mig än.

Någon som har några tankar?

Mitt första förslag är att du inte ska överdriva det där. Ett par dubb som du tänkt räcker gott.

mitt andra förslag är att krångla till det och gjuta lite.

Del av källarutrymme med betongpelare och trästöd, synliga kablar och byggmaterial, samt renoveringsarbete pågår.
Skapa konto

• Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.