Det är såklart dålig reklam (om dom nu bryr sig?). Men det har ingen större praktisk betydelse för deras fortsatta fiberbyggande.
Det som möjligen skulle kunna hända är att dom diskvalificeras från någon upphandling där det brukar krävas att man följer "Robust Fiber", men det har ju inte hindrat dom eller andra fiberskojare hittills...
Det som möjligen skulle kunna hända är att dom diskvalificeras från någon upphandling där det brukar krävas att man följer "Robust Fiber", men det har ju inte hindrat dom eller andra fiberskojare hittills...
Vet inte hur det påverkar för kunder eller markägare som är missnöjda med utfört arbete och vill få åtgärd utförd, pågående tvist. De har t.ex. i avtal fått angivet att Open Infra följer Robust fiber men att det nu finns mera officiellt att det inte gjort det och fått sitt certifikat indraget.
Sedan är ju det mesta av fiberbyggnation färdigt så det blir minimal påverkan för nybyggnation.
Sedan är ju det mesta av fiberbyggnation färdigt så det blir minimal påverkan för nybyggnation.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 554 inlägg
Jag kan inte hitta något om att det grävförbud som utfärdades av länsstyrelsen i Kalmar 2024 har hävts än. Det förbudet gäller kommunerna Västervik, Hultsfred och Högsby. Det finns ett antal projekt som inte är påbörjade än, och jag hade som fastighetsägare hoppats att PTS nu drar in stöden till Open Infra, så exempelvis de kommunala bredbandsbolagen kunde komma igång i stället.
Man kan mycket väl följa Robust Fiber utan att vara certifierad medlem i Stadsnätsföreningen. I de (få) projekt jag har varit inblandad i har man haft som krav att Robust Fiber ska följas, inte att man ska vara certifierad. Sen brukar såklart alla som svarar på anbud hävda att dom följer Robust Fiber fast jobbet utförs på enklaste sätt med en kratta av lågavlönade balter.A AndersS skrev:Vet inte hur det påverkar för kunder eller markägare som är missnöjda med utfört arbete och vill få åtgärd utförd, pågående tvist. De har t.ex. i avtal fått angivet att Open Infra följer Robust fiber men att det nu finns mera officiellt att det inte gjort det och fått sitt certifikat indraget.
Men det verkar som att PTS från och med 2024 har i alla fall har infört som krav att de som får infrastrukturstöd för fiberutbyggnad ska vara "godkända av Robust fiber". Men det verkar inte heller drabba Open Infra då dom har bestämt sig för att sluta bygga fibernät i Sverige...
https://www.landlantbruk.se/fiberbyggare-har-avskedats-fran-open-infra
Du får skicka en fråga till SR angående beslut från Robust fiber och vad status är utifrån deras senaste artikel gällande kommunerna i norra länet.
Sveriges Radio
Men det bli knepigt om det t.ex. finns avtal som tecknats utifrån att man anger sitt certifikat från Robust fiber och vad som gäller för att kunna få statliga medel.
Du får kolla här PTS nedan, men det står bara "ska följa" inget om certifiering men det blir ju knepigt om de tas ifrån certifikat pga att de inte följ Robust fiber.
Utifrån VDs uttalande "”Det kommer inte påverka vårt arbete i er region överhuvudtaget. Samtliga projekt som byggs delfinansierade av PTS skall byggas i enlighet med Robust Fiber, vilket vi kommer att följa”.
Lär bli en tvistefråga när de vill få bidragen och Robust fiber anser att de inte följer deras regelverk.
Sveriges Radio
Men det bli knepigt om det t.ex. finns avtal som tecknats utifrån att man anger sitt certifikat från Robust fiber och vad som gäller för att kunna få statliga medel.
Du får kolla här PTS nedan, men det står bara "ska följa" inget om certifiering men det blir ju knepigt om de tas ifrån certifikat pga att de inte följ Robust fiber.
Utifrån VDs uttalande "”Det kommer inte påverka vårt arbete i er region överhuvudtaget. Samtliga projekt som byggs delfinansierade av PTS skall byggas i enlighet med Robust Fiber, vilket vi kommer att följa”.
Lär bli en tvistefråga när de vill få bidragen och Robust fiber anser att de inte följer deras regelverk.
Det här reglerar bredbandsstödet
Det är både statliga medel och medel från EU som finansierar bredbandsstödet. När vi arbetar med bredbandsstödet ska vi alltså följa lagar och förordningar i Sverige och i EU.- Aktörer som fått bredbandsstöd ska följa Robust fiber.
Robust fiber
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 554 inlägg
PTS undrar jag vad de egentligen kan göra innan projektens slutdatum. I teorin har Open Infra fram till 1 december på sig att få färdigt vissa projekt.
Själv hoppas jag att Open Infra bara inser att de inte lär få speciellt mycket pengar av PTS, och självmant drar tillbaka sina ansökningar. Om det är möjligt, jag vet inte exakt hur det funkar. För egen del skulle jag enbart se det som en vinst, även om det blir en fördröjning på fiberanslutningen. Om de kommunala bredbandsbolagen tar över, slipper man sitta fast som kund hos Open Infra, som har stora problem med driftsäkerheten i sina nät vad jag har läst.
Själv hoppas jag att Open Infra bara inser att de inte lär få speciellt mycket pengar av PTS, och självmant drar tillbaka sina ansökningar. Om det är möjligt, jag vet inte exakt hur det funkar. För egen del skulle jag enbart se det som en vinst, även om det blir en fördröjning på fiberanslutningen. Om de kommunala bredbandsbolagen tar över, slipper man sitta fast som kund hos Open Infra, som har stora problem med driftsäkerheten i sina nät vad jag har läst.
Läs artikeln från Land jag länkade till tidigare:SågspånPappspikEternit skrev:
PTS undrar jag vad de egentligen kan göra innan projektens slutdatum. I teorin har Open Infra fram till 1 december på sig att få färdigt vissa projekt.
"Runt årsskiftet blev 24 personer på Open Infra uppsagda, varav merparten har arbetat med fiberutbyggnad. Ändå säger VDn Erik Stiernstedt att de oavslutade projekten kommer att bli klara under året.
– Det handlar om ett tiotal projekt varav många startade 2021 och skulle ha varit slutrapporterade i slutet av förra året men där vi har fått förlängd tid. Men nu måste vi göra dem klara, annars brinner hela stödet inne och det är en ganska god morot, säger Erik Stiernstedt.
Omfattningen av vad som återstår varierar kraftigt. De mest problematiska är projekten i Gävleborg som har orsakat stark kritik och för vilka Open Infra under arbetets gång har bytt ut sin underentreprenör.
– I andra fall handlar det mest om småsaker som att komplettera med skyltning och göra klart återrapportering, säger Erik Stiernstedt.
Anledningen till uppsägningarna är att Open Infra, vilket Land Lantbruk tidigare rapporterat om, inte kommer att bygga några nya fiberprojekt i Sverige. De cirka 75 personer som arbetar kvar på företaget ägnar sig i stället åt kundtjänst och åt att övervaka näten.
– Vi har förlorat aptiten, kan man säga. Förutsättningarna för att gräva fiber här i Sverige är för tunna. Det är inte lönt att hålla på, fortsätter Erik Stiernstedt."
Att de kommer att återuppta någon grävning är högst osannolikt. Det enda de kommer att göra är att stänga de pågående projekt som är i stort sett klara och dom kan cacha in infrastrukturpengarna.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 554 inlägg
Jag läste artikeln, och det är tydligt att de åtminstone säger sig ha för avsikt att göra färdigt påbörjade projekt. I Gävleborgs län har de tydligen inte fått grävförbud iaf. Men det finns ett antal projekt som inte är påbörjade på nivån "skopan i backen", utan mera är på nivån "skicka ut generiska mail med några månaders intervall om att man arbetar intensivt med avtal med markägare", och där kan man hoppas slippa Open Infra.
PTS krävde en återbetalning av ca 234 miljoner kronor av Open Infra förra året. Det var bidrag som betalades ut under 2021. Tydligen hade de bara klarrapporterat färre än var tredje projekt som de fått bidrag för att bygga.
Totalt har de återbetalt ca 345 miljoner kronor av utbetalt bidragsstöd (siffror från december 2024).
De fick ingen tilldelning av bidrag alls för ansökningsåret 2024. Har för mig att jag läst att PTS diskvalificerat dem redan på förhand, men hittar inte källan för det.
Källa återbatalningar:
https://www.telekomnyheterna.se/pub/viewArticle?articleId=1716199606214
https://www.telekomnyheterna.se/pub/viewArticle?articleId=1733397556759
Källa tilldelning 2024:
https://pts.se/internet-och-telefoni/bredband/bredbandsstod/bredbandsstod-2024/
Totalt har de återbetalt ca 345 miljoner kronor av utbetalt bidragsstöd (siffror från december 2024).
De fick ingen tilldelning av bidrag alls för ansökningsåret 2024. Har för mig att jag läst att PTS diskvalificerat dem redan på förhand, men hittar inte källan för det.
Källa återbatalningar:
https://www.telekomnyheterna.se/pub/viewArticle?articleId=1716199606214
https://www.telekomnyheterna.se/pub/viewArticle?articleId=1733397556759
Källa tilldelning 2024:
https://pts.se/internet-och-telefoni/bredband/bredbandsstod/bredbandsstod-2024/
Open Infra har fått sitt företagscertifikat indraget, något som aldrig tidigare hänt inom det branschgemensamma konceptet Robust fiber.
Du kan läsa artikeln här: Fiberföretag mister certifikat – första gången någonsin
Du kan läsa artikeln här: Fiberföretag mister certifikat – första gången någonsin
Jag bor själv i Gävleborg och är "drabbad" av Open Infra. Problemen här kan i princip sammanfattas i två kategorier:SågspånPappspikEternit skrev:
Jag läste artikeln, och det är tydligt att de åtminstone säger sig ha för avsikt att göra färdigt påbörjade projekt. I Gävleborgs län har de tydligen inte fått grävförbud iaf. Men det finns ett antal projekt som inte är påbörjade på nivån "skopan i backen", utan mera är på nivån "skicka ut generiska mail med några månaders intervall om att man arbetar intensivt med avtal med markägare", och där kan man hoppas slippa Open Infra.
- Grävning/plöjning på villatomter är under all kritik och många väntar fortfarande, efter ett antal löften, på att avgrävda uppfarter och gräsmattor ska återställas/fyllas igen. På många ställen ligger fibern bara nån cm ner i marken.
- Stamnätet gjordes av en bättre entreprenör och är väl i stort sett ok där det är klart. Men det är mycket som inte är färdigt. På vissa sträckor ligger slangarna på marken i väntan på nedplöjning och förhindrar markägarens användning av marken, där vattendrag korsas hänger slangar i luften i väntan på bättre lösning, gropar/grushögar, mm är kvar lite här och där till markägarnas förtret, etc...
Ska väl tillägga att jag själv inte är drabbat av något. Fibern har funkat bra (några oplanerade stopp nån gång per år får man såklart stå ut med) och jag vet vart den ligger på min egen tomt och undviker att sätta spaden där...
Enda problemet just nu är lite irriterande korta avbrott då och då som dykt upp sen jag bytte tjänsteleverantör. Det blir nog ett nytt byte till nån annan snart för att se om det upphör.
Enda problemet just nu är lite irriterande korta avbrott då och då som dykt upp sen jag bytte tjänsteleverantör. Det blir nog ett nytt byte till nån annan snart för att se om det upphör.
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Hur skall jag få fiber till min adress?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Problem för Open Infra Core AB
Gräva ner ethernet-kabel (utomhuskabel) utan rör
Telia vägrar fiberanslutning