107 987 läst · 453 svar
108k läst
453 svar
Powermax Larm - England
Nu har jag äntligen lyckas med att installera larmet och testa den. Allt verkar fungera bra förutom en sak. Jag får hela tiden felmeddelande om Linjen (Line failure). Jag har kopplat in en GSM-Modul och inga fasta tel.linje har kopplats in.
GSM:en fungerar bra då jag får alltid SMS om allt som händer eller blir fel. Jag måste ha ändrat någonstans i menyn som tyder på att centralen är kopplad till fast telelinje! fast det inte är det.
Jag är jätte tacksam om någon kan hjälpa mig med detta så jag kan i lugn o ro åka till min lilla semester snart utan att ha "gula lampan" lyst!
GSM:en fungerar bra då jag får alltid SMS om allt som händer eller blir fel. Jag måste ha ändrat någonstans i menyn som tyder på att centralen är kopplad till fast telelinje! fast det inte är det.
Jag är jätte tacksam om någon kan hjälpa mig med detta så jag kan i lugn o ro åka till min lilla semester snart utan att ha "gula lampan" lyst!
Tja
Nu skall larmet beställas! Men innan...
1. Vad är det egentligen för skillnad på PowerMax Pro och Complete? Enligt specarna ser den enda skillnaden ut att vara att Complete har intern GSM-modul?
2. Finns det någon bra app? Fungerar larm-apparna både över IP och GSM?
3. Jag funderar på att endast köra IP-kommunikation med larmet. Finns det någon nackdel med det utöver att larmet inte kan SMSa? (jag antar att det fortfarande kan ringa upp över fast lina). Kan det larma via larmapp?
4. Någon som har koll på nuvarande priser på grundpaket på pro respektive complete på någon av de engelska sidorna? Jobbigt att behöva ringa runt till dem... =(
Nu skall larmet beställas! Men innan...
1. Vad är det egentligen för skillnad på PowerMax Pro och Complete? Enligt specarna ser den enda skillnaden ut att vara att Complete har intern GSM-modul?
2. Finns det någon bra app? Fungerar larm-apparna både över IP och GSM?
3. Jag funderar på att endast köra IP-kommunikation med larmet. Finns det någon nackdel med det utöver att larmet inte kan SMSa? (jag antar att det fortfarande kan ringa upp över fast lina). Kan det larma via larmapp?
4. Någon som har koll på nuvarande priser på grundpaket på pro respektive complete på någon av de engelska sidorna? Jobbigt att behöva ringa runt till dem... =(
Hej igen.
Jag skulle vilja installera en siren med tråd till centralen men vet ej vilka kontakter från sirenen ska kopplas till vilka i centralen
Detta är den siren jag försöker installera: Cranford Sounder 12V
Är tacksam för all vägledning och hjälp med detta.
Jag skulle vilja installera en siren med tråd till centralen men vet ej vilka kontakter från sirenen ska kopplas till vilka i centralen
Detta är den siren jag försöker installera: Cranford Sounder 12V
Är tacksam för all vägledning och hjälp med detta.
Jag har fått svar både från Visonic och Cranford Controls ang. min fråga här. Jag klistrar in svaret här ifall om det är någon annan som har samma problem som jag i framtiden:fartow skrev:
Cranford Contorl:
och Visonic:The VTG12V should be wired so that the +ve terminal is fed to either pin 5 or 6 on the VTG, and the negative or ground connected to pin 3 or 4 on the VTG12V. I believe that the positive 12V can be taken from a 12V pin on the right of diagram 3.3 in the PowerMaxPlus manual sent to us. And therefore I’m assuming that EXT/INT pins would be the negative/ground terminal, however they should check this with someone from Visonic.
It should be noted that this panel isn’t suitable for fire alarm signalling (it looks to be a burglar alarm system).
Jag använder den här trådbundna sirenen som utomhus siren och batteri driven trådlösa sirenen som följde med paketet som inomhus siren då är jag säkert att batterierna laddas inte ur snabbt under kalla vintern.
Hej,
Nu har vi beslutat oss för att skaffa ett larm till vårt 2 plans hus inkl förråd (+8 grad). Jag har tittat och läst en del och mer eller mindre bestämt oss för att köpa ett Powermax larm från Visonic.
Det som jag funderar på att beställa är:
1 PowerMaxPro Control panel
1 GSM-200
1 wireless keypad MKP-150 eller 151
2 Wireless PIRs, Visonic PowerCode™ Wireless Digital Next 12m PIR Detector (868), Model: 0-3591-A
3 wireless door contacts, MCT-302 (entre, altan och förråd)
2 wireless smoke detectors, MCT-426
2 wired sirens (outdoor and indoor), Vilka ska/kan man välja??
2 wireless keyfobs MCT-234
Ringde idag till securitywarehouse.co.uk idag för prisuppgift på Powermax Pro, men då visade det sig att de inte säljer dessa larm om man inte är certifierad installatör !?! Hur har ni som tidigare köpt Pro från Security Warehouse lyckats köpa detta larm?
Om jag nu inte kan köpa pro, är det någon större skillnad att köpa Powermax + eller complete istället?
Behöver hjälp och synpunkter på hur jag ska gå vidare och hur jag får ihop ett bra larm.
Nu har vi beslutat oss för att skaffa ett larm till vårt 2 plans hus inkl förråd (+8 grad). Jag har tittat och läst en del och mer eller mindre bestämt oss för att köpa ett Powermax larm från Visonic.
Det som jag funderar på att beställa är:
1 PowerMaxPro Control panel
1 GSM-200
1 wireless keypad MKP-150 eller 151
2 Wireless PIRs, Visonic PowerCode™ Wireless Digital Next 12m PIR Detector (868), Model: 0-3591-A
3 wireless door contacts, MCT-302 (entre, altan och förråd)
2 wireless smoke detectors, MCT-426
2 wired sirens (outdoor and indoor), Vilka ska/kan man välja??
2 wireless keyfobs MCT-234
Ringde idag till securitywarehouse.co.uk idag för prisuppgift på Powermax Pro, men då visade det sig att de inte säljer dessa larm om man inte är certifierad installatör !?! Hur har ni som tidigare köpt Pro från Security Warehouse lyckats köpa detta larm?
Om jag nu inte kan köpa pro, är det någon större skillnad att köpa Powermax + eller complete istället?
Behöver hjälp och synpunkter på hur jag ska gå vidare och hur jag får ihop ett bra larm.
Jag köpte mitt Powermax complete med en Expander module på http://www.powermax-alarm.co.uk och jag tycker att det är kanonbra, det går att göra nästan allt med det.
Priserna ligger kamoflerade under kategorin XXX, http://www.powermax-alarm.co.uk/cms.php?id_cms=9 , man får köpa till GSM modulen löst, den är kanonenkel att montera och det blir garanterat billigare än att köpa i Sverige.
Priserna ligger kamoflerade under kategorin XXX, http://www.powermax-alarm.co.uk/cms.php?id_cms=9 , man får köpa till GSM modulen löst, den är kanonenkel att montera och det blir garanterat billigare än att köpa i Sverige.
JAg håller precis på att plocka ihop ovanstående larm, dock med Complete istället.
Shogo99, tack för infon om XXX. Det blir nog ett "SpecialCSTD-upgrade to MCS700", vilket innebär att MCS-730AC ingår plus det som inte ingår i paketet. Dock får det bli MCS-720 istället för trådsiren.
Totalt pris: £653,73 (=6950 sek enligt Forex)
Shogo99, tack för infon om XXX. Det blir nog ett "SpecialCSTD-upgrade to MCS700", vilket innebär att MCS-730AC ingår plus det som inte ingår i paketet. Dock får det bli MCS-720 istället för trådsiren.
Totalt pris: £653,73 (=6950 sek enligt Forex)
Nu sitter larmet uppmonterat! Allt har gått bra förutom en liten konstighet som gäller GSM350 modulen. Jag monterade den med kontrollenheten helt strömlös. Ingen extern antenn, vilket jag inte heller tror behövs då RSSI är strong. Trotts detta så finns inte menyn "4.6 DEFINING GSM PARAMETERS". Det konstiga är att jag har fått larmet att både ringa och skicka sms. Ska också tillägga att GSM är den enda kommunikationsalternativet.
-Varför dyker inte denna meny upp (4.6 DEFINING GSM PARAMETERS)?
-Varför dyker inte denna meny upp (4.6 DEFINING GSM PARAMETERS)?
Jo, det interna backup batteriet var urkopplat. Har monterat i och ur GSM modulen 3 ggr, men aldrig sett meny 4.6.
Vad behövs denna meny till egentligen? Privata nr för både voice och sms går att definera i 4.5 Define Com -> Privat report.
Någon som vet om meny 4.6 har rationaliserats bort i någon SW uppgradering?
Vad behövs denna meny till egentligen? Privata nr för både voice och sms går att definera i 4.5 Define Com -> Privat report.
Någon som vet om meny 4.6 har rationaliserats bort i någon SW uppgradering?
Hej!
Är det någon som testat att använda detta larm i ouppvärmt utrymme? Enligt instruktionen ska den inte användas under noll, men vad är det som då eventuellt händer? Funkar inte radiokommunikationern? Funkar inte centralenheten? Skulle det i så fall fungera med trådbundna enheter?
Är det någon som testat att använda detta larm i ouppvärmt utrymme? Enligt instruktionen ska den inte användas under noll, men vad är det som då eventuellt händer? Funkar inte radiokommunikationern? Funkar inte centralenheten? Skulle det i så fall fungera med trådbundna enheter?
Problemet är inte att elektroniken inte fungerar. Det är snarare så att elektronik överlag mår bra att vara kyld. Problemet är att kretskorten mer troligt inte är lackade med skyddslack vilket gör att när värme möter kyla så bildas kondens och det är något som elektronik inte gillar.
Funderar på att skaffa ett Visoniclarm från England. Har kollat på ett Powermax Complete med GSMsändare, u såg jag att det finns en till modell som heter Express som är lite billigare men som fortfarande har GSM inbyggt. Är Expresss nånting att satsa på eller ska man gå på ett Complete iaf?