lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag måste erkänna att jag missade den fina distinktionen du gjorde där.

Men det är klart att priserna alltid skulle gå upp. Prisbilden på kontinenten har varit högre i modern tid.
Hade Putin varit snäll å gaspriserna hade varit på samma låga nivå som 2015-20 så e jag inte alls säker på att elpriserna hade varit högre.

År 2000-2010 hade vi högre priser än 2010-2020…

Men att volatiliteten ökar med större mängd sol å vind ligger självklart i korten.

P
D datpsu skrev:
När får vi se ett enfrågeparti dyka upp?
Var bor du? Om det är i Mälardalen kanske vi ska ses och grunda ett parti? Jag vet inte hur man gör, men hur svårt kan det vara? :)

P
M Mr. Gullberg skrev:
Jag kan köpa att vi (befolkningen på jorden) behöver lägga om till mer hållbara alternativ, men man behöver väl ha nån typ av plan innan man drar "pluggen"🤔😂
Kärnkraft är ett av de mest hållbara elproduktionsalternativen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P
MultiMan MultiMan skrev:
Ändå lika hög elöverföring som du, så jag har alltid mycket högre avgifter för överföringen än själva elen, även vintertid. Själva elkostnaden för mig (till Vattenfall, 3-årigt avtal på 35 öre) är inte mycket över överföringskostnaden till Eon, så med den skyhöga abonnemangskostnaden är man slav till tyska Eon hur man än gör. Jag äcklas.
Jag har funderat lite på var brytpunkten ligger för när det lönar sig att göra egen el med ett dieselkraftverk.

• Haha
Mr. Gullberg
  • Laddar…
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det har funnits flera partier som haft utträde ur EU i programmet länge, har du röstat på dem och berättat att det är en viktig fråga för dig?
Ett utträde ur EU vore inte så smart. Däremot tycker jag att subsidiaritetsprincipen borde tillämpas betydligt oftare.
Den principen är ju en av EUs grundläggande principer.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P
H Henke1299 skrev:
Precis och där ser du ett fel till i vår politik. Hade varit bättre att satsa på vårt eget lantbruk som är bra mot både miljö och djur.
Nej, nej, det är bra för både miljö och djur.

• Haha
Mr. Gullberg
  • Laddar…
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så dyr el är dåligt, men att priserna på majoriteten av all mat vi konsumerar ökar är bra?
När det gäller matproduktion är inte ett lågt pris till konsument allena det som som avgör om produktionen är bra eller dålig.

Samma sak gäller förvisso för elproduktion.

P
T Thomas_Blekinge skrev:
Vill du döda en exportindustri där Sverige tjänar mycket pengar på? Ska Sverige också sluta sälja skogsråvaror, järnmalm mm?
Vilka i Sverige tjänar mycket pengar på den exportindustrin?
Det är förstås helt i sin ordning att producenter av exporten tjänar pengar på den, men konsumenter i Sverige drabbas också av exportpriserna.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
P
S Staffan-N skrev:
Man skulle ju kunna sänka skatten på el i Sverige.
Men nej låt oss höja den och sänka skatten på fossila bränslen istället.
Skatter bestäms i första hand av hur mycket pengar offentlig sektor behöver. Annat är underordnat.
Degen måste in.

P
H Henke1299 skrev:
Problemet är att du slänger svenska företag och hushåll under bussen för att maximera vinsten för elbolag där skattepengar har byggt upp elnät för allmännyttan i vårt samhälle.
För att kunna ta ställning till ett sådant påstående måste man veta hur stor del av elnäten i Sverige som har finansierats av skattemedel.

Sålunda: hur stor del av elnäten i Sverige har finansierats av skattemedel?

P
Z Zodde skrev:
Det som har hänt är att prisnivån från 2021 stigit markant i hela norra Europa.
(Steg mer i Tyskland än i Sverige)
Varför steg priserna mer i Tyskland än i Sverige?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P
spikplanka spikplanka skrev:
Någon som vet om oljepannor är dyra så här års? ;)
Satsa på vedeldning istället. Initialkostnaden blir lägre.

Jag har åtta kubikmeter ved och tre eldstäder så jag känner mig hyfsat lugn inför vintern.

P
R Rejäl skrev:
Det är sjukt att vi accepterar detta:
[länk]
Kanske dags för storstrejk i landet🤔
Det är knappast en självklarhet att priser ska vara desamma i hela Sverige. Landsgränser är trots allt bara imaginära linjer på marken.

I det här fallet är dock prisskillnaderna skapade av politik och det är förkastligt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P
C cotillion skrev:
Som man röstar får man frysa i vinter.
Det är bara egnahemsägare som kan se ett direkt samband mellan uppvärmningskostnader och röstande.
De som bor i flerfamiljshus, och mest de som bor i hyreshus, har ett mer indirekt förhållande mellan kostnader och politiska val.

P
I Ironside skrev:
Som sagts tidigare, detta borde vara statiligt ägt utan vinstintresse där alla fick betala lika mycket i grunden med en viss rörlig del.
Priserna som elnätbolag får ta ut är reglerade enligt lag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.