R
Scout skrev:
Jag har inte köpt några ännu men tittade på www.billigamarkprodukter.se.
När jag frågade om detaljer hänvisade de till Viacons hemsida så tydligen är det de som tillverkar.
Prisbilden är ju betydligt "bättre" än ex. Stenbolaget eller Flisaby som även de har priser utsatta på sina hemsidor.
Jo, billigt.. Men när det är så svårt att hitta vad de är gjorda av så blir jag misstänksam.. :(
 
RtZ skrev:
Jo, billigt.. Men när det är så svårt att hitta vad de är gjorda av så blir jag misstänksam.. :(
I mitt fall så var det just priset som gjorde mig misstänksam :)
De hänvisar till tillverkarens websida www.viacon.se
Där finns tillverkningsspecifikationerna.
 
Finns det andra allternativ om man vill bygga en hög mur?
jag har en helt otrolig slänt mot gatan som jag måste göra något åt, ca 2,8 meter från sockel ner till gatan på en remsa som är ca 20 meter lång och 6 meter bred, varav höjdskillnaden tas ut på 3 av dessa meter..
De enda alternativ jag hittar till en så pass stor mur är gabioner eller L block i etage, inget annat mursätt verkar klara en så hög mur utan att det med tiden riskerar sättningar osv.

Är gabioner lösningen på mitt problem eller finns det mer tilltalande murar att bygga, måste iaf gå att bygga 1,5 meter högt utan risk att det sätter sig, och självklart till en rimlig kostnad.
 
Man kan bygga höga murar med andra produkter ex. Benders Megawall projekt kombinerat med geonät. Det blir naturligtvis ännu viktigare med ett bra underarbete.
Fördelen med gabioner är som vi sett det är:
1. Självdränerande och tål högt marktryck
2. Minskar behovet av fyllningsmassor
3. Något enklare underarbetet.
 
Jag har fått in lite offerter på div murar och priset är ju helt klart nått som är värt att lägga in.

Jag har som sagt en ganska rejäl sluttning mot gatan så att bygga en 20 meter lång mur som är 2,8 meter på högsta punkten och ca 1,2 meter på lägsta kostar en hel del pengar med murstenar.
L-block var ju en sånn offert på att man höll på att trilla och dö när man läste pappret.
 
Har du tiden kan du bygga egna L-block. Jag har läst något inlägg av någon här på forumet någon som gjort det.
Tanken är väl att man i princip gjuter dessa på plats med en slags gjutform som man kan återanvända.
Sitter precis själv och försöker skapa mig en kostnadsbild över vårt lilla projekt... runt 120 kvm mur.:p
L-block är dyra men stabila och låg risk för sättningar.
 
Vi har övervägt att gjuta ett stort L-block på plats, men känns som det kommer vara svårt att få det bra.
Fick en offert på L block för en mur i 2 platåer, 128 000kr per platå exklusive frakt...

Sen kan man ju fråga sig hur snygg en betongmur blir så mot gatan, gabionerna blir ju kanske inte det snyggaste dem heller men ser väl lite roligare ut än rå betong.
 
Någon som vet om man kan hitta välvda gabioner någonstans? Tänkte göra en halvmåneformad mur/rabatt men det blir inte bra om man har bara fyrkantiga gabioner. Det finns runda som man kan koppla samman som ser bättre ut. Men helst av allt skulle jag ha välvda burar.
Ang de gabioner från svenska geotech har jag färska priser på de runda gabionerna. Dessa: http://svenskageotech.se/gabiolarund.htm
Priset gäller för 8 meter. De med 50 cm höjd och 51 cm diameter kostar runt 5.000 kr utan lock och om jag inte förstått fel så runt 12.000 kronor med lock och märlor. De som är 100cm höga och 51cm i diameter kostar runt 6.500 utan lock och drygt 13.500 med lock och märlor. Spontant känns det som väldigt dyra lock?

Edit:
Jag kontaktade dem och frågade om välvda korgar och fick svaret att det går att klippa bort maskor i de rektangulära korgarna och på så vis få dem välvda.
 
Redigerat:
Någon som handlat av den där sidan "billigamarkprodukter.se"?

Blir inte heller klok på om de gabioner de säljer på sidan är fyrkantiga eller väldvda?

Min tanke är att lägga en gabion på botten så den blir 50cm hög, 1 meter djup och 2 meter lång, sedan ställa en uppepå för att på så vis uppnå 1,5 meter högt på högsta punkten.
 
Hur funkar det om man tar armeringsnät och svetsar ihop burar själv? Det kostar ju inte så mycket med sådant nät och även om det inte är rostfritt lär det väl inte rosta sönder i första taget?
 
Danne12345 skrev:
Hur funkar det om man tar armeringsnät och svetsar ihop burar själv? Det kostar ju inte så mycket med sådant nät och även om det inte är rostfritt lär det väl inte rosta sönder i första taget?
Finns ju galvade putsnät som man armerar flytspackel med. Men dom är kanske för klena? Spontant tänker jag annars att det är alldeles för stora maskor i vanliga armeringsnät.
 
Finns rostfria armeringsjärn med =)
 
Nackdelen med armeringsjärnen är ju att dem inte är ytbehandlade, dels så ser det ju sådär snyggt ut och så håller det ju inte lika länge, men allt beror ju på vad man ska ha det till.
Rent av så kanske man borde kunna "knyta" ihop armeringsnäten så man slipper svetsa, risken finns ju dock att armeringsnätet delar sig i framtiden när det börjar rosta mer.

Angående storleken på maskor så spelar det ju egentligen inte så stor roll, det är ju bara att skaffa större sten.
 
Skulle bara säga att jag provbeställt 3st burar 2x1x0,5 för att se dels kvalitet och övertyga resten av familjen att detta nog kan blir ätt så bra.
Billigamarkprodukter.se har varit väldigt trevliga att ha med att göra, svarat på frågor väldigt snabbt och bra.

Frågan återstår ju dock vad man ska välja att fylla med.
Har väl i dagsläget 2 alternativ.
1: Mörk bergkross
2: Runda kullersten från grusgrop

Detta är då frågan vad man ska ha i framkant på burarna, jag har tonvis med sten på tomten för att fylla i bakkant av burarna så tanken är att göra en fin framsida och samtidigt bli av med all sten som blivit efter vi grävt trädgården.

med tanke på att allt annat i området inklusive vårt egna hus går i svart, grå, vitt och silver så skulle kanske svart/grå bergkross är det som passar in bäst, har även lättast att få tag i detta.
 
  • Gilla
Liew
  • Laddar…
Pumba skrev:
Skulle bara säga att jag provbeställt 3st burar 2x1x0,5 för att se dels kvalitet och övertyga resten av familjen att detta nog kan blir ätt så bra.
Billigamarkprodukter.se har varit väldigt trevliga att ha med att göra, svarat på frågor väldigt snabbt och bra.

Frågan återstår ju dock vad man ska välja att fylla med.
Har väl i dagsläget 2 alternativ.
1: Mörk bergkross
2: Runda kullersten från grusgrop

Detta är då frågan vad man ska ha i framkant på burarna, jag har tonvis med sten på tomten för att fylla i bakkant av burarna så tanken är att göra en fin framsida och samtidigt bli av med all sten som blivit efter vi grävt trädgården.

med tanke på att allt annat i området inklusive vårt egna hus går i svart, grå, vitt och silver så skulle kanske svart/grå bergkross är det som passar in bäst, har även lättast att få tag i detta.
Jag tycker att de svarade bra på mina frågor och kändes seriösa.
Det blir intressant att höra hur det går med din leverans:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.