Hmmm kan vi nu gå tillbaka till sakfrågan ?
Erfarenheterna av byggandet av murar med gabioner var det som jag efterfrågade initialt.
Det finns många aspekter att ta i beaktande och tillverkningskvalitén är en.
Jag har ingen aning om var Viacon tillverkar sina gabioner och är egentligen inte speciellt intresserad av det heller men däremot vill jag naturligtvis veta om en produkt har en förväntad livslängd.
Som parentes (eftersom det blivit mycket Viacon nu) så säger deras produktblad att förzinkning är enligt EN-10244-2.
Men hur ser era erfarenheter ut av köp och byggnation ?
 
Archangel_1 skrev:
Smaken är som baken rund, vilket du nu bevisat.

Bilar har kaross, dvs lackad galvad plåt, de rostar ändå. Av vad, vägsalt, så har du dina gabioner nära väg eller gata som saltas så finns det säkert en risk. Har du inte det så är det ok, men oavsett så är då hållbarheten på rostskydden 1/3 av vad det bättre rostskyddet ger oavsett hur vi diskuterar.

Har viacom de 1000 timmar på sina nät, som du nu menar, så är det okej. Men det har vi inte fått svar på vilken standard de följer, nå väl.

En Porsche är bättre än en Volvo, om då Volvon håller 35 år och Porschen håller då det 3-dubbla metaforiskt talat.

Eller så används ytbehandlad tråd till att göra nät där av EN-10244-2, vilket tydligen Bekaert gör, Tysklands ledande metalltrådstillverkare.

Sitter man med en Volvo och ska åka från sitt Älvsbyhus till ICA så duger viacoms gabioner helt klart. För vi andra som har eller vill ha en Porsche och åker till allt annat än just ICA från vårt icke Älvsbyhus kanske vill ha något bättre.

Priserna skiljer med 35 - 50 procent mer för den bättre ytbeläggningen som ger 3 ggr bättre rostskydd (jämför med billigamarkprodukter.se), beroende på leverantör/ÅF (finns vissa som är ännu dyrare, visst du har rätt där). Summan är dock en struntsumma, om man hittar rätt leverantör som ligger runt det jag nämnde ovan, om man jämför med stenmur/block osv ..

Folk är inte insatta och där av denna diskussion, du tycker på ett sätt, andra tycker på sitt sätt, så jag antar att vi har belyst det hela från många synvinklar, vilket är bra.

Skulle vara lite kul med input från andra där ute i etern också ...
Jag har väl aldrig sagt att viacon har 1000 timmar?
Jag har sagt att en ytbehandling som klarar 1000 timmar i saltspraytest är bra.

Ingen vill svetsa i ytbehandlat material, det ryker kopiöst och är giftigt.
Viacons gabioner är iaf ytbehandlade EFTER svetsning.

Jag anser att viacons gabioner duger utmärkt till normalt användande, de är bevisligen en ganska stor aktör och vem skulle handla av dem om det var skit de levereade.

För övrigt så ser jag nog ytbehandlingen som det minsta problemet med gabionerna, jag har en hundgård som är ytbehandlad i vanligt varmgalv och den har stått ute nu i 15 år utan att ha en antydan till rost.

Jag tycker du överdriver hela grejen, gabioner bygger man med för att det är billigt, om man tar bort det argumentet genom att köpa skitdyra nätburar så ser jag inte varför man ska köpa dem.
Personligen hade jag inte kört med gabioner om jag skulle betala tex de priserna som flisby tar för dessa, då hade jag köpt något snyggare.
 
Scout skrev:
Hmmm kan vi nu gå tillbaka till sakfrågan ?
Erfarenheterna av byggandet av murar med gabioner var det som jag efterfrågade initialt.
Det finns många aspekter att ta i beaktande och tillverkningskvalitén är en.
Jag har ingen aning om var Viacon tillverkar sina gabioner och är egentligen inte speciellt intresserad av det heller men däremot vill jag naturligtvis veta om en produkt har en förväntad livslängd.
Som parentes (eftersom det blivit mycket Viacon nu) så säger deras produktblad att förzinkning är enligt EN-10244-2.
Men hur ser era erfarenheter ut av köp och byggnation ?
Mina erfarenheter.
1: extremt svårt att få det rakt och i våg, burarna defomeras och spänner och drar i nätväggarna så hur noga man än är med underlager så kommer det inte vara lika rakt när du är klar-
2: svårt att koppla ihop burarna snyggt, de medföljande spiralerna är otroligt fula så dessa vill man ju inte ha på framsidan av muren.
3: bra om man vill bygga billig och hög mur, känner man att priset inte är det avgörande så bygg en mur av något annat material.
4: Viacons gabioner duger helt utmärkt om du nu inte ska ha muren mot en väg som saltas hårt, jag skulle personligen inte betala mer för en gabionmur än vad priserna på viacons produkter blir, då faller poängen med att bygga med dessa.
5: jag har sparat en 50cm remsa framför min gabionmur för att kunna bygga något framför denna i framtiden, är tveksam till om jag tycker det ser snyggt ut, men det är bullerdämpade och billigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ozzys Gozze och 1 till
  • Laddar…
Pumba skrev:
Mina erfarenheter.
1: extremt svårt att få det rakt och i våg, burarna defomeras och spänner och drar i nätväggarna så hur noga man än är med underlager så kommer det inte vara lika rakt när du är klar-
2: svårt att koppla ihop burarna snyggt, de medföljande spiralerna är otroligt fula så dessa vill man ju inte ha på framsidan av muren.
3: bra om man vill bygga billig och hög mur, känner man att priset inte är det avgörande så bygg en mur av något annat material.
4: Viacons gabioner duger helt utmärkt om du nu inte ska ha muren mot en väg som saltas hårt, jag skulle personligen inte betala mer för en gabionmur än vad priserna på viacons produkter blir, då faller poängen med att bygga med dessa.
5: jag har sparat en 50cm remsa framför min gabionmur för att kunna bygga något framför denna i framtiden, är tveksam till om jag tycker det ser snyggt ut, men det är bullerdämpade och billigt.
Mina erfarenheter

1: Knepigt att få det rakt om man har för tunn tråd, för den ger vika enklare, jag har använt 4 mm tråd och då deformeras inte näten lika mycket, samt att jag använt mellanvägg, dvs i en gabion på 2 meter så har en extra vägg placerats i mitten, på djupet, förutom de distansstag som ska hålla ihop gabionen. (har för mig att tidigare talare har 3 mm tråd)

Här bör påpekas att det är att föredra med markduk mellan kross, och gabionnätet samt att tätare maskor gör att gabionen inte gräver ner sig lika mycket som glesare maskor. Givetvis har det även betydelse hur gabionen fylls. Slängs stenarna i så blir klart resultatet sämre.

2: Hopkoppling kan vara knepigt, ja, men det förenklar om man kör 3 c-ringar som stöd först och sedan kör spiraler.

3: Givetvis finns det olika kvaliteter på gabioner, föregående talare tycker att hans "märke" är bättre, medans jag tycker att den lite kraftigare gabionen är enklare att få snygg. (Vi har tidigare bråkat om rostskydd, men det känns passe då vi tycker olika, vilket är helt okej.)

4: Här näms Viacom, men det finns olika fabrikat som man får kika på, Svenska Geotech och MalmCreative har även gabioner efter tycke och smak. Finns säkert fler mer eller mindre seriösa.

5: Beroende på hur man lägger i stenarna och hur noga man är med stagen så går det att få snyggt. Men vad snyggt är, är en definition för gemene man vilket man själv får ta sig en funderare på.
 
  • Gilla
Scout
  • Laddar…
Nått nytt i detta ämne?
Funderar själv på en mur.
 
Har fått hem 10 st 200*100*50 4mm, ser bra ut, dock verkar det så klart bli problem att få tag i skärv, får se om jag lyckas ens :-/ bor i Västernorrland, ska lägga på 20 cm 0/18, packat och vattnat, duk, ska bli mur i sluttning, plattor utanför.

Slänger väl in några bilder senare.
 
Fick tag i Skärv 90/150 i Sundsvall, 10 mils frakt a 700.- timmen ett lass 15 t 95:- /t + moms var ändå överkommligt
 
Hej
Har du några bilder?
Skall själv bygga stödmur på 4m lång och 2m hög.
Paddlar makadam under?
Mvh Stefan
 
Har en del grovt material i botten sedan förut då det är delvis en gammal uppfart, men duk, 200-300 0-18, där muren skall byggas så är det 450 djupt, tänkte gjuta betong först, paddat varje dm med en 100 kg padda, 5-6 ggr överallt, sedan blir det duk på under och baksida gabion för att stoppa jord och lera då det ligger i en slänt.
Dom "nya" gabionerna från Viacon ser väldigt bra ut, grova skruvar/fjäder i alla hörn, ingår mittsegment i dom jag köpte, 2*1*0,5
Satt en plåt på garaget som jag kunde skruva fast planlasern i, helt otroligt bra hjälpmedel, 2- falls laser så man får fallen åt alla håll direkt.


stenhög.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


laser.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


prov.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här skall jag ha mina, var tanken.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Går nog bra det där, ska förankra mina i marken bakom med något innan jag fyller igen, dom fick även ett par graders bakåtlut av misstag :) en sektion klar nu, resten nästa vecka

20160706_1237012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Har någon handlat gabioner härifrån www.gabioner24.se?

Kommentarer om företaget och deras produkter?
 
L
Kul projekt. Ser väldigt snyggt ut. Hade varit kul att få se slutresultatet.
 
Lite mer bilder, har inte förankrat något och dom har stått en vinter utan att röra sig alls.
Ska ha en trapp upp i mitten.
Grävmaskin vid husgrund under arbete med byggstenar och oanlagd trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obyggd trappa mellan stödmurar av gabioner fyllda med sten framför barrträdsvegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stödmurar av sten placerade i en halvcirkel med grusgång framför och en höjd med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gult hus med oavslutade gabionmurar och grusad mark inför byggande av trapp i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.