Det är riktigt, då får du byta mellan dessa och koppla vit till anslutningen där de gula sitter. Kors vet du nu hur den ska kopplas dvs gula eller bruna parvis upp eller nedtill.

20141124_195756.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är den första

20141124_195735.jpg
Skapa konto

Andra ( mitten )

20141124_195709.jpg
Skapa konto

Och slutet av korridoren

. Det fungerar fortfarande Inte med denna koppling....

Flytta en av de bruna resp gula till "hålet" längre bort.
Edit: Rättare sagt - koppla om enligt GK100.

Svart till L och gula till 1 och 2 på första bilden, sen sätt vit till L och de bruna på 1 och 2 enligt sista bilden så är du hemma.

Redigerat:
Nu har jag gjort som era beskrivningar men det vill ändå inte funka!! Jag förstår inte riktigt...

Om du tittar lite bättre ser du att ingångarna är märkta, tex korsomkopplaren 1-4, det finns även tryckt på brytaren en beskrivning hur dessa fungerar. Trappomkopplaren har L som gemensam nämnare som omväxlande leder ut på antingen 1 eller 2. Bra att kolla efter till en annan gång..

Nron3 skrev:
Nu har jag gjort som era beskrivningar men det vill ändå inte funka!! Jag förstår inte riktigt...
Vad är det som inte fungerar nu?
Tänk på om du använder klorna så du inte klämmer ledarna.
Men då vi inte får någon vidare felbeskrivning: Är säkringarna hela?
Har du en ledare i varje siffra? Rätt ledare?

Problemet kvarstår, alltså att : när jag släcker från den ena brytaren kan jag Ej tända från den andra. Så, det går att tända men om jag sedan släcker från brytare nr 1 säger vi, då måste jag tänka från brytare 1 igen o kan ej tända från de andra två. Och korsomkopplaren varken tänderna eller släcker längre...

Bo.Siltberg skrev:
[bild]
Om vi återgår till bilden Bor ritade så kan du enkelt kolla så allt överensstämmer.

Första bilden visar dosan där tändtråden går till lampan som är symboliserat av ett kryss med ring runt. Tändtråden på L och mellantrådarna på respektive siffra, vilken som.

Andra bilden är mittdosan: Samma 2 mellantrådar på 1 och 2, mellantrådar till nästa brytare på 3 och 4.

T redje bilden. Fasledare in på L, mellantrådar från mittdosa till respektive siffra, vilken som.

Du kan även lägga upp bilder medans du funderar.

20141124_204144.jpg
Skapa konto

Såhär är nu brytare 1 kopplad (närmsta brytaren till ytterdörren)

20141124_204157.jpg
Skapa konto

Detta är brytare 2 (mitten i korridoren)

20141124_204208.jpg
Skapa konto

Brytare nr 3 (längst ut i korridoren)

Är det korrekt kopplat?
Jag upplever samma problem med denna koppling. Lampan tänder med ena brytaren men går ej att släcka och sedan tända från de andra.

Det känns inte som att du ska ha de två gula trådarna på samma kopplingspunkt i första bilden, precis som att du har de två bruna trådarna i samma kopplingspunkt i den sista.

Du har ju en kopplingspunkt till på trapp-brytarna. Den bruna och gula borde sitta på 1 och 2, inte på samma.

Okej skall testa det..

Gör som simpa skriver dela bruna och gula så de sitter upp och nedtill i varsin pol. Allt annat är rätt nu dvs korsomkopplaren och svart, vit sitter rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.