16 383 läst · 70 svar
16k läst
70 svar
Privatägda grävmaskiner, hur stor marknad?
Har också köpt en privat för ett par år sen, löjligt användbar!
Skulle gissa att det finns två kategorier, dels de som vill ha något så billigt som möjligt och är villiga att spendera en hel del tid med mekande. Typ 30-100kkr. Dels de som behöver funktionen i första hand och då räknar med att sälja efter en tid. Tror vi pratar 100-300kkr. Lite mek får man nog alltid räkna med.
Mer än så hade man kanske löst det på annat sätt med firma. Gissar (hoppas) att det finns en skaplig privat marknad i dessa regioner.
Skulle gissa att det finns två kategorier, dels de som vill ha något så billigt som möjligt och är villiga att spendera en hel del tid med mekande. Typ 30-100kkr. Dels de som behöver funktionen i första hand och då räknar med att sälja efter en tid. Tror vi pratar 100-300kkr. Lite mek får man nog alltid räkna med.
Mer än så hade man kanske löst det på annat sätt med firma. Gissar (hoppas) att det finns en skaplig privat marknad i dessa regioner.
Ska mest fixa till och plana delar av tomten, gräva för stenläggning osv. Jag har även en vattentank, stenkista osv att gräva för om jag tycker det är roligt. Därav önskan om en så stor maskin som möjligt.H Hallerudsbo skrev:Stor maskin vill du ha?
Vad stor tomt och stort jobb ska du göra med den?
Jag har bara en 1,7 ton och den har vart helt enorm och gjort ett bra jobb.
Visst önskar man ju att den va större.
Men jag kan flytta på kärra själv.
Sen tror jag kanske marknaden är lite bättre på mini grävare än större när det gäller till privat folk.
vi köpte en Volvo ecr 2,5 med kärra på jobbet den kosta i underkant av 300000 om jag inte minns helt fel.
sen kan du se lite i Norge på priset på grävare för man kan hitta billigare här.
3,5tonnare är en trevlig storlek. Men kräver en mindre lastbil för transport... Sedan väger tillbehören en hel del...
2tonnare med tillhörande utrustning är väl gränsen för transporter med större dragbil och BE kort samt vettig vagn...
2tonnare med tillhörande utrustning är väl gränsen för transporter med större dragbil och BE kort samt vettig vagn...
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 277 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 277 inlägg
titta på en 3,5 ton hitachi innan jag köpte min 1,7.jonmo skrev:
Ångrar mig att jag inte köpte 3,5.
Men för att göra lite jobb i trädgården så räcker det gott att köpa en lite äldre för mindre pengar.
Den 3,5 ville dom ha 149000 för, och den var väldigt fin.
Gav 70000 för min 1,7 och helt klart pengarna.
Bytt 2 slangar på den och ett ledhjul.
små pengar som jag lagt på driften av den
det som vägde in för mig var att jag kan flytta min maskin med kärra.
Så kan man göra ett jobb ibland
Renoverare
· Kalmar
· 2 892 inlägg
Jag har en 1.5 lite litet beroende på om man vill ha rotortilt vilket jag antar så är det billigare att köpa en 12-17 tons maskin än en 2.5 ton
Medveten om den här flyttbarhetsproblematiken, det har jag sett nämnt annorstädes. För egen del har jag dock inte behovet alls av att flytta den. Har heller inget BE-kort, även om jag är rejält sugen på att ta det.
Meckandet är lite av en chansning, betalar hellre mer för något som funkar, för jag köper den för att gräva. Svetsa kan jag dock, så får väl hoppas på att det är den nödvändiga åtgärden när något går sönder.
Meckandet är lite av en chansning, betalar hellre mer för något som funkar, för jag köper den för att gräva. Svetsa kan jag dock, så får väl hoppas på att det är den nödvändiga åtgärden när något går sönder.
Driften blir väl inte mycket dyrare då en större maskin flyttar mer massor på kortare tid...
Man ska även beakta räckvidd och grävdjup.
Där kan det fort bli "jobbigt" med en liten maskin...
Service om man gör det själv är inte jätte dyrt på en stor maskin. Men reservdelar är det...
Man ska även beakta räckvidd och grävdjup.
Där kan det fort bli "jobbigt" med en liten maskin...
Service om man gör det själv är inte jätte dyrt på en stor maskin. Men reservdelar är det...
Renoverare
· Kalmar
· 2 892 inlägg
Det är klart dyrare med driften men det beror på vad man ska göra svårt att göra mer än rabbater och kabelschakt med en liten
Har nog insett att jag inte kommer kunna använda tiltrotator i en meningsfull utsträckning, så därför, och av kostnadsskäl, kollat på mindre maskiner. Större än 3,5 tror jag att jag helt ärligt skulle kännas överväldigande. Det får bli nästa tomt.J Japp03 skrev: