tommib
Har några idéer om det, men vi får väl se. Dels vill nog min fru att jag lugnar mig lite, dels är de på mig rätt mycket på jobbet om att forska och disputera. Jobbmässigt så jag jag också samlat på mig en rätt intressant kompetens lite ortogonalt från mitt normala jobb så framtiden får utvisa vart den vägen tar mig.

Vi får se som sagt.
 
  • Gilla
Donn och 11 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Har några idéer om det, men vi får väl se. Dels vill nog min fru att jag lugnar mig lite, dels är de på mig rätt mycket på jobbet om att forska och disputera. Jobbmässigt så jag jag också samlat på mig en rätt intressant kompetens lite ortogonalt från mitt normala jobb så framtiden får utvisa vart den vägen tar mig.

Vi får se som sagt.
Ett sommarhus i Halmstad föreslår jag ;)
Här finns en fin utmaning med enorma mängder sand som omväxling till berg under husen.
 
  • Gilla
  • Älska
nyss ny husägare och 3 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Ett sommarhus i Halmstad föreslår jag ;)
Här finns en fin utmaning med enorma mängder sand som omväxling till berg under husen.
Ja, iallafall bör han hålla sig borta från Bohuslän. Att stå i radioaktivt granit-damm lär ju vara snäppet värre än bara stenlunga. :D

Men fortsättningen har väl redan dragits här ett par gånger? Våning -2!
(Alternativt köra vidare i sidled så att det finns möjlighet till trapp utomhus också.)
 
tommib
Ägnat kvällen åt lite gjutjobb. Och faktiskt jobb med det som ger mig lön.

Först forma. Mycket vatten i botten. Använde det sista makadamet jag hade hemma för att få en någorlunda jämn yta.
Byggplats med rör och kablar, provisoriska trästöd vid betongvägg, stenar och jord, arbete i process.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen fylla med betong. Markduken är i formarna för att betongen inte ska flyta iväg i alla glipor.
Byggplats med stenar, kablar, träbitar, och en krossad blå dryckesburk. Oorganiserat och smutsigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är bara fundamentet till pumpgropen. Jag tänkte gjuta färdigt hela pumpgropen nämligen, innan jag gör resten. Detta för att slippa oroa mig för att kasta en sten på pumpen samt att kunna få åtmnstone någon yta hyfsat jämn inne i detta rummet. Denna gjutning kräver ingen precision alls, tänkte forma vidare härifrån och faktiskt väga in pumpgropsluckan ordentligt och från den sedan bygga form nedåt till detta fundament. Tänker att det kanske är enklare så.

Apropå alla spekulationer ovan så är ju sand bara före detta berg så det är ju inga konstigheter. Andningsmask har jag ändå.

En riktigt tokig idé jag har är ju just den laterala förflyttningen, att bila bort hela altanen och gräva en stor grop utanför huset där jag skulle kunna bygga ett rum med fönster som ansluter till källaren. Det får nog fortsätta vara en tokig men rolig idé dock.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 12 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det får nog fortsätta vara en tokig men rolig idé dock.
Vi får väl se när den har mognat lite...
 
  • Gilla
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tror snarare på något i stil med:
- Och här har vi ingången till källaren där säljaren tänkte bo kvar som hyresgäst.
Eller "Lucka? Nää, det vet jag inte? Det kanske har varit nån skada i golvet nån gång? Nä, källare tror jag inte att det finns?"
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
tommib
Tar en liten konstpaus uppe och flyttar ner verksamheten till den svala och mysiga källaren.

Verkstad med gersåg och arbetsbänk, dammsugare, material och verktyg, oorganiserat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Försöker klura ut hur jag ska bygga en rimlig gjutform för pumpgropen.

Byggarbetsplats med grävning, vattensamling, sten, brädor, betongvägg och byggmaterial. Oorganiserat och rörigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror jag har en plan som kommer fungera nu. Får se om jag orkar tugga vidare efter middagen.
 
  • Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
tommib
Kunde jag motstå frestelsen att gjuta lite? Nej, det kunde jag förstås inte.
Lite svårt att se på bilden men det är gjutet lite i bägge formarna, för att fixera och täta dem eftersom jag inte orkar hålla på med millimeterpassning på alla delar på något som ska ligga en halvmeter under golvet framöver. Blir det perfekt? Nej, absolut inte. Behöver det vara det? Knappast...

Byggarbetsplats med formar för gjutning, konstruktionsträ och verktyg, klippig terräng och några kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Donn och 16 till
  • Laddar…
tommib
Byggarbetsplats med rasmassor, slangar och betongblock nära en grå betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutit lite mer. Formade av idag och byggde en lucka så att jag har en bra plattform att jobba från. Den uppmärksamme ser också att det saknas en del sten. Hade över en polare igår och baxade ut en dryg kubikmeter sten som nu mestadels ligger i en bigbag på framsidan. En del fick inte plats i säcken så jag bar ut det i trädgården för mellanlagring idag. Tyvärr vred jag till ryggen då så jag har nu rätt ont. Ska jobba natt på vanliga jobbet också så nu blir det inget mer byggande idag. Däremot en rejäl promenad, stretching och ett gäng ipren...
 
Redigerat:
  • Gilla
Bengt Larsson och 10 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
[bild]

Gjutit lite mer. Formade av idag och byggde en lucka så att jag har en bra plattform att jobba från. Den uppmärksamme ser också att det saknas en del sten. Hade över en polare igår och baxade ut en dryg kubikmeter sten som nu mestadels ligger i en bigbag på framsidan. En del fick inte plats i säcken så jag bar ut det i trädgården för mellanlagring idag. Tyvärr vred jag till ryggen då så jag har nu rätt ont. Ska jobba natt på vanliga jobbet också så nu blir det inget mer byggande idag. Däremot en rejäl promenad, stretching och ett gäng ipren...
Glöm inte att knapra lite paraflex så att du verkligen kan stretcha. Krampar rätt lätt efter en sån övning. :(
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jo, lite inne på det men har inga hemma. Får väl se hur det känns om några timmar. Viktigaste är ju att inte lägga sig och "vila" och tro att det ska bli bättre.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jo, lite inne på det men har inga hemma. Får väl se hur det känns om några timmar. Viktigaste är ju att inte lägga sig och "vila" och tro att det ska bli bättre.
Japp, det är ett utmärkt recept på en låång rehabilitering. Hoppas du hittar något roligt på jobbet som kan lösa problemet. :)
 
tommib
Problemet är väl inte så mycket tillgången på grejer som deras kompatibilitet med att fortsätta jobba 🙃
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Problemet är väl inte så mycket tillgången på grejer som deras kompatibilitet med att fortsätta jobba 🙃
Ja, gäller att dosera rätt. :D
Å andra sidan så är ju "ryggskott" också rätt inkompatibelt med en hel del arbete...
 
tommib
Jojo, men tänk dig själv att försöka få in en jour på kort varsel första veckan i augusti...

Lite får man bita ihop. Det är dessutom lite bättre efter en promenad. Och ipren.
 
  • Gilla
Donn och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.