Jag har ett problem och hoppas att det inte är något allvarligt.
I köket har jag en spis som värmer upp vattnet i elementen (jag är osäker på det exakta namnet på detta system – kanske vedpanna?).
Hur som helst, igår började spisen ge ifrån sig ett bubblande ljud. Samtidigt rörde sig tryckindikatorn i takt med ljudet.
Idag försökte jag värma med elpatronen, men cirkulationspumpen visade att det verkar finnas luft i systemet.
Min fråga är: Hur luftar jag systemet?
Hoppas det hjälper lite med bilderna
I köket har jag en spis som värmer upp vattnet i elementen (jag är osäker på det exakta namnet på detta system – kanske vedpanna?).
Hur som helst, igår började spisen ge ifrån sig ett bubblande ljud. Samtidigt rörde sig tryckindikatorn i takt med ljudet.
Idag försökte jag värma med elpatronen, men cirkulationspumpen visade att det verkar finnas luft i systemet.
Hoppas det hjälper lite med bilderna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Sverige
· 5 383 inlägg
Intressant lösning men inte så praktiskt om det saknas ackumulatortank i systemet. Du får enbart ett värmetillskott i radiatorkretsen när du eldar om jag förstått det hela rätt, när du inte eldar är det en elpatron som ska hålla lämplig temp i värmeslingan.
Som skrivs ovan, en quickfix för att få värme i de anslutna elementen borde vara att se till att de är luftade.
Gissar att det är ett problem om du ibland eldar i denna panna för att få värme, blir tempen för hög så kokar vattnet och du får du dels ånga, dels alltför högt tryck i systemet vilket betyder att det tappas ur någonstans via en övertrycksventil. När systemet sedan kallnar finns det luft i systemet. Inte en hållbar lösning.
Som skrivs ovan, en quickfix för att få värme i de anslutna elementen borde vara att se till att de är luftade.
Gissar att det är ett problem om du ibland eldar i denna panna för att få värme, blir tempen för hög så kokar vattnet och du får du dels ånga, dels alltför högt tryck i systemet vilket betyder att det tappas ur någonstans via en övertrycksventil. När systemet sedan kallnar finns det luft i systemet. Inte en hållbar lösning.
Saknas även en dragregulator på pannan. Skall sitta i pannans övre högra hörn, där det i dag sitter en propp, och kedjan fästs i kroken på dragluckan.
Den stänger spjället automatiskt då pannan kommer upp i hög temperatur, som du kan justera, för att undvika att pannan kokar och öppnar då vattnet svalnar.
Den stänger spjället automatiskt då pannan kommer upp i hög temperatur, som du kan justera, för att undvika att pannan kokar och öppnar då vattnet svalnar.
fyll på systemet till ca 1 bar och lufta elementen på övercåningen så är du igång igen. Påfylllning sker med ratten under mätarenKaja91 skrev:Jag har ett problem och hoppas att det inte är något allvarligt.
Hoppas det hjälper lite med bilderna [bild]
på bilden är det ju en tank?H Harald Blåtumme skrev:Intressant lösning men inte så praktiskt om det saknas ackumulatortank i systemet. Du får enbart ett värmetillskott i radiatorkretsen när du eldar om jag förstått det hela rätt, när du inte eldar är det en elpatron som ska hålla lämplig temp i värmeslingan.
ett litet torp som har en vedpanna vilken ursprungligen hade själcirkulation hade även ett expansionskärl på vindenDemmpa skrev:
detta borde vara kvar och skall kontrolleras varje år mha påfyllning till skvallerröret fuktar
att det senare har skett en påbyggnad och troligen en försämring genom elpatron och cirkulationspump förenklar ju inte sakförhållandet