Hej!
Vi har målat om ett rum. I samband med att vi la på färgen dök det omgående upp dessa små prickar, som nu efter färgen ser lite mer "utsmetade" ut. De är blåa till färgen och sitter bara på detta lilla område. Det syntes INGENTING på väggen innan vi la på första lagret färg (nu två lager). Vi har målat hela rummet utan andra problem.
Vad kan det vara o vad kan vi göra? Har provat torka men de tycks nu inkapslade av färgen och går inte bort. Kan det vara underliggande mögel? Bör vi ta hit en sakkunnig?
Vi har målat om ett rum. I samband med att vi la på färgen dök det omgående upp dessa små prickar, som nu efter färgen ser lite mer "utsmetade" ut. De är blåa till färgen och sitter bara på detta lilla område. Det syntes INGENTING på väggen innan vi la på första lagret färg (nu två lager). Vi har målat hela rummet utan andra problem.
Vad kan det vara o vad kan vi göra? Har provat torka men de tycks nu inkapslade av färgen och går inte bort. Kan det vara underliggande mögel? Bör vi ta hit en sakkunnig?
Mycket möjligt att så är fallet (och det är väl den rimligaste förklaringen) men vi har inte kunnat hitta vad det skulle vara för skräp. Fläckarnas utbredning och färg samt att de sitter precis vid en fönsterkarm gjorde mig orolig att det var något som fanns underliggande bakom den gamla färgen och som kom fram när den nya, våta färgen lades på. Bostaden är för oss helt ny.Johhhan skrev:
Jag har råkat ut för exakt samma sak! Precis flyttat in, målat om i vitt. Det är en gammal lägenhet, och efter några dagar dök denna prick upp.
Kan tillägga att ena grannen snackat om att hen haft mögel i sin lägenhet, vilket känns sådär!
Fick ni bukt på det?
Kan tillägga att ena grannen snackat om att hen haft mögel i sin lägenhet, vilket känns sådär!
Fick ni bukt på det?
Redigerat:
Som Johhhan skrev, det tar lång tid innan mögel syns, t.ex. några månader vid dåliga förhållanden, för att mögel ska bli så stort. Mögel behöver två saker för att växa, fukt och näring, och målarfärg innehåller ingen näring. Någon sorts skada tippar jag på i ditt fall.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Sprayfärg extra lämplig för möbler? (MDF)
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur löser jag grovt strukturerade väggar? "pizzeria 90 tal..."
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur fylla igen sprickan?
Färg, Måla & Tapetsera -
Slipa ner och måla om befintliga snickerier eller köpa nya och måla?
Färg, Måla & Tapetsera -
Eternitplattor målade i fel färg - vad göra?
Färg, Måla & Tapetsera