28 570 läst · 869 svar
29k läst
869 svar
Prismodell hantverkare
Du frågade faktiskt inte om billyftshyran!T tomsk skrev:
Du fick offert på montering av däcken och det priset var fast. Du borde ju ha förstått att vi lägger på en kostnad för våra verktyg. Snyltarinställning!
Jag är ledsen men du verkar antingen vara korkad eller aktivt göra dig dum för att slippa förstå.
Om du är totalt okunnig, och bara är en inköpare. Varför ifrågasätter du då allting som hantverkare gör? Jag skulle aldrig ifrågasätta ditt jobb, för jag är totalt okunnig där.mathiash77 skrev:Berätta då för mig HUR du skulle sålt denna tjänst till en privatperson?
"Jag ska laga en skadad fiber hos er, jag kommer svetsa ihop den
Här är fakturan:
Kostnad timme 500 kr
1 meter fiber 5000 kr - (som i verkligheten kostar 5 kr?)
"
Inte undra på att jag som kund blir sur...
Nej goddag yxskaft
Den fakturan borde se ut enligt följande
Här är fakturan:
Kostnad timme 500 kr
Kostnad specialverktyg 5000 kronor
1 meter fiber 5 kr + 10-30 % MO
Eller skulle tyvärr timkostnaden fått vara 5500 kronor.
ALLT hänger ihop med hur bra NI är på att sälja in vad ni gör.
Av exemplena ovan är ju 5000 kr för fibern bedrägeri.
Du har helt rätt, jag är totalt okunnig i hur man svetsar en fiberkabel. Å andra sidan sysslar jag med inköp, kvalitetssäkring och verksamhetsutveckling till företag med miljaromsättning.
Jag ifrågasätter hantverkarens PRISMODELL inte allt vad hantverkaren gör.C Calore skrev:
Som jag sagt tidigare jag betalar hellre 700kr/h eller 800kr/h till hantverkaren för dennes arbete än 400kr och 100% materialpåslag.
Verkligt Exempel som inte fick uppdrag hos mig:
Om en elektriker jobbar 2 dagar på ett jobb hos mig och tar 800kr/h får denna in (800x8x2) dvs 12 800 kronor före skatt och sociala avgifter.
Men när samma elektriker även vill fakturera 22000kr för materialet som behövdes när inköpspriset är 12000 kronor så blir timdebiteringen i verkligheten ca 1600kr/h.
Jag vet att det stämmer för två andra företag offererade material 12000...
C Calore skrev:
Sen berättade jag medvetet inte inom vilka branscher jag arbetat, du har faktiskt ingen aning om min bakgrund eller kunskap varken om tillverkning, montering, koppling eller VVS.
Du har fel i detta.T tomsk skrev:Marknadsekonomi och marknadspris ÄR per definition för vad marknaden betalar i ett visst specifikt ögonblick gör en specifik enhet .tjänst m.m vilket kan fluktuteta.
När det blivit en going rate så har du ditt pris dvs det är INTE det lägsta priset som du kan hitta........ ta reda på mera än när du snackar marknadspris.
Du vill bara ha det billigaste.
Håll dig så fall till påslag
I en optimal marknadsekonomi känner alla parter till priset och produkten är likvärdig över hela linjen.
Att den är så bra är ovanligt. Men tex bensin är en likvärdig produkt där priset varierar väldigt lite mellan olika aktörer.
Du kan inte hävda att något är marknadspris för att en oinformerad köpare accepterar det.
Att den är så bra är ovanligt. Men tex bensin är en likvärdig produkt där priset varierar väldigt lite mellan olika aktörer.
Du kan inte hävda att något är marknadspris för att en oinformerad köpare accepterar det.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Du nedvärderar hantverkarens yrkeskompetens och erfarenhet, När en hantverkare "lägger ut pengar" dvs köper in från leverantör så tar hantverkaren en ekonomisk risk med hela beloppet för inköpet OCH risken att denne inte får betalt alls för sitt eget arbete eller de "utlägg" denne gör. Denna risk måste hantverkaren få kompensation för i form av en vinstmarginal på det omsatta beloppet. Så funkar det i alla branscher.F falkn skrev:De flesta träffar nog ett antal mäklare innan de säljer, ja. 4 senast för min egen del. Det är också väldigt många som bara vill ha en värdering och inte ska sälja ens samma år eller att de inte vet.
Fast behöver du verkligen ligga ute med pengarna? Värmepumpen faktureras väl när du fått den, rimligtvis med 30 dagar till betalning. Detsamma med firman som borrar. Fakturerar du kunden direkt efter utfört arbete är det inte många dagar du måste ligga ute med pengar. På ett vanligt kreditkort har du ofta räntefritt i 30 dagar på upp till de beloppen du pratar om.
Man kan också se det som att du får betalt för 4 dagars arbete när du kanske bara utför 1-2 dagars arbete egentligen och det enda du gjorde var att samordna en UE samt en leverantör.
Vad jobbar du själv med? Det är väl inget viktigt antar jag?
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Om du inte får en offert trots att hantverkaren varit på besök och kikat så kan det bero på flera saker, balnd annat att hantverkaren bedömer att det skulle ge för lite intäkter i förhållande till det jobb de måste lägga ner (för litet jobb), eller det kan beror på att hantverkaren har fullt upp med andra mer lönsamma uppdrag exempelvis. Om hantverkaren får veta att kunden begärt offert från flera andra företag så kan de även bedöma att konkurrensen blir för tuff så de lägger sin tid på offerter med högre sannolikhet för uppdrag.T tanaris skrev:Du får gärna förklara alla dessa hembesök. Jag fattar att det är enklare att kolla i verkligheten än på exv mobilfoton, men det måste ju ta enormt mycket tid. Det tar tid för mig som kund också, vilket gör det ännu märkligare när man påfallande ofta inte ens får någon offert efter ett besök.
Går det inte att göra en offert utifrån en beskrivning och bilder, eller vad är grejen?
Jag känner en person som jobbar med offentliga upphandlingar i ett stort IT-konsultbolag och de börjar bara jobba med en offert för offentliga upphandlingar om de bedömer att de har minst 80% chans att få uppdraget. För det kostar enorma summor och binder massor med resurser att skriva offerter, men de måste skriva offerterna för att få några uppdrag över huvud taget vid offentliga upphandlingar.
I det läget när man tittat på jobbet och inte vill lämna en offert av vilken anledning det nu än är uppskattar nog alla kunder ett tack men nej tack jag/vi är inte intresserade av jobbet.
Jag medelar iaf mina kunder även om jag tackar nej till jobbet.
Jag medelar iaf mina kunder även om jag tackar nej till jobbet.
Konstigt att bilverkstäder kan få hem allt möjligt inom 24h, och att vi konsumenter accepterar den väntetiden.
Det skulle nog bli ramaskri om man skulle få betala Listpris x 200% plus restid för verkstaden att köpa reservdelen och sedan ... få betala för arbetskostnaden.
Vad är problemet med att ha samma process? Man kikar på jobbet, beställer reservdelen får den levererad till sig inom 24h eller direkt till kund sedan tillbaka nästa dag och installera?
Det skulle nog bli ramaskri om man skulle få betala Listpris x 200% plus restid för verkstaden att köpa reservdelen och sedan ... få betala för arbetskostnaden.
Vad är problemet med att ha samma process? Man kikar på jobbet, beställer reservdelen får den levererad till sig inom 24h eller direkt till kund sedan tillbaka nästa dag och installera?
99% av alla kunder hör aldrig av sig till hantverkaren om dem väljer att tacka nej till hans offert.T Taxture skrev:
Då jag är i en helt annan bransch har jag inte samma bekymmer...... snarare att kunder som vill ha exakt pris inte har nån koll på vad dom vill ha pris på = ger jag ett pris och bara gör det jag gett pris på blir inte ens halva jobbet utfört
I min bransch så vet inte kunden någonting heller och dem har ingen aning om varför en maskin passar bättre än den andra. Det gör att dem går blint på den billigaste offerten som 99% av gångerna är felaktig och inte kommer spara in vad den sagt och maskinen kommer rasa tidigare.T Taxture skrev:
Detta har bara blivit ännu värre med införandet av dem totalt värdelösa inverter maskiner som dominerar marknaden.