10 078 läst · 99 svar
10k läst
99 svar
Prisuppgift hantverkare
Sida 1 av 7
Hej alla,
Fick prisuppgift från hantverkare uppgående till 900 kr/h. När arbetet var genomfört fick jag en faktura på 900 kr/h gånger två, eftersom de kom två personer. Att de skulle komma två personer och därmed debitera angivet timpris gånger två är inget som upplystes om innan arbetet väl var genomfört. Är detta brukligt? Tycker att det är helt orimligt - om de kommer tre personer; är det timpriset gånger tre då?
Tacksam för svar.
/Erik
Fick prisuppgift från hantverkare uppgående till 900 kr/h. När arbetet var genomfört fick jag en faktura på 900 kr/h gånger två, eftersom de kom två personer. Att de skulle komma två personer och därmed debitera angivet timpris gånger två är inget som upplystes om innan arbetet väl var genomfört. Är detta brukligt? Tycker att det är helt orimligt - om de kommer tre personer; är det timpriset gånger tre då?
Tacksam för svar.
/Erik
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Om ”offerten” är 900/h så är det självklart per person. Men den intressanta frågan är ju hur många timmar de behöver arbeta för att lösa uppgiften.
Detta avser service av pool, men jag uttryckte mig i mer generella termer för jag ville ha mer generella svar om vad som är brukligt. Nåväl, prisuppgiften jag fått var alltså att poolservice kostar 900 kr/h. Det tycker inte jag är korrekt, eftersom ifall man måste vara två personer för att utföra den (vilket är fallet här) och företaget vet om det, borde de ange priset till 1800 kr/h.
Nej, du borde ha begärt fast pris eller frågat vad det brukar kostaE EB2 skrev:Detta avser service av pool, men jag uttryckte mig i mer generella termer för jag ville ha mer generella svar om vad som är brukligt. Nåväl, prisuppgiften jag fått var alltså att poolservice kostar 900 kr/h. Det tycker inte jag är korrekt, eftersom ifall man måste vara två personer för att utföra den (vilket är fallet här) och företaget vet om det, borde de ange priset till 1800 kr/h.
Ja, kommer ni överens om 3 timmar men det tar 6 timmar så är det ju fel. Men nu har ni kommit överens om ett pris per arbetstimme, vilket är ett relativt begrepp där du fortfarande har missat komponenten i hur många timmar som går åt.E EB2 skrev:
Nej, det tycker jag inte att jag har. Jag har fått uppgift om att en service kostar 900 kr/h. För mig är det likgiltigt hur många personer de behöver för att utföra det arbetet. Om de hade skickat 4 personer, hade de kunnat fakturera 3600 kr/h då?K kniv skrev:
Har du aldrig köpt tjänster förut? Så hade de skickat 1 man i två dagar så hade du varit nöjd? Det du fått är ett timpris. Kommer det 10 personer så betalar du 9000kr/h. Då hade du dock kunnat ifrågasätta om det var effektivt med 10 man.
Det är ju precis det som är problemet. Ska jag som kund förväntas hålla koll på hur många som dyker upp och om stoppa dem i dörren om jag tycker att de är för många? Eller bevaka dem för att säkerställa att alla som är där (och de kan fakturera för) verkligen gör skäl för lönen?J Johan456 skrev: