tommib
Jag har massa lecasten så väggen kommer bli byggd av det. Får väl se om det går att få tag på betong längre fram i höst... Kanske ska snabba på de delarna av projektet som kräver det. Tyvärr behövs det också andra cementprodukter, som puts...

Edit: Eller kanske ändå gjuta en "karm" av betong. Då kan den armeras och samverka med armeringen som dubbas in i väggen. Hmm.... Tål att tänkas på lite. Borde inte gå åt så mycket betong heller.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag har massa lecasten så väggen kommer bli byggd av det. Får väl se om det går att få tag på betong längre fram i höst... Kanske ska snabba på de delarna av projektet som kräver det. Tyvärr behövs det också andra cementprodukter, som puts...

Edit: Eller kanske ändå gjuta en "karm" av betong. Då kan den armeras och samverka med armeringen som dubbas in i väggen. Hmm.... Tål att tänkas på lite. Borde inte gå åt så mycket betong heller.
ja det var en betongkarm jag tänkte på. Jag gjorde det för att min vägg är av hålsten och värdelös att fästa en karm i, men också för att det blir en klippstabil infästning av en potentiellt tung dörr mot garaget som används frekvent.
 
richardtenggren
Om du ställer en UPE av lämplig dimension på var sida om öppningen och sedan sätter en överliggare på lämplig höjd, förankrar de stående i tak golv och tak. Då borde du kunna ”kila” in lecan i UPE:n och få väggen stabil. Vill minnas att jag sett liknande lösningar i industrin i alla fall :)

Om inte annat en bra anledning för att svetsa lite :)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Även om jag verkligen gillar tanken på att svetsa lite så är jag inte riktigt där än i min "träning" och dessutom är det knepigt med ventilationen där nere. I så fall måste jag bygga ett rökutsug för att slippa andas in svetsröken. Min sundströmsmask får inte plats under svetshjälmen...

Väldigt bra idé dock med UPE-balk, hade inte tänkt på det.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Ja det där med svetsning är inte min grej heller riktigt, lite för få timmar :p

Man skulle kunna göra en skruvbar lösning med flänsar tänkte jag, så kan du prefabricerad dem ovanjord. Då är det ju bara om de går in på längden :)
 
tommib
Ja, det är inga problem att få in dem på längden och lyfthjälp finns ju att få tag på. Tyvärr var det ganska dyrt med UPE-balk, det skulle gå på ett antal tusenlappar att bygga en karm av det. Frugan började knorra lite nu och undra varför jag skulle bygga in berget. Hon tyckte det var onödigt när det bara ska bli en källare...
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Inte överarbeta nu. Armeringsjärn in i befintliga väggen räcker fint. Borra lite snett, tryck in järnen och böj dom åt rätt håll så låser dom i hålen. Givetvis ska hålen vara sneda åt olika håll så att väggen som helhet låser fast dom.

För att fästa karmen så kan du spåra in ett plattjärn, typ 80x10 eller något därikring, och svetsa stumpar av armeringsjärn som matchar med fogarna på lecan. Sedan kan du fästa karmen med maskinskruv i plattjärnen. Att bara nästa armeringen i plattjärnet tror jag du klarar rökmässigt även i källaren. Blir inte många sekunders svets per järn. Eller svetsa dom utomhus innan murning och se till att hålla fogarna lika breda hela tiden.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Sedan kan du fästa karmen med maskinskruv i plattjärnen. Att bara nästa armeringen i plattjärnet tror jag du klarar rökmässigt även i källaren. Blir inte många sekunders svets per järn. Eller svetsa dom utomhus innan murning och se till att hålla fogarna lika breda hela tiden.
....men om man inte ska överarbeta kanske inte detta var rätt melodi....:) Att fästa en träkarm i leca är ju inte ett problem. Karmhylsor och långa lättbetongskruv funkar bra. Det verkar ju dessutom vara en dörr som i huvudsak är stängd.
 
  • Gilla
basseman
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Lekt murare efter jobbet

[bild]

[bild]
Du måste ju sätta in glasrutor ovanpå lecastenen så man ser berget. Jmf med stadsarkivet i Liljeholmen,
https://aop.se/stadsarkivet-liljeholmskajen.
Svep åt höger i bildspelet
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
....men om man inte ska överarbeta kanske inte detta var rätt melodi....:) Att fästa en träkarm i leca är ju inte ett problem. Karmhylsor och långa lättbetongskruv funkar bra. Det verkar ju dessutom vara en dörr som i huvudsak är stängd.
Eller så bygger du en träram i dörrhålet av 45x95/120 som du kan fästa med betydligt fler och längre skruvar än vanliga karmhylsor. Därefter fäster du dörrkarmen i den ramen på vanligt sätt.
 
richardtenggren
Du har väl betongbjälklag? Du borde väl kunna dubba i det och plattan också? :)

Jag ska riva mina organiska källarväggar, om något år, för att mura upp i leca så frågeställningen är intressant även för mig.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
....kan fästa med betydligt fler och längre skruvar än vanliga karmhylsor......
"Vanliga" karmhylsor finns med långa skruvar också, så det skall inte behöva vara något problem. Har själv förstärkt infästningen på min garagedörrskarm. Då snickarna fäste den med "normal" längd på karmskruven men det rörde sig i lecaväggen så det blev 140mm långa karmskruvar (om jag inte minns fel) som jag kompletterade med.
 
Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Kanske ska snabba på de delarna av projektet som kräver det. Tyvärr behövs det också andra cementprodukter, som puts...
Lugn nu. Jag tror faktiskt att det fortfarande kommer finnas säck om 25 kg på hyllorna. Det är så fruktansvärt små volymer i jämförelse. Den verkliga apokalypsen om den kommer gäller betongbilarna och de ännu större site-anläggningarna.
 
Ja, plus att Slitefrågan kommer att lösas politiskt. Det är ju inte som om du måste varsla dig själv om uppsägning utifall att det blir en omfattande cementbrist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.