Jaha hörni, jag får väl uppdatera tråden igen när jag säljer. Hittills... vad fan har jag gett mig in på? Men kul blir det nog!
Minigrävare och släpvagn parkerade på en gräsmatta nära terrass och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan för övrigt meddela att en helförsäkring, som alltså täcker även skador på maskinen under arbete, kostade 2k för ett år. Låter sinnessjukt billigt. Antar att det är för att jag bara ska gräva på min egen tomt.
 
  • Gilla
Japp03 och 10 till
  • Laddar…
Kul, grattis!

Tänk på att man normalt måste brandbesiktiga för att branddelen i försäkringen ska gälla.
 
D Danieln84 skrev:
Kul, grattis!

Tänk på att man normalt måste brandbesiktiga för att branddelen i försäkringen ska gälla.
Hmm, intressant. Det sa säljaren inget om när jag tecknade försäkringen. Får kolla upp.
 
H
Jag hade min för uthyrning ett tag.
Den försäkringen kosta 5000 kr om året.
Men behövde aldrig göra brandkontroll på den då.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
H
Det där är ju en lista för maskiner i jordbruk.
Den kan väl knappast användas om man inte har det till entreprenad eller uthyrning?
Eller bara hemma vid huset?

hade ingen sån lista via Länsförsäkringar där jag hade min försäkring.
 
H Hallerudsbo skrev:
Det där är ju en lista för maskiner i jordbruk.
Den kan väl knappast användas om man inte har det till entreprenad eller uthyrning?
Eller bara hemma vid huset?

hade ingen sån lista via Länsförsäkringar där jag hade min försäkring.
Borde väl finnas något liknande till grävarn? :thinking:
 
tommib
Törs man fråga vad du gav för den?
 
H
H hydrolift skrev:
Borde väl finnas något liknande till grävarn? :thinking:
ja kanske.
Men man har ett besiktning ansvar för maskiner i Sverige.
Smp svensk maskin provning.
Men nu är jag osäker om reglerna.
Men tror att det är från viss motorstorlek som det är krav på besiktning och årskontroll.
dock om man bara ska ha maskine själv så hoppar många den besiktningen.

Norge så är alla maskiner över 20 hk krav på besiktning och förarbevis, då klarar man ha en 1,5-2 tons maskin utan att behöva göra något.
Är något liknande i Sverige tror jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Det var alltså försäkringssäljaren på Trygg Hansa som inte nämnde något om besiktning eller liknande. Rimligtvis hade han gjort det om det behövdes. Vore ju sinnessjukt om man när man ska använda försäkringen behöver visa dokumentation som inte efterfrågats vid tecknandet.

Nu har jag inte fått försäkringsbrevet än, så jag får väl läsa det finstilta de närmaste dagarna och återkomma.
 
tommib tommib skrev:
Törs man fråga vad du gav för den?
Dryga 200, inklusive en väldigt gedigen kärra gjord för traktor. Det är mindre än jag sett någon norr om 2 ton gå för (denna är som namnet antyder på drygt 3,5), så det känns ju bra. Också en väldigt bra säljare, jag fick provköra maskinen innan och fick en total genomgång av alla små egenheter. Maskinen har även gått mindre än 2500h vilket också var lite jämfört med många som såldes som jag sett.

Blir kul att se hur det går, jag tänker att om jag klarar mig på minus 30k när allt är färdigt och maskinen såld har det varit värt det.
 
  • Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
Grattis till köpet!

Funderade på en grej kring privatägda maskiner och momssmitta. Vad är det egentligen som hindrar att man reggar en enskild firma och köper maskinen genom den? Det blir såklart lite extra administration, men finns det några andra hinder?
Registrera ett företag är väl vad jag förstår gratis (möjligtvis någon avgift i tusenkronorsklassen), momsregistrering också gratis. Får jag problem hos skattemyndigheten om jag bara använder maskinen privat?
 
Systematisk privat användning kan ge Skattebrott. Inte värre än så.
 
  • Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
Systematisk privat användning kan ge Skattebrott. Inte värre än så.
Dåså ;)
Läste på lite hos skattemyndigheten nu (sånt som man borde göra innan man ställer frågor).
https://www4.skatteverket.se/rattsl...0.html#h-Tillgangar-som-hor-till-verksamheten Det verkar finnas sätt att hantera det på, men i den här typen av fall blir det nog så mycket administration att det inte finns någon direkt vits.
 
Konvertera till jordbruksfastighet och bruka jorden istället. Kräver massa fler roliga maskiner!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.