K kortis skrev:
Verkstadsmek får väl arbeta 5/6 Tim för en elektrikertimma
Mm Mm smart eller ????
Hur många timmar gå du jobba för att lämna in bilen på verkstad få 10/12 timmar.
Ytterligare en som kastar sten i glashus.
Elektrikern tar mellan 500 till 800 kr timmen.
Får du bara ut 100 kr timmen ?
Tror inte du har avtalslön då
 
Fairlane Fairlane skrev:
Tja, nu kanske inte offerten som tog en vecka var för ett uppdrag för en person på en vecka, utan för ett större uppdrag över lång tid för många personer. Du som jobbar med stora koncerner har kanske inte riktigt begripit det, men när ett företag som Skanske lägger ett anbud på att bygga ett shoppingcenter, ett sjukhus eller liknande så åker de inte på hembesök en timme och sen knåpar ihop en offert på 30 minuter, eller gör man så?
För övrigt så är jag alltid tydlig med priser och försöker hitta en kostnadseffektiv lösning för kunden och säger hellre "det här kommer kosta mer än det smakar" med resultat att vi inte får affären, än att jag tar betalt 1000 kr för ett sketet uttag.

Absolut är de skillnad i hur man tar fram offert etc, men i ingendera fallet tycker jag att man ska lura sin kund.

Nej, vi skulle försöka tjäna skäligt med pengar. Jag fattar i övrigt inte vad du tjafsar om. Jag har aldrig påstått att ingen ska få kolla på förutsättningarna innan de lämnar en offert. Tvärtom så tycker jag att det många gånger är vettigt. Däremot kan det bli onödigt ibland kan jag tycka. Ringer jag elektriker och säger att jag vill ha ett dubbeluttag med lock monterat ute vid garaget och jag inte bryr mig om vilket märke det är så kan jag tycka att det uttaget kan köpas in på väg hem till mig om man ändå passerar Ahlsell, istället för att först komma till mig och titta och sen åka tillbaks och köpa ett Scheider uttag. Det är väl bara att ta ett Scheider-uttag på vägen kan jag tycka. Om jag missat något i mitt tankesätt så är det helt ok om elektrikern förklarar det. "Tyvärr kan jag inte handla ett på vägen, jag måste kolla ... först". Låter det rimligt så är det ok för mig.

Läste du överhuvudtaget det jag skrev innan du spydde galla? Jag ska försöka igen och så får vi se om du fattar bättre denna gång:

* Äta frukost hos grossist på egen tid, helt ok
* Äta frukost hemma på egen tid helt ok
* Skita i frukost helt ok
* Äta frukost hos grossist och sen fakturera kunden för tiden, inte ok

Ärligt talat, varva ner lite och läs vad folk skriver. Se inte alla kunder som idioter som skall luras.
Om du får tag på ngn som debiterar tiden för fast så är det helt fel mest tid byt firma
 
P Putte 9497 skrev:
Men det kostar att montera bort, byta och montera dit med, vem ska betala det? Tillverkaren
Inom de flesta andra områden är det så det fungerar, ja. Dock vet jag att el- och vs branschen är annorlunda. Där interna regler kring garantier och åtaganden är satta för att gynna återförsäljare och montörer.

Dock är det ju väldigt ovanligt att exempelvis ett uttag är defekt. Det ska ju provas av efter inkoppling. Det sönderfaller ju sällan av sig själv så jag tror det är ett icke-problem. Har aldrig hört talas om något ovanstående från vår eftermarknad heller. Däremot har våra elentreprenörer bytt en del armaturer. Framför allt sådana med rörelsesensorer och dylikt som inte fungerat. Enligt dem stod dock tillverkaren för det kalaset. De bytte samtliga armaturer i KLK i ett projekt nu för ett år sedan (ca 100 LGH).
 
P Putte 9497 skrev:
Men det kostar att montera bort, byta och montera dit med, vem ska betala det? Tillverkaren
Ja, är det fel på produkten så står tillverkaren för det.
 
F falkn skrev:
De flesta träffar nog ett antal mäklare innan de säljer, ja. 4 senast för min egen del. Det är också väldigt många som bara vill ha en värdering och inte ska sälja ens samma år eller att de inte vet.

Fast behöver du verkligen ligga ute med pengarna? Värmepumpen faktureras väl när du fått den, rimligtvis med 30 dagar till betalning. Detsamma med firman som borrar. Fakturerar du kunden direkt efter utfört arbete är det inte många dagar du måste ligga ute med pengar. På ett vanligt kreditkort har du ofta räntefritt i 30 dagar på upp till de beloppen du pratar om.

Man kan också se det som att du får betalt för 4 dagars arbete när du kanske bara utför 1-2 dagars arbete egentligen och det enda du gjorde var att samordna en UE samt en leverantör.
Som företagare kan man inte ha "ett vanligt kreditkort" med fri kredit på. Har du ett lreditkort med kredit på som står på firman då får du fankemig betala för möjligheten att kunna använda kredit oavsett om du använder den eller inte.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som elektriker har vi alem 09 på de flesta produkter, vilket gör att säljaren får även stå för alla kostnader för utbytet.
Det nyttjar jag ibland. Visst skiter jag också i det ibland, om det ändå skulle röra sig om väldigt lite pengar.

Men ett exempel var när en radiator blixtrade till, det första som hände efter montage och strömpåslag och sen var den död. Tyvärr var det en kund med ca 40-45 minuters resväg, enkel väg, så då löste jag ut alem 09 och fick kredit på 1,5 timme av min timpenning.

Det skulle även kunna vara att de får stå för hyra av skylift/ställning, att jag måste ta dit en grävare eller annat.

[länk]

Detta är förövrigt en delanledning till att grossisternas priser har svårt att matcha elbutik, då elbutik inte har detta schyssta garantiåtagande.
Nu är det ju inte så ofta saker pajar ändå, så det är liksom inte så att det puffar grossisterna mot ruinens brant, men en viss kostnad för detta har de ju.
Det här alem09, är det något som grossisten eller butiken av varorna (antar elvaror?) frivilligt åtar sig, eller är det ett lagkrav att försäljare av elmaterial skall lyda under?
 
D
C Calore skrev:
Nibe skriver på sin sida att F1255 12 kw ska kosta 99325 kr det är då deras rekommenderade pris.

Jag skall hos min grossist betala 74340

Cdon säljer den för 73405

Är jag då en lurendrejare om jag säljer den för det pris som Nibe skriver är deras rek pris ?
Det jag vet om den branschen är att de är i ständig förbättring, slipar ner kostnaderna med förstoringsglas, de är oerhört tuffa mot sina leverantörer, pris, leveransvillkor, garantiåtaganden, betalningsvillkor. Sen beställer de ju oftast mot kundorder, dvs de har bara en transaktionskostnad, och den är samma på alla varor, dyr som billig, detta gör att de rent principiellt kan ha samma påslag i kronor på en dyr och en billig vara. Teoretiskt tom mindre på en dyr eftersom de får betalt av kunden innan de betalar leverantören, dvs de gör en vinst i att ha pengar i kassan.

Nu är Sverige efter de stora ekonomierna och våra grossister/distributörer lever fortfarande (för?) fett i förhållande till återförsäljaren.

Störst ansvar för att det inte går fortare i denna utvecklingen ha köparen, i en marknadsekonomi är man som köpare "skyldig" att alltid köpa till lägsta pris (allt annat lika). Byggbranschen är bedrövlig här och genom hela denna tråden så tycker jag mig se kilen mellan bransch och köpare just i detta, men som sagt skulden ska fördelas mellan bägge sidor.

Det är detta som driver fram effektiviseringar och specialisering, hela tanken med att ha marknadsekonomi, kapitalism, annars kan vi lika byta till planekonomi och det vet vi ju hur det brukar gå.

Blir sugen på att börja jobba i ett av de större byggbolagen och ruska om lite.. ;)
 
A
C Calore skrev:
Jag är en liten småskuff. Jag har haft kat 1 kylcert så lite kan jag iaf .
kylcert idag betyder tyvärr ingenting mer än att EU vill ha det. grundutbildning på en dag med att läsa lite förordningar bästa fall tyda ett logP diagram ev koppla in ett manometerställ. till detta kan man dressera vad som helst. (jag har ett själv).

frågan är om ditt företag har företagscert. annars är inte klass1 certet värt ett skit.
 
A
mycket hanverkssnack men vad tycker ni om bilbranschens påslag då?
minst 30.000.- påslag på en bil gäller även begagnade
2.000.- i timmen på verkstaden och då får man tom köra/bärga bilen dit för de kommer inte ut.
en polstar optimering på Volvo 10.000.- för ett knapptryck på 10ms.
 
  • Gilla
tomsk och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
T tomsk skrev:
Om du får tag på ngn som debiterar tiden för fast så är det helt fel mest tid byt firma
???
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men om man tar en så simpel sak som ett vägguttag för några tior. Hur många av dom går sönder under garantitiden? En på hundra? Har man lagt på 20% så har dom andra 99 betalat för den timme det tar att åka ut och byta det som gick sönder.

Att lägga på 500:- på varenda uttag med motiveringen att man måste ha täckning för att byta det när det går sönder är ju helt skevt. Antingen tror man att varje uttag måste bytas, och då är ju frågan varför man är så dum att man fortsätter sälja dom, eller så är man bara ute efter att luras.
Att lägga på 15% för något som kostar 100 kr i inköp har du nog råd med din gnällspik
 
electroluxaren skrev:
mycket hanverkssnack men vad tycker ni om bilbranschens påslag då?
minst 30.000.- påslag på en bil gäller även begagnade
2.000.- i timmen på verkstaden och då får man tom köra/bärga bilen dit för de kommer inte ut.
en polstar optimering på Volvo 10.000.- för ett knapptryck på 10ms.
Ingen som gnäller på det
 
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Att lägga på 15% för något som kostar 100 kr i inköp har du nog råd med din gnällspik
Är det inte det han skriver? 20% påslag täcker kostnaden, man behöver inte lägga på 500 kr skriver han ju.
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Fairlane
Den stora skillnaden mot bilbranchen är väl att de talar om innan att det kostar 10000 att installera trimmet (som för övrigt täcker utveckling och test etc, inte bara en installation på en minut). Samma sak så talar de om för mig vad det kostar att byta bromsar på bilen.

Skillnaden mot fall som TS är att här talar ingen om innan att de kommer ta 500 kr för ett vägguttag. Känner man att man måste ta 500 kr för ett standard utanpåliggande 2-vägsuttag så är det helt ok för min del, om man talar om det innan. Då kan jag själv bedöma om jag vill låta företaget göra jobbet eller om jag vill anlita någon annan eller avstå helt och hållet. Precis som med bilverkstaden. Jaha, kostar det 10', ok kör eller ok, då skiter jag i det.
Problemet är ju att vissa företag (långt ifrån alla) inte vågar tala om detta innan.
 
  • Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
minst 30.000.- påslag på en bil
Som kostar 500 000....

Hade det varit vissa elfirmor som sålde bilar, så skulle en vW Polo kosta 10 miljoner, och så får man en miljon i rabatt. Kanonpris.
 
  • Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.