10 895 läst · 77 svar
11k läst
77 svar
Problem med att tända/släcka
psst, hur brytarna ligger rent geografiskt har ingen betydelse för den elektriska funktion. Man kan behöva sätta den "elektriskt mittersta" brytaren (dvs korskopplaren) i en änden av korridoren för att t.ex. få plats med den kabel som ska få plats i rör och dosor.Nron3 skrev:
Så har jag t.ex. hemma hos mig, korskopplaren ligger längst bort, 4 ledare i ett 16mm VP-rör blev bra där. Till dosorna för de två andra brytarna skulle det även med fas och nolla så då blev det bättre att sätta dom med trappbrytarna.
Men jag tror du börjar få till det nu ändå. Jag ville bara påpeka (kanske för andra som hittar tråden i framtiden) just detta.
Ja jag tänkte nog också att "vi" åtminstone hade rätt brytare på rätt plats vid detta laget, med så många duktiga elkunniga som engagerat sig här.Slugge skrev:
Jag skrev innan jag orkat studera bilderna, men jag reagerade lite när jag läste om "brytaren längst bort" osv.
Slugge, jag har gjort så att den kabeln som är Ensam färgad är på L och de andra får va på respektive 1 och 2. Det som händer då är att när jag sen sätter in proppen så tänds det. Men jag kan inte släcka då, från nån av brytarna.
Har du kollat uppe vid lampan vilken färg tändtråden har?
Gläder mig att höra att du tar ut säkringen varje gång du skruvar Det är lätt hänt när man stressar och "ska bara" flytta en tråd att man inte orkar springa till gruppcentralen och bryta där, sen är olyckan framme!
Gläder mig att höra att du tar ut säkringen varje gång du skruvar Det är lätt hänt när man stressar och "ska bara" flytta en tråd att man inte orkar springa till gruppcentralen och bryta där, sen är olyckan framme!
Märkligt, borde fungera då.
Alltså?:
och en gul till 1 och den andra till 2?
Då är det ju precis som det skall ... :x
Alltså?:
Svart i ena brytaren och vit i den andra?Nron3 skrev:
Dvs en brun till 1 och den andra till2,
och en gul till 1 och den andra till 2?
Då är det ju precis som det skall ... :x
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brytare 1
Logga in
Skapa konto
Brytare 2
Logga in
Skapa konto
Brytare 3
När det är kopplat på detta vis kan man Ej släcka.. Dvs denna koppling fungerar ej..