28 565 läst · 869 svar
29k läst
869 svar
Prismodell hantverkare
Ja du kan glömma 1 timme. Om du inte bara ska byta ett vu.H hempularen skrev:Men om vi pratar fastprisjobb, så är det solklart rätt lätt att jämföra ett par erbjudanden, det finns ingen anledning att klaga på priset i efterhand.
Men fastpris är ett dåligt alternativ för mindre arbeten, både för beställare och företag. Gäller det att sätta upp ett uttag i köket, så går det troligen åt mer tid på att ta reda på förutsättningarna och skriva offerten, än själva arbetet. Och skall då 3 företag skriva offert... Resultatet blir en offert med marginal för i princip allt som kan gå fel om man inte tittar i förväg.
Om jag vore elektriker, och någon vill att jag sätter upp ett uttag under väggskåpet i köket, det finns el framdraget. Så skulle jag anta att jag kan klara uppgiften på 1h (max) plus lite restid osv. Men skulle jag osett skriva en fastprisoffert, så skulle jag vara tvungen att ifrågasätta "el framdraget", går det att skruva upp uttaget i skåpet (inte sådana där äldre luftfyllda stommar). Plus en massa annat. Gissningsvis skulle en fastprisoffert hamna på 5 - 10 000.
Och skulle man minska osäkerheten genom att åka ditt och kolla före offereten, så blir det ett rätt dyrt offertarbete för en timmes jobb.
Räkna med ställtiden att bara bära upp verktyg.resa parkera tidredovisning.hämta mtrl.först kanske titta så du får saker ur samma serie apparater. Dra fram jord?.
Underskåp.borra olika typer av klammer. Byte av Rostock så du kan gå på?Byte av uttag för att gå på ? Byte av fk? M.m m.m
Men det är ju BARA ett vu det är ju inte så mycket......
Ok och vad tror du vi elektriker har för kompetens??????Mikael_L skrev:
Bara byta fk och sätta vägguttag.
Vi kan LITE mer än det då har vi inte ens varit inne på säkerhetsbiten....
Anlita ngn lågkompetent och betala efter det
Snacka om fördomsfull och inskränkt.T tomsk skrev:
Ja då kan man ju ta bilen som verktyg dvs ngt man behöver för att göra jobbet. Och lokalhyror
Jag frågar INNAN. Vad är problemet.kashieda skrev:De flesta andra här i tråden irriterar sig på de ganska få oseriösa hantverkare som väljer att utnyttja informationsövertaget genom att hävda "stor och fin rabatt" på fantasipriser.
Ditt exempel med däcken: hade det varit ok om verkstaden tog betalt enligt överenskommelse för byte och balansering, men lade på 6700 kr för hyra av billyft, tvätt av fälgar och teyckluftstillägg?
Är man dum får man skylla sig själv. Som sagt vissa ville inte lägga om andra skulle ha 400 eller 500 kr däcket dvs mellan 1600 till 2000.
Däckbranchen lär få problem när kunderna vaknar
Ja om dom lämnar offert..kashieda skrev:De flesta andra här i tråden irriterar sig på de ganska få oseriösa hantverkare som väljer att utnyttja informationsövertaget genom att hävda "stor och fin rabatt" på fantasipriser.
Ditt exempel med däcken: hade det varit ok om verkstaden tog betalt enligt överenskommelse för byte och balansering, men lade på 6700 kr för hyra av billyft, tvätt av fälgar och teyckluftstillägg?
Vilket ett fast pris är.
Väldigt få parametrar.
Löpande band i stor utsträckning
Tror du allt är gratis.
Typiskt snyltar inställning.
Ja, vad har vi elektriker för kompetens ...
Ser jag ju tydligt när jag är ute och skruvar.
Åkte för ett par år sedan till en restaurang vi gjort för att en micro inte längre fungerade. Kollegan min som hade satt upp vägguttaget hade lagt ledaren bakom överfallet och aldrig provdragit i ledaren efter.
Så jag bytte det brända uttaget så var det lugnt, men det var gjort utav en elektriker med nästan 40 års erfarenhet och som brukar vara och skruva el på oljeriggarna också. Hoppas han inte ställer till med brand där.
Men visst, ordet kompetens blir fel här, för visst har han tillräcklig kompetens, otur eller slarv är en annan sak.
Jag gör ju också missar, fast jag på många vis är betydligt mer kompetent än han.
Men den genomsnittlige elmicklaren är väl på ett ungefär lika kompetent som de flesta i alla andra yrken där man i huvudsak skaffar sig sin kompetens på sitt arbete, under årens gång.
Det är ju inte sämre eller bättre folk där, det finns väl ungefär samma procenttal slarvers, oengagerade och likväl de som brinner för sitt jobb och alltid vill göra det lilla extra.
Men generellt sett då så har väl elektriker ungefär samma kompetens som vårdbiträden, dvs samma utbildningsnivå osv. Och vårdbiträden har väl knappt 25.000 i månadslön i snitt, vilket alltså "vanliga" elektriker också borde ha.
Och den nivån stämmer faktiskt nästan - i kollektivavtalet då ... Men inga elektriker går på kollektivavtalets lägsta nivå i de heta regionerna i landet.
En del inte ens detta ..T tomsk skrev:
Åkte för ett par år sedan till en restaurang vi gjort för att en micro inte längre fungerade. Kollegan min som hade satt upp vägguttaget hade lagt ledaren bakom överfallet och aldrig provdragit i ledaren efter.
Så jag bytte det brända uttaget så var det lugnt, men det var gjort utav en elektriker med nästan 40 års erfarenhet och som brukar vara och skruva el på oljeriggarna också. Hoppas han inte ställer till med brand där.
Men visst, ordet kompetens blir fel här, för visst har han tillräcklig kompetens, otur eller slarv är en annan sak.
Jag gör ju också missar, fast jag på många vis är betydligt mer kompetent än han.
Men den genomsnittlige elmicklaren är väl på ett ungefär lika kompetent som de flesta i alla andra yrken där man i huvudsak skaffar sig sin kompetens på sitt arbete, under årens gång.
Det är ju inte sämre eller bättre folk där, det finns väl ungefär samma procenttal slarvers, oengagerade och likväl de som brinner för sitt jobb och alltid vill göra det lilla extra.
Men generellt sett då så har väl elektriker ungefär samma kompetens som vårdbiträden, dvs samma utbildningsnivå osv. Och vårdbiträden har väl knappt 25.000 i månadslön i snitt, vilket alltså "vanliga" elektriker också borde ha.
Och den nivån stämmer faktiskt nästan - i kollektivavtalet då ... Men inga elektriker går på kollektivavtalets lägsta nivå i de heta regionerna i landet.
Marknadsekonomi och marknadspris ÄR per definition för vad marknaden betalar i ett visst specifikt ögonblick gör en specifik enhet .tjänst m.m vilket kan fluktuteta.D djac skrev:
När det blivit en going rate så har du ditt pris dvs det är INTE det lägsta priset som du kan hitta........ ta reda på mera än när du snackar marknadspris.
Du vill bara ha det billigaste.
Håll dig så fall till påslag
Fel fel och återigen fel.Mikael_L skrev:Ja, vad har vi elektriker för kompetens ...
En del inte ens detta ..
Pay penuts and get monkeys.
Och avtalet ligger betydligt mkt över det..
Utan att klanka ner på uskor så tror jag vi ställs inför många flera väl som ska lösas och hanteras.
Inte ens sjukskjötokets lön är i närheten av en skaplig elektriker.
En som är vårdledate håller utb osv som jag känner har i grundlön ca 30000 jag ligger i grundlön på 34 000 plus ackord mellan 0 till 17 000 i månaden beroende på jobb.
Ja man kan alltid diskutera lönesyrukturen i samhället men då lär du ha ett och annat och göra.
Dessutom finns det undersökningar på ansvar hur komplext yrken är osv mellan olika greja där elektrikerna kom högt eller högst
För övrigt är det bara den som inte gör något som inte gör något felT tomsk skrev:Fel fel och återigen fel.
Pay penuts and get monkeys.
Och avtalet ligger betydligt mkt över det..
Utan att klanka ner på uskor så tror jag vi ställs inför många flera väl som ska lösas och hanteras.
Inte ens sjukskjötokets lön är i närheten av en skaplig elektriker.
En som är vårdledate håller utb osv som jag känner har i grundlön ca 30000 jag ligger i grundlön på 34 000 plus ackord mellan 0 till 17 000 i månaden beroende på jobb.
Ja man kan alltid diskutera lönesyrukturen i samhället men då lär du ha ett och annat och göra.
Dessutom finns det undersökningar på ansvar hur komplext yrken är osv mellan olika greja där elektrikerna kom högt eller högst
Är du den som äger företaget????Mikael_L skrev:Ja, vad har vi elektriker för kompetens ...
En del inte ens detta ..
Eller ett troll????
Om du är anställd kan du säkert be ag sänka lönen om du är överbetald eller avstå pottutrymmet i all framtid för dina arbetskamrater så du tjänar lika dåligt som en usla.
Kanske bara kanske så kan det vara så att uskorna är underbetalda och skulle ha samma lön som elektriker.....varför sänka den som har högre lön.
2 fel blir inte 1 rätt