3 783 läst · 32 svar
4k läst
32 svar
Problem för Open Infra Core AB
Administrator
· Skåne
· 8 045 inlägg
Jag ska se om vi kan slå ihop trådarna.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 035 inlägg
Kanske är jag som är korkad men Open Infra har väl själva aldrig dragit någon fiber någonstans? D.v.s. varit utförare. Är inte grundproblemet att dom varit en riktig dålig beställare?
Kan tycka att en sån certifiering saknar trovärdighet och värde om den utdelas till en beställarorganisation.
Kan tycka att en sån certifiering saknar trovärdighet och värde om den utdelas till en beställarorganisation.
De är nätägare och ska säkerställa att de entreprenörer de anlitar har kunskap om hur arbetet ska utföras.B Bästerortarn skrev:
I vissa fall vid olika tillståndssökningar gör entreprenören det med fullmakt från nätägaren som är ansvarig.
Är ju en del av upphandling av entreprenör.
Sedan kan man, läs bör/ska, göra stickprovskontroller med oberoende besiktningar, finns i Robust fiber ex. nedan. https://robustfiber.se/godkanda-besiktningsman-for-robust-fiber/
Du kan läsa mera om det hos Robust fiber hur det ska hanteras.
Och även kravställa/kontrollera på entreprenörer att de gör motsvarande på sina underleverantörer. Finns entreprenörer som också är certifierade.
Jo, jag vet att det slarvas och det är då det uppmärksammas, men det går också göra det bra.
Redigerat:
I princip har du rätt - Deras anställda har aldrig satt spaden i marken. Men det är ju de som har gjort projekteringen och beställt/handlat upp entreprenörer. Som projektörer måste dom ju ta hänsyn till kraven i Robust Fiber och som beställare ska dom ställa krav på att entreprenörerna utför jobbet på ett korrekt sätt, dvs enligt Robust Fiber. Det är även Open Infra som söker infrastrukturpengarna och även där ställs krav på att man följer Robust Fiber-ramverket.B Bästerortarn skrev:
Är det så hos Open infra att de projekterar själva utifrån att de gör det bidragsfinansierat och landsbygd med stora variationer av förutsättningar till skillnad från i tätorter som inte varit bidragsfinansierat?useless skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 035 inlägg
A AndersS skrev:De är nätägare och ska säkerställa att de entreprenörer de anlitar har kunskap om hur arbetet ska utföras.
I vissa fall vid olika tillståndssökningar gör entreprenören det med fullmakt från nätägaren som är ansvarig.
Är ju en del av upphandling av entreprenör.
Sedan kan man, läs bör/ska, göra stickprovskontroller med oberoende besiktningar, finns i Robust fiber ex. nedan. [länk]
Du kan läsa mera om det hos Robust fiber hur det ska hanteras.
Och även kravställa/kontrollera på entreprenörer att de gör motsvarande på sina underleverantörer. Finns entreprenörer som också är certifierade.
Jo, jag vet att det slarvas och det är då det uppmärksammas, men det går också göra det bra.
Absolut, det fattar jag förstås men jag tycker fortfarande att det är lite lattjo att det är beställaren som har certifieringen. Nåja, det är väl utmärkt att dom blir av med cert. även om det det bara är symboliskt då dom ändå håller på att avveckla den delen av verksamheten.useless skrev:
I princip har du rätt - Deras anställda har aldrig satt spaden i marken. Men det är ju de som har gjort projekteringen och beställt/handlat upp entreprenörer. Som projektörer måste dom ju ta hänsyn till kraven i Robust Fiber och som beställare ska dom ställa krav på att entreprenörerna utför jobbet på ett korrekt sätt, dvs enligt Robust Fiber. Det är även Open Infra som söker infrastrukturpengarna och även där ställs krav på att man följer Robust Fiber-ramverket.
Här har istallationen varit ett elände.
Ett område med berg 5 k. Bort la de bara mossa över fibern. När markägaren körde med skogsmaskin så….
De återställde aldrig vägar de grävt av. De petade bara ner slumpvisa massor.
Inne på tomterna är det bra gjort 40 cm ner med märktråd. Men stamfibern är bedrövligt gjord.
Ett område med berg 5 k. Bort la de bara mossa över fibern. När markägaren körde med skogsmaskin så….
De återställde aldrig vägar de grävt av. De petade bara ner slumpvisa massor.
Inne på tomterna är det bra gjort 40 cm ner med märktråd. Men stamfibern är bedrövligt gjord.
Märkligt , på Robust Fibers hemsida , avdelningen för certifierade företag förekommer certifierade bolag trots att de gått i konkurs.
Frågan är om det finns företag som vill ta risken att arbeta för OI , gapar rött hos Merinfo.SågspånPappspikEternit skrev:
PTS undrar jag vad de egentligen kan göra innan projektens slutdatum. I teorin har Open Infra fram till 1 december på sig att få färdigt vissa projekt.
Själv hoppas jag att Open Infra bara inser att de inte lär få speciellt mycket pengar av PTS, och självmant drar tillbaka sina ansökningar. Om det är möjligt, jag vet inte exakt hur det funkar. För egen del skulle jag enbart se det som en vinst, även om det blir en fördröjning på fiberanslutningen. Om de kommunala bredbandsbolagen tar över, slipper man sitta fast som kund hos Open Infra, som har stora problem med driftsäkerheten i sina nät vad jag har läst.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 554 inlägg
Det kanske är så att de arbeten som företagen utförde före konkurserna uppfyllde kraven för Robust Fibers certifiering, och därmed får de vara kvar på listan, så att kunderna ska kunna kolla upp äldre fiberprojekt?F fusion skrev:
Om du vill se på mera rött, kan du kolla Open Infras Trustpilot-sida:
https://se.trustpilot.com/review/openinfra.com
Tänkte mer på att om ett konkursbo köps upp och får nya ägare bör väl certifieringen utredas. Lär väl inte vara samma juridiska person som står på certifieringen ?SågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 554 inlägg
Om någon köper upp ett konkursbo tar de väl inte per automatik över det konkursade bolagets organisationsnummer, och det är oftast där kopplingen till certifieringsorganet finns?F fusion skrev:
Kanske inte , men känns fel om namnet består fast i ny tappning ?SågspånPappspikEternit skrev:
Fiberkonkurser är ju oftast ett resultat av dåligt utfört arbete där företagen inte fått de sista procenten . Och då känns det väl inte "robust" att sådana företag får står kvar.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Hur skall jag få fiber till min adress?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Problem för Open Infra Core AB
Gräva ner ethernet-kabel (utomhuskabel) utan rör
Telia vägrar fiberanslutning
Istället för Boxer