136 704 läst · 604 svar
137k läst
604 svar
Program för utlösningsvillkor
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 679 inlägg
Trevligt program. En naturlig utökning skulle ju kunna vara beräkning av skyddet mot överlast. Då kommer strömvärdet för olika förläggningssätt in i bilden vilket då gör programmet mer komplicerat.
Ang fältet för förimpedans, det är naturligt, men kanske inte helt uppenbart att det är jordslutningsimpedansen som skall anges där, inte den trefasiga.
Ang fältet för förimpedans, det är naturligt, men kanske inte helt uppenbart att det är jordslutningsimpedansen som skall anges där, inte den trefasiga.
Jag körde en liten jämförelse mot ELVIS och man hamnar mer eller mindre rätt beroende på hur man sätter kortslutningsströmmen alternativt driftimpedansen i ELVIS.
Eldim erbjuder såvitt jag ser ingen möjlighet att mata in dessa värden?
Eldim erbjuder såvitt jag ser ingen möjlighet att mata in dessa värden?
Nej vi får ta en bit i taget...mycke_nu skrev:
Jag såg att det var nån som bara fick X o R efter påtryckning även Z
Så nästa blir att kunna räkna ut Z
visst helt klart..
Ja jag vet inte vad jag skall skriva ..
om jag skriver "jordslutningsimpedansen" så är det nog ingen som förstår det heller..
Har du nått förslag?
Naturligtvis så vill jag att programmet skall bli användbart, annars är det ju bortkastat.
Men sen vill jag att det skall vara lättanvänt och inte förmycket invärden som gör att
man inte vågar använda programmet.. Ev att man har en expertmode där man får möjlighet att mata in fler parametrar.
Utmaningen är att med programmet visualisera och förklara hur man beräknar.
Därav resultat fliken i 2.0 blir den lite snyggare.. (kommer på måndag)
Jag hoppas ju att vi skall göra programmet tillsammans
och att några anmäler sig för att ta olika roller...
Projektledare, Idéspruta, formeljägare, användbarhet, pedagogik mm..
Visst finns det tabeller som klarar mycket.. men det är ju inte lika kul..
Och en tabell är ju helt anonym den beskriver ju inte hur!!
Så hur skall man förklara alla svåra ord och hur skall man visa på ett pedagogiskt sätt hur allt hänger ihop. Och ändå få fram nått som går att använda..
Forumet är ju till för att få svar o lära och att ha kul...d^_^b
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 679 inlägg
Jag tittade på papperet från Fortum på mina anläggningsdata och dom har kallat det för "jordslutningsimpedans". Kanske kan skriva det inom parentes bakom fältet, eller "fas + jord"? Förimpedans används ju i dagligt tal så det kan väl få vara.
Ja, hur mycket jobb orkar du lägga ned på verktyget? Ska du ta upp kampen med Elvis? Det har ett stort värde redan som det är, där enkelheten är en viktig faktor. Det beror ju också på vilka personer programmet riktar sig till.
Ja, hur mycket jobb orkar du lägga ned på verktyget? Ska du ta upp kampen med Elvis? Det har ett stort värde redan som det är, där enkelheten är en viktig faktor. Det beror ju också på vilka personer programmet riktar sig till.
Det är inte jag som skall ta upp kampen utan vi...Bo.Siltberg skrev:
Nej vi får ju se hur långt vi orkar gå.. Först så tycker jag det är kul om vi kan visualisera
och förklara lite runt dimensionering sen om vi kan få till nått som går att använda skulle ju vara bara.
Man skulle kunna lägga in en förklaring som en "Hint" du vet en ruta som kommer upp när man lägger markören över inmatningsfältet.
Och där kan man ju skriva en uppsats om man orkar.. (fast då läser ingen förståss)
Sen skulle vi även kunna skriva ihop en hjälpfil klippa o klistra lite från olika trådar
för att få till en fin förklaring. Om alla är med på att vi får göra det förståss..
Ja jag funderar på om vi kan ha en expert-mode där man får lite mer o mata in
och en "beginners-mode" som är lite enklare. Men Det beror lite på hur många som vill vara med och engagera sig, det kan bli lite tungt om jag skall göra alla bitar.
Jag är självutnämnd programmerare sen behövs andra som är villiga att hjälpa till.
Som du som kommer med förslag på vad jag skall skriva. sånt är viktigt.
Tutelitut... V2.0 finns att ladda ned..
Vad nytt?:
(1) Jag har läst igenom lite kabelspecar och kommit fram till att man använt 0,018 och inte 0,0175 som jag skrev i 1.1. Ja det är konstanten för koppar.
Man brukar uppge koppar mellan dom två värdena och jag brukar alltid använda 0,0175 men jag får vika mig nu.
(2)Linje spänningen. Tänkte att man kan ju även använda programmet för att dimenssionera kabellängder i båten. Så det får komma lite som är mer tillrättalagt för lågspännings nät sedan. Zför är ju Ri i dom fallen, Ja inre resistansen i spänningskällan, båtbatteriet i det här fallet.
(3)Vald längd på installationskabeln. Önskemål från Mikael_L.
(4)Spänningsförlust i %.
(5)Uppfrächning av resultat-taben
(6)Utprintning.
(7)Hint på förimpedans o temperatur.
Ja det blev lite nytt i den här versionen.
Jo det var 54 som hade laddat ner programmet när jag bytte till v2.0
V3.0?? var och när..
Vi får se. Enligt önskemål så skall man kunna dela upp huvudledningen i olika längder, detta gör att jag måste ändra strukturen på programmet
så inmatningen av värden blir logisk.
Ev att jag gör en 3.0-Beta i slutet av denna eller under nästa vecka så får vi
känna på förändringen och se om den fungerar innan vi går vidare och gör en skarp 3.0. jag vet inte om jag hinner med mer än just den förändringen till 3.0 skall se om det finns några "lätta" önskemål som kan få åka med också..
Man har ju även ett liv utanför forumet
Men fortsätt o komma med idéer. Om jag tycker den är lätt så får den slinka med.
Vi borde ha en projektledare som bestämmer vad som skall vara med i dom olika versionerna.
Och en kvallitetsansvarig, mycke_nu du kanske vill vara du har tydligen tillgång till ELVIS och kan kolla att det blir rätt.. (om nu ELVIS räknar rätt??)
Jo prova och mata in alla möjliga och omöjliga värden för att se om programmet krachar bokstäver stora o små värden... så vi får kolla att allt är ok..
Jag har funderat lite runt hur man skulle göra en expert-mode och en beginners-mode. Ev. att man har en inställningsdel där man kan klicka bort olika delar, default så finns grund inställningen ikryssade. Om nån har en annan idé så
upp med den...
Vad nytt?:
(1) Jag har läst igenom lite kabelspecar och kommit fram till att man använt 0,018 och inte 0,0175 som jag skrev i 1.1. Ja det är konstanten för koppar.
Man brukar uppge koppar mellan dom två värdena och jag brukar alltid använda 0,0175 men jag får vika mig nu.
(2)Linje spänningen. Tänkte att man kan ju även använda programmet för att dimenssionera kabellängder i båten. Så det får komma lite som är mer tillrättalagt för lågspännings nät sedan. Zför är ju Ri i dom fallen, Ja inre resistansen i spänningskällan, båtbatteriet i det här fallet.
(3)Vald längd på installationskabeln. Önskemål från Mikael_L.
(4)Spänningsförlust i %.
(5)Uppfrächning av resultat-taben
(6)Utprintning.
(7)Hint på förimpedans o temperatur.
Ja det blev lite nytt i den här versionen.
Jo det var 54 som hade laddat ner programmet när jag bytte till v2.0
V3.0?? var och när..
Vi får se. Enligt önskemål så skall man kunna dela upp huvudledningen i olika längder, detta gör att jag måste ändra strukturen på programmet
så inmatningen av värden blir logisk.
Ev att jag gör en 3.0-Beta i slutet av denna eller under nästa vecka så får vi
känna på förändringen och se om den fungerar innan vi går vidare och gör en skarp 3.0. jag vet inte om jag hinner med mer än just den förändringen till 3.0 skall se om det finns några "lätta" önskemål som kan få åka med också..
Man har ju även ett liv utanför forumet
Men fortsätt o komma med idéer. Om jag tycker den är lätt så får den slinka med.
Vi borde ha en projektledare som bestämmer vad som skall vara med i dom olika versionerna.
Och en kvallitetsansvarig, mycke_nu du kanske vill vara du har tydligen tillgång till ELVIS och kan kolla att det blir rätt.. (om nu ELVIS räknar rätt??)
Jo prova och mata in alla möjliga och omöjliga värden för att se om programmet krachar bokstäver stora o små värden... så vi får kolla att allt är ok..
Jag har funderat lite runt hur man skulle göra en expert-mode och en beginners-mode. Ev. att man har en inställningsdel där man kan klicka bort olika delar, default så finns grund inställningen ikryssade. Om nån har en annan idé så
upp med den...
Fick några minuter över och gjorde en körning mot ELVIS.
Det saknas fortfarande möjlighet att mata in reaktansen och kortslutningsströmmen i ElDim så jag satte X till noll och kortslutningseffekten till 1000 kVA i ELVIS.
Överensstämmelsen i ett enkelt fall är som synes synnerligen god!!
EDIT: Bilden blev i minsta laget. Kolla Wordfilen istället.
EDIT2: Fältet för förimpedans anger enheten till mOhm, men tolkar värdet som Ohm med följd att längdberäkningen ballar ur totalt. Det behövs en parameterkontroll där.
EDIT3: Z2 = Zför + R2.. Så kan man inte räkna om Z inte är rent resistiv..
EDIT4: Spännngsfallsberäkningen blir ca 15-20% högre än vad ELVIS anger.
Det var allt från kvalitétskontrollen för idag!
Det saknas fortfarande möjlighet att mata in reaktansen och kortslutningsströmmen i ElDim så jag satte X till noll och kortslutningseffekten till 1000 kVA i ELVIS.
Överensstämmelsen i ett enkelt fall är som synes synnerligen god!!
EDIT: Bilden blev i minsta laget. Kolla Wordfilen istället.
EDIT2: Fältet för förimpedans anger enheten till mOhm, men tolkar värdet som Ohm med följd att längdberäkningen ballar ur totalt. Det behövs en parameterkontroll där.
Det var allt från kvalitétskontrollen för idag!
Redigerat:
Hej tack mycke_nu
vi har resonerat så att x på kabeln är så liten att z och r blir i det närmaste lika och två z kan man väl addera... tänker jag fel..
märkligt sänningsfallet är ju u= I*r om man inte förstås kompenserar med
cos fi
hum.. nu fick jag lite o bita i..
vi har resonerat så att x på kabeln är så liten att z och r blir i det närmaste lika och två z kan man väl addera... tänker jag fel..
märkligt sänningsfallet är ju u= I*r om man inte förstås kompenserar med
cos fi
hum.. nu fick jag lite o bita i..
Det fattas en faktor 2 i den här beräkningen. Längden skall vara 2x47 m. (Annat ex än ovan.)
Spänningsfall i anläggning vid vald längd
Ledar resistans vid 20°C
R1 = (p * L) / A
R1 = (0.018 * 47) / 6
R1 = 0.141 ohm
Spänningsfall:
U = * I * R1
U = 10 * 0.141
U = 1.41
Spänningsfall i anläggning vid vald längd
Ledar resistans vid 20°C
R1 = (p * L) / A
R1 = (0.018 * 47) / 6
R1 = 0.141 ohm
Spänningsfall:
U = * I * R1
U = 10 * 0.141
U = 1.41
Blir det inte begrepps förvirring dåmycke_nu skrev:
Den beräknade max längden är väl båda längderna (fram och åter-ledare)
Men du har kanske rätt vald längd då skriver man inte totala längden (fram + åter)
Ja man måste nog ha en beskrivning här Men det kanske blir knasigt...
Men kan man förutse att man alltid drar fram och återledare samma sträcka..
Ja nu måste vi ha ett beslut här... Nu får alla rösta hur skall vi ha.
Skriver man in hela sträckan (fram+återledare) eller är det endast ena sträckan man skriver. i vilket fall som helst måste vi ha en förklaring så man gör rätt.
Inte så lätt faktiskt.
Stod jag i begrepp att förlägga kabel så skulle nog min första tanke vara just kabellängden, dvs dubbelt totala ledningslängden. Med lite tur skulle jag kanske haja till och fundera på vilket som avses.
Skulle jag dra FK i rör är det lite troligare att jag börjar fundera på utifall uppgiften menar hela längden eller halva.
Skulle jag arbeta mycket med ledningsförläggning samt använda programmet frekvent skulle det givetvis snabbt sitta i ryggmärgen. Men nu vänder sig väl inte det här programmet i första hand till till denna kategori människor, så jag tror att man måste göra det "foolproof".
Genom att ange längden för endast framledning dvs total längd/2 så kommer iaf inte någon att överdimensionera sin längd och därigenom sätta utlösningsvillkoret ur spel.
Stod jag i begrepp att förlägga kabel så skulle nog min första tanke vara just kabellängden, dvs dubbelt totala ledningslängden. Med lite tur skulle jag kanske haja till och fundera på vilket som avses.
Skulle jag dra FK i rör är det lite troligare att jag börjar fundera på utifall uppgiften menar hela längden eller halva.
Skulle jag arbeta mycket med ledningsförläggning samt använda programmet frekvent skulle det givetvis snabbt sitta i ryggmärgen. Men nu vänder sig väl inte det här programmet i första hand till till denna kategori människor, så jag tror att man måste göra det "foolproof".
Genom att ange längden för endast framledning dvs total längd/2 så kommer iaf inte någon att överdimensionera sin längd och därigenom sätta utlösningsvillkoret ur spel.
Fint det är värdefullt..mycke_nu skrev:
Jag tittade på bilden lite, här är det nått jag inte förstår...
Kretsens utseende:
U= I*R 0,3*1440= 432V , 1,109* 467= 517,9V hur kan det bli högre spänning länge in i nätet... Här känns det som om det är en perpetuum mobile
Nu känns det som om jag missat nåt väldigt grundläggande här, Jag har levt i tron att jag kunde det här. HJÄLP Jag får nog gå ut i snickar boden o tälja en barkbåt i stället.
Där blandade du ihop äpplen och päpplonKrillew skrev:Fint det är värdefullt..
Jag tittade på bilden lite, här är det nått jag inte förstår...
Kretsens utseende:
U= I*R 0,3*1440= 432V , 1,109* 467= 517,9V hur kan det bli högre spänning länge in i nätet... Här känns det som om det är en perpetuum mobile
Nu känns det som om jag missat nåt väldigt grundläggande här, Jag har levt i tron att jag kunde det här. HJÄLP Jag får nog gå ut i snickar boden o tälja en barkbåt i stället.
Kortslutningsströmmen Ik3 (fas till fas) hänger inte direkt ihop med jordslutningsresistansen (fas till jord). Beräkning av utlösningsvillkoret gäller bara jordslutning.
Beträffande längderna så skall det vara kabellängden som anges. Råkar sedan kabeln bestå FK i VP-rör så är det fortfarande enkel sträcka som anges. Hur skulle man annars hantera trefas, 4 x sträckan?