Jag tänkte tipsa om att hyra in tjänsten då stora (20+ton) maskiner gör jobben avsevärt mycket snabbare än de små folk brukar handla.

Men du har ju redan köpt, ha så kul!
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Det tråkiga är ju att för dom pengarna den maskinen förlorar i värde på ett par år ger typ 100 tim med en 20 tons maskin plus att man missar chansen att ha kul samtidigt :)
 
Ja sen är det ju inte alltid man kan göra allt i en smäll...
En 20t kostar ju en slant att frakta fram å tillbaka
 
Tokslut Tokslut skrev:
Jag tänkte tipsa om att hyra in tjänsten då stora (20+ton) maskiner gör jobben avsevärt mycket snabbare än de små folk brukar handla.

Men du har ju redan köpt, ha så kul!
Fullständigt medveten om att detta är en orimlig grej att göra, och det har aldrig handlat om att det ska bli så billigt som möjligt. Efter att ha kört en aning kan jag dessutom säga att OJ vad roligt det är! Återstår att se hur mycket av det jag behöver göra jag kan göra själv, men tror att jag fick mycket för pengarna. Hela projektet är lite Yolo. Om man inte tar sig för något händer liksom inget.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
25tonnare hemma gjorde mycket på 20h. Karva/ränsa ~50meter "berg"sida och jämna ut/fylla upp 2.000kvm tomt. Dumpern kosta inte många tusen att hyra. Men så fick jag ju inte gräva själv.

Edit: i dom 20h byggde han upp vägen längs bergsidan, ränsade på träd och körde bort dom mm.

Grävmaskin vid arbete med att röja och jämna ut en bergssida, omgiven av träd och skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Volvo grävmaskin ränsar bergsida nära gul husfasad och vit garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävmaskin som skapar väg längs en bergssida intill ett hus, med borttagna träd och jordmassor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävmaskin på en byggarbetsplats flyttar jord medan en dumper väntar på last, arbete på en kuperad tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gul 25-tons dumper som jämna ut tomten med utspridda stenar och rötter vid bergssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävmaskin arbetar med att jämna ut mark och röja träd på en byggtomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utbredd, nyligen omstrukturerad tomt med utspridda högar av grenar och bergssidan i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Fullständigt medveten om att detta är en orimlig grej att göra, och det har aldrig handlat om att det ska bli så billigt som möjligt. Efter att ha kört en aning kan jag dessutom säga att OJ vad roligt det är! Återstår att se hur mycket av det jag behöver göra jag kan göra själv, men tror att jag fick mycket för pengarna. Hela projektet är lite Yolo. Om man inte tar sig för något händer liksom inget.
perfekt
 
Tokslut Tokslut skrev:
25tonnare hemma gjorde mycket på 20h. Karva/ränsa ~50meter "berg"sida och jämna ut/fylla upp 2.000kvm tomt. Dumpern kosta inte många tusen att hyra. Men så fick jag ju inte gräva själv.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Jo, hade det varit den typen av arbete hade jag inte köpt en utan tagit in. Mina projekt är mer trädgårdsbetonade än fullständig omdaning av tomtens geometri.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Helt rätt att köpa egen maskin tycker jag, det är ju så förbannat kul att köra :p

Träna på att "lyftsvänga" om du ska köra där det är lite ojämnt, annars kommer du få ofrivillig träning på att lägga på banden igen. Hur jag vet? *Host host* (ja jag vet att drivkransen är sliten, men det är inte andra sidan och den hoppade också av). Samma sak gäller om du vill göra minimal skada i t ex en gräsmatta.


Bandet på en byggmaskin som hoppat av och ligger delvis i gräset, synlig slitage på drivkransen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
D Danieln84 skrev:
Helt rätt att köpa egen maskin tycker jag, det är ju så förbannat kul att köra :p

Träna på att "lyftsvänga" om du ska köra där det är lite ojämnt, annars kommer du få ofrivillig träning på att lägga på banden igen. Hur jag vet? *Host host* (ja jag vet att drivkransen är sliten, men det är inte andra sidan och den hoppade också av). Samma sak gäller om du vill göra minimal skada i t ex en gräsmatta.


[bild]
Jo det har jag sett många tipsa om. Kränga band har jag ingen lust att hålla på med, jag har ju maskinen för att jag vill köra den! Just denna maskin blev jag tipsad om att ett av ledarhjulen är pirat, och gör att den sidan gärna kränger av. Men förre ägaren hade banden ganska slappa också, så med den spänning manualen anger blir det kul att se om det kanske till och med funkar bättre för mig!
 
Ja, rätt spänning och bra skick på grejerna minskar förstås risken.

Men vrider du maskinen på stället och bandet tar emot en stubbe eller sten som Inte ger med sig och som bandet inte glider upp på så kommer det krängas av ändå.

Du kommer nog att råka ut för det, det sägs att alla gör det förr eller senare. Men om (när) det sker så är det inte hela världen, det går hyfsat lätt att få på igen faktiskt.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Nu har du ju redan gjort det bästa beslutet i ditt liv och köpt dig en grävmaskin så det finns ju egentligen inte så mycket att tillföra, men jag har gjort (och gör...) samma resa!

Köpte en 21 tons Åkerman H10b bandare 2016 i samband med att jag köpte en tomt att bygga hus på. Fällde träd och grävde stubbar i tre år (och grävde lite åt kompisar) innan det till slut blev dags att bygga, och på vårt bygge har vi gjort i princip allt markarbete själva med vår Eivor. Har väl blivit drygt 600 timmar i maskinen hittills, och fler lär det bli!
Utöver det fantastiska med att ha en egen grävmaskin och bara kunna gå ut och flytta lite stenhögar när man har tråkigt har hon även varit oumbärlig som materialhanterare! Har inga gafflar till henne, men med stroppar kommer man långt, och vi har använt henne till allt från att lyfta tegelpallar, flytta virkeshögra och sätta takstolar på plats till att lasta in värmepump, fönster och allt annat man kan tänka sig göra.

Det största problemet jag ser är att hela idén med att "sälja när man är klar och få tillbaka pengarna" aldrig kommer förverkligas för jag vet inte vad jag skulle göra utan henne. :heart::rofl:
 
  • Gilla
SaabNiklas och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.