7 767 läst · 70 svar
8k läst
70 svar
Preppergirl pysslar..
Haha.. såg så ”litet” ut med en nolla innan 😜 så jag satte dit nån extra 😊E Ed Studge skrev:
Tror inte jag kommer upp i varken 99 eller 999 tunnor/hinkar …. men man ska väl aldrig säga aldrig! 😁

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SPARA & LAGRA FRÖER för ätbart..
Vi odlar en del här och har således en trädgård som innehåller möjligheter för lite självhushållning.. och jag har nu bestämt mig för att köpa in några extra fröpåsar för att lagra med våra "proper-stuff".
Det är alltid bra att ha några extra påsar med odlingsbara grönsaker / blad / tomater / kryddor / ätbart liggande "ifall att"
Nu har jag generellt en del fröer hemma (även om mycket mindre numer) som jag odlar av varje år - och jag har möjligheten att plocka egna fröer också (från vissa saker).
Meeeen.. om (NÄR) jag ser en bra REA med rätt fröer (för oss, dvs sånt vi äter normalt) nästa gång.. ja.. då kommer jag beställa några påsar extra och kasta ner dem i en tunna/hink "i källaren" 👍
Tänk på att alla kan odla lite grönt hemma, även i lgh..
De festa av oss har inte plats för att odla ALLT, men något har man oftast plats för.. och då gäller det att prioritera det som är viktigt för en (för just sin familj - det man äter och använder normalt.. som det kanske kan bli brist av pga olika skäl).
Vi äter det mesta här och odlar redan en hel del.. (och vi har plats att odla mer om det krisar/behövs). Man måste dock tänka ett steg längre också.. allt växande ska ha vatten också.. så det är ett plus i kanten om man faktiskt kan samla regnvatten till att kunna komplettera vattningen av grödorna med...
För om vi nu tänker oss kristider av olika slag... så är inte vatten en självklar tillgång för folk - speciellt inte för xäxter! (människor är och ska vara prioriterade).
Är inte helt ovanligt med bevattningsförbud här och var.. även under "icke kristider"..
Men regnvatten är bra... går bra att samla i tunnor kannor hinkar osv (ja allt som kan bevara vatten i sig (har man dessutom lock, dunstar det mindre).
Förslag på fröer som kan vara bra att ha (tänk på att alla kanske inte passar just dig/er, bara lite tankar om vad vi skulle prioritera att odla frömässigt).
- Morötter (bra om man då också kan lagra dem lite)
- Rödbetor (går bra att lagra en tid, men vi skulle också göra inlagda rödbetor.. se till att det finns ev andra ingredienser till inläggning om det är sådant ni vill göra)
- Tomater (ätes som de är, går att frysa, konservera, koka osv - går att odla små varianter också.. som kan stå i ett fönster.. gillar dock ljus och vill inte bo alltför kallt)
- Chili, behöver inte vara starka.. (bra smaksättare, går dessutom att göra både inläggningar och hetsåser av.. behöver lite varmare och ljusare för att ta sig riktigt bra.. men värt att prova odla om man gillar lite smak))
- Paprika, en grönsak vi gärna äter året runt.. (ätes främst direkt, men går att frysa.. göra röror av osv också.. också lite mer krävande att odla.. lite som chili)
- Gurka.. finns många sorter.. små.. stora.. såna som kräver växthus och sådana som växer på friland..
- Blad av olika slag (finns otaliga varianter och smaker.. isbergssallad, ruccola, spenat...m.m)
- Grönkål / palmkål / svartkål.. mycket tacksamma och tåliga ute (man kan typ skörda under snön..)
- Kål i andra former, vissa mer svårodlade än andra.. (brysselkål, vitkål, rödkål...)
- Lök.. det är vanligare att köpa sättlökar men man kan också så även lök från frö! Lök är alltid bra att ha (tänk på att det också finns salladslök, piplök och flertalet andra "lökar" man kan odla)
- KRYDDOR.. (viktigt med smaker.. speciellt om kosten skulle bli ensidig och smaklös pga omständigheterna.. att äta samma saker 3 gånger om dagen.. kan göras mycket roligare med olika kryddor iaf!).. finns citronmeliss, oregano, mynta, dil, persilja osv osv..
- Squash är något som vi gillar och bara en planta kan leverera grönt till en hel familj när den sätter sprutt..
Vi får se vad jag väljer att köpa.. jag kanske uppdaterar tråden när kommit in i lager hos Sandra...
- - - - - - - - - - - -
EXTRA INFO:
- - - - - - - - - - - -
Några frösidor man kan beställa från (finns såklart många fler)
Några affärer som brukar sälja fröer
- Granngården
- Mataffärerna (säsongsvis iaf)
- Blomsterlandet (har även online)
- Plantagen (har även online)
Intresant tråd
Hur länge ska matförrådet räcka är det tänkt?
Varför inte ett genomströmnings förråd, alltså att du har 3 säckar ris på hyllan i källaren hela tiden ??
För mig är det viktigast att kunna laga mat utan el, just för att ett plötsligt elbortfall kan leda till att hela Sverige socknar och innan man startat om och fasat in allt så har det går5-8-10 dagar.
En butik måste tömma kylar och frysar efter ca 8-10h utan ström, där har man en möjlighet komma över mat att tillaga
Varför inte ett genomströmnings förråd, alltså att du har 3 säckar ris på hyllan i källaren hela tiden ??
För mig är det viktigast att kunna laga mat utan el, just för att ett plötsligt elbortfall kan leda till att hela Sverige socknar och innan man startat om och fasat in allt så har det går5-8-10 dagar.
En butik måste tömma kylar och frysar efter ca 8-10h utan ström, där har man en möjlighet komma över mat att tillaga
Så långt har vi inte riktigt tänkt än.. men mer än två veckor iafS Secondhandhomsted skrev:Intresant tråd
Vi upptäckte, när vi blivit insnöade några gånger här (bara några dagar/nån vecka), att man behöver ha lite mer hemma än "bara mat för dagen"... och då hade vi kanske nån vecka efter det.. sedan kom corona och vi ökade på nån vecka till .. (peppar peppar kände vi aldrig av några brister under coronatiden.. mycket tack vare att jag alltid velat ha några "ifall-saker" hemma)..
NU.. känns tiderna mer oroliga.. på många sätt - och vi vill bara gardera oss lite extra ifall matleveranserna failierar.. (oavsett skäl).. eller det blir brist på något som alla vill ha (då hamstras det i butikerna..). Coronatiden sa allt.. när hyllorna började gapa tomma..
Som jag nämnde nånstans i nått inlägg här.. så känns basvarorna som något vi vill ha hemma.. utan att behöva tänka mer på det sen.. sedan kommer det vara ett mer normalt rullande schema på annat som kanske inte håller mer än nått år! Du vet.. man har ett litet lager (som man brukar) som man använder av normalt/dagligen.. och sedan handlar man normalt och ställer nyinköpen längst bak typ.. så att det förnyas o går runt
Vi kommer lagra xx kg av:
Vita bönor, svarta bönor, kikärtor, pasta, ris, linser, bulgur .. hållbart redan som det är och sådant vi äter av normalt - plus att det är variation och olika nyttigheter).
Det kommer också att lagras en del socker, salt, havregryn, mjöl.. lite kryddor osv.
En del saker funderas forfarande på.. (i torra sammanhang..)
Sedan kommer det sparas lite plåtkonserver.. typ krossade tomater, en del makrill, tonfisk osv
Praktiskt .. (matlagningsmässigt) så ska sätten att kunna tillaga maten kunna varieras.. beroende på tillgången av olika saker..
Tillgången på både bensin, gasol och el KAN ju vara begränsad till och från.. och är det ena ute så ska man ha möjligheten att använda nått annat.
Här har vi möjligheten att använda el, gasol, bensin, vet och lite kol ..
Har funderat redan tidigare på en lösning av solcell/batteri.. som MINST iaf kan användas till att driva vattenpump, lite elpryttlar och någon frys.. (men dit har vi inte kommit än!)
Har börjat med lite torrvarror.. och tillagningsmöjligheter 👍
(sen är det lite smått och gott av annat också såklart)
IDAG KOM
GASOLPLATTAN!
Har kikat omkring ett tag efter en bra (kan man veta det innan?).. lagom gasolplatta till oss att ha hemma i reserv.. både om nått händer och om man vill göra nått extra vid grillen (vår förra grill hade en inbyggd sidobrännare, men ville inte ha det på nya...).
Det enda kriteriet jag faktiskt hade.. var att den skulle gå att koppla till en vanlig stor gasoltub.. jag var inte intresserad av ett behöva lagra "extra små gasflaskor" bara för att kunna använda plattan.. utan den skulle kunna använda samma gasolflaskor som våra andra grejer..
.. och den skulle vara i rimlig prisklass (då det var ändå en "extra grej som inte är helt nödvändig" ).
Det var inte det lättaste att hitta någon sådan... MEN.. tillslut fann jag den.. och givetvis var den (precis som vaccumförpackaren) slut i lager då.. så det blev till att sätta upp sig på ännu en "meddela-mig-när-den-kommer-in-ilager-lista" så man blev notifierad när den inkom i lager igen (samma sak där, ville köpa den hos just dom..)
Har inte packat upp den än och heller inte testat den.. men nu har jag den hemma iaf! Nöjd med det 👍
- - - - - - - - - - - -
EXTRA INFO:
- - - - - - - - - - - -
Gasplattan köptes, även den, hos Bagaren och Kocken
.. och den kostade straxt under 600 kr
Länk: https://www.bagarenochkocken.se/p/mustang-gasolkokplatta-1-brannare-rostfritt-stal-43-kw_51181/
GASOLPLATTAN!
Har kikat omkring ett tag efter en bra (kan man veta det innan?).. lagom gasolplatta till oss att ha hemma i reserv.. både om nått händer och om man vill göra nått extra vid grillen (vår förra grill hade en inbyggd sidobrännare, men ville inte ha det på nya...).

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Det enda kriteriet jag faktiskt hade.. var att den skulle gå att koppla till en vanlig stor gasoltub.. jag var inte intresserad av ett behöva lagra "extra små gasflaskor" bara för att kunna använda plattan.. utan den skulle kunna använda samma gasolflaskor som våra andra grejer..
.. och den skulle vara i rimlig prisklass (då det var ändå en "extra grej som inte är helt nödvändig" ).
Det var inte det lättaste att hitta någon sådan... MEN.. tillslut fann jag den.. och givetvis var den (precis som vaccumförpackaren) slut i lager då.. så det blev till att sätta upp sig på ännu en "meddela-mig-när-den-kommer-in-ilager-lista" så man blev notifierad när den inkom i lager igen (samma sak där, ville köpa den hos just dom..)
Har inte packat upp den än och heller inte testat den.. men nu har jag den hemma iaf! Nöjd med det 👍
- - - - - - - - - - - -
EXTRA INFO:
- - - - - - - - - - - -
Gasplattan köptes, även den, hos Bagaren och Kocken
.. och den kostade straxt under 600 kr
Länk: https://www.bagarenochkocken.se/p/mustang-gasolkokplatta-1-brannare-rostfritt-stal-43-kw_51181/
POPCORN
Är ett trevligt "snack" till fredagsmyset (tycker vi).. faktiskt en av favoriterna här hemma.. på snackfronten!
Och om vi nu snackar om att långtidsförvara något simpelt, hållbart, gott godis.. så är popkorn (den torra varianten.. dvs de opoppade majskärnorna - INTE några färdigpoppade popkorn) ett mycket bra alternativ att ha i åtanke!
Sagt och gjort.. det skulle vi ha - så vi köpte ett par påsar med popkornkärnor på affären..
.. delade upp dem i lagom stora "förvaringspåsar", vaccumförpackade dem
(den observante ser att jag "gjort" en egen påse * behövde inte så stora påsar till snacksen)
Pefekta storlekar på påsarna (gjorde två storlekar 2.5 dl + 1.5 dl)
.. och stoppade sedan ner dem i en av våra lagringshinkar 😊👍
* Info angående påsen.. man kan se att jag har dubbel försegling redan där.. på två av sidorna.. och bara en "från de som tillverkat påsen/rullen.. kommer också bli en tredje egen försegling efter att jag fyllt påsen!
Är ett trevligt "snack" till fredagsmyset (tycker vi).. faktiskt en av favoriterna här hemma.. på snackfronten!
Och om vi nu snackar om att långtidsförvara något simpelt, hållbart, gott godis.. så är popkorn (den torra varianten.. dvs de opoppade majskärnorna - INTE några färdigpoppade popkorn) ett mycket bra alternativ att ha i åtanke!
Sagt och gjort.. det skulle vi ha - så vi köpte ett par påsar med popkornkärnor på affären..

Logga in
Skapa konto
.. delade upp dem i lagom stora "förvaringspåsar", vaccumförpackade dem

Logga in
Skapa konto
(den observante ser att jag "gjort" en egen påse * behövde inte så stora påsar till snacksen)

Logga in
Skapa konto
Pefekta storlekar på påsarna (gjorde två storlekar 2.5 dl + 1.5 dl)

Logga in
Skapa konto
.. och stoppade sedan ner dem i en av våra lagringshinkar 😊👍
* Info angående påsen.. man kan se att jag har dubbel försegling redan där.. på två av sidorna.. och bara en "från de som tillverkat påsen/rullen.. kommer också bli en tredje egen försegling efter att jag fyllt påsen!
Poletten trillade ner..
"Försökte" vaccumförpacka
SPAGHETTI
Principen i sig var densamma, dvs.. påse vaccumförpackare, spaghetti och glatt humör!
Kikade på några klipp innan online där de vaccumförpackat pasta i olika former
.. minns att jag funderade lite på varför alla typ "bröt av" spaghettin 🤔 visst den är lång, men ändå, går ju att forma lite egna påsar?!
Nåja, glad i hågen tog jag fram ett kg spaghetti för att testa (såklart).. vil ha dem packeterade i 500 grams påsar.. så jag tittade lite på mitt utbud av påsar (jag har en, än så länge...) och så funderade jag på "rullen" i maskinen (den skär man av till lämplig storlek/längd)
Påsen fungerade inte åt nått håll.. så att säga (den hade funkat ypperligt om jag delade dem!). Så jag tänkte.."jamen då gör jag en egen större påse"..
Sagt och gjort, det gjorde jag! Gjorde en låååång påse och så hade jag tänkt att jag delar den på mitten.. så jag får två långa påsar.. blir ju perfekt till mina 500 gram!
Jaha.. satt där och tittade på min stora påse.. och insåg ganska snart att "fan, min vaccumförseglare är INTE sådär bred - inte en chans att jag kan göra två påsar av den där" 😳.. dvs jag hade en gigantsk stor påse.. till ett mycket litet innehål.. och det är jag alldeles för snål för (kändes oekonomiskt, fånigt och slöseriaktigt.. hmpf)..
Spaghetti är låååånga..
Så det var ett fail..
Hade pastan varit hm 5 mm kortare hade den gått in på tvären istället i påsen! Jag testade även det såklart.. och jaa.. den gick faktiskt in! Men det var så på håret att så fort det började bli lite "mängd" i påsen.. så tog kanterna i.. och då satt man ju där och funderade på hur fasiken det skulle bli när man väl "vaccuma" det hela .. risken var ju överhängande att de vassa kanterna direkt skulle nagga/skära plasten.. och potentiellt sabba det hela (innan vi ens kommit igång).
SÅ... jag insåg att jag ska kolla om det finns färdiga mylarpåsar i "spaghettistorlek" nu när jag ändå skulle beställa lite andra påsar.. 😊 dvs långsmala...
Behöver jag tala om att jag bröt av min pasta? hahaha.. 😜 (och resten av spaghettin får vänta tills jag "löst problemet" )
Extra info: jag brukar bryta av min spaghetti när jag kokar den, så för mig gör det eg inget, men maken tycker det är en skymf att bryta av spaghetti!)
"Försökte" vaccumförpacka
SPAGHETTI
Principen i sig var densamma, dvs.. påse vaccumförpackare, spaghetti och glatt humör!
Kikade på några klipp innan online där de vaccumförpackat pasta i olika former

Logga in
Skapa konto
Nåja, glad i hågen tog jag fram ett kg spaghetti för att testa (såklart).. vil ha dem packeterade i 500 grams påsar.. så jag tittade lite på mitt utbud av påsar (jag har en, än så länge...) och så funderade jag på "rullen" i maskinen (den skär man av till lämplig storlek/längd)
Påsen fungerade inte åt nått håll.. så att säga (den hade funkat ypperligt om jag delade dem!). Så jag tänkte.."jamen då gör jag en egen större påse"..
Sagt och gjort, det gjorde jag! Gjorde en låååång påse och så hade jag tänkt att jag delar den på mitten.. så jag får två långa påsar.. blir ju perfekt till mina 500 gram!
Jaha.. satt där och tittade på min stora påse.. och insåg ganska snart att "fan, min vaccumförseglare är INTE sådär bred - inte en chans att jag kan göra två påsar av den där" 😳.. dvs jag hade en gigantsk stor påse.. till ett mycket litet innehål.. och det är jag alldeles för snål för (kändes oekonomiskt, fånigt och slöseriaktigt.. hmpf)..

Logga in
Skapa konto
Spaghetti är låååånga..
Så det var ett fail..
Hade pastan varit hm 5 mm kortare hade den gått in på tvären istället i påsen! Jag testade även det såklart.. och jaa.. den gick faktiskt in! Men det var så på håret att så fort det började bli lite "mängd" i påsen.. så tog kanterna i.. och då satt man ju där och funderade på hur fasiken det skulle bli när man väl "vaccuma" det hela .. risken var ju överhängande att de vassa kanterna direkt skulle nagga/skära plasten.. och potentiellt sabba det hela (innan vi ens kommit igång).
SÅ... jag insåg att jag ska kolla om det finns färdiga mylarpåsar i "spaghettistorlek" nu när jag ändå skulle beställa lite andra påsar.. 😊 dvs långsmala...

Logga in
Skapa konto
Behöver jag tala om att jag bröt av min pasta? hahaha.. 😜 (och resten av spaghettin får vänta tills jag "löst problemet" )
Extra info: jag brukar bryta av min spaghetti när jag kokar den, så för mig gör det eg inget, men maken tycker det är en skymf att bryta av spaghetti!)
Intressant, ur många perspektiv.
Jag har dock svårt att se poängen med att vakuumförpacka för hållbarhet i många år.
Jag försöker istället själv ha ett flöde genom förrådet. När pasta, ris, konserver osv är billigt köper jag lite extra och lagrar i matkällaren. Sen plockar vi löpande därifrån så att ingenting riskerar att bli för gammalt. Vi går ändå långt över tiden på en del varor, men de brukar vara okej att äta ändå.
Rent ekonomiskt har jag liksom svårt att förlika mig med tanken att köpa massor bara för att lägga det på hög "utifall att", och sen ha det "vanliga" skafferiet som omsätts. Hellre då att ha ett större lager, men som man hela tiden omsätter. Köper du ett paket pasta, så lägger du det i förrådet och tar det äldsta paketet därifrån och använder.
Eller så bokför man det hela på "hobbykontot" och då kan man ju göra vad man vill.
Jag har dock svårt att se poängen med att vakuumförpacka för hållbarhet i många år.
Jag försöker istället själv ha ett flöde genom förrådet. När pasta, ris, konserver osv är billigt köper jag lite extra och lagrar i matkällaren. Sen plockar vi löpande därifrån så att ingenting riskerar att bli för gammalt. Vi går ändå långt över tiden på en del varor, men de brukar vara okej att äta ändå.
Rent ekonomiskt har jag liksom svårt att förlika mig med tanken att köpa massor bara för att lägga det på hög "utifall att", och sen ha det "vanliga" skafferiet som omsätts. Hellre då att ha ett större lager, men som man hela tiden omsätter. Köper du ett paket pasta, så lägger du det i förrådet och tar det äldsta paketet därifrån och använder.
Eller så bokför man det hela på "hobbykontot" och då kan man ju göra vad man vill.
Så funkar det ju med det mesta.. konserver osv rör sig ju hela tiden så att säga och så länge man hela tiden håller ett lager.. så funkar det perfekt 👍 .. enda gången problem KAN uppstå är om man låter förrådet minska för mycket innan man köper och fyller påtensiden skrev:
Intressant, ur många perspektiv.
Eller så bokför man det hela på "hobbykontot" och då kan man ju göra vad man vill.![]()
Poängen är ju lite att det ska finnas ett litet lager om man vaknar en morgon och det går inte och handla på en månad eller två (det hjälper ju inte DÅ om "man skulle handla imorgon för lagret var nästan slut").
Så har vi det också i "skafferianda".. MEN.. vi har nu valt att ha ett baslager av torrvaror "liggande".. sånt som håller till dödagar.. vi fyller lite hinkar ställer dem på ett mörkt torrt ställe och glömmer av dem (tills den dagen då vi kanske behöver dem - då har man mat och möjlighet att baka bröd.. lägga in/saltförvara kött osv).
Precis som du sa.. man köper när det är billigt och lagrar. Blir några extragrejer i "vardagsshoppingen" då och då.. men just den veckan vi köper några extra pastapåsar.. så kan vi ju välja att inte köpa oxfile till middag den veckan.. så jämnar det ut sig.. (eller skippa lite "lördagsgodis")..
Det är inte som så att vi köper dyra saker enbart för att lagra! (man behöver dock lite plast i hus/på gården.. som man faktiskt kan undvara.. där sakerna kan få stå och ta plats)
Det blev/blir ju såklart lite extra kostnader i form av några hinkar med lock.. syreabsorbenter och plastpåsar/plastrullar till vaccumförpackaren.
MEN vaccumförpackare har vi haft innan också (gourmeköket här gillar sousvide mat - samt marinera gött).. så det är inget vi köpt "extra" för att just kunna "preppa" (långtidslagra).. likaså gäller ju gasolplatta och gjutjärnspannorna.. det är sånt som vi upptäckt för länge sedan att vi behöver.. för vi är ofta utan ström :/ (och vi insåg då att man behövde iaf en kastrull/gryta/stekpanna.. nått.. som klarar av att värmas på annat än en induktionshäll..)
Så bunkringskontot är betydligt lägre än hobbykontot hahaha
- - -
Måste dock inflika, som inte riktigt har med mat att göra.. men jag personligen började "lagra" (jag säger bra-o-ha-saker) direkt när jag flyttade till min första lgh.. sedan har jag fyllt på med åren! Mina kompisar brukade skaka på huvudet åt mig och jag muttrade på dem hehe.. för jag anser ju att man ska inte behöva gå ut om man blir sjuk över natten (å smitta andra).. så man ska alltid ha några paket alvedon hemma, nässpray, halstabletter, flera sorters plåster osv... (nån extra mat)
Det synsättet.. gjorde att COVID-eran gick relativt smärtfritt här.. när alla andra letade alvedon och mediciner.. toalettpapper osv.. så hade vi allt hemma till oss (inga överdrivna mängder, men tillräckligt för att klara oss mellan de leveranser o köpstopp som fanns ibutikerna/apoteken).
Det jobbiga då var att man inte kunde hjälpa alla som skrek efter mediciner/saker i lokalområdena när barnen var jättesjuka osv..
- - -
Nåja.. vad var det jag sa i början av min tråd.. jag är FÖR det där med hängslen, livrem och badring...
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 554 inlägg
Kul tråd!
Tips: finns det ingen arabaffär / turklivs / thaibutik i närheten? Där kan du köpa rejälare förpackningar av basvarorna till ett betydligt bättre pris. De har som regel lite roligare utbud än matjättarna också.
Tips: finns det ingen arabaffär / turklivs / thaibutik i närheten? Där kan du köpa rejälare förpackningar av basvarorna till ett betydligt bättre pris. De har som regel lite roligare utbud än matjättarna också.
Grejen är väl att man har disciplinen att aldrig låta lagret sjunka under en miniminivå trots att man kontinuerligt roterar det. Sen om en enskild vara i förrådet råkar ta nästan slut kanske man kan leva med, bara förrådet som helhet hålls ovanför miniminivån. Man kan förmodligen klara sig utan just den varan om det blir kris.Snigla skrev:
kul att följa processen och läsa om dina tankar och erfarenheter vid produktvalen. Är ju en stor djungel med produkter och prylar så det kan vara svårt att ens komma till start...
Har du funderat något kring andra saker, som exempelvis mjöl, havregryn och liknande?
Har du funderat något kring andra saker, som exempelvis mjöl, havregryn och liknande?
Precis, så länge man håller det uppdaterat.. roterar det på fint 👍😊 (och det som är viktigt för en, personligen så att säga, ser man ju alltid till att ha extra av hemma ändå.. oavsett om man nu må "bunkra" eller ej)C cpalm skrev:Grejen är väl att man har disciplinen att aldrig låta lagret sjunka under en miniminivå trots att man kontinuerligt roterar det. Sen om en enskild vara i förrådet råkar ta nästan slut kanske man kan leva med, bara förrådet som helhet hålls ovanför miniminivån. Man kan förmodligen klara sig utan just den varan om det blir kris.
De står på listanG GusanSwe skrev:
Havregryn, mjöl och socker är viktiga basvaror som också håller länge om de frövaras rätt. Det är främst dessa "torrsaker" som är nya i vårt hm.. sparade skafferi! Även linser, svarta bönor, vita bönor, "havssalt".. är på listan.. (som sagt, köper lite då och då på reor)
Vi har det hemma jämt, men inte sådana mängder att vi skulle klara oss någon längre tid (man nyttjar bekvämligheten att handla 2-4 kg åt gången bara.. det klarar man sig inte nån längre tid på om "allt annat försvinner").
Det intressanta och lite skrämmande med att ge sig in i "djungeln".. är att man lär sig ganska mycket om hur utsatt man är.. om vissa saker försvinner. Skit i krig och sån.. utan jag menar om några handelsavtal går åt pipan.. eller båtarna inte når hamn.. vi importerar väldigt mycket matvaror till sverige!
Vilket iof inte är så förvånande med tanke på hur internationell kosten blivit i samhället.. taco-fredag.. sushi osv.. många av deras tillbehör är inte "växande i sverige" direkt
Får en att tänka på hur kosten såg ut i sverige för 100 år sedan.. det var inte lika stor tillgång på matvaror och kryddor, från utlandet, som det är idag - och problemet med det är ju att om alla dessa utländska varor försvinner, är sverige inte längre speciellt självförsörjande på basvarorna ens idag.. (som de var förr).
Man får sig lite av en tankeställare (skulle vara tråkigt att behöva äta samma sak dag ut och dag in.. i flera månder.. år.. när man är van vid utbudet som finns idag!)
De som är närmast har tyvärr lagt ner..SågspånPappspikEternit skrev:
Håller man koll på reklam och bra dealer hos handlarna.. så kan man "bunkra" till hyggligt pris..
Jag är ju REA-shoppare i mig själv (både mat samt.. grejer/materialmaskiner).. handlar efter reklamen (alltså det som är billigt för veckan / säsongens varor).. köper stor-packsdealer som man kan boka på lokala affärer osv..
Så på det viset har jag haft tur nu när jag lagrat lite extra.. jag har shoppat det jag hittat billigt så att säga (så får man hoppas att det fortsätter komma reor för "rätt" saker framöver - då kan jag bunkra dem med) 👍