28 552 läst · 869 svar
29k läst
869 svar
Prismodell hantverkare
På många ställen kör jag med Dagbok .
Alla inblandade skriver ankomst på morgonen
Och det är tid på plats som vi fakturerar.
Samt en enkel redovisning för utfört arbete under dagen . Det blir underlaget för dom lite större löpande jobben vi utför.
Fritt för beställaren att när som helst
Gå igenom .
Blir Aldrig något tjafs
Samt en enkel redovisning för utfört arbete under dagen . Det blir underlaget för dom lite större löpande jobben vi utför.
Gå igenom .
Blir Aldrig något tjafs
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 757 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 757 inlägg
Om timpriset är rimligt så och tiden är rimlig så skulle jag betala cirka 2000 kronor för de varor som finns med i den här fakturan. Jag har kollat priser på fakturan ~6000 kr och på Elbutik ~1600 kr. 2000 ligger 25% över elbutik, vilket borde vara ok då jag har svårt att tro att en firma av den här storleken inte tjänar pengar på materialet ändå. Om inte så får de komma tillbaks med ett bättre bud.V vvs facit skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 757 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 757 inlägg
Det ärju så vi vill ha det. Stockholm ser jag att du har i profilen. Jobbar du på södra sidan? Jag kan behöva lite hjälp längre fram.V vvs facit skrev:På många ställen kör jag med Dagbok .
Gå igenom .
Blir Aldrig något tjafs
Jag bor på norra sidan
Men åker över hela Storstockholm.
( Det blir en del resor i hela landet också )
Men gubben börjar bli till åren tyvärr!
Som det ser ut nu går det inte att ta mer jobb
Vi kör stora ombyggnader på UC med värmepumpar som inte lever i symbios
Med konstruktionen
Men åker över hela Storstockholm.
( Det blir en del resor i hela landet också )
Men gubben börjar bli till åren tyvärr!
Som det ser ut nu går det inte att ta mer jobb
Vi kör stora ombyggnader på UC med värmepumpar som inte lever i symbios
Med konstruktionen
Om du nu jobbar o databrachen och kan ägna en vecka utan att få jobb men ändå gå runt på det du får så m0dye ju det vara oskäligt dyrt om det ska täcka så lite beläggningFairlane skrev:Måste man åka hem till någon för att tiden och pengarna man lägger på att ta fram offerter ska vara förlorad om man inte får affären?
Det är en del av yrket, att dra in affärer och alla affärer man försöker få, lyckas man inte ta.
En telefonförsäljare kan ringa en hel dag utan att få napp. Har en kompis som sålde annonsplats i olika tidningar. Han tyckte jobbet var riktigt kul, men han ringde potentiella köpare hela dagarna och hade 1-2 träff i veckan. Snacka om bortkastad tid med alla andra försök.
I IT-branchen kan vi sitta dagar-veckor-mpnadet på att ta fram offerter och sen väljer kunden en annan leverantör eller struntar i jobbet helt. Så är det, men ibland vinner man och då ska man tjäna tillräckligt för att hantera förlusterna.
I klädesbutiker har man personal som hänger tillbaks kläder som folk provat och inte köpt. Man har personal som hjälper kunderna, utan att för den skull lyckas sälja varje gång. Hade alla försäljningar gått hem hade man tjänat mer. Hade folk inte flyttat runt varor så kunde man haft mindre personal
Listan kan göras hur lång som helst.
Det är ingen som säger att hantverkare inte ska få tjäna pengar. Det vi säger är att vi vill ha tydlighet eller rimlighet. Är man tydlig med att man tar 1000 kronor för ett vägguttag, så är det ok (jag kommer inte köpa,.men det är en annan fråga). Låtsas man istället att kunden ska få ett bra pris "vi har fina rabatter så du får 20%" och sen tar 1000 kronor för uttaget så är det inte ok enligt mig och de flesta andra köpare.
Jag har haft fantastiska elektriker hemma som har kommit med fina lösningsförslag och sagt exempelvis "Vore det inte bra med ett uttag här också? Jag kan fixa det om du vill " Perfekt! Det hade jag inte tänkt på men inser att det är bra. Självklart ska han ha betalt för tiden det tar att montera detta samt betalt för uttaget, men intr enligt Ahlsells hittepåprislista.
Jag har haft elektriker hemma från olika bolag under åren som har jobbat precis så och de är underbara att ha att göra med och jag rekommenderar de till andra. Bevisligen går det att jobba så. Enda anledningen till att jag inte använt samma varje gång är för att de varit för upptagna eller för att jag har behövt tjänster på en annan ort.
Snacka om att kasta sten i glashus
Nivån sjunker stadigt på inläggen med massa antaganden och tyckandenF falkn skrev:De flesta träffar nog ett antal mäklare innan de säljer, ja. 4 senast för min egen del. Det är också väldigt många som bara vill ha en värdering och inte ska sälja ens samma år eller att de inte vet.
Fast behöver du verkligen ligga ute med pengarna? Värmepumpen faktureras väl när du fått den, rimligtvis med 30 dagar till betalning. Detsamma med firman som borrar. Fakturerar du kunden direkt efter utfört arbete är det inte många dagar du måste ligga ute med pengar. På ett vanligt kreditkort har du ofta räntefritt i 30 dagar på upp till de beloppen du pratar om.
Man kan också se det som att du får betalt för 4 dagars arbete när du kanske bara utför 1-2 dagars arbete egentligen och det enda du gjorde var att samordna en UE samt en leverantör.
Eller att det är osund konkurrens etc.M MartinP666 skrev:Ja men då får du ju se till att ha tid till att betala fakturorna, det borde inte vara några problem om du ofta använder samma UE.
Är det så att du bara får var tionde jobb du offererar så är du för dyr, inte förtroendeingivande etc. Det spelar ju egentligen ingen roll om kunden tar in hundra offerter, det avgörande är hur stor andel av jobben du offererar som du får beställning på.
Du kan inte bara slänga ur dig han är för dyr utan fakta. Han kanske ligger rätt andra fel
Kanske skillnad på jobb för typ 3000 och 300000Fairlane skrev:Nej, men vi kan kanske vara överens om att vissa hantverkare inte är läskunniga.
Bara som jämförelse på resor. Jag besökte en potentiell kund 20 mil hemifrån (lite drygt 22 mil från kontoret) för ett möte som tog 10 minuter. Det var i förhoppning om att få ett större uppdrag. För denna resa kunde vi inte fakturera en krona och vi fick inte uppdraget... Men jag erkänner, jag var inte hemma hos den potentiella kunden utan på deras kontor, så det är nog riktigt som du säger att det bara är hantverkare som åker hem till folk och kollar på hantverksuppdrag....
Härför lät ni inte kunden komma till er eller begärde in foton eller underlag.Fairlane skrev:Nej, men vi kan kanske vara överens om att vissa hantverkare inte är läskunniga.
Bara som jämförelse på resor. Jag besökte en potentiell kund 20 mil hemifrån (lite drygt 22 mil från kontoret) för ett möte som tog 10 minuter. Det var i förhoppning om att få ett större uppdrag. För denna resa kunde vi inte fakturera en krona och vi fick inte uppdraget... Men jag erkänner, jag var inte hemma hos den potentiella kunden utan på deras kontor, så det är nog riktigt som du säger att det bara är hantverkare som åker hem till folk och kollar på hantverksuppdrag....
Eller skulle ni försöka tjäna oskäligt med pengar???
Lite amatörmässigt och klantigt
Lol ja ja eller hur.K Kjllek skrev:Jäklar vilket intresse! Ja flera hantverksfirmor måste nog skärpa till sig. Skrev tidigare om att jag fått 80.5% rabatt mot grossistens prislista på elgrejer med ett lånat "kort" från en elfirma. Har även nyss fått 79% rabatt på vvsgrejer. Ändå ligger "mitt" betalda pris ungefär på samma nivå som hos byggmarknaderna. Har även konstaterat följande genom egna erfarenheter som beställare i jobbet.
- Träffat en kille som klarade sig utan studielån genom att måla. Tog fullt listpris på färgen och bjöd på timmarna. Levde på studiebidraget och marginalen på färgen.
- Konstaterat att man oftast får betala för hantverkares "lager" typ. en förpackning med 500 skruv (gått åt 150), 25 meter kabel (gått åt 8), dosor 5-pack (gått åt 2). Märkligt att man aldrig får 100 skruv gratis av de som annan kund betalat. Vissa har även försökt att få betalt för verktyg på samma räkning (t.ex. hade inte rätt tång).
- Hantverkare måste få ihop 8 timmar eller helst mer i sin tidrapport till företaget och det lyckas alltid även om de jobbat 5. En hyresgäst fick betala arbete för + 35 000:- för utbyte och omdragning av ett trasigt värmerör på ca 15 meter i en lagerhall. Iofs med några specialkoppingar. Borde motsvara ca 60 timmar total arbetstid för att montera produkter för under 10 000:-.
- I fackhandeln står inga priser utsatta på hyllorna så det finns ingen motivation för hantverkarna att välja billigare alternativ. Snarare blir marginalen bättre ju dyrare produkt de hämtar.
... och hantverkare, sluta argumentera om vilka höga priser andra branscher ligger på vilka kan innehålla värderade upplevelser, värdeskapande, unika kunskaper mm. Ni är i alla fall inga hjärnkirurger utan levererar tjänster som era beställare oftast kan överblicka värdet av och kanske tom. skulle kunna utföra själva.
Du lär ju knappast bli inbjuden till snillen spekulerar..
Vad är problemet att äta på ställen som har rinnande vatten och toalettFairlane skrev:Ja,den delen är inte schysst, det håller jag helt med dig om.
De hantverkare som käkar sin frukost åp Ahlsell får gärna göra det för min del så länge de inte skickar en faktura på tiden till mig. De ska inte ha skit och inte hller de som inte käkar alls. Hittills har jag haft tur (?) och fått riktigt bra folk som gjort jobb till mig. jag har inte känt mig lurad en enda gång, men kommer det en sådan faktura som TS fått så ska företaget ha skit.
Jo, jag har blivit lurad en gång. Jag blev lurad på en faktura av elektrikern. Jag fick ligga på honom flera gånger om att skicka en faktura. Tills slut sprang jag på honom av en slump på krogen och frågade om han inte ville ha betalt någon gång. "Äh, det var så länge sen, så bjuder du på en öl så är vi kvitt."
????
Ska vi inte följa arbetsmiljölagen???
Äta i bilen och skita i skogen???
Det är 2020 inte 1820
Nä det finns ju förstås en massa av de rätt talanglösa hantverkarna. Men så finns det ju de som liksom dig kan mycket och verkligen kan tillföra mervärde. Och då ska man ju ha en timpenning därefter.C Calore skrev:Du jämför montörer,,,den som endast monterar upp saker, med en som vet vad som skall monteras och varför. Jag är VVS och Kyltekniker samt licenssvetsare. Så himla enkelt är det inte att veta varför hetgasen sticker iväg, eller varför förångningen är lägre än den borde vara.
Vi små företag måste vara konsulter och montörer.
Ditt problem är nog mest att hitta tillräckligt med uppdrag som möter mot din kompetens. Det blir ju rätt fel att ta 800/timme för enkla standarduppdrag, typ bocka lite rör och skruva ihop, eller klämma lite kopplingar. Sånt ska ju utbildade apor med 400/timme utföra.
Jag sitter lite typ i samma sits, jag har som mål att hitta mer uppdrag som passar min kompetens bättre, men än så länge blir de flesta timmarna på sånt som vilken snorunge som helst ifrån elgymnasiet kan göra.
Häromveckan gjorde jag en energi och elkvalitetsloggning och utredning i ett stort bostadshus, då går det ju bra att smacka upp timpenningen några steg. Men jag har svårt att hitta tillräckligt med uppdrag av lite mer kvalificerad nivå.
Men jag har planer i alla fall.