T tomsk skrev:
Snacka om fördomsfull och inskränkt.
Ja då kan man ju ta bilen som verktyg dvs ngt man behöver för att göra jobbet. Och lokalhyror
Brukar du ofta såga dig självoffentligt?
 
T tomsk skrev:
Är du den som äger företaget????
Eller ett troll????
Om du är anställd kan du säkert be ag sänka lönen om du är överbetald eller avstå pottutrymmet i all framtid för dina arbetskamrater så du tjänar lika dåligt som en usla.
Kanske bara kanske så kan det vara så att uskorna är underbetalda och skulle ha samma lön som elektriker.....varför sänka den som har högre lön.
2 fel blir inte 1 rätt
Vet du skillnaden på ett vårdbiträde (mikaels exempel) och en uska (det du använder)
 
C Calore skrev:
Fast , jag ifrågasatte inte din kompetens .

Du försöker alltså lura i mig att anledningen till att polacker mfl är i numerär suveränitet på byggen är för att dem är mer produktiva och inte billigare :crysmile::crysmile:
Klart det blir effektivare.........
Man kan ju inte lägga ner någon tid på att prata banala saker som säkerhet.stämma av när det dubblas prata om olika lösningar

Heeeeeelt perfekt att inte kunna kommunicera... eller ????????
 
S sunqan skrev:
Brukar du ofta såga dig självoffentligt?
Näe har lärt mig av dig;)
 
S sunqan skrev:
Vet du skillnaden på ett vårdbiträde (mikaels exempel) och en uska (det du använder)
Jo men var lite snäll ......
Det gör ursprungs idén ännu mer förbluffande....
 
D
F falkn skrev:
Jag jobbar som platschef på ett större byggbolag med egen fastighetsutveckling. Driver därmed projekt på plats. Från 100 miljoner och uppåt. Har i regel ca 30-60 yrkesarbetare på plats från olika kategorier. Just nu 3 elektriker eftersom det var det tråden handlade om. Har även 3 rörläggare, 10 snickare o.s.v.

Jag kan mer om vår bransch i stort än dig. Förmodligen även de flesta andra i tråden. Hanterar ekonomiska frågor med mina UE dagligen, även från elektrikerna. Har de eller annan lagt på 30% på listpris får de inte betalt förrän de tagit sitt förnuft till fånga. De har 12% på verifierad självkostnad (som alla andra). Kan tillägga att vi bara jobbar med större firmor på elsidan (Assemblin, Bravida osv).

Nu har jag i regel inga löpande arbeten så detta är vid ÄTA (kan ju dock vara stora).

Åter till det faktiska exemplet
Att du har så dålig likviditet att du tycker det är ekonomiskt ansträngande att betala för en VP en vecka innan kunden betalar fakturan är inte kundens problem. Mitt förslag samt bedömning är då att du åtar dig ett jobb som är för stort för dig och det motiverar inte ett så stort prispåslag. Det är inte heller kundens fel att du har så dåliga priser hos grossisten att kunden kan köpa varan billigare själv.

En ärlig lösning hade varit att informera kunden om detta och erbjudit denne att själva köpa in pumpen.

Bara det faktum att ni inte vill informera om era påslag på förhand mot kund visar på att ni själva vet att de är för stora. Det är också detta som är huvudproblematiken i tråden.
AMEN!
 
T tomsk skrev:
Klart det blir effektivare.........
Man kan ju inte lägga ner någon tid på att prata banala saker som säkerhet.stämma av när det dubblas prata om olika lösningar

Heeeeeelt perfekt att inte kunna kommunicera... eller ????????
Ursäkta jag förstår inte ett ord av detta .
 
C Calore skrev:
Fast , jag ifrågasatte inte din kompetens .

Du försöker alltså lura i mig att anledningen till att polacker mfl är i numerär suveränitet på byggen är för att dem är mer produktiva och inte billigare :crysmile::crysmile:
Nu är det framför allt inte polacker jag använder. Sen skulle jag heller aldrig dra alla över en kam. Jag träffar mycket folk från olika länder och kulturer inom mitt yrke. Det finns extremt duktiga polacker, precis som det finns dåliga. Exakt samma princip gäller svenska yrkesarbetare.

Vill du inte betala mer än 300 kr/h så får du dock sällan yrkesskicklig personal, oavsett ursprung.

Kommunikation är sällan något jätteproblem så länge man pratar engelska flytande, vilket jag anser vara ett krav för att vistas på mina projekt oavsett.
 
  • Gilla
tomsk
  • Laddar…
F falkn skrev:
Nu är det framför allt inte polacker jag använder. Sen skulle jag heller aldrig dra alla över en kam. Jag träffar mycket folk från olika länder och kulturer inom mitt yrke. Det finns extremt duktiga polacker, precis som det finns dåliga. Exakt samma princip gäller svenska yrkesarbetare.

Vill du inte betala mer än 300 kr/h så får du dock sällan yrkesskicklig personal, oavsett ursprung.

Kommunikation är sällan något jätteproblem så länge man pratar engelska flytande, vilket jag anser vara ett krav för att vistas på mina projekt oavsett.
Jag är av en helt annan åsikt när det gäller
Vilket språk som ska vara huvudspråk på en bygg arbetsplats i Sverige .
Det ska vara Svenska . Sen om vi hjälps åt
Med att förstå varann över gränser är en helt annan sak .

som Röris med över 40 års erfarenhet ( med andra ord en tillgång i utförande planering av ett bygge ) hade du sett en bred ryggtavla gå rätt ut genom grindarna med dom kraven .
Och aldrig mer återvända.

så du lägger säkerhets kurser och bygg möten samordning på engelska. Jag och många med mig blev inte hantverkare på grund av våra goda kunskaper i språk .
Fy*** inte undra på att allt blir dyrt och fel i nyproduktion när arbetsledare inte vet
Till 100% att informationen om utförande turordning av yrkesgrupper gått fram

Dom gamla måste vända sig i graven
Med så dålig styrning på jobben
 
  • Gilla
connywesth och 4 till
  • Laddar…
Håller helt med dig VVS Facit , på Skanska byggen hålls säkerhetskurser på Polsk. Ett Veidekke bygger jag var på hade alla skyltar är på 5 språk men inte svenska. Jag var på ombyggnationen av skatteverket, vid Bällstaån, 25 man som skötte rivningen, ingen hade uppehållstillstånd i Sverige. Ett annat bygge jag var på i Nacka, det stod konstant 10 Polacker och rökte utanför entrén, bygget var rökfritt, när arbetsledningen frågade mig på engelska, så svarade jag på svenska och möttes av - oj är du svensk, det var ovanligt.
 
  • En skylt på en byggarbetsplats flerspråkig text som varnar för lastning på plattform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
connywesth och 3 till
  • Laddar…
Undrar vilka av de väldigt produktiva som monterade denna ? Jag borde kopplat blandaren, men det blir ju bara jag som får göra om det igen.
 
  • Diskbänk med två hoar monterad utan blandare ovanför vit skåpinredning och kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
connywesth och 4 till
  • Laddar…
:rofl:När snickaren satte DB vilket språk va det på byggmötet ?
 
  • Gilla
  • Haha
Nps och 3 till
  • Laddar…
T tomsk skrev:
Näe har lärt mig av dig;)
Du såg att du citerade dig själv hoppas jag..
 
T tomsk skrev:
Näe har lärt mig av dig;)
Skärmdump av en diskussionstråd på Byggahus.se forum där en användare svarar på en kommentar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Jag är av en helt annan åsikt när det gäller
Vilket språk som ska vara huvudspråk på en bygg arbetsplats i Sverige .
Det ska vara Svenska . Sen om vi hjälps åt
Med att förstå varann över gränser är en helt annan sak .

som Röris med över 40 års erfarenhet ( med andra ord en tillgång i utförande planering av ett bygge ) hade du sett en bred ryggtavla gå rätt ut genom grindarna med dom kraven .
Och aldrig mer återvända.

så du lägger säkerhets kurser och bygg möten samordning på engelska. Jag och många med mig blev inte hantverkare på grund av våra goda kunskaper i språk .
Fy*** inte undra på att allt blir dyrt och fel i nyproduktion när arbetsledare inte vet
Till 100% att informationen om utförande turordning av yrkesgrupper gått fram

Dom gamla måste vända sig i graven
Med så dålig styrning på jobben
Nu tycker jag tråden spårar ur från huvuddiskussionen.

Självklart får du prata svenska på mina projekt. Det gör alla. Dock förväntar jag mig att du eller någon av dina kollegor pratar engelska. Jag håller såklart inte möte på engelska om alla i rummet talar svenska.

Förövrigt har jag jättebra styrning på mina projekt och levererar väldigt goda resultat ekonomiskt och kvalitetsmässigt. Dessutom är de som arbetar hos mig generellt väldigt nöjda med mig och mina arbetsledare.
Därmed hade det inte varit någon jätteförlust att tappa en 60 årig, gnällig och fördomsfull rörläggare.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
djac och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.