Unikt namn Unikt namn skrev:
"Elchocken - Halva Sverige får gratis el"
Elöverraskningen - De med E.ON får överdebiterad el ändå ;)

• Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
tn.se: Elpriser rusar när tysk kris sprider sig – Europa i rävsax: ”Perfekt storm utan vind” (2024-11-11)
"”De ekonomiska problemen i Tyskland har minskat gasefterfrågan men om den stiger så ökar också priserna”,"
Så Svensk export minskar, mao elen blir billigare men färre får råd att köpa den..

"Den höga vattenkraftsproduktionen i norra Sverige ser ut att hålla elpriserna i Sveriges två norra elområden i schack medan den inte ser ut att räcka till för att tränga undan de tyska elpriserna från landets två södra elområden.

Om inte Sveriges stängt ned totalt sex kärnkraftsreaktorer samt en del annan planerbar elproduktion i landets två södra elområden hade det varit enklare att trycka undan de tyska elpriserna.

Enligt Nord Pool ser elområde 4 (Skåne) nämligen helt ut att följa det tyska elpriset med pristopp på över 3 kronor plus skatt, moms och avgifter under tisdagen."

(Tyskland) "De senaste fyra veckorna har den fossila andelen varit under 50 procent vilket redan är en hög siffra men förra veckan ökade den till över 70 procent. Naturgasen stod för 25 procent av total produktion medan övriga 45 procent kom från brunkol och stenkol,"

"– Detta har drivit upp elpriserna och gaspriserna i Tyskland samtidigt som Dunkelflauten väntas pågå i 4-5 dagar till."

"gaskraftverk ofta är prissättande i det tyska elsystemet."

"– Gaspriserna i Tyskland har nu ökat med 5-6 procent om man tittar på nästa månad,"

"stor osäkerhet om vad som kommer att hända med de ryska leveranserna som just nu går genom rörledningar i Ukraina. Även om länderna är i krig kommer europeisk gas den vägen, men avtalet löper ut vid årsskiftet.

– Dessa ledningar står för ungefär 5 procent av den europeiska gasen."

"– Vi kan se att Asien nu tar en större andel av de fraktlass av LNG som annars skulle gått till Europa. Konkurrensen om LNG ser betydligt hårdare ut i år jämfört med fjolåret. Allt sammantaget så är det en perfekt storm utan vind skulle man kunna säga."

"amerikanska presidenten Joe Biden hade förbud på exportlicenser för nya LNG-projekt i USA, förklarar Arne Lohmann Rasmussen.

– Samtidigt har Donald Trump sagt att han vill riva upp detta första dagen"

"– På väldigt kort sikt skulle marknaden kunna komma in i en viss panik med stigande priser under vintern men jag har väldigt svårt att se att vi skulle kunna komma tillbaka till de priser som rådde under 2022 men att TTF-priset går över 50 euro per megawattimme, det tror jag inte är osannolikt.

TTF (den europeiska naturgasen) handlas i dag till 44 euro per megawattimme."

Så kanske elpriset stiger med cirka 10% till vintern?

Någon som vet om oljepannor är dyra så här års? ;)

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Jag är glad att jag har prima björkved som ersätter bergvärmen när det är som dyrast.
Tidigare år har jag i princip alltid eldat typ fredag-lördag-söndag och låtit bergvärmepumpen sköta veckorna. Nu kommer jag att göra tvärtom, elda måndag, onsdag och fredag morgon för att kapa elpristopparna vardagar.
Eldar jag upp systemet till 95 grader räcker det bra för att minska gångtiden på pumpen markant och vila borrhålet för bättre effekt när pumpen går.
Så istället för 3 kvällar helgeldning blir det 3 morgnar vardagseldning.
Tur man är panchis...

Jag sällar mig till skaran av kritiker mot Tysklands huvudlösa energipolitik mycket regisserad av en blåögd Merkel (eller kanske spelade under täcket med Tsar Vlad?) men antagligen livligt påhejad av de gröna mupparna som väl först visade sig i Tyskland.
Tror inte att Olaf är så glad i dag över halsstariga tidigare beslut.

Verkar som att få fattar att vind och sol inte kommer på beställning, kanske uppvaknandet kommer i takt med räkningarna, men de i skyddade politiker-verkstaden klarar sig nog, som oftast.

• Gilla
  • Älska
pmd och 4 till
  • Laddar…
Lite oroväckande är det att vi hamnar i den här situationen redan trots rätt varmt väder och en hyfsad produktion från vindkraften i Sverige.

Som man röstar får man frysa i vinter.

C cotillion skrev:
Lite oroväckande är det att vi hamnar i den här situationen redan trots rätt varmt väder och en hyfsad produktion från vindkraften i Sverige.

Vindstilla i Tyskland och dåligt med sol...

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:

Vilken situation pratar du om?
Nu följer jag bara SE3, men det ser högst normalt ut än sålänge ..
Linjediagram över SE3 data för november 2022, 2023 och 2024 med jämförelse mot genomsnitt för samma år, visar trender och variationer.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vindstilla i Tyskland och dåligt med sol...
Jo. Vi får väl hoppas för alla i SE4 att det inte blir vindstilla och mörkt i både Tyskland och Sverige samtidigt i vinter. Snitt 4 skyddar i alla fall oss i norr.

Snart kommer isläggningen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Hur skulle man enligt dig rösta för att
a) slippa olika elområden i Sverige
b) fått SVK att inte vara så slappa i utbyggnaden av infrastrukturen sista 25-50åren?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Hur skulle man enligt dig rösta för att
a) slippa olika elområden i Sverige
b) fått SVK att inte vara så slappa i utbyggnaden av infrastrukturen sista 25-50åren?
Mer infrastruktur? Ett elområde? Är du galen?

Det leder till högre elpriser i hela Sverige och nedläggning av våra industrier. Vi behöver ett sämre elnät så vi inte blir smittade av resten av europas elpris. Vi måste sluta bygga industrier där det inte finns el och bygga planerbar kraft i södra Sverige. Dessutom måste Tyskland tvingas att genomföra uppdelningen i elområden.

Ett akutstopp av vindkraftsutbyggnaden på grund av att den saboterar lönsamheten i den planerbara kraften, alternativt tvinga vindkraftsbolagen att finansiera fortsatt drift av planerbar kraft är förmodligen nödvändigt.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Vi behöver ett sämre elnät
🤣
Du bryr dig inte om driftsäkerhet eller risk för blackout ser jag…

Kanske vi samtidigt ska göra om våra motorvägar till grusvägar igen,…??
då lär vi inte se så många utländska speditörer på våra vägar och vi får behålla fler varor som annars skulle exporteras och samtidigt slippa importerade varor.

Men du svarade inte på huvudfrågan

VEM skulle man röstat på?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
VEM skulle man röstat på?
Vem du ska rösta på får du avgöra själv. De som tvingade kärnkraften att bli/låtsas vara olönsam bör du inte rösta på. Så undvik S och SPD.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
I
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.