6 935 läst · 109 svar
7k läst
109 svar
Prischocken för el – skillnad på 3100 procent mellan norr och söder
Tyskland satte sig ju i knät på Putin via gasen, sen kom kriget. Sen som grädde på moset lade de ned fungerande kärnkraft.Z Zodde skrev:Här går du bort dig.
2012-2020 hade vi riktigt låga priser i Sverige delvis just tack vare utlandet.
Tyskland hade i stort sett samma pris som SE4 2016-2020.
Det som har hänt är att prisnivån från 2021 stigit markant i hela norra Europa.
(Steg mer i Tyskland än i Sverige)
Detta på grund av globalt stigande energipriser.
Det e alltså INTE så att Sverige anpassat sig till en högre internationell nivå, fake news.
Har ju varit dåligt med vind i hela Europa de senaste dagarna.C cotillion skrev:
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
EON är på en stabil andraplats. Surt att bo i kommuner med hög elproduktion och tvingas ha högst nätavgift i landet.I Ironside skrev:SVT idag : Ånge har landets dyraste elnätsavgift – familjens kostnad har ökat 11 000 kronor på ett år
Man kan ju tro att det är EON de har men icke, de har något lokalt företag som anger anledningen till att de täcker stort område.
Som sagts tidigare, detta borde vara statiligt ägt utan vinstintresse där alla fick betala lika mycket i grunden med en viss rörlig del.
https://news55.se/ekonomi/elchock-har-ar-avgiften-dyrast-i-hela-sverige/
"Verkar som att få fattar att vind och sol inte kommer på beställning" Ja, men sen måste man ju ha något som täcker upp med när det inte blåser och det tror jag ändå fler inte förstår.mikethebik skrev:Jag är glad att jag har prima björkved som ersätter bergvärmen när det är som dyrast.
Tidigare år har jag i princip alltid eldat typ fredag-lördag-söndag och låtit bergvärmepumpen sköta veckorna. Nu kommer jag att göra tvärtom, elda måndag, onsdag och fredag morgon för att kapa elpristopparna vardagar.
Eldar jag upp systemet till 95 grader räcker det bra för att minska gångtiden på pumpen markant och vila borrhålet för bättre effekt när pumpen går.
Så istället för 3 kvällar helgeldning blir det 3 morgnar vardagseldning.
Tur man är panchis...
Jag sällar mig till skaran av kritiker mot Tysklands huvudlösa energipolitik mycket regisserad av en blåögd Merkel (eller kanske spelade under täcket med Tsar Vlad?) men antagligen livligt påhejad av de gröna mupparna som väl först visade sig i Tyskland.
Tror inte att Olaf är så glad i dag över halsstariga tidigare beslut.
Verkar som att få fattar att vind och sol inte kommer på beställning, kanske uppvaknandet kommer i takt med räkningarna, men de i skyddade politiker-verkstaden klarar sig nog, som oftast.
Är ju väldigt "billigt" att man måste bygga dubbla kraftslag. Vindkraft är ju bra om den inte är för stor del av systemet.
Den snabba lösningen är ju gaskraft men det känns ju inte så bra nu. Det som återstår är kolkraft, oljekraft, vattenkraft och kärnkraft. Vattenkraft är ju uteslutet och kärnkraft tar ju ett tag då det inte är så många företag som byggt på ett tag i europa.
Så då är det oljekraft eller kolkraft kvar som vi sett fått en uppsving.
De har höjt priset kraftigt annars vore detta något för dig!: https://sunnytek.se/fixarsidan-for-den-som/stirling-och-gengas-teknik/.mikethebik skrev:Jag är glad att jag har prima björkved som ersätter bergvärmen när det är som dyrast.
Tidigare år har jag i princip alltid eldat typ fredag-lördag-söndag och låtit bergvärmepumpen sköta veckorna. Nu kommer jag att göra tvärtom, elda måndag, onsdag och fredag morgon för att kapa elpristopparna vardagar.
Eldar jag upp systemet till 95 grader räcker det bra för att minska gångtiden på pumpen markant och vila borrhålet för bättre effekt när pumpen går.
Så istället för 3 kvällar helgeldning blir det 3 morgnar vardagseldning.
Tur man är panchis...
Jag sällar mig till skaran av kritiker mot Tysklands huvudlösa energipolitik mycket regisserad av en blåögd Merkel (eller kanske spelade under täcket med Tsar Vlad?) men antagligen livligt påhejad av de gröna mupparna som väl först visade sig i Tyskland.
Tror inte att Olaf är så glad i dag över halsstariga tidigare beslut.
Verkar som att få fattar att vind och sol inte kommer på beställning, kanske uppvaknandet kommer i takt med räkningarna, men de i skyddade politiker-verkstaden klarar sig nog, som oftast.
Elda ved och få el samtidigt.
Z Zodde skrev:
Jo det har vi ju då vi anpassat oss till EU.Var ju Danmark som klaga att vi inte dela med oss tillräckligt. Då delades ju Sverige i s1, s2, s3, s4.Z Zodde skrev:Här går du bort dig.
2012-2020 hade vi riktigt låga priser i Sverige delvis just tack vare utlandet.
Tyskland hade i stort sett samma pris som SE4 2016-2020.
Det som har hänt är att prisnivån från 2021 stigit markant i hela norra Europa.
(Steg mer i Tyskland än i Sverige)
Detta på grund av globalt stigande energipriser.
Det e alltså INTE så att Sverige anpassat sig till en högre internationell nivå, fake news.
Men nu vägrar ju Tyskland att göra något liknande. Sverige förbruka ju mer el förut ändå ska vi betala massa extra nu. I min stad fanns det 2 smältverk för stål som drevs via el som är borta nu men ändå ska vi ha effekttaxa.
Anpassat oss? När då menar du?E Emanuel01 skrev:
De okunniga tror att vi sen 2021 har fått Tysklands ”höga” elpriser när vi i själva verket hade Tysklands ”låga” priser upp till 2020.
Hörde ingen klaga om att vi hade EU priser 2012-20…???🤔🤔, som var lägre än våra egna priser 2000-2010…
Ska jag betala tyskt pris vill jag ha tysk moms också 😉Z Zodde skrev:
Du vill inte eller kan inte se sammanhanget,Z Zodde skrev:
alternativt har du en agenda.
Har ingen agenda, har däremot svårt för dem som idkar historieförfalskning lr sprider fake news.E Emanuel01 skrev:
När menar DU vi ”anpassade” oss till EUs prisnivå?
Fick vi högre eller lägre priser (än innan) när vi gjorde denna ”anpassningen”.??
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Ja, vi fick högre priser... (Här är ett aktuellt exempel.) Hur skulle de kunnat gå ner när vi ökade vår möjlighet till export till kontinenten som generellt har högre priser samtidigt som vi lade ner stor del av vår elproduktion i södra Sverige. (Och Danskarna som sagt skvallrade hos EU när vi påpekade att vi inte hade el att skicka till dem pga nedläggningarna på vår sida, med följd att vi tvingades att exportera).Z Zodde skrev:
Det var ju inte för inte som vi satte stopp för Hansa Powerbridge. Det går helt enkelt inte med mer exportkapacitet till Tyskland med nuvarande villkor. Det är inte för inte som Sverige gick från noll i nettoexport 2000 till > 20 TWh 2020 (figur 2): "Särskilt följer produktionen av vindkraft och nettoexporten varandra sedan 2013. För närvarande exporterar Sverige motsvarande hela sin vindkraftsproduktion på årsbasis." Ur samma rapport från Riksbanken (s. 14):
"Priset i norra Sverige har pendlat mellan 20 och 66 öre/kWh sedan införandet av elområden. Elpriserna i norra och södra Sverige var ungefär desamma fram till 2020. Därefter har elpriserna i SE3 och SE4 varit väsentligt högre än i Norrland, och skillnaden har ökat. Genomsnittspriset i SE4 för 2022 var fem gånger så högt som den genomsnittliga nivån fram till och med 2020. En viktig förklaring är energikrisen som har drivit upp elpriserna i SE3 och SE4 till följd av integrationen med Europa. Kriget i Ukraina har inte påverkat priserna i SE1 och SE2 särskilt mycket jämfört med de nivåer som kan anses vara normala. Flaskhalsarna i elsystemet har i realiteten isolerat de norra elområdena i Sverige mot krisen." (min fetning/kursivering)
Och vi införde som sagt elområdena för att rädda vad som räddas kunde (samma källa fotnot 15):
"15 Sverige delades in i fyra elområden den 1 november 2011. Innan dess bestod Sverige av ett enda elområde. För att hantera efterfrågeöverskottet i södra Sverige till det enhetliga Sverigepriset, begränsade Svk regelbundet exporten av el till Danmark. EU bedömde att detta förfarande kunde bryta mot unionens konkurrensregler. Svk beslutade därefter att införa elområden i syfte att uppnå en bättre lokal balans mellan utbud och efterfrågan på el." (min fetning/kursivering)
Eller hävdar du att detta inte fick någon påverkan på priset? Eller att det i genomsnitt högre priset på kontinenten inte skulle smittat av sig på Sverige? Dvs att det blev mer lönsamt att exportera el från Sverige?
Detta var ju inte heller svårt att förutse. Jag skrev det redan när Baltic cable byggdes (men har inte referens); dvs att det enda vi kommer att importera via den är priserna på kontinenten. Och så blev det naturligtvis. Det krävdes bara lite nedläggning av produktionskapaciteten i söder för att det skulle kunna slå igenom.
Om du bemödat dig å läsa vad jag skrev så är det de som påstår att ”NU har vi fått Tysk priser ”lars_stefan_axelsson skrev:Ja, vi fick högre priser... (Här är ett aktuellt exempel.) Hur skulle de kunnat gå ner när vi ökade vår möjlighet till export till kontinenten som generellt har högre priser samtidigt som vi lade ner stor del av vår elproduktion i södra Sverige. (Och Danskarna som sagt skvallrade hos EU när vi påpekade att vi inte hade el att skicka till dem pga nedläggningarna på vår sida, med följd att vi tvingades att exportera).
Det var ju inte för inte som vi satte stopp för Hansa Powerbridge. Det går helt enkelt inte med mer exportkapacitet till Tyskland med nuvarande villkor. Det är inte för inte som Sverige gick från noll i nettoexport 2000 till > 20 TWh 2020 (figur 2): "Särskilt följer produktionen av vindkraft och nettoexporten varandra sedan 2013. För närvarande exporterar Sverige motsvarande hela sin vindkraftsproduktion på årsbasis." Ur samma rapport från Riksbanken (s. 14):
"Priset i norra Sverige har pendlat mellan 20 och 66 öre/kWh sedan införandet av elområden. Elpriserna i norra och södra Sverige var ungefär desamma fram till 2020. Därefter har elpriserna i SE3 och SE4 varit väsentligt högre än i Norrland, och skillnaden har ökat. Genomsnittspriset i SE4 för 2022 var fem gånger så högt som den genomsnittliga nivån fram till och med 2020. En viktig förklaring är energikrisen som har drivit upp elpriserna i SE3 och SE4 till följd av integrationen med Europa. Kriget i Ukraina har inte påverkat priserna i SE1 och SE2 särskilt mycket jämfört med de nivåer som kan anses vara normala. Flaskhalsarna i elsystemet har i realiteten isolerat de norra elområdena i Sverige mot krisen." (min fetning/kursivering)
Och vi införde som sagt elområdena för att rädda vad som räddas kunde (samma källa fotnot 15):
"15 Sverige delades in i fyra elområden den 1 november 2011. Innan dess bestod Sverige av ett enda elområde. För att hantera efterfrågeöverskottet i södra Sverige till det enhetliga Sverigepriset, begränsade Svk regelbundet exporten av el till Danmark. EU bedömde att detta förfarande kunde bryta mot unionens konkurrensregler. Svk beslutade därefter att införa elområden i syfte att uppnå en bättre lokal balans mellan utbud och efterfrågan på el." (min fetning/kursivering)
Eller hävdar du att detta inte fick någon påverkan på priset? Eller att det i genomsnitt högre priset på kontinenten inte skulle smittat av sig på Sverige? Dvs att det blev mer lönsamt att exportera el från Sverige?
Detta var ju inte heller svårt att förutse. Jag skrev det redan när Baltic cable byggdes (men har inte referens); dvs att det enda vi kommer att importera via den är priserna på kontinenten. Och så blev det naturligtvis. Det krävdes bara lite nedläggning av produktionskapaciteten i söder för att det skulle kunna slå igenom.
Och
”NU har våra priser anpassat sig till EU” som jag hävdar e fake news.
Verkligheten är att Vi har haft Tyskpriser i 10++ år men så länge priset var lågt med låg volatilitet brydde sig ingen. Det är först från 2021 klagokören har gjort sig bemärkt med ifrågasättande av marginalprissättning å ökad integration.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg