Nerre skrev:
Nja, ett av problemen är att byggföretag köper mark men sen inte bygger. Det talas om att kommunerna ska kunna ställa krav på att marken ska bebyggas inom en viss tid annars går köpet tillbaka.

Sen är väl ett annat problem att den byggbara mark som finns har "fel läge".
Anledningen att man inte bygger är för att denna mark ofta har b eller c-läge alternativt har köpts väldigt dyrt vilket gör att man måste bygga i lågkonjunktur och sälja i högkonjunktur för att få någon avkastning på investeringen. Kommunerna ställer också krav på utförandetiden. Vårt bolag har flera sådana tomter som måste påbörjas innan årsslutet ett visst år.

Kommunerna har börjat ställa krav på utförandetiden ja. Men förut har de inte gjort det. Det gjordes en utredning 2015 om vad som är orsakerna bakom bristen på byggbar mark och den pekade på flera orsaker. Just att kommunerna är dåliga på att ställa krav på byggandet var en av orsakerna.

Nerre skrev:
Kommunerna har börjat ställa krav på utförandetiden ja. Men förut har de inte gjort det. Det gjordes en utredning 2015 om vad som är orsakerna bakom bristen på byggbar mark och den pekade på flera orsaker. Just att kommunerna är dåliga på att ställa krav på byggandet var en av orsakerna.
Det är ju dock två delar i detta. Om kommunen säljer mark till en entreprenör, så är det självklart att de bör ställa krav på utförandetiden. Dock bör man kanske då inte ta så mycket betalt att det inte går att genomföra ett projekt med vinst. Alla markägare och entreprenörer vill ju såklart kunna bygga på den mark de köpt och sälja projektet så snabbt som möjligt. Detta gör man också om det finns ekonomiskt underlag till det. Därför har man ju ofta projekt som ligger och väntar på "bättre tider" just för att marken är köpt för dyrt eller att försäljningspriset på lägenheter och hus är för lågt i området.

Nerre skrev:
Det skulle vara intressant att höra vad folk som tycker att de bor i ett "bra läge" anser det är som är bra med det läget. Jag tror jag startar en tråd om det:)
Såg ingen tråd så jag svarar här :)

(nu har jag fått länken och flyttar mitt svar)

Redigerat:
stefancrs skrev:
Såg ingen tråd så jag svarar här :)

Det som gör att jag tycker att vi bor i ett bra läge är:
Förskolor, skolor, mataffär och spårvagn inom några minuters gångavstånd.
Havsutsikt.
12min med bilen in till jobbet i centrala Göteborg. Inga bilköer utom vid olyckor. 20min med spårvagnen.
Stor tomt.

Rätt svårt att uppfylla de kriterierna utan att behöva betala extra för det, så att säga. Dylika tomter kostar inte 500kkr.

Med det sagt så har priserna gått upp flera miljoner på vår gata på de snart två åren vi bott där, känns inte helt sunt.
Länk

falkn skrev:
Länk
Aha, kollade vilka trådar nerre hade startat och såg den ändå inte pga slarv :) Flyttar mitt inlägg!

lars_stefan_axelsson skrev:
Men det är väl inte direkt billigt att bo i Kistatrakten heller? Eller?
Det är rätt dyrt i kista tower och kista torn folk köpte och sålde på ritning innan det var färdigbyggt men på andra sidan vägen är det lägre priser, och i Husby och Akalla faller det snabbt.

falkn skrev:
Det är ju dock två delar i detta. Om kommunen säljer mark till en entreprenör, så är det självklart att de bör ställa krav på utförandetiden.
Uppenbarligen har kommunerna inte tyckt att det varit självklart.

Inte helt relaterat, då det handlade om bygge av allmännyttiga hyresrätter, men jag läste nyligen om ett intressant förslag. Istället för att ta in anbud och låta den som tog minst betalt få affären så satte man ett fast pris. Sen hade man en kravlista på saker som skulle ge "pluspoäng"-

Det gör ju att man på ett rätt bra sätt säkerställer en miniminivå och anbudsgivarna budar "uppåt" (mer mervärde) istället för "neråt" (i pressade priser).

Nerre skrev:
Uppenbarligen har kommunerna inte tyckt att det varit självklart.

Inte helt relaterat, då det handlade om bygge av allmännyttiga hyresrätter, men jag läste nyligen om ett intressant förslag. Istället för att ta in anbud och låta den som tog minst betalt få affären så satte man ett fast pris. Sen hade man en kravlista på saker som skulle ge "pluspoäng"-

Det gör ju att man på ett rätt bra sätt säkerställer en miniminivå och anbudsgivarna budar "uppåt" (mer mervärde) istället för "neråt" (i pressade priser).
Ja, möjligheterna finns att utforma bedömningskriterier i offentlig upphandling i princip hur man vill. Det har bara tagit kommuner och andra offentliga beställare över 20 år att förstå detta. Trafikverket är väl egentligen den enda beställaren som är kompetent på den offentliga sidan när vi pratar bygg.

Att det tagit tid beror väl på att man har fastnat i det här med att "med konkurrensutsatt upphandling kan man spara pengar". Och det vet ju alla att en kommuns främsta uppgift är att spara skattepengar åt medborgarna för att kunna sänka kommunalskatten.

Nerre skrev:
Att det tagit tid beror väl på att man har fastnat i det här med att "med konkurrensutsatt upphandling kan man spara pengar". Och det vet ju alla att en kommuns främsta uppgift är att spara skattepengar åt medborgarna för att kunna sänka kommunalskatten.
Det är helt rätt. Dock ska man inte förväxla priset på anbudet med totalsumman på projektet över tid. Genom att ha bättre avtal från början blir det i regel mindre tillkommande och troligtvis en bättre produkt i längden vilket kan minska driftkostnaderna.

Så finns det väl ingen som resonerar längre med tanke på dagens kvartals-ekonomi? :)

Nerre skrev:
Så finns det väl ingen som resonerar längre med tanke på dagens kvartals-ekonomi? :)
Är det någon som gör det så är det de kommunala fastighetsbolagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.