W wahlle skrev:
10 ggr så dyr och jag behövde bara ha en potentialfri kontakt, då var det Shelly 1 som passade
Ok, hur vet jag om jag behöver bara en potentialfri kontakt eller inte? Förstår inte 'potentialfri' tyvärr.
 
Morgan Rody Morgan Rody skrev:
Ok, hur vet jag om jag behöver bara en potentialfri kontakt eller inte? Förstår inte 'potentialfri' tyvärr.
Det är väl typ som en strömbrytare, sluter kretsen bara

På Ivt så finns en ext ingång, kopplar man 2 kablar till den och kopplar ihop dom så kan man i displayen välja hur pumpen ska reagera, stanna helt, sluta producera vv, sluta producera värme finns lite olika val man kan göra.

Det är väl enklaste sättet att styra en pump på.
Till det kan man tex använda en Shelly 1, man kan välja att schemalägga och köra lika hela tiden, köra manuellt och klicka av / på i appen eller kopplar ihop med home assistant och styra efter elpriset.

Jag kommer stänga av min varmvatten produktion mellan 07-23 då jag duschar på jobbet och frun duschar på morgon, känns onödigt att hålla på att värma vatten som inte används. Det kommer jag göra med schema läggning
 
nino nino skrev:
Det är väl typ som en strömbrytare, sluter kretsen bara

På Ivt så finns en ext ingång, kopplar man 2 kablar till den och kopplar ihop dom så kan man i displayen välja hur pumpen ska reagera, stanna helt, sluta producera vv, sluta producera värme finns lite olika val man kan göra.

Det är väl enklaste sättet att styra en pump på.
Till det kan man tex använda en Shelly 1, man kan välja att schemalägga och köra lika hela tiden, köra manuellt och klicka av / på i appen eller kopplar ihop med home assistant och styra efter elpriset.

Jag kommer stänga av min varmvatten produktion mellan 07-23 då jag duschar på jobbet och frun duschar på morgon, känns onödigt att hålla på att värma vatten som inte används. Det kommer jag göra med schema läggning
Nja - stämmer väl inte helt riktigt att man på IVT 490 i menyer kan välja vad EXT ingången skall påverka, på 490 kan man endast påverka semesterläge eller ej via EXT ingången, skall man åstadkomma nått annat så blir det till att "lura" givarna (NTC motstånden) genom att koppla in alternativa motstånd som då "lurar" pumpen att tro att det tex är varmt ut eller att varmvattnet inte behöver värmas upp mera.
Iallafall har jag inga andra möjligheter på min 490.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
M miniGranis skrev:
Nja - stämmer väl inte helt riktigt att man på IVT 490 i menyer kan välja vad EXT ingången skall påverka, på 490 kan man endast påverka semesterläge eller ej via EXT ingången, skall man åstadkomma nått annat så blir det till att "lura" givarna (NTC motstånden) genom att koppla in alternativa motstånd som då "lurar" pumpen att tro att det tex är varmt ut eller att varmvattnet inte behöver värmas upp mera.
Iallafall har jag inga andra möjligheter på min 490.
Ok så är det säkert, jag tänkte på min IVT E14 och tog för givet att det var lika på alla...

Såg nu att det var en frånluftsvärmepump :oops:
 
Kan någon tipsa om ett lämpligt motstånd att lägga parallellt med utegivaren till IVT 490? Jag tänkte använda ett på 5kOhm, låter det vettigt?

Någon kanske t o m kan lägga upp en bild på hela ”installationen” inkl vilken typ av styrning man använt. Jag var först inne på Plejd men det slutade med en Shelly 1
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Kan någon tipsa om ett lämpligt motstånd att lägga parallellt med utegivaren till IVT 490? Jag tänkte använda ett på 5kOhm, låter det vettigt?

Någon kanske t o m kan lägga upp en bild på hela ”installationen” inkl vilken typ av styrning man använt. Jag var först inne på Plejd men det slutade med en Shelly 1
Bör absolut funka:
https://www.byggahus.se/forum/threads/prata-med-ivt-490.44487/page-9#post-4880287

Finns skisser i tråden också, så sök eller läs..
 
Jag hittade en handfull kontakter i garaget för någon vecka sedan. Trodde att dom var slut för flera år sedan men nu har jag alltså några till om någon behöver. Skicka pm, först till kvarn.
 
freol35241 freol35241 skrev:
Hej, gör ett inspel i debatten med en liten teaser av vad jag sitter och fixar med på ledig tid. Notera att det är ett pågående projekt på teststadie (har inte testkörts mot en vp ännu).

Jag har sen tidigare testat att använda mig av digitala potentiometrar (tex MCP41010) för att programmatiskt kunna manipulera utetemperatur/innetemperatur etc in till IVT490:n. Detta fungerar väldigt bra och är ett enkelt sätt att få mer detaljerad kontroll (inte bara på eller av).

Under senare tid har jag även börjat fnula med lite kod för att hitta en optimal styrstrategi för i första hand framledningstemperaturen med utgångspunkt i en förenklad dynamisk model (diff. ekvation) för hus/värmesystem. Till detta adderas en uppsättning icke-linjära optimeringsrutiner och vips så går det att få ut prognosticerade optimala framlednignstemperaturer för minimerad kostnad utifrån Nordpools spotpriser och väderprognoser (för utetemperaturer):
[bild]

Grafen ovan visar spotpriser för totalt 48 timmar (röd kurva), heldragen blå är (optimal) framlednignstemperatur, streckad blå är resulterande innetemperatur, Optimeringsproblemet är uppställt med begränsningar enligt följande:
* Innetemperatur mellan 18 och 21 grader.
* Framledniningstemperatur mellan 20 och 60 grader (60 är ganska högt men är den siffra som omnämns i manualen för vilken kompressorn fortfarande jobbar)

En optimering enligt ovan tar ca 2 sekunder på en gammal latop (otestat om det går att trycka in på ESP med någorlunda vettig beräkningstid eller om det krävs tyngre grejer...) med 1 timmes tidsupplösning (dvs, framledningstemperaturen hålls konstant i en timme).

Tanken är sedan alltså att styra framledningstemperaturen genom att manipulera utetemperaturgivaren med en digital potentiometer.
freol35241 freol35241 skrev:
Jag kör mycket (det mesta?) över MQTT hemma, så även kommunikation till/från den esp8266 som sitter i ivt:n.

Plan A:
Försöka göra optimeringen på microcontrollern (osäker på om prestandan är tillräcklig). Då krävs kod för att hämta priser och väderprognoser via vanliga http requests samt för att kommunicera vissa inställningar (tillåtet spann för innertemperatur etc) via mqtt.

Plan B:
Köra optimeringen på annat ställe, antagligen som ett dockeriserat python-program på hemmaservern. Då kommuniceras helt enkelt nästa börvärde för framledningstemperaturen via mqtt till den esp8266 som sitter i vpn.

Lite uppföljning på tidigare "teasers": Efter lite undersökningar och tester så har jag jobbat vidare på plan B (dvs optimering etc körs separat och inte på microprocessorn).

Kod för ett MQTT-interface mot värmepumpen finns här: https://github.com/freol35241/IVT490-interface-esp8266
Kod för optimal styrkontroll finns här: https://github.com/freol35241/esther

Notera att utveckling fortfarande pågår i allra högsta grad. Har för närvarande ingen värmepump att testköra på.så har inte haft möjlighet att testköra interface-koden ordentligt och endast "torrköra" kontroll-koden.

Om någon får för sig att testa på egen hand så tar jag tacksamt emot feedback. Notera dock att användning sker på egen risk!
 
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
Nu har jag provkört min installation. Om man kortsluter på EXT_IN så visar pumpen "SPARLÄGE (SEMESTER)" i displayen. Förändringen är momenten.

Jag har också kopplat larmutgången till min Z-wave-puck men det kommer dröja tills jag kan verifiera funktionen.
 
  • Gilla
wahlle
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det är väl typ som en strömbrytare, sluter kretsen bara

På Ivt så finns en ext ingång, kopplar man 2 kablar till den och kopplar ihop dom så kan man i displayen välja hur pumpen ska reagera, stanna helt, sluta producera vv, sluta producera värme finns lite olika val man kan göra.

Det är väl enklaste sättet att styra en pump på.
Till det kan man tex använda en Shelly 1, man kan välja att schemalägga och köra lika hela tiden, köra manuellt och klicka av / på i appen eller kopplar ihop med home assistant och styra efter elpriset.

Jag kommer stänga av min varmvatten produktion mellan 07-23 då jag duschar på jobbet och frun duschar på morgon, känns onödigt att hålla på att värma vatten som inte används. Det kommer jag göra med schema läggning
synd att inte kompressorn kan få jobba men att man stänger av tillskottet av elpatronen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Du kan stänga av elpatronen via servicemenyn. Håll höger knapp intryckt ca 10 sek så öppnas servicemenyn på IVT 490. Där kan du bestämma hur mycket elpatronen max får ge. Bra att sätta ex på 5kW under vintern för att inte huvudsäkringarna ska gå om man laddar elbil.
 
  • Gilla
Nybyggarna
  • Laddar…
R Ragha skrev:
Du kan stänga av elpatronen via servicemenyn. Håll höger knapp intryckt ca 10 sek så öppnas servicemenyn på IVT 490. Där kan du bestämma hur mycket elpatronen max får ge. Bra att sätta ex på 5kW under vintern för att inte huvudsäkringarna ska gå om man laddar elbil.
det var en bra input. Hade dock varit bra om man kunnat styra så den laddar på med extra varmvatten när priset är lågt och hindrar tillskott när priset är högt.
 
Det finns gott om exempel på hur man gjort detta på olika sätt högre upp i tråden. Jag har beskrivit mitt system i post #100.
 
Jag har nu sprungit på problem. Efter ett kortare elavbrott så hamnade mitt relä i otakt och jag missade att värma vatten under natten. Jag aktiverade då temporärt elpatronen och körde den sen manuellt. Efter detta så vägrade den sluta köra elpatronen trots att jag stängde av denna. Jag nollställde då alla inställningar och började om från början. Problemet är bara att kompressorn nu kör även om jag ställer in 65 grader via reläet på GT3:3.

Någon som har några ideer om vad jag skall justera för att det skall fungera igen? Jag justerade ju ingenting i detta området förra gången. Jag har gått igenom alla servicemenyer, men jag hittar ingenting.

EXT_IN fungerar förresten fortfarande.

Jag har normaldrift och inte ekonomi. Kan det bero på detta? Jag kommer inte ihåg vad jag hade här (tror det var Normal dock).

Något annat?

För övrigt så är det förvånansvärt ofta som vanliga oackade http-request misslyckas. Detta var tredje gången sedan månadsskiftet augusti/september. Jag kollar numera tillståndet automatiskt efteråt då det fallerat så ofta. Men vad hjälper det när kompressorn kör som den vill...
 
freol35241 freol35241 skrev:
Lite uppföljning på tidigare "teasers": Efter lite undersökningar och tester så har jag jobbat vidare på plan B (dvs optimering etc körs separat och inte på microprocessorn).

Kod för ett MQTT-interface mot värmepumpen finns här: [länk]
Kod för optimal styrkontroll finns här: [länk]

Notera att utveckling fortfarande pågår i allra högsta grad. Har för närvarande ingen värmepump att testköra på.så har inte haft möjlighet att testköra interface-koden ordentligt och endast "torrköra" kontroll-koden.

Om någon får för sig att testa på egen hand så tar jag tacksamt emot feedback. Notera dock att användning sker på egen risk!
Intressant, men hur kommer det sig att du inte har någon IVT490 att testa med och ändå lägger denna imponerande mängd arbete på projektet?
För övrigt kan jag mycket väl tänka mig att testköra. Min egen lösning är väldigt basic än så länge, tvingar bara semesterläge och ingen VV-produktion dom X dyraste timmarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.