Får återkomma med bilder då. Men kan det vara så enkelt som att skifta fas o nolla i en av brytarna?

Du ska inte ha någon nolla i brytaren, Du ska ha fas + 2 mellantrådar i ena brytaren och i den andra tändtråd och samma mellantrådar, fas och tändtråd ska ligga på den plint som är märkt L eller P eller pil in, vart mellantrådarna ligger spelar ingen roll. Det är den "enklaste" kopplingen. En annan variant ska ha fas in på bägge brytarna 1 mellantråd som ska ligga på L, P, pil in. 1 tändtråd in i bägge brytarna och upp till lampan. Den som är viktig är den som ligger på P ligger på P i bägge brytarna vart dom övriga ligger spelar ingen roll. Det förutsätter naturligtvis att du ha trappbrytare och att plintarna du kopplar på inte är överkopplingsplintar som finns på en del brytare.

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Utmärkt svar!
Jag får öppna o kolla när jag kommer hem, löser jag inte det fotar jag och postar bilderna här!

20141126_183204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut bakom takdosan, jag ser inga fel här..

Mikael_L
Nron3 skrev:
Såhär ser det ut bakom takdosan, jag ser inga fel här..
Ser bra ut, och som förväntat.

Då ska den vita ledaren vara den som går till L på den brytare du kallar "brytare 3" i inlägg #45.
Den vita ska gå dit, endast dit och ingen annanstans.

Och den svarta som går till L på "brytare 1" i inlägg #45 ska ha ständigt 230V på sig, så fort säkringen är iskruvad.

Slutligen ska de två bruna på trappbrytaren gå till de två bruna på korsomkopplaren, och samma för de två gula.
Och inte vara kopplade någon annanstans på vägen.

Och stämmer detta så pass långt så är all ledningsdragning korrekt och felet måste i så fall sitta i någon eller några brytare.

• Gilla
Nron3
  • Laddar…
Då ska vi se.
Så här ser mina brytare ut, ovanför brytare 1 sitter en väggdosa, och lampan är kopplad i ett vanligt utanpåliggande lamputtag en meter från denna.

Brytare 1
img-0488.jpg
Där vit går in står det "V250~" och där svart går in står det "P"

Brytare 2
img-0489.jpg

Hur ska jag koppla för att det ska funka som jag vill? Att jag kan tända på brytare 1 och släcka på brytare 2 och tvärtom?

Du får byta brytare 1 till en trappomkopplare samt komplettera med en tråd till där, brytare 2 är rätt typ men du får byta kabel dit så du får tre ledare förutom gul/grön som du bara får använda till skyddsjord. Troligtvis inget lämpligt första eljobb för dig med tanke på dina frågor. Kanske känner du nån med lite större elkunskaper som kan hjälpa till?

GK100 skrev:
Du får byta brytare 1 till en trappomkopplare samt komplettera med en tråd till där, brytare 2 är rätt typ men du får byta kabel dit så du får tre ledare förutom gul/grön som du bara får använda till skyddsjord. Troligtvis inget lämpligt första eljobb för dig med tanke på dina frågor. Kanske känner du nån med lite större elkunskaper som kan hjälpa till?
Så får det bli!
Nä detta kommer jag inte göra själv, om jag räknar snabbt har Jag nog 5 elektriker i bekantskapskretsen, får slänga ihop något gott och bjuda på några öl (givetvis efter dragning och koppling :rolleyes:) så det löser sig!
Tack för svar och tack för lånet av tråden!

PS. Vad äter en elektriker?

Oxfile och rödvinsås och krämig gratäng samt en kall öl att dricka (obs inte över 4,5%)

Lexington skrev:
PS. Vad äter en elektriker?
Strömming?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ska det vara fisk blir det nog fjällröding (på ca 4 hg) och pressad potatis, med citronklyftor och smält smör.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag spinner loss på öl och gorgonzolaost, men då är jag ingen riktig elektriker heller, utan bättre :cool:

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hur går det neron3, fick du rätt på belysningen?

Bild 1 & 3 i svar #17.
Är felkopplade.

i dessa 2 måste Svart in på"L" resp Vit in på "L".

Dom andra brun och gula. Separeras och kopplas in på respektive ledig plats.

Ex. I ett av fallen kommer strömmen hoppa mellan brun beroende på hur man trycker på knappen.

edit: missade sida 2,3,4... :(

Men vilket fabrikat är det på brytarna?

Redigerat:
Jodå, på bild i inlägg #17 är det en hel del fel.

Men om du tittar på de sista bilderna från hans koppling så ser det rätt ut på allt som visas på bilderna, men fungerar ändå inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.