A Abies koreana skrev:
Nu tror jag inte som du att undergången är nära, vi har en betydligt stabilare värld än så men att att vi står inför problem att hantera håller jag med om. Jag är så gammal så jag har levt under den tid när allt bara blivit bättre och bättre men jag har inte glömt hur livet var när jag växte upp i efterkrigstidens Finland. Om jag skulle vara lite högfärdig av mig och försöka identifiera det som skapat vårt välstånd så är det utan tvekan det som hände i slutet av 1700 -talet i Storbritannien när engelsmännen började utvinna energi ur fossilt kol utan att veta att det finns en avigsida med fossila bränslen, de förändrar vårt klimat.
Utöver tillgången till billig energi så har världen haft en del goda ledare samt inte minst en ledstjärna i efterkrigstidens tuffa återuppbyggnad, vi måste hjälpas åt.

Vetenskapen är tydlig, vi måste ersätta den fossila energin med hållbara lösningar och om den fossila energin har varit själva fundamentet för vår vällevnad så måste vi också inse det elementära - att det kommer att kosta att avveckla och ersätta.... och att vi måste hjälpas åt.

Det du presenterar liknar alltför mycket en konspirationsteori. De som studerat fenomenet med konspirationsteorier hävdar att en konspirationsteori bygger på sex element;

- mönstret är att allt hänger ihop
- allting sker avsiktligt
- det finns en sammansvärjning, några har planerat detta tillsmannans
- någon med onda avsikter vill skada oss
- en hemlighet som få känner till, dolda motiv och illvilja som skadar oss
- bevis finns som bekräftar konspirationen

Vi drabbas alla av bekräftelsejäv att okritiskt acceptera information och anekdoter som bekräftar och underbygger vår världsbild. Att inse och erkänna våra tillkortakommanden är det första steget till en bättre källkritik.
Jo jag raljerande väl lite väl konspiratoridkt, det har du rätt i. Troligen existerar inte det internationella världskonspirationskontoret högst upp i skatteskrapan på Sergels torg.

Och givetvis kan miin barndoms 70-tal i Göteborgs förorter inte jämföras med efterkrigstidens Finland.

Men det fanns på den tiden en viss redundans som saknas idag. Var du hungrig gick du ut i skogen och åt upp en rysk soldat från vinterkriget, eller tog hans gevär och svartsköt en ren. Vatten fick man från en brunn i värsta fall, och ved, skäntar du?

Idag är det förbjudet i många områden att elda med ved och elen har du inte råd med. Vatten och avlopp är ofta eftersatt och kräver höjda avgifter för att finansiera underhåll som skulle gjorts för årtionden sedan.

Det finns liksom inga marginaler kvar och folk har med samhällets medtycke lånat upp sin framtid.

Men ok, Berlin 1946 var värre och troligtvis får vi inte se svenska barn med uppsvullna magar sitta i ett moln av flugor.

A Anders_Nilsson skrev:
Jo jag raljerande väl lite väl konspiratoridkt, det har du rätt i. Troligen existerar inte det internationella världskonspirationskontoret högst upp i skatteskrapan på Sergels torg.

Och givetvis kan miin barndoms 70-tal i Göteborgs förorter inte jämföras med efterkrigstidens Finland.

Men det fanns på den tiden en viss redundans som saknas idag. Var du hungrig gick du ut i skogen och åt upp en rysk soldat från vinterkriget, eller tog hans gevär och svartsköt en ren. Vatten fick man från en brunn i värsta fall, och ved, skäntar du?

Idag är det förbjudet i många områden att elda med ved och elen har du inte råd med. Vatten och avlopp är ofta eftersatt och kräver höjda avgifter för att finansiera underhåll som skulle gjorts för årtionden sedan.

Det finns liksom inga marginaler kvar och folk har med samhällets medtycke lånat upp sin framtid.

Men ok, Berlin 1946 var värre och troligtvis får vi inte se svenska barn med uppsvullna magar sitta i ett moln av flugor.
Tja, har man lånat till konsumtion får man väl nästan skylla sig själv.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, har man lånat till konsumtion får man väl nästan skylla sig själv.
Jag menade lån till bostad, som nu faller i värde och kostnaderba ökar. Finns inte många alternativ till att köpa för medelklassen.

A Anders_Nilsson skrev:
Skönt att höra :D

A Anders_Nilsson skrev:
Vatten fick man från en brunn i värsta fall,
Vadå i värsta fall? Det finns ungefär en miljon hushåll i Sverige som är beroende av egen brunn. Tillhörde själv den kategorin tills jag flyttade i våras. Jag betalar glatt för det kommunala vattnet och slipper den ständiga oron för att brunnen skall sina under allt längre och torrare somrar. Att hushålla med rent vatten har jag lärt mig och fortsätter så.

A Anders_Nilsson skrev:
Om det någonsin funnits marginaler så är det nu i den rika delen av världen, en förutsättning är förstås att man inte använt sitt hus som bankomat. En sak som förvånade mig oerhört när jag flyttade till Sverige var att många inte planerade att återbetala sina huslån under sin livstid, det verkade vara regel och inte undantag.

A Anders_Nilsson skrev:
Inte långt från oss sker förfärliga saker just nu i denna stund och hur illa man än tycker om våra politiker så är det till dem som vi får sätta vår tilltro just nu, att de agerar som kloka ledare och gör allt i sin makt för att undvika att det värsta händer och då menar jag inte el-priset. Att vidga perspektivet istället för att hamna i gnällfällan är en bättre väg att gå. Ingen har garanterat oss att det goda livet fortsätter i oändlighet.

• Gilla
bollen och 2 till
  • Laddar…
Om rådande politik får fortsätta så är Sverige en koloni för elproduktion år 2040. Storbolag från andra länder kommer tillverka el utan att betala vinst i Sverige medan vi elkonsumenter bär kostnaden för utbyggnad av elnätet vilket är lika med att staten stjäl från folket och ger till storbolagen. Ungefär som Robin Hood... fast tvärtom.

Rösta bort detta förräderi i september!

• Gilla
Anders_Nilsson och 2 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Om rådande politik får fortsätta så är Sverige en koloni för elproduktion år 2040. Storbolag från andra länder kommer tillverka el utan att betala vinst i Sverige medan vi elkonsumenter bär kostnaden för utbyggnad av elnätet vilket är lika med att staten stjäl från folket och ger till storbolagen. Ungefär som Robin Hood... fast tvärtom.

Rösta bort detta förräderi i september!
Och vilket parti är för ett omedelbart utträde ur EU? (vilket skulle krävas för att stoppa både elexport och möjligheten för utländskt kapital att investera i Sverige)

Förut ville SD och V lämna EU. Nu säger SD att de vill vara kvar, och V säger "njaa". Jag kunde inte ens googla fram ett låtsasparti som vill lämna, så vad rekommenderar du?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Och vilket parti är för ett omedelbart utträde ur EU? (vilket skulle krävas för att stoppa både elexport och möjligheten för utländskt kapital att investera i Sverige)

Förut ville SD och V lämna EU. Nu säger SD att de vill vara kvar, och V säger "njaa". Jag kunde inte ens googla fram ett låtsasparti som vill lämna, så vad rekommenderar du?
AfS är ju ett parti som har Swexit som hjärtefråga.

• Haha
RoAd
  • Laddar…
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
[länk]

Det låter ju jättebra. Rösta på uteslutna från SD. Resten av deras program lät också jättebra. Genomtänkt och bra. [/IRONI]
Du frågade om ett alternativ. Du fick ett.
I övrigt orkar jag inte diskutera politik här. Finns inga partier som har vettiga partiprogram idag.

P pennybridge skrev:
Du frågade om ett alternativ. Du fick ett.
I övrigt orkar jag inte diskutera politik här. Finns inga partier som har vettiga partiprogram idag.
Då kanske du ska undvika att uppmana folk att rösta på något?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Då kanske du ska undvika att uppmana folk att rösta på något?
Jag uppmanade folk att rösta bort regeringen för att få slut på rådande energipolitik som koloniserar Sverige. Du frågade prompt om ett alternativ som är för utträde ur EU. Du fick ETT alternativ.

Vad för parti någon ska rösta på lämnar jag osagt fortsättningsvis.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Jag uppmanade folk att rösta bort regeringen för att få slut på rådande energipolitik som koloniserar Sverige. Du frågade prompt om ett alternativ som är för utträde ur EU. Du fick ETT alternativ.

Vad för parti någon ska rösta på lämnar jag osagt fortsättningsvis.
Rösta bort en regering räcker ju inte, eftersom inga partier i riksdagen stödjer en politik som möjliggör det du önskar.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Rösta bort en regering räcker ju inte, eftersom inga partier i riksdagen stödjer en politik som möjliggör det du önskar.
Det finns dock partier i riksdagen som har en bättre energipolitik än de sittande. Det viktigaste just nu är att börja ta steg i rätt riktning om vi ska undvika att 2040 blir den dystopi jag ser.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
A
[länk]

Det låter ju jättebra. Rösta på uteslutna från SD. Resten av deras program lät också jättebra. Genomtänkt och bra. [/IRONI]
Wikipediasidan verkar vara skriven till största delen av Expo vilka knappast kan anses vara neutrala...

• Gilla
videopac
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Det finns dock partier i riksdagen som har en bättre energipolitik än de sittande. Det viktigaste just nu är att börja ta steg i rätt riktning om vi ska undvika att 2040 blir den dystopi jag ser.
Vilka partier då? Och vilka steg ska vi ta, tycker du?

Jag kan ju tycka att globaliseringen och utökad handel över landsgränser har varit bra, både för den ekonomiska utvecklingen, och för projektet fred, som vi brukar uppskatta. Att vrida tillbaka klockan till tiden innan ww2 tror jag knappast leder till något positivt, även om det innebär att vi blir tvungna att lägga mer av vår disponibla inkomst på el och mindre på plastskräp tillverkat av kinesiska slavbarn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.