Hej alla

Nu har det blivit dags att skaffa larm. Jag har läst runt här på forumet och bland annat fått mycket bra information av bland annat de inlägg vafaan har skrivit. d^_^b Därigenom har jag förstått att Powermax är ett bra och flexibelt larm. Tyvärr tycker jag att Visonic's dokumentation är rätt kass, lämnar mycket öppet för tolkning osv. så jag skulle uppskatta lite råd från er som har erfarenhet av detta larm.

Huset som det skall installeras i är ett souterränghus med 1 huvudentre, 1 källaringång samt 4 altan- & balkongdörrar. Huset har öppen planlösning. Jag har även tänkt att använda larmet till "home automation" dvs, tända och släcka lampor. Jag har tänkt att övervakningen huvudsakligen sker med rörelsesensorer.

Den utrustningen jag har tänkt beställa är:
  • 1 PowerMaxPro Control panel
  • 1 wireless keypad MKP-151
  • 2 wireless keyfobs MCT-237
  • 4 Wireless Pet safe PIRs
  • 2 wireless smoke detectors
  • 4 wireless door contacts (till balkong- och altandörrar)
  • 2 wireless sirens
I tillägg till ren övervakning/larm skulle jag vilja använda PowerMaxPro till lite home automation:
  • Tända/släcka utebelysning och fönsterlampor med logik exempelvis tända vid skymning och släcka vid given tidpunkt.
  • Använda rörelsedetektorer för att tända belysning inom- och utomhus när larmet inte är i "larmläge"
  • Tända/släcka belysning via smartphone/IP

De frågor jag har är:
  • Synpunkter på beställningslistan givet behoven?
  • Var är bäst att beställa ifrån (securitywarehouse's sida är ju kass och anger ju inte ens priserna för PowerMaxPro)?
  • Har PowerMaxPro kommunikationsmoduler för GSM/GPRS och IP installerat från fabrik?
  • Vad finns det för bra X-10 komponenter på marknaden?
  • Hur avancerad programmering kan man göra med PowerMax pro? Klarar den av de önskemål om home automation jag har ovan?
Tacksam för svar

L
Hej,
Lite korta svar

* Beställningslistan ser rimlig ut, men spontant verkar det som du har en ganska stor installation. Ibland kan det vara värt att fundera över om inte IR på strategisk plats är att föredra framför magneter. Ofta kan man på så sätt spara in en del. Men om skalskydd i "hemma-läge" är viktigt för dig så är magneterna rätt väg.
Beträffande key-fobs så kan 234:an kanske duga om du har trådlösa sirener. Dessa kan nämligen ge ljubekräftelse på tillslag av larmet.
* Får enligt forumreglerna inte ange var jag tycker att du skall beställa ifrån. Skicka ett privat PM till mig om du vill ha tips. Jag kan däremot i allmänna ordalag be dig tänka på att du får engelskt tal om du beställer där. Oftast är det ju inget problem, men bara så att du vet.
* GSM modul är inte installerat från fabrik. Det är extra tillbehör. Detsamma gäller Powerlink modulen.
* X10 komponenter kan jag inte så mycket om. Avstår att kommentera förutom att jag hört en del varningar avseende strul om utrustningen ligger på olika grupper/faser.
* Spontant skulle jag säga att Pro:n inte riktigt klarar av det du begär. Det är möjligt att det går att få till någorlunda, men full flexibilitet kring att tända och släcka belysning baserat på IR detektorerna lär bli vanskligt. Någon annan som har kommentar på detta?

Som sagt- skicka ett privat PM om du vill veta mera.
Lycka Till!

Redigerat:
Kul att du tittar in!

Det ser ut att bli ett rejält larm i alla fall.

Några saker jag tänkte på är att jag nog skulle vilja ha magnetkontakter på varje dörr, alltså 6 st.
Då ser du om någon dörr är öppen när du larmar på.
Jag har ställt in talande funktion på några magnetkontakter också, så jag hör om någon dörr öppnas som inte borde öppnas. Om jag t.ex. jobbat i garaget och går in i huset en sväng för en fika och hör "garagedörr öppen" så är det nån som kikar in där...

Får känslan av att ditt hus är stort och då behöver du fler än två rökdetektorer, men är de bra placerade och du har fler vanliga brandvarnare så kan det räcka, då de är ganska dyra.

Gillar din idé om att styra saker, men tror att det blir svårt att få till det med enbart larmet som master.
Tror möjligheterna till styrning blir större med en server kopplad till internet och X10 eller en Tellstick och passande trådlösa produkter.

Har inte heller någon erfarenhet av X10, men det verkar inte så vanligt i Sverige. Det jag läst på forum om dessa är att de inte heller är tillförlitliga.
Jag har däremot en windows-server med programmet SwitchKing som styr trådlösa strömbrytare, även fast installerade sådana, och tänder dessa efter beräknad skymning.
Funkar mycket bra, men vill du tända belysningen med rörelsedetektorer så blir det svårt just nu, då det är enkelriktad kommunikation från SwitchKing, den kan alltså inte ta emot kommandon från trådlösa strömbrytare, utan bara styra, men det går att läsa mer om på andra forum.

Hoppas du blir lite klokare och fråga gärna mer!

vafaan skrev:
Kul att du tittar in!

Det ser ut att bli ett rejält larm i alla fall.

Några saker jag tänkte på är att jag nog skulle vilja ha magnetkontakter på varje dörr, alltså 6 st.
Då ser du om någon dörr är öppen när du larmar på.
Jag har ställt in talande funktion på några magnetkontakter också, så jag hör om någon dörr öppnas som inte borde öppnas. Om jag t.ex. jobbat i garaget och går in i huset en sväng för en fika och hör "garagedörr öppen" så är det nån som kikar in där...

Får känslan av att ditt hus är stort och då behöver du fler än två rökdetektorer, men är de bra placerade och du har fler vanliga brandvarnare så kan det räcka, då de är ganska dyra.

Gillar din idé om att styra saker, men tror att det blir svårt att få till det med enbart larmet som master.
Tror möjligheterna till styrning blir större med en server kopplad till internet och X10 eller en Tellstick och passande trådlösa produkter.

Har inte heller någon erfarenhet av X10, men det verkar inte så vanligt i Sverige. Det jag läst på forum om dessa är att de inte heller är tillförlitliga.
Jag har däremot en windows-server med programmet SwitchKing som styr trådlösa strömbrytare, även fast installerade sådana, och tänder dessa efter beräknad skymning.
Funkar mycket bra, men vill du tända belysningen med rörelsedetektorer så blir det svårt just nu, då det är enkelriktad kommunikation från SwitchKing, den kan alltså inte ta emot kommandon från trådlösa strömbrytare, utan bara styra, men det går att läsa mer om på andra forum.

Hoppas du blir lite klokare och fråga gärna mer!
Tack, jag tror att jag blev klokare ;)

Jag tror nog att jag kommer att ge X10 en chans. Det är ju smidigt om det funkar, vill gärna undvika server.

Hej!
Ska ansluta mitt Powermax+ till telenätet.
Det är ju 2 kablar som ska anslutas till ingångarna på line i larmcentralen (från telenätet) var sätter jag ledarna? Dvs ska den blåa sitta till vänster eller höger i larmcentralen? Man har ju 50% chans, men verkar ju dumt o chansa. Den andra frågan är väl vad som händer om man chansar bränner man någon säkring någonstans eller fungerar det bara inte?

vafaan skrev:
Eftersom jag har ett Powermax Complete, har jag kompletterat med en extensionmodul för att få möjlighet till en PGM-utgång. Den utgången ger 12V likström, så lysdioderna kopplas till den utgången helt enkelt.
Se till så att lysdioderna är anpassade till 12V bara. Det kan du göra själv genom ett seriemotstånd, eller genom att köpa färdiga 12V-lysdioder.

I menyn "Definiera PGM" så ställer man sedan in när PGM-utgången ska vara aktiv.
Jag har ställt den på att vara påslagen i larmlägena "HEMMA" och "BORTA".
När larmet är avstängt ("FRÅNKOPPLAT") är således dioden släckt.
Har du kopplat in dioden på de två anslutningarna på expander panel där det står +PGM- eller hur gör man för att få fart på dioden?

shogo99 skrev:
Har du kopplat in dioden på de två anslutningarna på expander panel där det står +PGM- eller hur gör man för att få fart på dioden?
Japp, så är det!

Kom ihåg att det är 12V där, så du måste ha en diod anpassad 12V, eller seriekoppla lysdioden med lämplig resistor. d^_^b

Hej!

Ni verkar ha stenkoll på powermax larmen.

Har just köpt och monterat/installerat Powermax Complete, Köpte även till keypad MKP-150, vad jag förstår ska man få upp alla menyer på keypaden men jag får bara vissa plus att den bara berättar att de inte går att larma men inte varför, vilket larm enheten gör, är de nån inställning som jag inte hittar eller kan den vara fel installerad? Den funkar att larma på och av med.

Sen undar jag om de går att ha tex ytterdörren med magnetkontakt öppen när men larmar på? Som de är nu går de ju inte, Inställning?

/Christian

Hej Christian!

Ang. ytterdörren...
Har försökt läsa mig till det i handhavandemanualen och hittar följande:

Forcerad pålarmning låter dig pålarma systemet även om en eller flera zoner är störda, och displayen visar INTE KLAR.
Automatiskt forcerad pålarmning fungerar endast om installatören tillåtit denna funktion när systemet programmerades. Störda zoner förbikopplas, de kommer inte att pålarmas. Det övervakade området kommer inte att ha maximalt skydd.

I programmeringsmanualen stor dock:

4.4.9 Utpasseringsläge
(Fig. 4.4 plats 09)
Här bestämmer du om utpasseringsfördröjningen skall omstarta när dörren öppnas innan utpasseringsfördröjningen löpt ut. Omstart av utpasseringsfördröjningen är praktiskt när användaren genast går tillbaka in för att tex. hämta något föremål som glömts.
Det finns tre olika utpasseringslägen:
Omstart utpassering - Utpasseringsfördröjning omstartar
när dörren öppnas i intervallet för en fördröjning.
Omstarten sker endast en gång.
Utlöses av dörr – När dörren stängs avslutas
utpasseringsfördröjningen automatiskt (även när tiden för
utpassering ännu inte löpt ut).
Normal – Utpasseringsfördröjning fungerar precis enligt
programmeringen, oavsett dörren är öppen eller stängd.

Är lite osäker på hur det är och är inte hemma just nu, men jag kan prova lite på mitt larm och återkomma senare!

Som jag har inställt just nu så kan jag inte larma på när någon sektion är störd.
Det gör att jag måste kolla igenom vad som är problemet och lösa det innan jag kan larma på.

Jag har en lysdiod innanför och utanför dörren, så jag ser ju om larmet slås på när jag trycker på fjärren, så jag kör alltid med dörren stängd.

Redigerat:
Ok, nu har jag testat lite.
Jag kan larma på med ytterdörren öppen när jag har ställt in:

Meny "4.PROG. CA." och undermeny "08:BORTKOPPLA" inställd på "Forcerad tillk."
och meny "09:UTTPASS SÄTT" står på "avsluta vid dör"

Då slås larmet på trots att en sektion är öppen och när dörren stängs återställs den sektionen och dörren blir larmad som vanligt.

"Avsluta vid dör" innebär också att utpasseringsfördröjningen avslutas när dörren stängs.

Hoppas du blev lite klokare.

Hej Vafaan!

Vilken pärla du är !
Får ta å testa imorgon, men de borde inte vara några problem.

Tack igen.

//Christian

Kika på inställningar för entry delay också, om du måste in för att larma av via panel.
Annars så är ju fjärrkontrollen kanon, larma på och av utifrån, har du en utomhus siren så kan man ställ in det att kvittera larm på/av (lite som ett gammalt billarm),

Hej

Någon som med säkerhet vet om det går bra att beställa Powermax centralenhet från någon svensk sida (och därmed få allt på svenska) men köpa detektorerna från England?

Det går utmärkt det!
Jag har en svensk central och har kompletterat med grejer från UK.
Se bara till att få rätt frekvens (868MHz) på grejerna.

Enterprise
Vilka svenska företag säljer centraler på nätet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.