Höghus Höghus skrev:
Bla 650 l olja typ VG320, inte någon biologiskt nedbrytbar vad jag kan se, med potential att förorena åtskilliga 1000m3 vatten.
En okänd mängd glykol, även okänt om det är giftig etylenglykol eller den snällare propylenglykolen.
Jag har försökt hitta några lagkrav här på miljövänliga vätskor men inte hittat. Isf verkar även här vindkraften vara gynnad av lagstiftningen.
Tråkigt nog finns fossila oljor på allt för många ställen i världen, även i vindkraftverk. Vi har dessutom ett par miljoner fossildrivna bilar i det här landet, som har fossila petroleumprodukter både i tanken men även för smörjning av motor, växellåda och diverse lager. Där finns få eller inga lagkrav, annat än att fordonen inte bör läcka.

Du är alltså engagerad i frågan kring omställning av samhället från fossila produkter till förnybara och biologiskt nedbrytbara? Hur arbetar du för att påverka utvecklingen?

(PS: Är du av åsikten att även kärnkraftverk mår bäst av att brinna upp?)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Tråkigt nog finns fossila oljor på allt för många ställen i världen, även i vindkraftverk. Vi har dessutom ett par miljoner fossildrivna bilar i det här landet, som har fossila petroleumprodukter både i tanken men även för smörjning av motor, växellåda och diverse lager. Där finns få eller inga lagkrav, annat än att fordonen inte bör läcka.

Du är alltså engagerad i frågan kring omställning av samhället från fossila produkter till förnybara och biologiskt nedbrytbara? Hur arbetar du för att påverka utvecklingen?

(PS: Är du av åsikten att även kärnkraftverk mår bäst av att brinna upp?)
Du ställde en fråga om vad som behövde saneras, som jag försökte besvara. Jag spekulerar i mitt svar att vindkraften möjligen otillbörligt gynnas jämfört med tex kärnkraft med (brist på) miljökrav, och jag medger, det är just spekulationer.
Vår fordonsparks användning av miljöstörande vätskor ligger långt utanför denna tråd, så den frågan passar jag på.
Att elda upp 650l olja hoppas jag ger mindre miljöpåverkan än att hälla ut den på backen. Därifrån till att elda upp kärnkraftverk är, som du säkert själv förstår, steget långt och inget jag åstundar. Just nu känner jag att de är det bästa alternativet, och de skall i lugn och ro fortsätta sin fission.

/Höghus
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Inte låst artikel för tillfället i alla fall
[länk]
Nej, det där snömoset kan väl inte gärna någon ta betalt för.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det där snömoset kan väl inte gärna någon ta betalt för.
Imponerande titel och CV, även om jag inte håller med om analysen
 
A ajn82 skrev:
Imponerande titel och CV
Absolut. Men det är ju en rent politisk text, så om han är fysiker, teolog eller gatsopare spelar ju mindre roll.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Texten utgår från ett kontinentaleuropeiskt klimat där man i värsta fall kan elda med kol. Man glömmer gärna bort detta. I Sverige blir det inte lika kul med tre veckor utan el i februari. Någon som kommer ihåg februari 2021?

Sedan det här med superisolering av husens utsida - vi har viss erfarenhet av tilläggsisolering i Sverige. Eftersom vi bygger i trä, som är vida överlägset betong ur hållbarhetssynpunkt, måste man tänka på fuktbelastningen. Och det är mest vinden som gör något.

Som sagt, på kontinenten med kol som backup när det går fel fungerar det säkert jättebra, men inte i Skandinavien.

Dock skulle vi kunna använda vedeldning som backup men den är ju ännu ett rött skynke för miljövänstern

Det är bara att konstatera att miljövänstern är en underhångskult som vill framkalla maximalt lidande för alla som inte är överstepräster i sekten och har lyckats få tag i en bruksvärdessatt hyreslägenhet i innerstan
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det där snömoset kan väl inte gärna någon ta betalt för.
A ajn82 skrev:
Imponerande titel och CV, även om jag inte håller med om analysen
Vad är problemet med artikeln?
 
Dels att han jämför elpris från vindkraft när den producerar som bäst med kärnkraft till snitt- eller högsta pris (oklart), dels att han hävdar att elnätet är dyrare med centralt placerad kärnkraft än utspridd vindkraft långt från konsumenterna. Exempelvis.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad är problemet med artikeln?
Han bladar ihop saker fullständigt.
Det blandas marknadspriser med produktionspriser. Kontinuerlig kraft med kraft som bara finns på sommaren. Kraftverks tillverkare och elproducenter.

Det finns ingen röd tråd i innehållet på det sätt skribenten försöker få det till.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Inte låst artikel för tillfället i alla fall
[länk]
Hans alternativ till den "dyra" kärnkraften känns inte realistiska. Passivhus är ca 10% dyrare att bygga. Om jag snyter fram en siffra på vad en genomsnittsvilla kostar, 3Mkr, och höftar med 10% kostnad för att passivisera den hamnar vi på 300kkr. Jag tror få husägare vill eller kan låna upp dessa pengar utöver befintliga lån för att bygga om sitt hus.
Och sedan enbart solpaneler på taket för uppvärmning i Sverige? Här erkänner jag min okunnighet men jag är djupt skeptisk till att det fungerar.

Som vanligt med slumpkraftsförespråkare kringgås problemet med -20C, vindstilla och kolsvart. Var ska vi då få vår energi ifrån?
Parkerade elbilar och "andra sätt" räcker inte för mig. Visa mig en teknisk lösning och en kalkyl.

Att Små Mysiga Reaktorer inte skulle kunna vara små ställer jag mig frågande till. Kan man få in en reaktor i en ubåt borde den väl vara tämligen liten?

/Höghus
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Hans alternativ till den "dyra" kärnkraften känns inte realistiska. Passivhus är ca 10% dyrare att bygga. Om jag snyter fram en siffra på vad en genomsnittsvilla kostar, 3Mkr, och höftar med 10% kostnad för att passivisera den hamnar vi på 300kkr. Jag tror få husägare vill eller kan låna upp dessa pengar utöver befintliga lån för att bygga om sitt hus.
Och sedan enbart solpaneler på taket för uppvärmning i Sverige? Här erkänner jag min okunnighet men jag är djupt skeptisk till att det fungerar.

Som vanligt med slumpkraftsförespråkare kringgås problemet med -20C, vindstilla och kolsvart. Var ska vi då få vår energi ifrån?
Parkerade elbilar och "andra sätt" räcker inte för mig. Visa mig en teknisk lösning och en kalkyl.

Att Små Mysiga Reaktorer inte skulle kunna vara små ställer jag mig frågande till. Kan man få in en reaktor i en ubåt borde den väl vara tämligen liten?

/Höghus
10% är väl en fiskmåsfjärt i Missisippi? Jag skal konvertera mitt hur från 1974 från direkt el till bergvärme och hamnar på 300 k. Hade jag fått passivhus för pengarna hade jag jublat.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
10% är väl en fiskmåsfjärt i Missisippi? Jag skal konvertera mitt hur från 1974 från direkt el till bergvärme och hamnar på 300 k. Hade jag fått passivhus för pengarna hade jag jublat.
Jo, jag räknade ju bara på passiviseringskostnaden för att få ett hum om pengarna. Solpanelerna i artikeln räknade jag inte med, och dom tillkommer.
Så 600kkr då, för att slippa kärnkraften. Dags att snacka med din bankkontakt... :D

/Höghus.
 
Personen pratade ju om Nederländerna, jag antar att det handlar om att gå från dålig (eller ingen) isolering till bra isolering, jag tror knappast de menar att bygga om alla hus i Sverige till passivhus...
 
  • Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
och på nätterna smyger vindkraftsexploatörerna omkring och fångar böndernas barn och äter upp dom levande...

det är sant!


som jag förstår det så är det vanliga att man ställer ut en bankgaranti för återställningskostnader efter det att arrendet för vindsnurrorna löpt ut
Men för bövelen:

Som jag beskrivit förut, det spelar ingen roll om det finns en bankgaranti eller ej.

Skadorna som gjorts i naturen är oåterställbara!

Att bygga vindkraft i skogsmiljö, innebär att hela ekosystemet går på näbben, att vattenföringen miltals omkring förändras.

Det går inte att återställa många hundra hektar med våtmarker, som dikats ut fullständigt, eller skapa nya bergknallar, som sprängts bort.

"Återställning" av en vindkraftpark, innebär att betongen med vidhäftande armering smulas ner på plats, och lite jord läggs ovanpå vägar och hårdgjorda ytor.

Det kommer inte att kunna växa på ett normalt sätt.

Det blir ett ödsligt industriområde av det hela, inte en ny fungerande skog, på många hundra år eller mer.

Vindkraft är kvalificerat miljöförstöring.

Du verkar totalt oförmögen att förstå det allra minsta om ekologi och miljö. Vi förstör mer än vi vinner med vindkraft.

När det byggdes mycket ny vattenkraft Sverige, så förstod man inte vilka problem för vattenlevande organismer eller för omkringliggande jordbruk dämning av älvar eller åar hade. När "vi" väl förstod, så var det för sent.

Vi håller på att göra samma misstag en gång till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.