T Taxture skrev:
Då jag är i en helt annan bransch har jag inte samma bekymmer...... snarare att kunder som vill ha exakt pris inte har nån koll på vad dom vill ha pris på = ger jag ett pris och bara gör det jag gett pris på blir inte ens halva jobbet utfört
Samma inom hantverksbranchen i många fall många om och men

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
D djac skrev:
Du har fel i detta.
Jaha och vad är det rätta då?
Prata med nationalekonomen marian Radetzki på sms då får du se

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
T tomsk skrev:
Jaha och vad är det rätta då?
Prata med nationalekonomen marian Radetzki på sms då får du se
Sns

D Daniel 109 skrev:
I en optimal marknadsekonomi känner alla parter till priset och produkten är likvärdig över hela linjen.

Att den är så bra är ovanligt. Men tex bensin är en likvärdig produkt där priset varierar väldigt lite mellan olika aktörer.

Du kan inte hävda att något är marknadspris för att en oinformerad köpare accepterar det.
Återigen eget ansvar.
Hur tror ni det funkade för ostindiska kompaniet med % påslag ..kan upplysa om att dom var stooora i dagens informationssamhälle är det inte så svårt att ta reda på saker innan. Och köp då ALLT mtrl själva... Vad tror ni konsekvensen blir om ni bara ska köpa klämmer och doslock av hantverkan.. försök tänk varvet ut

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
Det går tydligen inte in alls.

Om elektrikern bara behöver köpa in klammer och doslock borde ju problemen med lager och kapital låsning vara löst.

Ostindiska kompaniet hade rejäla påslag. Men det var på grund av att maknadspriset i Sverige var väldigt mycket högre än i Kina. Det var helt enkelt väldigt dyrt att transportera varor. Det har inte med att kunderna var okunniga om priset i Kina, eller att de inte sa priser fören efter köpet.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Vad jobbar du själv med? Det är väl inget viktigt antar jag?
Jag jobbar som platschef på ett större byggbolag med egen fastighetsutveckling. Driver därmed projekt på plats. Från 100 miljoner och uppåt. Har i regel ca 30-60 yrkesarbetare på plats från olika kategorier. Just nu 3 elektriker eftersom det var det tråden handlade om. Har även 3 rörläggare, 10 snickare o.s.v.

Jag kan mer om vår bransch i stort än dig. Förmodligen även de flesta andra i tråden. Hanterar ekonomiska frågor med mina UE dagligen, även från elektrikerna. Har de eller annan lagt på 30% på listpris får de inte betalt förrän de tagit sitt förnuft till fånga. De har 12% på verifierad självkostnad (som alla andra). Kan tillägga att vi bara jobbar med större firmor på elsidan (Assemblin, Bravida osv).

Nu har jag i regel inga löpande arbeten så detta är vid ÄTA (kan ju dock vara stora).

Åter till det faktiska exemplet
Att du har så dålig likviditet att du tycker det är ekonomiskt ansträngande att betala för en VP en vecka innan kunden betalar fakturan är inte kundens problem. Mitt förslag samt bedömning är då att du åtar dig ett jobb som är för stort för dig och det motiverar inte ett så stort prispåslag. Det är inte heller kundens fel att du har så dåliga priser hos grossisten att kunden kan köpa varan billigare själv.

En ärlig lösning hade varit att informera kunden om detta och erbjudit denne att själva köpa in pumpen.

Bara det faktum att ni inte vill informera om era påslag på förhand mot kund visar på att ni själva vet att de är för stora. Det är också detta som är huvudproblematiken i tråden.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Luddis_1 och 20 till
  • Laddar…
Mikael_L
F falkn skrev:
En ärlig lösning hade varit att informera kunden om detta och erbjudit denne att själva köpa in pumpen.
Och just detta, att kunden köper den själv, är ju den perfekta lösningen för alla inblandade parter.

MultiMan
Synd om det verkligen är den bästa lösningen. Man tycker att fler elektriker borde kunna ha rimliga påslag som inte luktar ocker. Det finns ju vittnesmål på att det kan fungera utmärkt utan att försöka lura kunden.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tänkte nu iofs mest på det faktum att det kändes som en belastning för firman att ligga ute med pengarna, då kan man ju gärna låta kunden beställa de stora dyra prylarna, så kommer el/vvs-firman sen med sin kunskap, sina verktyg och mindre material.

• Gilla
falkn
  • Laddar…
F falkn skrev:
Jag jobbar som platschef på ett större byggbolag med egen fastighetsutveckling. Driver därmed projekt på plats. Från 100 miljoner och uppåt. Har i regel ca 30-60 yrkesarbetare på plats från olika kategorier. Just nu 3 elektriker eftersom det var det tråden handlade om. Har även 3 rörläggare, 10 snickare o.s.v.

Jag kan mer om vår bransch i stort än dig. Förmodligen även de flesta andra i tråden. Hanterar ekonomiska frågor med mina UE dagligen, även från elektrikerna. Har de eller annan lagt på 30% på listpris får de inte betalt förrän de tagit sitt förnuft till fånga. De har 12% på verifierad självkostnad (som alla andra). Kan tillägga att vi bara jobbar med större firmor på elsidan (Assemblin, Bravida osv).

Nu har jag i regel inga löpande arbeten så detta är vid ÄTA (kan ju dock vara stora).

Att du har så dålig likviditet att du tycker det är ekonomiskt ansträngande att betala för en VP en vecka innan kunden betalar fakturan är inte kundens problem. Mitt förslag samt bedömning är då att du åtar dig ett jobb som är för stort för dig och det motiverar inte ett så stort prispåslag. Det är inte heller kundens fel att du har så dåliga priser hos grossisten att kunden kan köpa varan billigare själv.

Bara det faktum att ni inte vill informera om era påslag på förhand mot kund visar på att ni själva vet att de är för stora. Det är också detta som är huvudproblematiken i tråden.
F falkn skrev:

Fast, Bravida och Assemblin typ firmor är helt oväsentliga i denna diskussion. Dem brukar till privatkunder fakturera Ahlsell pris ibland dubbla det priset.

Vad dem sedan gör emot Veidekke, Skanska Peab och andra firmor som enbart nyttjar billig öststats arbetskraft är egalt i denna diskussion .

• Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
Ahlsells prislista är en kvarleva från när gemene man inte kunde jämföra priser......
Så kallade ”riktpriser” där saker normalt säljs klart under är ju bluff inom alla områden
Haft 50-60% rabatt på däckprislista men gummifirmans salupris motsvarade mitt rabattpris.....
Samma gör ju Nibe med sina värmepumpar
Finns många exempel där rena hittepåpriser existerar

C Calore skrev:
Fast, Bravida och Assemblin typ firmor är helt oväsentliga i denna diskussion. Dem brukar till privatkunder fakturera Ahlsell pris ibland dubbla det priset.

Vad dem sedan gör emot Veidekke, Skanska Peab och andra firmor som enbart nyttjar billig öststats arbetskraft är egalt i denna diskussion .
Tror du en mindre firma hade fått ett större påslag av mig? Det var du som ifrågasatte min kompetens inom området. Jag jobbar dock inte på någon av firmorna du nämner. Utnyttjar inte heller billig öststatsarbetskraft.

Har jag utländska UE på vissa delar? Absolut! Det har dock ingenting med priset att göra utan yrkesskicklighet och inställning (de är inte billigare).

Kontentan här är att elektriker utnyttjar beställarens (privat eller bolag) okunnighet gällande priser i betydligt större utsträckning än andra yrkesgrupper. När de vet om att beställaren är kunnig skulle de aldrig våga sig på de påslagen, möjligtvis testar de en gång.

• Gilla
john68 och 3 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Tror du en mindre firma hade fått ett större påslag av mig? Det var du som ifrågasatte min kompetens inom området. Jag jobbar dock inte på någon av firmorna du nämner. Utnyttjar inte heller billig öststatsarbetskraft.

Har jag utländska UE på vissa delar? Absolut! Det har dock ingenting med priset att göra utan yrkesskicklighet och inställning (de är inte billigare).

Kontentan här är att elektriker utnyttjar beställarens (privat eller bolag) okunnighet gällande priser i betydligt större utsträckning än andra yrkesgrupper. När de vet om att beställaren är kunnig skulle de aldrig våga sig på de påslagen, möjligtvis testar de en gång.
Fast , jag ifrågasatte inte din kompetens .

Du försöker alltså lura i mig att anledningen till att polacker mfl är i numerär suveränitet på byggen är för att dem är mer produktiva och inte billigare :crysmile::crysmile:

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
Calire: Ett litet tips. Oss som vet skillnaden på de och dem tycker att dig gör ett ganska okunnigt intryck när dig blandar ihop personliga pronomen.

• Haha
Puhnallen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Calire: Ett litet tips. Oss som vet skillnaden på de och dem tycker att dig gör ett ganska okunnigt intryck när dig blandar ihop personliga pronomen.
LillDanne vi som kan VVS och Kylteknik tycker likaledes att du ger ett okunnigt intryck, så då är vi väl lika . :)

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.