Läste lite om när du borrade. Vad är anledningen till vattenspolning ? Mindre damm, pumpar du ut vattnet sedan ? Hur gick det annars att borra med luft? gick det att se något ö.h.t?

Funderar på att hyra en rigg när nästa rum ska bort för mig men är lite osäker på hur jävligt dammet blir. Jag har kört lite bergsborr ute och det dammade en del :)

• Gilla
Qwarf
  • Laddar…
richardtenggren
Viktor.J Viktor.J skrev:
Läste lite om när du borrade. Vad är anledningen till vattenspolning ? Mindre damm, pumpar du ut vattnet sedan ? Hur gick det annars att borra med luft? gick det att se något ö.h.t?

Funderar på att hyra en rigg när nästa rum ska bort för mig men är lite osäker på hur jävligt dammet blir. Jag har kört lite bergsborr ute och det dammade en del :)
Man använder vatten, mist eller luft vid borrning, det kyler hårdmetallen, transporterar bort kaxet och vattnet binder ju även kaxet. Normalt sett i gruva kör man luft eller mist ovanjord och vatten underjord. På ovanjordriggar, då bortser vi från handhållet, så har man ofta dammsugare istället.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
tommib
What he said.

Det är enorm skillnad i hur mycket det dammar med luft- kontra vattenspolning. Jag försökte med dimstråle på sprutpistolen men det gör väldigt lite. Troligen blir det inte tillräckligt mycket med den. Det gick att se men det var nog mycket tack vare luftrenaren jag har byggt som hängde i taket. Och att hälften av dammet hamnade i huset...

De gångerna jag kört med vatten har jag haft en pump på lägsta punkten för att pumpa bort. Se till att det är en billig rackare, det är stor risk att den går sönder av allt borrkax.

Om du ska köra inomhus, se till att du har stängt mot resten av huset och en väg ut för luften och dammet. En fläkt som skapar undertryck är bra men du får tänka på att en bergborr drar kring 40 l/s luft så det är mycket som trycks in i rummet.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
What he said.

Det är enorm skillnad i hur mycket det dammar med luft- kontra vattenspolning. Jag försökte med dimstråle på sprutpistolen men det gör väldigt lite. Troligen blir det inte tillräckligt mycket med den. Det gick att se men det var nog mycket tack vare luftrenaren jag har byggt som hängde i taket. Och att hälften av dammet hamnade i huset...

De gångerna jag kört med vatten har jag haft en pump på lägsta punkten för att pumpa bort. Se till att det är en billig rackare, det är stor risk att den går sönder av allt borrkax.

Om du ska köra inomhus, se till att du har stängt mot resten av huset och en väg ut för luften och dammet. En fläkt som skapar undertryck är bra men du får tänka på att en bergborr drar kring 40 l/s luft så det är mycket som trycks in i rummet.
richardtenggren richardtenggren skrev:
Man använder vatten, mist eller luft vid borrning, det kyler hårdmetallen, transporterar bort kaxet och vattnet binder ju även kaxet. Normalt sett i gruva kör man luft eller mist ovanjord och vatten underjord. På ovanjordriggar, då bortser vi från handhållet, så har man ofta dammsugare istället.
Tack, allt verkar vettigt och förnuftigt. Det är alltså en vattenspolad jag isåfall ska ha :)

tommib
Ja, om du har ett utrymme som tolererar att det blir massa lervatten överallt. Det är baksidan, det blir gruvligt smutsigt.

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
Grillen Grillen skrev:
Nej men allvarligt, att sitta och lyssna på gamla gubbar som tror sig veta mer en "stackars kvinnorna" är bara irriterande och jobbigt. Är själv i en ganska mansdominerad branch men där det börjar komma fler och fler kvinnor, och det är en sån jäkla skön känsla när man sitter på avstånd och ser dom gamla gubbarna bli bemästrade av "den stackars tjejen". För oftast kan dom gamla gubbarna inte mycket, utan det bara låter mycket från dom :crysmile::rofl::crysmile::rofl:
En affisch med ordet "Killgissa", definition på svenska om att verka säker utan att veta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stickan

• Gilla
39x
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, om du har ett utrymme som tolererar att det blir massa lervatten överallt. Det är baksidan, det blir gruvligt smutsigt.
Inser det, men det är lite pest eller kolera. Luftburen borrkax är ju inte helt enkelt att bli av med heller :) Känns dock som att det är lättare att hyra en luftrigg för en privatperson, så kanske faller det på det.

tommib tommib skrev:
Inte gruvlikt?

Tommi var det du som också hade en Bosch GBH 5-40 DCE ?

tommib
Japp, det är en sån jag har. Bland annat...
Den är bra. Jag ska dock tillägga att borrning med riktig pneumatisk maskin inte bara är en annan liga, det är en helt annan sport. Effektiviteten går överhuvudtaget inte att jämföra ens om man hyr fetaste möjliga elektriska Hiltiborrhammaren (provat).

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
tommib
För övrigt så har jag inte uppdaterat på länge här och det är för att det går väldigt långsamt just nu. En kombination av engagemang med familjen, arbetet samt andra semiakuta projekt har givit oerhört lite tid till källarmys senaste månaderna. Lite har jag fått gjort men inte alls så mycket som jag har hoppats.

Det kommer uppdateringar, men det blir nog tidigast om några veckor om ens det.

• Gilla
  • Älska
Bengt Larsson och 15 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
För övrigt så har jag inte uppdaterat på länge här och det är för att det går väldigt långsamt just nu. En kombination av engagemang med familjen, arbetet samt andra semiakuta projekt har givit oerhört lite tid till källarmys senaste månaderna. Lite har jag fått gjort men inte alls så mycket som jag har hoppats.

Det kommer uppdateringar, men det blir nog tidigast om några veckor om ens det.
Vi andra får väl hänga här och hitta på olika projekt vi tycker du ska sjösätta i källaren så länge :)

tommib
Jag gjorde väldigt fina och mycket uppskattade pepparkakor t.ex. häromveckan ;)

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
I källaren? Annars är det fel tråd. ;)

• Haha
  • Gilla
Swamp och 5 till
  • Laddar…
L
tommib tommib skrev:
Nu gäller det att blicka framåt. Julen har åkt ut och det är snart dags att börja värpa påskägg istället!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.