Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det är klart dyrare med driften men det beror på vad man ska göra svårt att göra mer än rabbater och kabelschakt med en liten
Stämmer men mitt projekt jag och dåvarande sommarstugegrannen hade varit ogörbart med mindre maskiner...
Så det beror på jobbets omfattning om en stor eller liten maskin är bäst.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Helt ärligt är det givetvis så att det rimliga för mig är att hyra en maskin. Men hur kul är det amirite?
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
3,5 it is då. Tips på tillbehör; förutom skopor så är en kärra till sjukt användbart. Gammalt bilsläp till mindre maskiner kanske, jag har satt trall på en gammal skogskärra till min 3.5t och ett drag på bladet. (Här blev det dock en hel del svetsande)
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
H
J Japp03 skrev:
Bytt något skopskär med svets men annars någon slang, hydraulolja, filter etc. Plus vanlig service på dieselmotor. Något shims om det glappar för mycket.

H HSP skrev:
Skopor har jag svetsat åt "nybörjare" smörja ska man göra ofta...
har kört min maskin i 100” timmar och jag inte svetsa en skopa än.
Planerskopan är fin än.
Grävskopan har utbytbara tänder men dom är fina med.
Har grävt en del i Sten.
Smalskopan kanske skulle haft nytt skär men den ser nästan lika ut som när jag köpte.
Ny skopa till min är inte många kronor så jag kommer köpa ny den dagen.
5500 + moms för en hydraulisk tilt skopa ny.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
har kört min maskin i 100” timmar och jag inte svetsa en skopa än.
Planerskopan är fin än.
Grävskopan har utbytbara tänder men dom är fina med.
Har grävt en del i Sten.
Smalskopan kanske skulle haft nytt skär men den ser nästan lika ut som när jag köpte.
Ny skopa till min är inte många kronor så jag kommer köpa ny den dagen.
5500 + moms för en hydraulisk tilt skopa ny.
Det är även kul att motivera "behovet" av en svets... När jag köpte en smalskopa så fick jag köpa snabbfäste löst och jag svetsa på det själv, nu hade jag i och försig ett "udda" snabbfäste...
 
  • Gilla
Japp03
  • Laddar…
Kan inte ta åt mig äran att ha nött ner skäret men som ref så gick det på 500kr och 3h skärande och svetsande på en 400mm kabelskopa. En "ny" skopa ca 6-9kkr.

Men... Sjukt kul att ha, går att göra väldigt mycket. Men fördel om man bra hand med maskiner.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
H
H HSP skrev:
Det är även kul att motivera "behovet" av en svets... När jag köpte en smalskopa så fick jag köpa snabbfäste löst och jag svetsa på det själv, nu hade jag i och försig ett "udda" snabbfäste...
ja klart jag hade ett lenhof fäste.
Så köpte s30 till min maskin och satte på.
Tänkte svets som rep av maskinen ja.
Har väl byggt mig div redskap till min grävare.
Planeringsbalk tiltbar, ripper och en borrbalk.
 
  • Gilla
Kling 1 och 1 till
  • Laddar…
Vet att det är en som för någon vecka sen la ut minigrävare, 1-1.5t typ, för ganska så billigt men det var bara bluff...
Begärde in handpenning och sen inte ett ljud.
Hade annonser i flera län så var uppmärksam
 
nino nino skrev:
Vet att det är en som för någon vecka sen la ut minigrävare, 1-1.5t typ, för ganska så billigt men det var bara bluff...
Begärde in handpenning och sen inte ett ljud.
Hade annonser i flera län så var uppmärksam
Japp, se maskinen i verkligheten + leg på säljare. Betala INGET i förskott....
Kolla med larmtjänst om maskinen är ok. Dvs ej efterlyst...

Hittar du maskinen du vill ha och säljaren vill ha förskott säg då istället att du åker direkt och affären görs upp på plats...
Vill de inte det så välj en annan maskin/säljare...
 
  • Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Japp, se maskinen i verkligheten + leg på säljare. Betala INGET i förskott....
Kolla med larmtjänst om maskinen är ok. Dvs ej efterlyst...

Hittar du maskinen du vill ha och säljaren vill ha förskott säg då istället att du åker direkt och affären görs upp på plats...
Vill de inte det så välj en annan maskin/säljare...
Ja efter att ha ringt på en jävla massa maskiner inser jag att det verkar vara ett populärt fake-objekt. Söndag kl 22: "viktigt att du sätter över pengarna nu annars får den andra killen den"
När jag ville ha bild på körkort: "nej det ligger på kontoret". "Nej jag har inte Swish".
 
Jag tror att 300k är i överkant för en privatperson och hade räknat med att tappa 20% plus eventuell värdeminskning vid försäljning. Upp till ca 200k är min uppfattning att privatmarknaden sträcker sig till, sedan blir det tunt med köpare även om det såklart finns några.

Jag köpte en 2,7t i höstas, 160k, ej moms. För 300k bör du få en rejält fin maskin.

Jag hade inte haft så mycket nytta av min maskin om jag inte haft hjullastare, traktor med tippvagn och padda också, med endast en grävare blir man ganska begränsad när man inte kan köra undan eller köra fram massor. Nu har den fått gräva anslutning till egen brunn samt grund för tillbyggnad på 30m2 och så diverse småjobb. Det mesta hade varit svårt utan åtminstone lastmaskinen.
 
  • Gul och grå New Holland 2,7t minibagrare med grävskopa på en gräsmatta framför ett grönt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
D Danieln84 skrev:
Jag tror att 300k är i överkant för en privatperson och hade räknat med att tappa 20% plus eventuell värdeminskning vid försäljning. Upp till ca 200k är min uppfattning att privatmarknaden sträcker sig till, sedan blir det tunt med köpare även om det såklart finns några.

Jag köpte en 2,7t i höstas, 160k, ej moms. För 300k bör du få en rejält fin maskin.

Jag hade inte haft så mycket nytta av min maskin om jag inte haft hjullastare, traktor med tippvagn och padda också, med endast en grävare blir man ganska begränsad när man inte kan köra undan eller köra fram massor. Nu har den fått gräva anslutning till egen brunn samt grund för tillbyggnad på 30m2 och så diverse småjobb. Det mesta hade varit svårt utan åtminstone lastmaskinen.
Planerar att göra lite snyggare högar och sen hyra en mindre dumper när det finns tillräckligt att flytta. Har inte plats på tomten för stora lastare utan måste köra ut det hela till gatan för att få det hämtat av lokal bonde med stortraktor. Tror inte jag kommer gå hela vägen till 300k, hoppas att jag hittar något för runt 200. Får väl uppdatera tråden löpande med mina erfarenheter med köp/sälj.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
C
jonmo jonmo skrev:
Jag har sett ett antal "privat, ingen moms"-annonser, så det är inte så problematiskt, den marknaden finns.
Att köpa är inget problem. Problemet uppstår när du skall sälja, i synnerhet om det rör sig om lite större pengar.
 
C cpalm skrev:
Att köpa är inget problem. Problemet uppstår när du skall sälja, i synnerhet om det rör sig om lite större pengar.
Jo, det är liksom därför jag startat tråden?
 
H
Jag tror du får mycket maskin för 150000-200000.
Lättare att sälja sen med.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
C
jonmo jonmo skrev:
Jo, det är liksom därför jag startat tråden?
Ja, jo. Vad jag menade är att förekomsten av privata säljannonser inte nödvändigtvis säger så mycket om hur lättsålt det är, även om det naturligtvis visar på att privatägda maskiner förkommer. Eftersom privatköparna inte bryr sig om maskinerna är momsade eller inte och kan välja och vraka.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.