M miniGranis skrev:
Min gissning är att skapa någon form av hysteres så att inte pumpen slår av/på hela tiden om temperaturen svänger kring valt värde.
Det var min tanke också men tanken är väl ändå att man ska koppla in en brytare där, inte en givare? Då blir det ju jättekonstigt med hysteres.
 
Nja, hysteres en rör ju utegivaren och sommardrift/viloläge inte ext-ingången som kallas semesterläge.

Sommardrift/viloläge slår av kompressor och cirkulationspump helt och hållet.
Semesterläge sänker börvärdet på värmen med förutbestämt värde (10 grader hos mig) och cirkulationspumpen går hela tiden.

Jag funderar på att ställa in en hög "standardkurva" att användas när elen är billig (bygga lite värme buffer) och köra semesterläge (sänka den höga kurvan) vid dyrare el och kanske slå av helt och hållet (sommardrift/viloläge) de allra värsta timmarna.

Dock är det väl så att det funkar hyffsat att testa lite nu när det är plusgrader ute men frågan är hur det kommer att lira att värma huset när det är -5 och kallare dygnet runt?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
M miniGranis skrev:
Nja, hysteres en rör ju utegivaren och sommardrift/viloläge inte ext-ingången som kallas semesterläge.
Nu är jag med.
 
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
M miniGranis skrev:
Dock är det väl så att det funkar hyffsat att testa lite nu när det är plusgrader ute men frågan är hur det kommer att lira att värma huset när det är -5 och kallare dygnet runt?
Det är nog klokt att bygga in ett "panik-läge" i sin automation där man kan inaktivera all automatik när inomhustemperaturen börjar närma sig 16-17 grader :sweat:
 
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
Jag undrar hur mycket den här sänkningen på 10° ger i praktiken i huset?

Betyder det 8-9 grader kallare inne (i ett längre perspektiv) eller bara 4-5 grader kallare?

Edit: Jag lovar att ta på mig dumstruten om det är självklart att det betyder 10 grader kallare. :crysmile:
 
C
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag lovar att ta på mig dumstruten om det är självklart att det betyder 10 grader kallare. :crysmile:
Enligt manualen är det delta på framledningstemperaturen. Alltså en ren parallellförskjutning av kurvan.
 
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Enligt manualen är det delta på framledningstemperaturen. Alltså en ren parallellförskjutning av kurvan.
Jo, så långt är jag med. Men vad gör det i praktiken på inomhustemperaturen?

(PS. Jag sitter beredd med dumstruten.)
 
C
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jo, så långt är jag med. Men vad gör det i praktiken på inomhustemperaturen?
1:3 brukar man säga som en tumregel, så du slipper dumstruten :rofl:
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag kommer att sätta dit en kontaktor och en plejdpuck så att jag får kontroll över värmepumpen. Enda neckdelen är att frånluftsfläkten också stannar. Jag har en IVT 495 Twin…
Har du fått till någon lösning på att styra tillskottet från elpatronen? Ska inte kontaktorn med plejd sitta mellan värmepumpens kontaktor och elpatronen. Då kan man ju välja att elpatronen inte ska starta om elpriset är för högt men att kompressorn går ändå. Vet inte om man får felmeddelanden bara.
 
Nissens
N Nybyggarna skrev:
Har du fått till någon lösning på att styra tillskottet från elpatronen? Ska inte kontaktorn med plejd sitta mellan värmepumpens kontaktor och elpatronen. Då kan man ju välja att elpatronen inte ska starta om elpriset är för högt men att kompressorn går ändå. Vet inte om man får felmeddelanden bara.
Jadå, jag har en Plejd som styr en kontaktor.
Den bryter helt enkelt strömmen på alla tre faserna till värmepumpen. Så jag behöver inte gå in och manipulera värmepumpen alls. Fungerar utmärkt. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Jadå, jag har en Plejd som styr en kontaktor.
Den bryter helt enkelt strömmen på alla tre faserna till värmepumpen. Så jag behöver inte gå in och manipulera värmepumpen alls. Fungerar utmärkt. :)
Vad bryter kontaktorn? Hela värmepumpen eller har du installerat en plejd och kontaktor i värmepumpen som bryter faserna till elpatronen? Kan du ta en bild?
 
Hej, intressant tråd.
Undrar om ni har kollat på en Shelly 1 eller Shelly em3 för att använda Home Assistant, eller är det fel?
 
Morgan Rody Morgan Rody skrev:
Hej, intressant tråd.
Undrar om ni har kollat på en Shelly 1 eller Shelly em3 för att använda Home Assistant, eller är det fel?
Jag använder en Shelly 1 för att lägga till ett motstånd parallellt på GT3:2 för att hindra kompressorn vid högt elpris. Den styrs från min Home Assistant som får elpriset från Tibber.
 
  • Gilla
Morgan Rody
  • Laddar…
Finns det nån anledning varför du inte köpt en Shelly 3em? Jag ser den är mycket dyrare, men kanske den är enklare med?
 
Morgan Rody Morgan Rody skrev:
Finns det nån anledning varför du inte köpt en Shelly 3em? Jag ser den är mycket dyrare, men kanske den är enklare med?
10 ggr så dyr och jag behövde bara ha en potentialfri kontakt, då var det Shelly 1 som passade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.