T tanaris skrev:
Har du funderat över hur många timmar en privatperson måste jobba för att ha råd med en elektrikertimme? För övrigt är det fritt fram att skola om dig till fastighetsmäklare om du tror att det är världens bästa jobb.
Verkstadsmek får väl arbeta 5/6 Tim för en elektrikertimma
 
Mikael_L
V vvs facit skrev:
jag håller med om att rekommenderat pris
På produkter i Ahlsells prislista är ett skämt

En fråga bara fairlane.
Hur avgör du utan ett tyckande vad som är ett rimligt påslag för den tilltänkta hantverkare
Som ska utföra ett jobb ?
Vilka fakta och kriterier räknar du med ?
Jag gör så här, för att slippa ta diskussioner efteråt, bättre att det är klart innan uppdraget...
Jag säger åt mina kunder (åtminstone de som är nya och inte är företag som redan har konto på grossisterna och redan vet hur det fungerar) att "Jag köper mitt material på grossisten Solar och det pris jag betalar är ca 20% högre i genomsnitt än från elbutik.se. Och jag lägger inte på i princip något, kanske 5% för att det blir liksom alltid lite materialläckage. Men det är helt fritt för dig att handla själv också. Och så kan vi göra ett mellanting, du handlar allt som är lite dyrare och köpes styckvis, uttag och strömbrytare och armaturer och sånt, så står jag för kabel, slang, wago, skruv, dosor och sånt, och då kommer jag göra något större påslag på mina priser, ca 20%, men det brukar ändå inte bli så stora pengar till sist."
Och resultatet blir alla varianter, en del säger "Köp och fixa du allt, så slipper jag bry mig", Några tar mellanalternativet. Och det kan hända att någon också ordnar fram allt material själva, men det är dock rätt sällan.

Nu har jag inte så stor krets av privatkunder, utan den största delen av min verksamhet sker mot andra företag, så det skulle ju kanske bli lite annat ifall jag hade många privatkunder, dvs jag skulle få en större kontaktyta mot den marknaden och troligen fler uppdrag mot sådana som bara beställer ett enda jobb.

Men i vilket fall, jag uppger alltså redan i början ungefär hur det ser ut med materialpriserna, och ingen har än så länge haft något att anmärka på i efterhand.
Fast det vet jag ju inte säkert, en del kanske snackar brutalt mycket skit om mig nu, men aldrig sagt något till mig. :)
 
  • Gilla
mejeriet och 5 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Lite konstigt resonemang angående vad hantverkare tar i timpris. Tänk att ni själva har 30 000 i månadslön före skatt, varför kan inte en hantverkare få tjäna lika mycket?

För en hantverkare blir uträkningen 178+56+59=293 i lön. Lägg därtill kostnad för administration, revisor, försäkring, firmabil, verktyg, reklam etc. så är du snart uppe i 5-600 i timmen utan att företaget ens gjort en vinst. Sug på den karameller alla snåljåpar här på forumet. Ett alternativ till att betala dessa ockerpriser är att köpa en hammare själva och en låda spik och sedan försöka träffa spiken. Om ni nu ens vet hur en hammare ser ut och kan skilja mellan en spik och en skruv...
ja men ta ex 1500/Tim men betalar du 30 spänn för brytaren så ska jag oxå göra det, och i 75% av jobben tillprivathushåll så kan ni räkna ut på min hur lång tid det kommer o ta
 
Mikael_L
V vvs facit skrev:
På många ställen kör jag med Dagbok .
Alla inblandade skriver ankomst på morgonen
Och det är tid på plats som vi fakturerar.
Samt en enkel redovisning för utfört arbete under dagen . Det blir underlaget för dom lite större löpande jobben vi utför.
Fritt för beställaren att när som helst
Gå igenom .
Blir Aldrig något tjafs
Jag kör precis alltid med dagbok.
Jag har en app i telefonen (Timesheet heter den, men det finns många olika att välja på med liknande funktionalitet).
Jag börjar med att regga in ett projekt.
När jag startar väljer jag projektet och trycker "start". Pausar jag, äter lunch, måste skubba iväg på något eller hamnar i samtal som stör arbetet så trycker jag "paus" och "fortsätt" sen när jag återupptar arbetet.
Slutar med "stopp" och då skriver jag in allt vad jag gjort och plitar ner material som använts (i alla fall sånt där som tas ur bilen, typ 3 m EXLQ, eller 25 st klammer, osv .... en del material finns det ju ofta fakturaspecifikationer på).

Sen skriver jag ut denna tidbok och bifogar fakturan, detta helt oavsett kund.
Och jag brukar också runda av nedåt, nästan alltid. Jag anser att man ska bara få betalt för tid då man utför arbete åt kunden. Det är liksom alltid lite tid som försvinner på sånt som inte är kundnytta. Och har jag dabbat mig, gjort något fel, som jag inte borde gjort med den erfarenhet och kompetens jag besitter och motsvarar den timpenning jag tar, så tar jag på mig det själv, dvs stryker den tid som misstaget käkade.

Och jag försöker vara väldigt väldigt transparent mot kunderna, och jag försöker också hela tiden se till deras ekonomi, dvs välja kostnadseffektiva lösningar (och gärna försöka få de att inse mina val).
Att vara transparent och att jobba med kundens bästa i fokus är egentligen ganska billigt, men ger bra framtida avkastning i form av nya uppdrag.
Bara man aldrig glömmer att uppgiften är att "lösa någons problem" och att ta tillvara på dennes intressen, så har man nog sen alltid jobb så det räcker.
 
  • Gilla
  • Älska
magnu och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
T tomsk skrev:
Om du nu jobbar o databrachen och kan ägna en vecka utan att få jobb men ändå gå runt på det du får så m0dye ju det vara oskäligt dyrt om det ska täcka så lite beläggning

Snacka om att kasta sten i glashus
Tja, nu kanske inte offerten som tog en vecka var för ett uppdrag för en person på en vecka, utan för ett större uppdrag över lång tid för många personer. Du som jobbar med stora koncerner har kanske inte riktigt begripit det, men när ett företag som Skanske lägger ett anbud på att bygga ett shoppingcenter, ett sjukhus eller liknande så åker de inte på hembesök en timme och sen knåpar ihop en offert på 30 minuter, eller gör man så?
För övrigt så är jag alltid tydlig med priser och försöker hitta en kostnadseffektiv lösning för kunden och säger hellre "det här kommer kosta mer än det smakar" med resultat att vi inte får affären, än att jag tar betalt 1000 kr för ett sketet uttag.
T tomsk skrev:
Kanske skillnad på jobb för typ 3000 och 300000
Absolut är de skillnad i hur man tar fram offert etc, men i ingendera fallet tycker jag att man ska lura sin kund.
T tomsk skrev:
Härför lät ni inte kunden komma till er eller begärde in foton eller underlag.
Eller skulle ni försöka tjäna oskäligt med pengar???
Lite amatörmässigt och klantigt
Nej, vi skulle försöka tjäna skäligt med pengar. Jag fattar i övrigt inte vad du tjafsar om. Jag har aldrig påstått att ingen ska få kolla på förutsättningarna innan de lämnar en offert. Tvärtom så tycker jag att det många gånger är vettigt. Däremot kan det bli onödigt ibland kan jag tycka. Ringer jag elektriker och säger att jag vill ha ett dubbeluttag med lock monterat ute vid garaget och jag inte bryr mig om vilket märke det är så kan jag tycka att det uttaget kan köpas in på väg hem till mig om man ändå passerar Ahlsell, istället för att först komma till mig och titta och sen åka tillbaks och köpa ett Scheider uttag. Det är väl bara att ta ett Scheider-uttag på vägen kan jag tycka. Om jag missat något i mitt tankesätt så är det helt ok om elektrikern förklarar det. "Tyvärr kan jag inte handla ett på vägen, jag måste kolla ... först". Låter det rimligt så är det ok för mig.
T tomsk skrev:
Vad är problemet att äta på ställen som har rinnande vatten och toalett
????
Ska vi inte följa arbetsmiljölagen???
Äta i bilen och skita i skogen???
Det är 2020 inte 1820
Läste du överhuvudtaget det jag skrev innan du spydde galla? Jag ska försöka igen och så får vi se om du fattar bättre denna gång:

* Äta frukost hos grossist på egen tid, helt ok
* Äta frukost hemma på egen tid helt ok
* Skita i frukost helt ok
* Äta frukost hos grossist och sen fakturera kunden för tiden, inte ok

Ärligt talat, varva ner lite och läs vad folk skriver. Se inte alla kunder som idioter som skall luras.
 
  • Gilla
mejeriet och 7 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
ja men ta ex 1500/Tim men betalar du 30 spänn för brytaren så ska jag oxå göra det, och i 75% av jobben tillprivathushåll så kan ni räkna ut på min hur lång tid det kommer o ta
I det fallet borde brytaren ingå i dessa 1500. Men om du betalar 500 i timmen och 30 spänn för brytaren och sedan går brytaren sönder, vem ska då betala den trasiga brytaren?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä det finns ju förstås en massa av de rätt talanglösa hantverkarna. Men så finns det ju de som liksom dig kan mycket och verkligen kan tillföra mervärde. Och då ska man ju ha en timpenning därefter.
Ditt problem är nog mest att hitta tillräckligt med uppdrag som möter mot din kompetens. Det blir ju rätt fel att ta 800/timme för enkla standarduppdrag, typ bocka lite rör och skruva ihop, eller klämma lite kopplingar. Sånt ska ju utbildade apor med 400/timme utföra.

Jag sitter lite typ i samma sits, jag har som mål att hitta mer uppdrag som passar min kompetens bättre, men än så länge blir de flesta timmarna på sånt som vilken snorunge som helst ifrån elgymnasiet kan göra.

Häromveckan gjorde jag en energi och elkvalitetsloggning och utredning i ett stort bostadshus, då går det ju bra att smacka upp timpenningen några steg. Men jag har svårt att hitta tillräckligt med uppdrag av lite mer kvalificerad nivå.
Men jag har planer i alla fall. :)
Du har ett intressant påstående här
Gällande uppdrag av lite mer kvalificerade arbeten som ska ha en högre debitering .
Jag som skutt har samma och det oavsett
Om jag räknar på kvs värden på ventiler
Räknar på felinstalleradeCP och lyfthöjder
Byter dom mäter dom nya flödena och säkerställer dom
Normflödes dim vatten och avlopp
Effekt dim hus och större fastigheter
Inreglerar allt efter egna beräkningar

när tex vp i större fastigheter ska bytas .
Jag gör en grundlig undersökning
Och kommer fram till att det går att montera
280 kw och lämnar pris på det ( tidigare 270KW) dom som fick jobbet monterar
190 kw! . När fjv räkningen blev 630 tusen KWh dyrare kom frågan på en lunch .
Om jag kanske kunde titta på vad som är fel .
Det är bara ett exempel av många . 2008 till 2020 . Det skilde nästan 300 tkr vid anbudsförfarandet . Kan berätta att det ser likadant ut idag .

men ombyggnation ” konsultarbetet”
Har samma timdebitering . jag drar inte på något för det ska ingå i min yrkesroll att kunna detta . Vägen hit är lång . Så ge juniorerna en chans dom kommer hit dom med när erfarenhetens timmar samlat sig

Som en klok man skrev
Enda källan till kunskap är erfarenheter
 
P Putte 9497 skrev:
I det fallet borde brytaren ingå i dessa 1500. Men om du betalar 500 i timmen och 30 spänn för brytaren och sedan går brytaren sönder, vem ska då betala den trasiga brytaren?
En trasig brytare för 30 spänn är väl inget att bråka om?

Men rent generellt så är det väl så att om elektrikern köper brytaren av sin grossist så får han reklamera den dit. Om kunden köper brytaren från elbutik, jula, etc får kunden vända sig dit.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
I det fallet borde brytaren ingå i dessa 1500. Men om du betalar 500 i timmen och 30 spänn för brytaren och sedan går brytaren sönder, vem ska då betala den trasiga brytaren?
Förslagsvis tillverkaren som har lämnat produktgarantin..
 
F falkn skrev:
Förslagsvis tillverkaren som har lämnat produktgarantin..
Men det kostar att montera bort, byta och montera dit med, vem ska betala det? Tillverkaren
 
Grossisten som tog 2400:- för uttaget.
 
F falkn skrev:
Förslagsvis tillverkaren som har lämnat produktgarantin..
Ja och dom tar in produkten tittar på den
Som på vvs sidan tex . Den här pumpen har ett så konstigt / udda fel att vi ger ingen garanti!!
Skräp firma i Rissne.
Den dränkbara pumpen kosta dryga 12 tkr
Så det är inte helt smärtfritt att handskas
Med tillverkare heller .
Man sätts på en riktigt illa stol emmelanåt
 
useless useless skrev:
Grossisten som tog 2400:- för uttaget.
Om det vore så lätt
Tyvärr har inte heller grossisten konstruktions ansvar på produkten vi köpt.
När något tyvärr går sönder är det mycket jobb
Emmelanåt att få till garanti ersättning
 
Mikael_L
Som elektriker har vi alem 09 på de flesta produkter, vilket gör att säljaren får även stå för alla kostnader för utbytet.
Det nyttjar jag ibland. Visst skiter jag också i det ibland, om det ändå skulle röra sig om väldigt lite pengar.

Men ett exempel var när en radiator blixtrade till, det första som hände efter montage och strömpåslag och sen var den död. Tyvärr var det en kund med ca 40-45 minuters resväg, enkel väg, så då löste jag ut alem 09 och fick kredit på 1,5 timme av min timpenning.

Det skulle även kunna vara att de får stå för hyra av skylift/ställning, att jag måste ta dit en grävare eller annat.

http://seg.se/alem09/allman-information/

Detta är förövrigt en delanledning till att grossisternas priser har svårt att matcha elbutik, då elbutik inte har detta schyssta garantiåtagande.
Nu är det ju inte så ofta saker pajar ändå, så det är liksom inte så att det puffar grossisterna mot ruinens brant, men en viss kostnad för detta har de ju.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 2 till
  • Laddar…
Men om man tar en så simpel sak som ett vägguttag för några tior. Hur många av dom går sönder under garantitiden? En på hundra? Har man lagt på 20% så har dom andra 99 betalat för den timme det tar att åka ut och byta det som gick sönder.

Att lägga på 500:- på varenda uttag med motiveringen att man måste ha täckning för att byta det när det går sönder är ju helt skevt. Antingen tror man att varje uttag måste bytas, och då är ju frågan varför man är så dum att man fortsätter sälja dom, eller så är man bara ute efter att luras.
 
  • Gilla
byggarätt och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.