A
Då är det helt okay att att betala 30000 i provision för en grej som tar 10 minuter dvs 180000 i timmen?
 
  • Gilla
tomsk
  • Laddar…
Allt handlar om transparens.
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
kylcert idag betyder tyvärr ingenting mer än att EU vill ha det. grundutbildning på en dag med att läsa lite förordningar bästa fall tyda ett logP diagram ev koppla in ett manometerställ. till detta kan man dressera vad som helst. (jag har ett själv).

frågan är om ditt företag har företagscert. annars är inte klass1 certet värt ett skit.
Jag fick ta 2 cert kan man säga, 1 för mig och 1 för min firma.
 
Fairlane
electroluxaren skrev:
Då är det helt okay att att betala 30000 i provision för en grej som tar 10 minuter dvs 180000 i timmen?
Vad är det som tar 10 minuter? Själva överlämnandet av en nysåld bil?
Nu säljer jag inte bilar och det var länge sen jag köpte en bil,men nog tar väl en bilförsäljning mer tid än så? Kunden skaprovvköra, man ska diskuteramodell och utrustning etc. Om vi säger 1 timme så tror jag det är lågt räknat,men ok. Då är nog 30' för mycket betalt, kanske (beroende på vad som ingår och vilka kostnader för lokaler etc somfinns), under förutsättning att man kan räkna med samma beläggning som för oss övriga. Har en bilförsäljare en beläggning på säg 80%? Dvs säljer hen i snitt 6,4 bilar om dagen?

Det är rätt dumt att jämföra olika branscher med helt olika förutsättningar. Vissa kan fakturera många timmar i veckan,andra få eller inga alls. Vissa kan ta betalt för sina timmar, andra tar betalt för varan eller tjänsten.

Med räknesättet betalning per timme så finns det många som tjänar ruskigt bra, särskilt kanske idrottsvärlden. En bra 100-meterlöpare får en massa betalt för ~10 sekunder arbete (övrigt tid ska ju inte räknas?): Säg att en löpare drar in en miljon på ett år genom att springa 3 lopp i månaden (30 sekunder/månad). 1 miljon / på 6 minuter => en timpeng på 10 miljoner/h! 1000 kr/h borde räcka. Ja, så gör vi, han får100 kronor om året istället...
 
  • Gilla
fastighetsskötaren
  • Laddar…
Jag har inte heller ngn större koll på bilbranschen. Men den totala arbetsinsatsen för att sälja en bil måste i normalfallet vara rätt mycket mer än 10 minuter. Det skall diskuteras och provköras, kanse 10 kunder som sedan inte köper något. När bilen beställs så är det åtskilliga inblandade i "backoffice", med finansiering, transportplanering, övervaka beställningen osv. När bilen kommer till bilfirman så är det någon som förbereder den för leverans, det är skyddsbeläggningar som skall tvättas bort, provkörning, osv. Sist jag köpte ny bil har jag för mig att själva överlämnandet av bilen tog ca 40 minuter, med säljaren, och delvis en mekaniker, som tog hand om vinterhjulen osv.

Tar du en beg. bil så har bilfriman en kostnad för att värdera bilen, kanske 5 bilar från kunder som väljer att köpa och byta in någonannastans. De tar in bilen och skickar den på rekonditionering, ofta en del service. Sedan skall den stå i begagnadlagret och vänta på att bli såld, Säg att firman har 100 bilar på lager, för 150 000/ st i snitt, 15 milj, i varulager. Som kostar ränta och minskar i värde med kanske 1,5% per månad. Bilar sjunker i värde av ålder mer än av att bli körda.

Det går inte att jämföra en detalijhandel med ett tjänsteföretag.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
mycket hanverkssnack men vad tycker ni om bilbranschens påslag då?
minst 30.000.- påslag på en bil gäller även begagnade
2.000.- i timmen på verkstaden och då får man tom köra/bärga bilen dit för de kommer inte ut.
en polstar optimering på Volvo 10.000.- för ett knapptryck på 10ms.
Precis vad jag sagt tidigare
 
Fairlane Fairlane skrev:
???
För rast
 
Det är ju egentligen helt ointressant vad andra tjänar på sina arbetsinsatser eller vad elektrikern tjänar i kronor och ören på att debitera en timme eller sälja ett vägguttag.

Grundproblemet är fortfarande att elektrikern blåser kunden genom att ta mångdubbelt mer än marknadspris och samtidigt hävda att kunden har fått tiotals procent i rabatt.
 
  • Gilla
mejeriet och 4 till
  • Laddar…
Men om vi nu skulle räkna på samma sätt för elektrikern.

Hur lång tid arbetar han egentligen med att sätta upp ett uttag? Skulle tro att det är ca 2 sekunder med skruvdragaren för att skruva fast uttaget. Och just att dra åt skruvarna för inkoppling av trådarna tar kanske 2 sekunder per styck. Så högt räknat 10 sekunders arbete. Det blir en jäkla bra timpeng...
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men om vi nu skulle räkna på samma sätt för elektrikern.

Hur lång tid arbetar han egentligen med att sätta upp ett uttag? Skulle tro att det är ca 2 sekunder med skruvdragaren för att skruva fast uttaget. Och just att dra åt skruvarna för inkoppling av trådarna tar kanske 2 sekunder per styck. Så högt räknat 10 sekunders arbete. Det blir en jäkla bra timpeng...
Dum dummare dummast du får välja vilket du vill.
Det finns en ackordspristidlista.
Ta bara ramen.
Hämta.mäta.utbrytning för kabel.slag borr plugg.skruva fast den.diskutera med kund om placering.tidsredovisning. m.m
För detta finns ett färdigt pris på ca 5 min för ramen. Plus uttag.
Ta reda på fakta innan du slänger ur dig sköt
För övrigt är verktiden ca 2.5 min
Ska du dessutom tjäna pengar på det får det ta max 3 min
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är ett stöd för att öka branschens marknad.
Mmm tanken var komma åt svartjobb.
Jag har många gånger fått frågan av privatpersoner som vill lura staten på pengar Om att skriva kostnaden som arbetat tid istället för mtrl.
Så sluta tycka synd om alla privatpersoner.
Sen finns det givetvis bra kunder hos privatpersoner med..
 
T
T tomsk skrev:
Precis vad jag sagt tidigare
Hur är det möjligt att ni fortfarande inte förstår att det inte är marginalerna i sig som är problemet?

Det är som att ni inte... vill förstå.
 
  • Gilla
Jocke Best och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
T tomsk skrev:
För rast
Javisst byter jag med glädje firma om jag får betala för att personen går och tar frukost. Problemet är ju att veta det innan man får fakturan och att vissa ens överväger att det är ett ok beteende.

Som jag skrivit flera ggr innan, alla hantverkare jag har haft att göra med har varit bra (om vi bortser från de som inte dykt upp för att kolla på jobb på avtalad tid, men de får heller inte göra något jobb). När det då dyker upp rötägg så kan jag inte förstå varför andra i branschen ska försvara beteendet eller säga "kolla på branch X, där finns det många som gör ..."
Varför inte säga (som flera hantverkare i tråden gjort): "Ja sånt där beteende är inte bra och det förstör för oss seriösa".

På samma sätt kan jag som kund gärna fördöma kunder som inte betalar för ett korrekt jobb etc. De kunderna förstör för oss övriga.
 
  • Gilla
fastighetsskötaren och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är ju egentligen helt ointressant vad andra tjänar på sina arbetsinsatser eller vad elektrikern tjänar i kronor och ören på att debitera en timme eller sälja ett vägguttag.

Grundproblemet är fortfarande att elektrikern blåser kunden genom att ta mångdubbelt mer än marknadspris och samtidigt hävda att kunden har fått tiotals procent i rabatt.

Detta kanske var ett extremfall, men som i mitt Nibe exempel där 99000 är deras rek pris och jag kan köpa den för 74000 så borde det väl vara ok att sälja för det tillverkaren rekommenderar oavsett om cdon förstört marknaden för installatörer?

Nibe kom med jag aldrig befatta mig med, de , liksom detta forum, hatar installatörer.
 
C Calore skrev:
Detta kanske var ett extremfall, men som i mitt Nibe exempel där 99000 är deras rek pris och jag kan köpa den för 74000 så borde det väl vara ok att sälja för det tillverkaren rekommenderar oavsett om cdon förstört marknaden för installatörer?

Nibe kom med jag aldrig befatta mig med, de , liksom detta forum, hatar installatörer.
Kunden lär bli ganska sur när denne inser att pumpen gick att köpa 25000 kr billigare. Men så länge det är tydligt från början vad priset är så är det okej.
 
  • Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.