6 935 läst · 109 svar
7k läst
109 svar
Prischocken för el – skillnad på 3100 procent mellan norr och söder
Hade Putin varit snäll å gaspriserna hade varit på samma låga nivå som 2015-20 så e jag inte alls säker på att elpriserna hade varit högre.lars_stefan_axelsson skrev:
År 2000-2010 hade vi högre priser än 2010-2020…
Men att volatiliteten ökar med större mängd sol å vind ligger självklart i korten.
Jag har funderat lite på var brytpunkten ligger för när det lönar sig att göra egen el med ett dieselkraftverk.MultiMan skrev:Ändå lika hög elöverföring som du, så jag har alltid mycket högre avgifter för överföringen än själva elen, även vintertid. Själva elkostnaden för mig (till Vattenfall, 3-årigt avtal på 35 öre) är inte mycket över överföringskostnaden till Eon, så med den skyhöga abonnemangskostnaden är man slav till tyska Eon hur man än gör. Jag äcklas.
Ett utträde ur EU vore inte så smart. Däremot tycker jag att subsidiaritetsprincipen borde tillämpas betydligt oftare.Dan_Johansson skrev:
Den principen är ju en av EUs grundläggande principer.
Vilka i Sverige tjänar mycket pengar på den exportindustrin?T Thomas_Blekinge skrev:
Det är förstås helt i sin ordning att producenter av exporten tjänar pengar på den, men konsumenter i Sverige drabbas också av exportpriserna.
För att kunna ta ställning till ett sådant påstående måste man veta hur stor del av elnäten i Sverige som har finansierats av skattemedel.H Henke1299 skrev:
Sålunda: hur stor del av elnäten i Sverige har finansierats av skattemedel?
Det är knappast en självklarhet att priser ska vara desamma i hela Sverige. Landsgränser är trots allt bara imaginära linjer på marken.R Rejäl skrev:
I det här fallet är dock prisskillnaderna skapade av politik och det är förkastligt.