Här verkar finnas den erfarenhet jag söker. Jag skulle vilja dölja grunden på vårt utbygge med en gabion. Det är en nivåskillnad eftersom man sprängt ut framför huset. Hushörn med grunden exponerad över berg och grus, tänkt att täckas med gabioner enligt beskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett husutbygges grund med synligt berg, omgiven av grus och vegetation, där en gabionvägg ska byggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att det ska bli lite som en bild från detta forum dvs gabionen till höger ska täcka grunden och sen en trappa och sen en plantering.
Gabionvägg som döljer grund vid en trappa med planerad landskapsgestaltning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser på bilden av grunden är det berg längst ner och planen är att bygga såhär
Ritad skiss på en planerad gabionstruktur med måttangivelser för att dölja en husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så nu alla frågor
Kan man bygga 1,30 m högt men bara 0,5 m bred?
Hittar på stenbolaget bara max 1 m höga gabioner så jag behöver då bygga en liten kloss underst. Denna hade jag tänkt fästa i berget vilket innebär att jag inte tänkte ha en botten. Den kommer därmed stå stadigt. Om det behövs kan denna göras lite bredare men då blir det sämre estetiskt.
Finns det högre gabioner än 1 m?
1 m "klossen" kommer sedan stå på den klossen och kan teoretiskt fästas i grunden. Men behövs det?
Den lilla kuben längst till vänster kommer vara delvis nedgrävd och kan också fästas i berget under om det behövs.

Eftersom det är berg kommer den behöva formklippas. Men jag tänker att man där kan fästa den i berget. Det jag ser som risk är att den ska börja välta bort från grunden.

Ni som har erfarenhet av gabioner har ni några råd?
 
Du kan ta en kasse som är 2*1*0,5 meter och ställa på högkant, sedan klippa av på lagom höjd. inga problem.
Sätt några krokar i grunden och dra ståltråd rakt igenom och förankra i i yttre nätet på kassen så står det nog kvar.. borra ner några armeringsjärn i berget och upp i kassen så sitter det nog fint, det värsta som kan hända är att det tippar lite är att du får plocka ur stenen och rikta och sedan fylla igen, tror dock det står kvar om du förankrar med ståltråd, samma som man håller ihop kassarnas sidor med. kör på :)
Det du klipper bort kan du använda på den lilla lådan.
 
  • Gilla
Lane
  • Laddar…
Det låter ju både som det smidigaste och billigaste. Tack för det! Ser att flera skriver att de inte använt spiraler på framsidan av muren, hade gärna sluppit spiral uppe på komstruktionen. Vad ska man använda istället?
 
Jag använde spiraler i hörnen på varje kasse, stående alltså, behövs inga fler.
Detta för att sätta ihop kassarna med varandra och hålla ihop långsidor med kortsidor tex.
 
@Unpoor Hur fäste du locket då?
 
Med ståltråd, var fjärde isch dm
 
  • Stenar i gabionvägg med snötäcke och synlig ståltrådsförstärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gabionmur av sten och ståltråd delvis täckt av snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Vilken fantastisk tråd med massa bra information.
Jag har köpt hem gabioner från vidaxl, har tänkt att bygga total 15mx0.5mx1m i en slänt vi har på tomten. Har läst diskussioner om både ytbehandling och tjocklek på tråden.

Vi beställde först hem en 3m sektioner från Vida för att känna och klämma lite. Tycker att kvaliten känns helt OK (3.5mm tjocklek på tråden), och vi kommer inte få någon salt på gabionerna så jag vet inte hur orolig man ska vara för rostskyddsbehandlingen? Det finns tyvärr inte specificerat på deras sida.

Är det någon här inne som har erfarenhet eller sett gabioner från vidaxl? Mycket tacksam för input.

/Alexander
 
U Unpoor skrev:
50 cm djup, 100 hög, 200 bred/lång.
Sitter med telefonen så det är lite svårt att hitta bra bilder, det är lite som hänt dock, sällan där så det tar tid, lagt tillbaka lite stenplattor, dom gamla av kostnadsskäl,
Vart ifrån beställde du gabionerna och vad är det för sten? Hur kommer man åt att lägga stenarna "rätt" i botten av burarna? :D
 
Allt står i tråden, bara att hämta kaffe och börja läsa. :)
 
Alexander danell Alexander danell skrev:
Hej

Vilken fantastisk tråd med massa bra information.
Alexander danell Alexander danell skrev:
Hej

Vilken fantastisk tråd med massa bra information.
Jag har köpt hem gabioner från vidaxl, har tänkt att bygga total 15mx0.5mx1m i en slänt vi har på tomten. Har läst diskussioner om både ytbehandling och tjocklek på tråden.

Vi beställde först hem en 3m sektioner från Vida för att känna och klämma lite. Tycker att kvaliten känns helt OK (3.5mm tjocklek på tråden), och vi kommer inte få någon salt på gabionerna så jag vet inte hur orolig man ska vara för rostskyddsbehandlingen? Det finns tyvärr inte specificerat på deras sida.

Är det någon här inne som har erfarenhet eller sett gabioner från vidaxl? Mycket tacksam för input.

/Alexander
Jag har köpt hem gabioner från vidaxl, har tänkt att bygga total 15mx0.5mx1m i en slänt vi har på tomten. Har läst diskussioner om både ytbehandling och tjocklek på tråden.

Vi beställde först hem en 3m sektioner från Vida för att känna och klämma lite. Tycker att kvaliten känns helt OK (3.5mm tjocklek på tråden), och vi kommer inte få någon salt på gabionerna så jag vet inte hur orolig man ska vara för rostskyddsbehandlingen? Det finns tyvärr inte specificerat på deras sida.

Är det någon här inne som har erfarenhet eller sett gabioner från vidaxl? Mycket tacksam för input.

/Alexander
Hej!
Hur gick det med ditt projekt med en gabionstödmur på 15m från vidaxl?
/David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.