Scout skrev:
Hur går det med ditt murbyggande ? Nyfiken på bilder förståss :)
Jobbar på det, har ytterligare ett lass med gabioner på väg, problemet är att om jag bara fotar en liten bit så ser det tämligen konstigt ut, nu har vi ca 8 meter mur, har beställt ytterligare 12m.

2 problem har slagit mig iaf, jag gräver ut, lägger i grus, paddar och mäter in, spikrakt.
Lägger på markduk och ställer dit buren, när man fyllt 1/3 så är det hela 5cm snett på längden.
Det syns inte direkt men det märks om man mäter.

Det andra problemet är att skarva ihop och göra förstärkningar, spiralerna använder jag i sidan för att sätta ihop 2 gabioner, även på baksidan av muren, men på framsidan försöker jag binda med den medföljande ståltråden, lika så att göra många förstärkningar inne i buren, går åt iaf 6st trådar per kvadratmeter som håller det främre gallret på plats annars sväller det ut ganska snabbt.

Jag har tur att ena grannen tycker det är kul att bära sten, vi har fyllt 10 kubik gabioner över helgen förhand.
 
Ta betalt för träningen han får!
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Pumba skrev:
Jobbar på det, har ytterligare ett lass med gabioner på väg, problemet är att om jag bara fotar en liten bit så ser det tämligen konstigt ut, nu har vi ca 8 meter mur, har beställt ytterligare 12m.

2 problem har slagit mig iaf, jag gräver ut, lägger i grus, paddar och mäter in, spikrakt.
Lägger på markduk och ställer dit buren, när man fyllt 1/3 så är det hela 5cm snett på längden.
Det syns inte direkt men det märks om man mäter.

Det andra problemet är att skarva ihop och göra förstärkningar, spiralerna använder jag i sidan för att sätta ihop 2 gabioner, även på baksidan av muren, men på framsidan försöker jag binda med den medföljande ståltråden, lika så att göra många förstärkningar inne i buren, går åt iaf 6st trådar per kvadratmeter som håller det främre gallret på plats annars sväller det ut ganska snabbt.

Jag har tur att ena grannen tycker det är kul att bära sten, vi har fyllt 10 kubik gabioner över helgen förhand.
Jag byter gärna granne med dig :rolleyes:
 
Hänvisa är en sak, men det är ju lätt att hänvisa, be dem visa papper på gabionerna samt certifikat då börjar allt klarna. Finns säkert många halvseriösa där ute.
 
Som svar på det jag skrev innan om några aktörer och kvaliteten på gabionerna så känner jag till dessa firmor som säljer till privatkund.

stenbolaget.se
malmcreative.se
flisby.se
furvik.se

Att billigamakrprodukter skulle sälja billigare gabioner är viacom själva är nog inte så trovärdigt. Kan de bevisa det med certifikat/test så är det ju i så fall bara att gratulera. Men när det kommer till hänvisningar samt påståenden så kan det vara vad som helst.

stenbolaget säljer gabiolas gabioner medan malmcreative säljer certifierade tyskproducerade gabioner med samma kvalitet som gabiola dvs BeZinAl 2000 A beläggning.

Hoppas svaren är tillfredsställande ...

PS: Jo jag kom på att Alu - galvade gabioner inte betyder automatiskt att de håller samma rostskydd. Det finns en uppsjö av klasser och det är klassningen som spelar roll.

Det är klass A som gäller och enligt standard EN 10244-2A har jag förmig.


Ni kan läsa mer om olika typer här: BeZinAl 2000 A

Där kan ni även jämföra med vanliga typer av rostskydd i det dokumentet.
 
Redigerat:
Archangel_1 skrev:
Som svar på det jag skrev innan om några aktörer och kvaliteten på gabionerna så känner jag till dessa firmor som säljer till privatkund.

stenbolaget.se
malmcreative.se
flisby.se
furvik.se

Att billigamakrprodukter skulle sälja billigare gabioner är viacom själva är nog inte så trovärdigt. Kan de bevisa det med certifikat/test så är det ju i så fall bara att gratulera. Men när det kommer till hänvisningar samt påståenden så kan det vara vad som helst.

stenbolaget säljer gabiolas gabioner medan malmcreative säljer certifierade tyskproducerade gabioner med samma kvalitet som gabiola dvs BeZinAl 2000 A beläggning.

Hoppas svaren är tillfredsställande ...
Fast nu kom ju tydligen leveransen direkt från Viacon? !
 
Grejerna kommer med leverans från Viacon, billigamarkprodukter.se lagerför inget själva, ungefär som bygghemma.se som även dessa skickar direkt från underleverantörerna.

Dessa burar kostar säkerligen under 100kr att producera...
 
Redigerat:
Scout skrev:
Fast nu kom ju tydligen leveransen direkt från Viacon? !
Ja då är det väl bra kanske, men då gäller det att ha koll på om det är standard EN-10244-2 Class A som de säljer vilket är samma sak som BeZinAl 2000 A. Sedan har vikten/tråddiametern samt maskstorleken betydelse så att ni inte jämför päron och äpplen, samt hur de skall monteras ihop.
 
Pumba skrev:
Grejerna kommer med leverans från Viacon, billigamarkprodukter.se lagerför inget själva, ungefär som bygghemma.se som även dessa skickar direkt från underleverantörerna.

Dessa burar kostar säkerligen under 100kr att producera...
Vilken storlek syftar du på. 2 x 1 x 1 meter + tillbehör?
Gabion med Standard tråd EN-10244-2 Class A, (3000 + timmar) med maskor 10x10, tråd 3,5 mm väger ca 40 kg och skulle kosta under 100 lappen att producera? Räkna med produktionskostnader, pack och allt, inte troligt alls med den uppskattningen enligt min mening.

Men visst, kan de visa certifikat på näten samt testresultat så är det givetvis ett säkrare kort, men att hänvisa till leverantören utan att bemöta kunden är väl inte så seriöst, om du frågar mig. Men de skriver att de använder Galfan, vilket enligt mitt veto inte är samma sak som EN-10244-2 Class A.

Svenska Geotech skriver rakt ut att de har standard EN-10244-2 Class A och MalmCreative lika så tydligen.
 
Redigerat:
Archangel_1 skrev:
Men visst, kan de visa certifikat på näten samt testresultat så är det givetvis ett säkrare kort, men att hänvisa till leverantören utan att bemöta kunden är väl inte så seriöst, om du frågar mig..
Njae det håller inte jag med. Genom att hänvisa till producenten så ökar ju sannolikheten att informationen är korrekt.

När det gäller Viacon så framgår det faktiskt inte varken var de tillverkar sina gabioner eller exakt hur de rostskyddar dessa på deras hemsida.

Benzinal eller inte... tja saltvatten är ovanligt på min tomt men det är klart att det kan vara mer relevant i andra fall.
Det innebär dock inte att alla andra lösningar är värdelösa men det är klart att man måste kolla upp vilken kvalitet som används.
Värt att komma ihåg är att kvalitet är inte något absolut begrepp.
 
Redigerat:
Scout skrev:
Njae det håller inte jag med. Genom att hänvisa till producenten så ökar ju sannolikheten att informationen är korrekt.

När det gäller Viacon så framgår det faktiskt inte varken var de tillverkar sina gabioner eller exakt hur de rostskyddar dessa på deras hemsida.

Benzinal eller inte... tja saltvatten är ovanligt på min tomt men det är klart att det kan vara mer relevant i andra fall.
Det innebär dock inte att alla andra lösningar är värdelösa men det är klart att man måste kolla upp vilken kvalitet som används.
Värt att komma ihåg är att kvalitet är inte något absolut begrepp.
Testerna utförs visserligen med saltspray, men det har med testtiden att göra och inte om de tål saltvatten eller inte. (Tror dock du inte menar detta) Det skulle ta 50-100 år att testa EN-10244-2 Class A tråd innan den börjar rosta och den tiden kan vi ju inte vänta på ett test.

Oavsett så är det så att en sämre kvalitet håller en kortare tid än en bättre kvalitet. Helt klart.

För skojs skulle så tog jag reda på skillnaden på Galfan och EN-10244-2 Class A, vilket i sig var intressant. Galfan är en namnet på tråden belagd med en Zink Alu beläggning, men det säger inget om vilken klass rostskyddet har.

EN-10244-2 Class A är beläggningen i sig och vilken tjocklek den har, vilket är direkt kopplat till hur lång tid det tar innan tråden rostar.

Således kan en Galfan tråd ha allt från 250 till 3500 timmars saltspraymotstånd eftersom man inte säger något om beläggningen.

En EN-10244-2 Class A, klassad tråd (beläggning) är då certifierad för 3000+ timmar

Tittar man på en BeZinAl tråd med klassad med som BeZinAl 2000 (utan A) så har den ett saltspraymotstånd på 1000+ timmar till skillnad från sin storebror BeZinAl 2000 A.

Jag skulle tippa på att en tråd med "galfan beläggning" endast har 1000+ timmar om inget annat sägs. Vilket är en ok lösning, och i så fall ett normalpris på just den tråden som billigamarkprodukter säljer den för.

Har tråden ett sämre motstånd än typ BeZinAl 2000 (1000+ timmar) så tar billigamarkprodukter ut ett överpris skulle jag säga. Ingen tvekan på det.
 
Pumba skrev:
Det fanns lite antydan till rost på något ställe, men sen vet jag genom mitt yrke att det kan se ut som så på vissa ställen där ytbehandlingen har svårt att komma åt.
Själva ytbeläggningen om den är bra så agerar den offeranod på själva järnkärnan. Just där tråden är kapad har jag sett att det är rostfläckar, med det verkar vara helt normalt. Men som sagt enligt tidigare kommentarer så har det med ytbeläggningen att göra hur långe rostskyddet räcker.

Det måste du iallafall hålla med om?
 
Pumba skrev:
Grejerna kommer med leverans från Viacon, billigamarkprodukter.se lagerför inget själva, ungefär som bygghemma.se som även dessa skickar direkt från underleverantörerna.

Dessa burar kostar säkerligen under 100kr att producera...
Skulle du inte kunna ta en närbild på tråden så gör jag likaså så postar vi dessa online här så kan andra se hur de ser ut kanske går att se skillnad på dem?

Skulle vara intressant! :)
 
Archangel_1 skrev:
Vilken storlek syftar du på. 2 x 1 x 1 meter + tillbehör?
Gabion med Standard tråd EN-10244-2 Class A, (3000 + timmar) med maskor 10x10, tråd 3,5 mm väger ca 40 kg och skulle kosta under 100 lappen att producera? Räkna med produktionskostnader, pack och allt, inte troligt alls med den uppskattningen enligt min mening.

Men visst, kan de visa certifikat på näten samt testresultat så är det givetvis ett säkrare kort, men att hänvisa till leverantören utan att bemöta kunden är väl inte så seriöst, om du frågar mig. Men de skriver att de använder Galfan, vilket enligt mitt veto inte är samma sak som EN-10244-2 Class A.

Svenska Geotech skriver rakt ut att de har standard EN-10244-2 Class A och MalmCreative lika så tydligen.
De väger inte 40kg..

Och jag syftar på Viacons gabioner, dessa kostar säkerligen inte många kronor att tillverka.
Det som kostar är administrationen och hantering, när billigamarkprodukter.se står för större delen av administrationen och kundhanteringen så får de så klart ett helt annat pris på burarna än vad du får som privatperson om du ska ha ett gäng burar från viacon direkt.

1000 timmar i saltspraytest är en väldigt bra tid, finns tex ingen ytbehandling som används till fordonsindustrin som klarar det.

Skulle Viacon skicka skräp till vissa kunder eller vad menar du? Billigamarkprodukter hade inga problem att ta hem övriga delar av viacons gabionsortiment så vore ju märkligt om man skulle skicka sämre burar till vissa.

Ser inte vart du vill komma med diskussionen, har du blivit lurad av något av de dyra bolagen eller?

Sen är ju frågan om det verkligen är EN-10244-2 som följs när det gäller gabioner eftersom denna standard hänvisar till ytbehandlad tråd, gabionerna är ju ytbehandlat nät, man svetsar ju obehandlad tråd som sedan ytbehandlas.

Känns som vi snarare sitter och jämför en Volvo med en Porsche när man enbart behöver en bil för att åka till Ica.
 
Redigerat:
Smaken är som baken rund, vilket du nu bevisat.

Bilar har kaross, dvs lackad galvad plåt, de rostar ändå. Av vad, vägsalt, så har du dina gabioner nära väg eller gata som saltas så finns det säkert en risk. Har du inte det så är det ok, men oavsett så är då hållbarheten på rostskydden 1/3 av vad det bättre rostskyddet ger oavsett hur vi diskuterar.

Har viacom de 1000 timmar på sina nät, som du nu menar, så är det okej. Men det har vi inte fått svar på vilken standard de följer, nå väl.

En Porsche är bättre än en Volvo, om då Volvon håller 35 år och Porschen håller då det 3-dubbla metaforiskt talat.

Eller så används ytbehandlad tråd till att göra nät där av EN-10244-2, vilket tydligen Bekaert gör, Tysklands ledande metalltrådstillverkare.

Sitter man med en Volvo och ska åka från sitt Älvsbyhus till ICA så duger viacoms gabioner helt klart. För vi andra som har eller vill ha en Porsche och åker till allt annat än just ICA från vårt icke Älvsbyhus kanske vill ha något bättre.

Priserna skiljer med 35 - 50 procent mer för den bättre ytbeläggningen som ger 3 ggr bättre rostskydd (jämför med billigamarkprodukter.se), beroende på leverantör/ÅF (finns vissa som är ännu dyrare, visst du har rätt där). Summan är dock en struntsumma, om man hittar rätt leverantör som ligger runt det jag nämnde ovan, om man jämför med stenmur/block osv ..

Folk är inte insatta och där av denna diskussion, du tycker på ett sätt, andra tycker på sitt sätt, så jag antar att vi har belyst det hela från många synvinklar, vilket är bra.

Skulle vara lite kul med input från andra där ute i etern också ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.