Mikael_L
Nron3 skrev:
Såhär är nu brytare 1 kopplad (närmsta brytaren till ytterdörren)
....
Detta är brytare 2 (mitten i korridoren)
...
Brytare nr 3 (längst ut i korridoren)

Är det korrekt kopplat?
psst, hur brytarna ligger rent geografiskt har ingen betydelse för den elektriska funktion. Man kan behöva sätta den "elektriskt mittersta" brytaren (dvs korskopplaren) i en änden av korridoren för att t.ex. få plats med den kabel som ska få plats i rör och dosor.

Så har jag t.ex. hemma hos mig, korskopplaren ligger längst bort, 4 ledare i ett 16mm VP-rör blev bra där. Till dosorna för de två andra brytarna skulle det även med fas och nolla så då blev det bättre att sätta dom med trappbrytarna.

Men jag tror du börjar få till det nu ändå. Jag ville bara påpeka (kanske för andra som hittar tråden i framtiden) just detta.

• Gilla
simpa81
  • Laddar…
Ser ut som du glömt dra åt en skruv, känn på alla ledarna, dra i dessa och kolla att de sitter.

När jag delar de till varsin punkt så går det nu inte att släcka från någon av brytarna..

Rätt Mickael, fast här är det så enligt bilderna att 4 ledare är där korsomkopplaren är, och övriga har avvikande färger så den det finns 1 av in på L som fas respektive tändtråd.

Mikael_L
I din sista bildserie är det rätt förutom att det ska en gul på 1 och den andra gula på 2
och en brun på 1 och den andra bruna på 2

Nron3 skrev:
När jag delar de till varsin punkt så går det nu inte att släcka från någon av brytarna..
Ser du märkningarna?
1
2
samt
L ?
Det finns två hål till varje märkning. Spelar ingen roll vilket du väljer bara

den det finns 1 färg av - till L

andra ledaren till 1

tredje ledaren till 2

Mikael_L
Slugge skrev:
Rätt Mickael, fast här är det så enligt bilderna att 4 ledare är där korsomkopplaren är, och övriga har avvikande färger så den det finns 1 av in på L som fas respektive tändtråd.
Ja jag tänkte nog också att "vi" åtminstone hade rätt brytare på rätt plats vid detta laget, med så många duktiga elkunniga som engagerat sig här. :)

Jag skrev innan jag orkat studera bilderna, men jag reagerade lite när jag läste om "brytaren längst bort" osv. ;)

Man får ge beröm för bra bilder iaf, blir det inget med elektrikerkarriären kan TS satsa på fotograf kanske.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Slugge, jag har gjort så att den kabeln som är Ensam färgad är på L och de andra får va på respektive 1 och 2. Det som händer då är att när jag sen sätter in proppen så tänds det. Men jag kan inte släcka då, från nån av brytarna.

Hahah Slugge du är rolig du ;D

Har du kollat uppe vid lampan vilken färg tändtråden har?

Gläder mig att höra att du tar ut säkringen varje gång du skruvar :) Det är lätt hänt när man stressar och "ska bara" flytta en tråd att man inte orkar springa till gruppcentralen och bryta där, sen är olyckan framme!

Mikael_L
Märkligt, borde fungera då.

Alltså?:
Nron3 skrev:
Slugge, jag har gjort så att den kabeln som är Ensam färgad är på L
Svart i ena brytaren och vit i den andra?

och de andra får va på respektive 1 och 2.
Dvs en brun till 1 och den andra till2,
och en gul till 1 och den andra till 2?

Då är det ju precis som det skall ... :x

Mikael_L skrev:
Då är det ju precis som det skall ... :x
Bra jobbat TS, lite fler fina bilder på de korrekta kopplingarna för att avrunda tråden med?

Simpa, naae det blir nog lite svårt..

20141124_213903.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brytare 1

20141124_204157.jpg
Skapa konto

Brytare 2

20141124_213916.jpg
Skapa konto

Brytare 3

När det är kopplat på detta vis kan man Ej släcka.. Dvs denna koppling fungerar ej..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.