O OTGI skrev:
Låter ju som ett otroligt tips, men vad är en cyklon? Skulle du kunna lägga en länk i tråden?
Du sätter prylen som @Dublin länkar till på en hink med lock eller liknande. Sen kopplar du dammsugarslangen till inloppet och dammsugaren till utloppet. Det grova skräpet stannar så i hinken så din dammsugarpåse räcker sanslöst mycket längre.
 
useless useless skrev:
Så här gjorde jag:
[länk]
Grym tråd. Tack, det blir till stor hjälp 👍
 
richardtenggren
Hittade ett nytt projekt till dig, där du även kan tillgodose dig dagsljus medan du jobbar😂
Inomhusrum med stor sten, vita väggar, trägolv, fönster, minimalistiskt, kontrast mellan natur och arkitektur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Donn och 7 till
  • Laddar…
tommib
Mörkt källarutrymme med rör och kablar, röra av byggmaterial och verktyg, belyst med arbetslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagsljus? Jag har dagsljus!

Helt orelaterat blev jag plötsligt sugen på att gräva lite nedåt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Donn och 9 till
  • Laddar…
tommib
Byggarbetsplats inomhus med grushög, verktyg, murarbänkar och trappa. Pågående arbete eller renovering i betongmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För övrigt så är jag igång igen lite smått. Har gjutit en stödklack för grundmuren, som bitvis hängde i luften. Jag har också tagit bort lite berg så att det blir lättare att forma och gjuta en stödmur. Frågan är hur mycket mer man ska rensa bort, kontra att bara göra stödmuren lite högre här och snedda den lite.
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
Puuhhhh...
 
  • Haha
Beemaster
  • Laddar…
richardtenggren
Bara höra av dig om du behöver hjälp med projekteringen och framförallt en modell för att sälja in projektet till frun 🤓😂

Vi har gjort jobb en bra bit under 1000 m 🤓
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
tommib
Passar på att väsnas när familjen (och ena grannen) är borta.

Byggarbetsplats, grävning, verktyg, hinkar, krossade stenar, byggmaterial, smuts och en elkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ibland är det segt med kilarna. Då går det ibland att applicera ett annat verktyg
Byggarbetsplats med grus, stenblock, rivningsavfall, byggverktyg och utrustning som en borr, hinkar och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När berget inte vill lossna...
Byggarbetsplats, rörmokare, nedbrytning, verktyg, hinkar, stenar, armerad betong, grus, byggavfall, byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I vanlig ordning är det svårt att visa volymen berg som baxats loss men i andra bilden finns en liten aning och då tillkommer det en del ändå.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Sson85 och 14 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Passar på att väsnas när familjen (och ena grannen) är borta.

[bild]

Ibland är det segt med kilarna. Då går det ibland att applicera ett annat verktyg
[bild]

När berget inte vill lossna...
[bild]

I vanlig ordning är det svårt att visa volymen berg som baxats loss men i andra bilden finns en liten aning och då tillkommer det en del ändå.
Kan rekommendera BILTEMA huggmejslar, de har en ganska grov vinkel så man får upp berget fint om man råkat spräcka för stor bita
 
tommib
Tror att det är just biltemas mejslar jag kör.

För övrigt så är det lite paus i projektet igen på grund av massa omvärldsfaktorer. Framför allt jobbet, där jag tyvärr måste arbeta hela dagarna istället för att vara nere i min mysiga gruva. Massor av ansvarsområden som jag måste engagera mig i. Som en kollega sa "Vi lider av samma sjukdom du och jag, när vi ser något som är ineffektivt och dåligt kan vi inte bara sitta ner och hålla käften". Ett utmärkt sätt att ådra sig flera sådana områden.

Jag var ledig två veckor för ett tag sedan men då var det sjukdomar i familjen (vem kunde ana, sjuka barn på hösten) och frun var bortrest/på jobbet typ hela tiden så jag hann nästan ingenting då. En liten 500 kg gjutning bara... Sen har det varit lite andra projekt också som fått ta plats i livet.

Förhoppningen är att starta upp igen efter nyår. Kanske lite småsaker innan dess men inga stordåd. Tyvärr.
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 13 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Tror att det är just biltemas mejslar jag kör.

För övrigt så är det lite paus i projektet igen på grund av massa omvärldsfaktorer. Framför allt jobbet, där jag tyvärr måste arbeta hela dagarna istället för att vara nere i min mysiga gruva. Massor av ansvarsområden som jag måste engagera mig i. Som en kollega sa "Vi lider av samma sjukdom du och jag, när vi ser något som är ineffektivt och dåligt kan vi inte bara sitta ner och hålla käften". Ett utmärkt sätt att ådra sig flera sådana områden.

Jag var ledig två veckor för ett tag sedan men då var det sjukdomar i familjen (vem kunde ana, sjuka barn på hösten) och frun var bortrest/på jobbet typ hela tiden så jag hann nästan ingenting då. En liten 500 kg gjutning bara... Sen har det varit lite andra projekt också som fått ta plats i livet.

Förhoppningen är att starta upp igen efter nyår. Kanske lite småsaker innan dess men inga stordåd. Tyvärr.
Dear Doctor "deep-digging"...
We have our full trust in all your efforts.
Take it easy... show no hurry... we will definitely keep waiting for you. 🤗
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Tror att det är just biltemas mejslar jag kör.

För övrigt så är det lite paus i projektet igen på grund av massa omvärldsfaktorer. Framför allt jobbet, där jag tyvärr måste arbeta hela dagarna istället för att vara nere i min mysiga gruva. Massor av ansvarsområden som jag måste engagera mig i. Som en kollega sa "Vi lider av samma sjukdom du och jag, när vi ser något som är ineffektivt och dåligt kan vi inte bara sitta ner och hålla käften". Ett utmärkt sätt att ådra sig flera sådana områden.

Jag var ledig två veckor för ett tag sedan men då var det sjukdomar i familjen (vem kunde ana, sjuka barn på hösten) och frun var bortrest/på jobbet typ hela tiden så jag hann nästan ingenting då. En liten 500 kg gjutning bara... Sen har det varit lite andra projekt också som fått ta plats i livet.

Förhoppningen är att starta upp igen efter nyår. Kanske lite småsaker innan dess men inga stordåd. Tyvärr.
Källaren finns kvar 😂👍🏻
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.