Jag har ett problem och hoppas att det inte är något allvarligt.

I köket har jag en spis som värmer upp vattnet i elementen (jag är osäker på det exakta namnet på detta system – kanske vedpanna?).

Hur som helst, igår började spisen ge ifrån sig ett bubblande ljud. Samtidigt rörde sig tryckindikatorn i takt med ljudet.

Idag försökte jag värma med elpatronen, men cirkulationspumpen visade att det verkar finnas luft i systemet.

Min fråga är: Hur luftar jag systemet?

Hoppas det hjälper lite med bilderna Vit köksspis med flera luckor, placerad mot en grön vägg. På golvet bredvid syns vedträ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Värmepanna med kopparrör, tryckmätare och cirkulationspump i en trång utrymme, bredvid en vit plastbehållare.
    Skapa konto
  • Röd tryckregulator från Flamco på ett värmesystemrör, omgiven av kopparledningar och metallkopplingar.
    Skapa konto
  • Närbild på en grön cirkulationspump med en blå lysande indikator. Pumpen är del av ett värmesystem som också innehåller en koppling.
    Skapa konto
Du borde ha luftningsskruvar på radiatorerna(elementen).

Du har eldat så pannan kokat.
Du verkar även ha lågt tryck i systemet, ett resultat av att pannan kokat.
Fyll på vatten i systemet till åtminstone 1 bar.
Funkar det inte då får du lufta på elementen.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Intressant lösning men inte så praktiskt om det saknas ackumulatortank i systemet. Du får enbart ett värmetillskott i radiatorkretsen när du eldar om jag förstått det hela rätt, när du inte eldar är det en elpatron som ska hålla lämplig temp i värmeslingan.

Som skrivs ovan, en quickfix för att få värme i de anslutna elementen borde vara att se till att de är luftade.

Gissar att det är ett problem om du ibland eldar i denna panna för att få värme, blir tempen för hög så kokar vattnet och du får du dels ånga, dels alltför högt tryck i systemet vilket betyder att det tappas ur någonstans via en övertrycksventil. När systemet sedan kallnar finns det luft i systemet. Inte en hållbar lösning.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Saknas även en dragregulator på pannan. Skall sitta i pannans övre högra hörn, där det i dag sitter en propp, och kedjan fästs i kroken på dragluckan.
Den stänger spjället automatiskt då pannan kommer upp i hög temperatur, som du kan justera, för att undvika att pannan kokar och öppnar då vattnet svalnar.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Du borde ha luftningsskruvar på radiatorerna(elementen).
Ja, jag har sådana

• En närbild av en gammal och rostig vredventil på ett vitt rör mot en vägg.
    Skapa konto
Kaja91 Kaja91 skrev:
Jag har ett problem och hoppas att det inte är något allvarligt.

I köket har jag en spis som värmer upp vattnet i elementen (jag är osäker på det exakta namnet på detta system – kanske vedpanna?).

Hur som helst, igår började spisen ge ifrån sig ett bubblande ljud. Samtidigt rörde sig tryckindikatorn i takt med ljudet.

Idag försökte jag värma med elpatronen, men cirkulationspumpen visade att det verkar finnas luft i systemet.

Min fråga är: Hur luftar jag systemet?

Hoppas det hjälper lite med bilderna [bild]
fyll på systemet till ca 1 bar och lufta elementen på övercåningen så är du igång igen. Påfylllning sker med ratten under mätaren

Kaja91 Kaja91 skrev:
Ja, jag har sådana
Det där är inte luftningen. Titta på andra sidan radiatorn.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Lufta vedpannan oxå

J J-banan skrev:
Lufta vedpannan oxå
Hur gör man det ?

Kaja91 Kaja91 skrev:
Hur gör man det ?
På min gamla satt det på baksidan längst upp på en 90⁰ böj på vattenledningen. Jag hade dock åtkomst från sidan men testa plocka loss plattan på toppen

H Harald Blåtumme skrev:
Intressant lösning men inte så praktiskt om det saknas ackumulatortank i systemet. Du får enbart ett värmetillskott i radiatorkretsen när du eldar om jag förstått det hela rätt, när du inte eldar är det en elpatron som ska hålla lämplig temp i värmeslingan.

Som skrivs ovan, en quickfix för att få värme i de anslutna elementen borde vara att se till att de är luftade.

Gissar att det är ett problem om du ibland eldar i denna panna för att få värme, blir tempen för hög så kokar vattnet och du får du dels ånga, dels alltför högt tryck i systemet vilket betyder att det tappas ur någonstans via en övertrycksventil. När systemet sedan kallnar finns det luft i systemet. Inte en hållbar lösning.
på bilden är det ju en tank?

M maria01 skrev:
Det är elvärmen

• Gilla
maria01
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Hur många liter är den tanken på? Fem liter?

Skulle behöva en tank på 500 liter minst för att göra någon nytta som ackumulatortank.

returen
Demmpa Demmpa skrev:
Hur många liter är den tanken på? Fem liter?

Skulle behöva en tank på 500 liter minst för att göra någon nytta som ackumulatortank.
ett litet torp som har en vedpanna vilken ursprungligen hade själcirkulation hade även ett expansionskärl på vinden
detta borde vara kvar och skall kontrolleras varje år mha påfyllning till skvallerröret fuktar

att det senare har skett en påbyggnad och troligen en försämring genom elpatron och cirkulationspump förenklar ju inte sakförhållandet

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.