745 416 läst · 1 883 svar
745k läst
1,9k svar
Projekt källare
Nej, jag glömde säga att jag kör mot en DeConz Conbee som sitter i datorn som kör OpenHab.
Det är helt orimligt mycket tid nedlagt på det där.... Speciellt den gången jag råkade sabba konfigurationen och fick göra om allt (och i samband med det uppdatera från OpenHab 2 till 3).
Det är helt orimligt mycket tid nedlagt på det där.... Speciellt den gången jag råkade sabba konfigurationen och fick göra om allt (och i samband med det uppdatera från OpenHab 2 till 3).
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Det blir lite av en ofrivillig hobby. Jag har redan för mångatommib skrev:
Ok, jag kör själv openhab 3 och försöker avveckla alla gamla 433MHz enheter som går via en gammal telldus net och det jag har kvar nu är ett par tempsensorer som även borde bli fler så jag letar efter en vettig lösning att köra på.tommib skrev:
Belysningen går via zwave men motsvarande tempsensorer blir man ju halvt ruinerad på.
Äh, Aqarasensorerna kostar 200 kr/st, det är inte så farligt tycker jag. De är snygga och små också. Dessutom finns det väggfästen att köpa till dem (eller printa själv).
Däremot kan det vara bra att veta att mina fungerade väldigt dåligt utomhus (på vintern). De slutade helt enkelt att sända efter någon dag. Måste fixa en annan sensor för det, vilket år som helst nu...
Däremot kan det vara bra att veta att mina fungerade väldigt dåligt utomhus (på vintern). De slutade helt enkelt att sända efter någon dag. Måste fixa en annan sensor för det, vilket år som helst nu...
50:- på Wish eller är detta en simpel kopia?tommib skrev:Äh, Aqarasensorerna kostar 200 kr/st, det är inte så farligt tycker jag. De är snygga och små också. Dessutom finns det väggfästen att köpa till dem (eller printa själv).
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 424 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 424 inlägg
Har provat flera sensorer och inte hittat någon som funkar bra när det blir riktigt kallt :/ vårt nordiska klimat är väl inte det enklaste att hantera, kanske. Vad jag tillslut gjort är att koppla mot nån open source väder RSS feed som är någorlunda korrekt.tommib skrev:Äh, Aqarasensorerna kostar 200 kr/st, det är inte så farligt tycker jag. De är snygga och små också. Dessutom finns det väggfästen att köpa till dem (eller printa själv).
Allt på Wish är billiga kopior.E El-Löken66 skrev:
Jag tänkte knåpa ihop något eget för utetemp och fuktighet med en DHT21. Jag tror att det helt enkelt är batteriet som dör när det är kallt.
Apropå de "billiga" sensorerna på wish så är det falsk marknadsföring. Tittar man noga på vad det är som kostar 50 kr så är det något helt annat, en helt vanlig termometer. Byter man "Type" till rätt så tredubblas priset. Det tillkommer också frakt.
Man kan handla massor av intressant på Wish men man måste gallra väldigt hårt, vara uppmärksam på exakt vad man beställer och vara medveten om riskerna. Priserna är, enligt ovan, generellt lockpriser där första produktbilden sällan stämmer överens med vad man faktiskt får för det annonserade priset.
Apropå de "billiga" sensorerna på wish så är det falsk marknadsföring. Tittar man noga på vad det är som kostar 50 kr så är det något helt annat, en helt vanlig termometer. Byter man "Type" till rätt så tredubblas priset. Det tillkommer också frakt.
Man kan handla massor av intressant på Wish men man måste gallra väldigt hårt, vara uppmärksam på exakt vad man beställer och vara medveten om riskerna. Priserna är, enligt ovan, generellt lockpriser där första produktbilden sällan stämmer överens med vad man faktiskt får för det annonserade priset.
Jag handlar av princip inte på cdon. Den sensorn kostar där 169 kr. På Webbhallen, som jag gärna handlar från, kostar den 179 kr (de har visst sänkt lite sen jag handlade den senaste). Hittade nu också att m.nu säljer dem för 155 kr så nästa set kanske blir därifrån om jag behöver fler. Jag tror dock att jag faktiskt har alla jag behöver för stunden.
Det är ju min tråd osv och jag tycker detta med HA och tempsensorerna är intressant men jag tror ändå att jag gärna sätter punkt i den diskussionen. Kanske återkommer i någon annan tråd om vad jag har för grejer hemma i det avseendet. Den här tråden får nog återgå till att handla om mer "tunga" saker. Som betong och berg.
Det är ju min tråd osv och jag tycker detta med HA och tempsensorerna är intressant men jag tror ändå att jag gärna sätter punkt i den diskussionen. Kanske återkommer i någon annan tråd om vad jag har för grejer hemma i det avseendet. Den här tråden får nog återgå till att handla om mer "tunga" saker. Som betong och berg.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Bergsfogden är väl i princip klar och nu behövs andra hantverkare...tommib skrev:Jag handlar av princip inte på cdon. Den sensorn kostar där 169 kr. På Webbhallen, som jag gärna handlar från, kostar den 179 kr (de har visst sänkt lite sen jag handlade den senaste). Hittade nu också att m.nu säljer dem för 155 kr så nästa set kanske blir därifrån om jag behöver fler. Jag tror dock att jag faktiskt har alla jag behöver för stunden.
Vad har du för planer för fortsättningen, väggar, golv, EL mm?
Jag konstruerade egna sensorer baserade på Atmega328, RFM69 och BME380 som jag hade liggande och en gateway med en ESP32. De fungerar alldeles utmärkt, utomhussensorerna har varit igång i drygt ett år på samma batterier och räckvidden täcker utan problem hela huset, även källare och garage med betongväggar mellan. Driver dem med 2xAA, gjorde en CR2032-baserad variant också men de dör efter någon månad (mäter och sänder var tionde sekund, så det går nog att få dem att överleva längre).tommib skrev:
DHT21 däremot skulle jag inte rekommendera, köp BMP380- eller Si7021-moduler istället, de ärw mycket trevligare.
Har bara skummat igenom tråden från och till men tänkte passa på att göra inlägg 1000...
Men en sensor som jag gillar är ds18b20 onewire. Billiga. Enkla och kräver inte så mycket mer än 2 eller 3 trådar.
Speciellt om man vill gjuta in såna i sina projekt så man kan se hur temperaturen tex är i berget när de är färdigt.
Men en sensor som jag gillar är ds18b20 onewire. Billiga. Enkla och kräver inte så mycket mer än 2 eller 3 trådar.
Speciellt om man vill gjuta in såna i sina projekt så man kan se hur temperaturen tex är i berget när de är färdigt.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer