Viktor.J Viktor.J skrev:
De är inte så snabba :)
Jag kan rekommendera Darth Putin på twitter.

"Day 350 of my three day war."
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Länge sedan jag postade en uppdatering här. Det går långsamt för tillfället av massa skäl, både privata och jobbrelaterade. Lite hinner man dock mellan varven. T.ex. att pyssla lite med lucklyften.

[video]

Den är inte helt klar än, måste sätta dit skenorna också som luckan ska rulla på, men konceptet fungerar.
Lite ödesmättad musik att ackompanjera öppningen med behövs! Eller kanske Champagnegaloppen?
 
  • Wow
Beemaster
  • Laddar…
tommib
Fortfarande inga stordåd i källaren men jag var nere för att hämta lite grejer ikväll och.passade på att ta en bild från andra hållet på mekanismen. Håll till godo
Träkonstruktion med metallstänger under tak i verkstadsutrymme, rörig bakgrund med verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har redan börjat planera för en förbättring men ska göra klart den här versionen först och få det att fungera fullt ut, med rullister och allt.
 
  • Gilla
  • Älska
keeej och 13 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
rullister
Och rulltrappa? :)
 
  • Haha
dalkarl och 1 till
  • Laddar…
Diggy Diggy hole?
 
tommib
Nä, tyvärr. Just idag blev det iofs lite drilly drilly hole i väggen på ett ställe men inget egentligen att visa.

Tålamod.... Det kommer komma uppdateringar men det kommer dröja lite. Det är mycket nu både privat och på jobbet så detta (och BH i allmänhet) har fått ta lite paus.
 
  • Gilla
  • Älska
Donn och 11 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nä, tyvärr. Just idag blev det iofs lite drilly drilly hole i väggen på ett ställe men inget egentligen att visa.

Tålamod.... Det kommer komma uppdateringar men det kommer dröja lite. Det är mycket nu både privat och på jobbet så detta (och BH i allmänhet) har fått ta lite paus.
Ta hand om dig så ser vi fram emot en fräsig uppdatering när du orkar :)
 
kristofer12345
Dheri Dheri skrev:
Nja, delvis rätt. Preskriptionstiden är tio år, så efter den tiden kommer man inte behöva riva/återställa, det kommer heller inga straffavgifter efter den tiden. Men det räknas fortfarande som ett svartbygge vilket gör det näst intill omöjligt att få bygglov för annat på fastigheten tills svartbygget är åtgärdat.

Gäller detta även vid en olovlig rivning i tex källare, av en vägg som bidrar till ett större utrymme i källaren?
 
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Gäller detta även vid en olovlig rivning i tex källare, av en vägg som bidrar till ett större utrymme i källaren?
Jag gissar att det gäller alla bygglovspliktiga åtgärder. Så länge strandskydd inte är involverat vill säga, då gäller andra regler. Sen är det möjligt att det finns andra regler och undantag som jag inte känner till.
 
Dheri Dheri skrev:
Jag gissar att det gäller alla bygglovspliktiga åtgärder. Så länge strandskydd inte är involverat vill säga, då gäller andra regler. Sen är det möjligt att det finns andra regler och undantag som jag inte känner till.
Fast om det inte syns hur utförandet är på ritningar är det ju svårt att bevisa vad som gjorts. En ingång till en krypgrund i en lucka i golvet är inte ovanligt. Jag har svårt att tro det är förbjudet att städa upp och förvara saker där.
 
  • Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fast om det inte syns hur utförandet är på ritningar är det ju svårt att bevisa vad som gjorts. En ingång till en krypgrund i en lucka i golvet är inte ovanligt. Jag har svårt att tro det är förbjudet att städa upp och förvara saker där.
Så länge du är under ditt eget golv har väl ingen annan med att göra vad du gör?
 
F fribygg skrev:
Så länge du är under ditt eget golv har väl ingen annan med att göra vad du gör?
Beror på hur långt under du är. Bergsstaten kan ha något att säga till om. :)
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Beror på hur långt under du är. Bergsstaten kan ha något att säga till om. :)
Jodå, muta in tomten i förebyggande syfte
 
tommib
Det har varit lite dåligt med uppdateringar nu ett tag pga jobb/familj/annat men förra veckan fick jag i alla fall klart lucklyften. Nu ska jag bara montera någon liten stoppkloss på skenorna så att man lätt kan dra luckan till rätt läge. Framgent kanske jag köper (eller bygger) en annan kontroller som alltid kör luckan till rätt läge. För tillfället kör jag manuellt och jag har inte riktigt lärt mig än.



Beklagar den sopiga kvaliteten, det är svårt att hålla i telefonen samtidigt som man kör luckan.



Till andra filmen tog jag hjälp av en fotograf.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Sson85 och 13 till
  • Laddar…
R
tommib tommib skrev:
Det har varit lite dåligt med uppdateringar nu ett tag pga jobb/familj/annat men förra veckan fick jag i alla fall klart lucklyften. Nu ska jag bara montera någon liten stoppkloss på skenorna så att man lätt kan dra luckan till rätt läge. Framgent kanske jag köper (eller bygger) en annan kontroller som alltid kör luckan till rätt läge. För tillfället kör jag manuellt och jag har inte riktigt lärt mig än.

[video]

Beklagar den sopiga kvaliteten, det är svårt att hålla i telefonen samtidigt som man kör luckan.

[video]

Till andra filmen tog jag hjälp av en fotograf.
Det här är så imponerande!

Men den ser samtidigt lite farlig ut. Kan lätt se hur ett finger eller två skulle kunna bli klämt där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.