L
U Unpoor skrev:
Lite mer bilder, har inte förankrat något och dom har stått en vinter utan att röra sig alls.
Ska ha en trapp upp i mitten.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Väldigt snyggt, bra jobbat. Hade mer än gärna haft en sådan mur men har en helt jämt tomt utan behov av mur. Får bli nästa gång.

• Gilla
Unpoor
  • Laddar…
Tobzter
Verkar trevliga dessa burar .hur ser dessa ut nu mån tro?

• Gilla
High_Fidelity
  • Laddar…
Nån som byggt med gabioner nyligen?

Jag har tänkt bygga erosionsskydd och kombinerad stenkista för brygga så jag är ute efter så hög kvalitet som möjligt så att det klarar sig i (insjö)vatten många år framöver.

Oj!
Jag som trodde "gabioner" var en trädgårdsväxt, nån slags buske...:oops:

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
U Unpoor skrev:
Lite mer bilder, har inte förankrat något och dom har stått en vinter utan att röra sig alls.
Ska ha en trapp upp i mitten.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Va bra jobbat. Riktigt snyggt blev det :) Funderar själv på gabioner som stöd mot slänt och mellan ett garagebygge. Då är frågan vilken bredd/djup och höjd, hade du på dessa gabioner?

Tobzter Tobzter skrev:
Verkar trevliga dessa burar .hur ser dessa ut nu mån tro?
Ingen skillnad alls.

• En gul timmerbyggnad med vit dörr, omgiven av en stenmur och veranda med vita räcken på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
R Ray skrev:
Va bra jobbat. Riktigt snyggt blev det :) Funderar själv på gabioner som stöd mot slänt och mellan ett garagebygge. Då är frågan vilken bredd/djup och höjd, hade du på dessa gabioner?
50 cm djup, 100 hög, 200 bred/lång.
Sitter med telefonen så det är lite svårt att hitta bra bilder, det är lite som hänt dock, sällan där så det tar tid, lagt tillbaka lite stenplattor, dom gamla av kostnadsskäl,

• Gård med nylagt grått stenplattor, gula husväggar, öppen dörr, stenmur och lös stenplattor utspridda på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
U Unpoor skrev:
50 cm djup, 100 hög, 200 bred/lång.
Sitter med telefonen så det är lite svårt att hitta bra bilder, det är lite som hänt dock, sällan där så det tar tid, lagt tillbaka lite stenplattor, dom gamla av kostnadsskäl,
Tack. Först tänkte jag L-block 80höga, och hälften 50- höga, alla 1m bred/lång, som jag inte får loss verkar det som. Beg.köp via blocket.

Så kom jag på gabioner men mitt ’dike’ är anpassat för l-block som är typ 25-30 djup. Undrar därför om de Gabioner som är 30-djup skulle funka. Diket är ca 35-40cm bred och behöver djup ca 20cm. Behöver för 6m bredd mot slänt, och ca 2-3 m på sidorna.

Dom bli lite smala, svårt att säga om det räcker, sedan finns det nog inte det djupet, men det går ju modifiera dom själv, bara klippa och najja, glöm inte trådar inuti som håller ihop alla sidor så dom inte bågnar ut, på gavlarna hade vi 2 st som satt mellan gavlarna och 4 st per meter jämt fördelat mellan fram och bakgallret så dom inte skulle bågna, sätt dom trådarna nästan direkt, sedan lägga i sten, blir trångt att lägga i botten, har liten sambo som fick sitta i dom och pussla

Ok. Har sett kommentarer om att de bågnar. Tackar för tipsen. Mm har varit fundersam om 30 blir för smalt. Men har tänkt förankra dessa med armerings järn in mot marken jämt fördelat. 50 cm är väl det rekommenderade utan marknät. Men det stjäl värdefullt utrymme i knepig avstyckning.
Ja. Är väldigt fundersam.

Skulle provat, värsta som kan hända är att du får plocka ur sten och lägga i igen om 5-10 år, lägg markduk under och bakom, kör

Ja det blir antingen att jag får loss L-blocken eller Gabioner.
Det finns Gabioner med 30 cm djup och och de har maskstorlek på 10x5 / 30x20, på VidaXl.se. Men de har tråddiameter på 3.5mm bara. Vilken tråd och rut/maskstorlek har du? Och vilken storlek på stenen har du?

Är det för stabiliteten man har nät ovanpå?

Magnus E K
Usch för att ha dessa i (eller nära) trädgården. Ser ut som en stenmur som sitter i fängelse, stackarn.

REDIGERING: Men skulle man inte kunna använda nätet bara som form, gjuta ihop stenarna med betong och sen plocka bort nätet när det härdat?

90-180 sten men allt från noll till 180 mm var med, tråd 4mm köpt på billigamarkprodukter.se, hade inte köpt på vida, billigt skräp förmodligen.

Kom även på att jag satt 6 trådar i 2 nivåer mellan fram och bak, alltså 3 St på 33cm och 3 St till på 66 cm mellan fram och bakgallret. Per meter,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.