5 430 läst · 55 svar
5k läst
55 svar
Preppergirl pysslar..
Haha.. nu smörar viMultiMan skrev:
Man ska tänka ett steg längre, speciellt i oroliga tider!
Vad det egentligen innebär.. är något man får ta med sig själv och sin tillvaro/familj
I övrigt ska man leva precis som vanligt, ta tillvara på tiden man har med dem man gillar.. göra skoj saker, äta gott, resa, pyssla.. osv. Inte för att man nödvändigtvis behöver oroa sig för pandemier eller världskrig.. utan för att man aldrig vet hur lång tid man har kvar på jorden (eller hur lång tid de man älskar har kvar..).
Ibland går allt bara åt helskotta!
Så man får ta tillvara på livet så bra som man kan längs vägen 👍
MEN.. i övrigt - med tanke på hur människor beter sig idag... så ser det inte ut att vara en lysande framtid de närmsta åren :/ (sen hur påverkade vi blir här, eller inte.. ja det beror på hur vi beter oss!)
Smör är gott! 😉 Dessutom är det jag skriver bara sanningen. Ett enkelt konstaterande kan man säga. ☺️
Här är en bild på 750gr havregryn i 2L mylar, med en 300cc absorbent. Du kan se hur passa bra det formar sig kring innehållet när syret försvinner. Utgångsdatum på produkten och packdatum, men sådana anteckningar väljer man ju själv vad man tycker är bäst. Förseglad upptill med tidigare nämnda tång.
Här är en bild på 750gr havregryn i 2L mylar, med en 300cc absorbent. Du kan se hur passa bra det formar sig kring innehållet när syret försvinner. Utgångsdatum på produkten och packdatum, men sådana anteckningar väljer man ju själv vad man tycker är bäst. Förseglad upptill med tidigare nämnda tång.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa har jag köpt, de kommer med indikator 🤗Snigla skrev:
Efter att ha prioriterat bort vattenförrådet under alltför lång tid så letade jag runt och beställde lite dunkar. Dessa jag fann hos AJ-produkter är dels på hela 25L och av riktigt tjock, stabil plast samt är staplingsbara på ett stabilt sätt. Priset för 6 dunkar är 150 kr dunken inklusive frakt hem till dörren är riktigt bra enligt mig. Jula:s är t ex inte i närheten och kostar ändå 100 kr.
Fördelen med dessa är också att de både är livsmedel och olje/farliga vätskor-klassade så den dagen man behöver hämta diesel eller bensin är det bara att ta en av vattendunkarna.
https://www.ajprodukter.se/lager-ve.../plastfat-och-platfat/plastdunk-803049-803047
Beredskapsfabriken har samma typ av dunk, fast i 10 och 20L.
För att förlänga hållbarheten köpte jag silverbaserat medel från Katadyn: https://rodastjarnan.com/vattenrening/vattenreningstabletter/katadyn-micropur-mc-1000f-100ml-47982
Endast 1 ml till 10L så det räcker länge med vattenbyte var 6:e månad. Jag siktar själv på vattenförråd för 30 dagar till 2 personer. Detta medel är inte avsett för sumpvatten utan är för att hålla vettigt vatten (typ kommunalt) fritt från tillväxt under långlagring, och utan att vattnet smakar annorlunda.
Behöver man rening av slamvatten så har Mylar.se 3D-printat ett eget adapterkit till Sawyer-filtret där gravitationen sköter vattenreningen. De säljer även kompakta mylardunkar på upp till 10L, så man kan sätta 10L på rening per gång och sedan sköter det sig självt.
Fördelen med dessa är också att de både är livsmedel och olje/farliga vätskor-klassade så den dagen man behöver hämta diesel eller bensin är det bara att ta en av vattendunkarna.
https://www.ajprodukter.se/lager-ve.../plastfat-och-platfat/plastdunk-803049-803047

Logga in
Skapa konto
Beredskapsfabriken har samma typ av dunk, fast i 10 och 20L.
För att förlänga hållbarheten köpte jag silverbaserat medel från Katadyn: https://rodastjarnan.com/vattenrening/vattenreningstabletter/katadyn-micropur-mc-1000f-100ml-47982
Endast 1 ml till 10L så det räcker länge med vattenbyte var 6:e månad. Jag siktar själv på vattenförråd för 30 dagar till 2 personer. Detta medel är inte avsett för sumpvatten utan är för att hålla vettigt vatten (typ kommunalt) fritt från tillväxt under långlagring, och utan att vattnet smakar annorlunda.
Behöver man rening av slamvatten så har Mylar.se 3D-printat ett eget adapterkit till Sawyer-filtret där gravitationen sköter vattenreningen. De säljer även kompakta mylardunkar på upp till 10L, så man kan sätta 10L på rening per gång och sedan sköter det sig självt.
Redigerat:
När man vaccumpackar vilket? 😊kashieda skrev:
Oavsett vad man vaccumförpackar så är det närapå omöjligt att välja form.. enligt mig då.. iaf om man kör ”automatiskt”.. om man väljer att välja tryck själv.. och inte gör fullt så hårt (lämnar mer luft kvar i påsen) så kan man nog styra det LITE..
Men det örngott väldigt svårt att få ”perfekt form”.. för allt liksom drar ihop sig och trycks ihop i en knöl/sten..
Fryser man för lagring är det ju lättare att forma saker.. man stoppar det (en påse med kött el bär el liknande) i en big pack/burk.. plattar till och låter det frysa i den formen.. innan man flyttar den och staplar..
Hade varit smidigt att kunna göra i ”torranda/vakuumförpackningsanda” 👍

Logga in
Skapa konto
Oavsett om man nu gillar "preppning" eller ej.. så kan det vara bra att odla något ätbart i frukt/bärform hemma.. OM man nu har den möjligheten!
Vitaminer är något vi alla behöver för att må bra.. och det har sin charm att bara kunna ta en frukt/bär ute i sin egna trädgård (eller i sitt uterum/på balkongen) när man är sugen 😊 förhoppningsvis kanske det man har också producerar tillräckligt för att man ska. kunna frysa in lite / göra nån sylt el saft.. och ha även på vintern (då man också behöver vitaminer..) 👍
När vi flyttade hit till gården fanns två äppelträd, gigantiskt "fågelkörsbärsträd", ett augustipäronträd, krusbärsbuske (gröna), svarta och röda vinbär.
Sedan dess har det tillkommit:
- Rabarber (2-3 sorter)
- Blåbär (2 sorter)
- Plommonträd (2 olika..)
- Jordgubbar
- Smultron
- Jostabär (satte i höstas..)
- Röda krusbär
- "Gult" körsbärsträd
Något annat som troligen dyker upp om några veckor är blåbärstry.. har varit på g ett par år nu, men har inte blivit av att köpa än. Men nu så.. kragen/platsen är klar.. ska bara fyllas på med lite mer jord.. sen har de sin plats!
Kiwi och druva är något jag också hoppas på till våren.. men har inte riktigt bestämt var jag ska ha dem - och jag vill inte köpa utan att ha en färdig plats åt dem!
Persikoträd har vi faktiskt också, men fruktjäklarna är så hårda så de går inte och äta 😳 har aldrig stött på det problemet innan... (har lyckats smaka nån gång, men det var inte supergott heller.. hmm). Jaja.. vi får väl se..det är sött (trädet) och det växer iaf.. Jag hade tänkt köpa ett nytt (som jag vet "är ätbart") men jag vet inte riktigt.. behöver köpa ett par andra träd också..
Andra träd? Japp.. tyvärr behöver vi vara lite förutseende då två av fruktträden är gamla och har hål igenom stammarna.. de kommer nog klara sig lätte några år till (om det inte stormar för mycket).. men vill plantera deras efterföljare .. så att de hinner sätta sig och börja producera.. INNAN "gammelträden" dör!
Så jag borde rekognoscera på ett äppelträd och ett päronträd - och jag tror nått lagringsvänligt (gärna rött) äpple skulle vara trevligt.. finns det nått syrligt vitt fruktkött.. vinterfruktträd måntro? 🤔😊
Mums mums 😍 " mer frukt och bär till folket " 😍
Mycket bra inlägg!
Jag har otroligt gamla rabarber, troligen av 1800-talssorten Victoria. Stod här när jag flyttade hit för 25 år sedan och hade stått där minst lika länge innan det. Ger massor varje år och jag har gjort många olika smaskiga marmelader, med smör (fransk variant), med vanilj och med kardemumma. Har i Atamon och då håller det riktigt länge om man vill..
Planterade finska krusbär (Hinnonmäki) för 4-5 år sedan och de har börjat ge ordentligt med bär också. Mycket tacksam och enkel att sköta om. Hallon funkar också bra men björnbär är mycket svårt att hålla vid liv i zon 6, eller så är jag för usel.
Plommon älskar jag så det borde vara nästa sort att prova på.
Tillägg: Jag har inget växthus men en farstu där jag provat ha tomater av olika sorter och det var väldigt lyckat faktiskt. Inga dog och de blev riktigt stora och goda. Tyvärr är jag ingen jätteälskare av färska tomater, utan mest i matlagning, plus att katterna ville få tillbaka sin farstu, så det blev bara två år med odling där. Får jag tillräckligt med pengar över kommer jag skaffa växthus, bl a eftersom jag älskar gurkor i alla dess former.
Jag har otroligt gamla rabarber, troligen av 1800-talssorten Victoria. Stod här när jag flyttade hit för 25 år sedan och hade stått där minst lika länge innan det. Ger massor varje år och jag har gjort många olika smaskiga marmelader, med smör (fransk variant), med vanilj och med kardemumma. Har i Atamon och då håller det riktigt länge om man vill..
Planterade finska krusbär (Hinnonmäki) för 4-5 år sedan och de har börjat ge ordentligt med bär också. Mycket tacksam och enkel att sköta om. Hallon funkar också bra men björnbär är mycket svårt att hålla vid liv i zon 6, eller så är jag för usel.
Tillägg: Jag har inget växthus men en farstu där jag provat ha tomater av olika sorter och det var väldigt lyckat faktiskt. Inga dog och de blev riktigt stora och goda. Tyvärr är jag ingen jätteälskare av färska tomater, utan mest i matlagning, plus att katterna ville få tillbaka sin farstu, så det blev bara två år med odling där. Får jag tillräckligt med pengar över kommer jag skaffa växthus, bl a eftersom jag älskar gurkor i alla dess former.
Vi provade att pickla rabarber för några år sedan det var udda/spännande och gottMultiMan skrev:
Mycket bra inlägg!
Tillägg:
Det var nog detta recept (ättiksinläggning)
Länk: https://www.land.se/recept/picklad-rabarber
Lösning på mitt "spaghetti-problem" ?
Det där med typer av påsar och storlekar är oändligt.. och ändå ändå "obefintligt" 😳 Det finns hur många märken och typer som helst.. av vissa storlekar av påsar!
Det verkar vara lite som i en klädbutik... det finns ett stort utbud i x-small, small, medium. large och x-large.. men ska man ha något annat, då blir det genast till att försöka leta på annat håll!
SÅÅ.. jag bytte taktik
Jag hittade "rullar" i olika storlekar.. och de hade en smalare variant av "rulle"... som man då klipper i den längd man vill ha - hur perfekt var inte det?
15 cm, 20 cm och 28 cm breda är dessa rullar (och 3 m långa) 😎
Känns som de kommer att vara perfekta för ändamålet (inte bara spaghettin).. återkommer den dag jag provat.. men nu har jag iaf (tror jag) hittat min lösning.. och jag har "dem hemma" 👍
Det där med typer av påsar och storlekar är oändligt.. och ändå ändå "obefintligt" 😳 Det finns hur många märken och typer som helst.. av vissa storlekar av påsar!
Det verkar vara lite som i en klädbutik... det finns ett stort utbud i x-small, small, medium. large och x-large.. men ska man ha något annat, då blir det genast till att försöka leta på annat håll!
SÅÅ.. jag bytte taktik
Jag hittade "rullar" i olika storlekar.. och de hade en smalare variant av "rulle"... som man då klipper i den längd man vill ha - hur perfekt var inte det?

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
15 cm, 20 cm och 28 cm breda är dessa rullar (och 3 m långa) 😎
Känns som de kommer att vara perfekta för ändamålet (inte bara spaghettin).. återkommer den dag jag provat.. men nu har jag iaf (tror jag) hittat min lösning.. och jag har "dem hemma" 👍
Klicka här för att svara