Viktor.J Viktor.J skrev:
Kommigen, spräck skiten nu :)
Rigga upp en live-cam så vi kan följa det i realtid
Låter som definitionen av slow-TV :rofl:

• Gilla
39x och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Risken finns för all del att någon vill provköra borren lite men jag tänker att det dämpas av klädkoden.
Får upp bilder av någon som står i frack med en cobra så att frackskörtet fladdrar! :D

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Får upp bilder av någon som står i frack med en cobra så att frackskörtet fladdrar! :D
Där har vi något för live-feeden. =P

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Låter som definitionen av slow-TV :rofl:
UNDERBART !

Viktor.J Viktor.J skrev:
Så gör jag i Tyskland när jag vill provocera. Då säger jag inte "titel och efternamn" t.ex. "Doktor Schneider" utan bara förnamnet lite avslappnat t.ex. "Jens". De blir väldigt sura. Nästa nivå är att säga "du" väldigt ofta, eller referera till dom som "han" när dom är i rummet. :cool:
I Tyskland hälsar man noggrant och säger sitt namn, även jag i början, men.......
Sträcker fram handen och säger :Morgan.
Tysken: Guten morgon..............
Hälsar med mitt andranamn numer...........

/W

• Haha
  • Gilla
39x och 7 till
  • Laddar…
De som heter Odd, Dick, Jerker och Gun brukar också helst använda sina andranamn i engelspråkiga länder har jag förstått.

Hittade faktiskt en stackare som heter Dick Jerker N*slund.
Kanske blir lite tryckt stämning på ett möte.... :crysmile:

• Haha
  • Gilla
39x och 4 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
De som heter Odd, Dick, Jerker och Gun brukar också helst använda sina andranamn i engelspråkiga länder har jag förstått.

Hittade faktiskt en stackare som heter Dick Jerker N*slund.
Kanske blir lite tryckt stämning på ett möte.... :crysmile:
Inte om det är fredag. :)

• Haha
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
tommib
Städat lite...

Förrådsutrymme med trämaterial, hyllor, verktyg, och skidor i en betongkällare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett rörigt garage eller verkstad med olika verktyg, byggmaterial och förvaringshyllor. Oorganiserat och under arbete.
Skapa konto

Oorganiserad verkstad, träplankor, hinkar, byggmaterial och lådor på hyllor i ett garage eller källare.
Skapa konto

Avfuktaren har fått flytta in i förrådshyllan för att inte vara så mycket i vägen. Ska borra ett hål genom väggen imorgon så att slangen inte behöver gå genom dörröppningen. På sikt blir det en lite mer elegant lösning men hål genom väggen får duga nu.

Den observante ser att det flyttat ner mer saker i källaren nu. Den ännu mer observante ser att lucklyften är helt skev. Det blir så eftersom den är obalanserad. Jag ska prova en grej imorgon, annars blir det tillbaka till ritbordet.

• Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
tommib
Ja, jag hann också blanda och fylla i 70 kg snigeldynamit :D

Byggarbetsplats med grus, sten, hink, kablar och en gul byggdammsugare.
Skapa konto

Byggarbetsplats inomhus, jord, skräp på marken, betongväggar, hinkar, stegar, skyddsplast, avstängningsområde.
Skapa konto

En byggarbetsplats med grävmaskinsarm, stegar, sladdar och vattenansamling inne i en grävning.
Skapa konto

Resultat väntas typ nästa vecka. Kommer inte ha tid att agera på det heller men jag kanske går ner och petar lite med spettet någon kväll när resten sover. Bara lite...

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Donn och 19 till
  • Laddar…
Det börjar ju se riktigt hemtrevligt ut i gruvan!

• Gilla
saiter
  • Laddar…
När flyttar resten av familjen in?

tommib
De kommer hem imorgon. Ner i källaren tänker jag att de aldrig flyttar. Hur ska jag få plats med båda familjerna där nere ;)

• Haha
  • Gilla
B.Sjolander och 9 till
  • Laddar…
tommib
Mer seriöst så har jag problem med lucklyften. Jag får inte till det och inser att det är för att toleranserna i det jag bygger är för stora. Jag är för närvarande helt enkelt inte kapabel att bygga med tillräcklig precision. En faktor i detta är sannolikt att jag gjort saker och ting lite vartefter istället för att ha en färdig plan.

Troligen måste jag tillbaka till ritbordet och försöka få ihop något som är mer exakt och som ändå passar i de väldigt ojämna sidorna i hålet.

Tanken nu är att lägga till två glidlager till per sida så att de nedåtgående rören går igenom två lager vardera för att förhindra att den översta rullbanan vickar. Allt måste byggas om från början inser jag och då tappade jag sugen lite. Får se om jag kommer igång igen idag eller om jag ägnar mig åt något annat. Planen för dagen var tapetsering men vi hittade lite svartmögel bakom en kabellist på den väggen och några av skruvarna som höll listen var rostiga. Således fukt i väggen och utredning innan det görs något mer med den. Jag har en hyfsad idé om vad problemet är men vi tar in en firma för att få ett proffsutlåtande.

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
tommib
Kunde jag hålla mig borta? Nej, det kunde jag inte.
Arkeologisk grävplats, gamla trästrukturer i smuts, verktyg, mätningsutrustning, kablar, vattenpölar, oidentifierbart fynd.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Dowser4711 och 14 till
  • Laddar…
tommib
Lucklyft, v4

Hemmagjord träklämma med metallskruvstångar fastsatt vid arbetsbänk, verktyg i bakgrunden, DIY projekt.
Skapa konto

Verkstadsbild med pneumatikcylinder monterad på träplatta, metallprofiler, skruvmejsel och arbetsskor synligt.
Skapa konto

Byggde en mer stabil konstruktion som inte involverar svetsning eftersom jag inte kan få till adekvat precision med det. Även själva borrprocessen rationaliserades hårt och involverade fasta stopp att borra mot. Denna glider bra och har väldigt lite tendens att vippa. Jag flyttade också tryckpunkten till toppen, kolven från linjärmotorn fäster direkt i stålröret. Själva rullbanan blir ev av trä initialt, det finns hål i stålröret att skruva genom. Framöver kanske det blir stål igen men då någon annan konstruktion än den förra som inte fungerade så bra. Byggde klart hälften av ena lyften, resten får vänta pga sent och jag ska jobba imorgon.

Återstår att se hur jag gör fästet för botten av linjärmotorn. Den skulle teoretiskt kunna stå på en regel med ett lämpligt placerat hål. Jag måste också bestämma mig för om den ska fästas nedåt, i trappan, eller uppåt i valvet. Fördelen med att fästa i trappan är att denna rätt klena konstruktion med plyfa då inte tar någon last att tala om. Ska det fästas i taket behöver jag designa om fästet för att tåla en 100 kg i alla fall. Det sitter två M8 expanderbult i valvet på varje sida så de är inga problem men själva träkonstruktionen är för klen. Fördelen med att fästa i taket är att det blir lättare när man ska montera bort det, men frågan är hur ofta det blir.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Donn och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.