flunk skrev:
Har testat från olika telefoner idag, från min firmamobil fungerar det inte alls, oavsett om jag använder * före user code eller inte. Från några andra telefoner fungerar det dock, både fasta och mobiler. Att firmamobilen får spärrton beror på att den tolkar en * under samtal som ett konferanssamtalskommando. Konstigt dock att vissa andra mobiler inte funkar. Larmet sitter efter adslfiltret.
Ska kolla så att dtmf funkar som det ska på jobbnallen...
Har inte brytt mig om detta så mycket, men testade idag från jobbnallen och tryckte #, därefter * kod #. Då fungerade det, # kopplar ur växelfunktionerna i nallen men larmet bryr sig inte om det. Verkar även funka från övriga telefoner också. Kan ju berott på tillfällig hicka på linjen... Har iofs monterat upp larmet ordentligt på ny plats med nya fräscha telekablar in i kåken.
 
Igår fick jag grejerna från England! Tog ca 1½ vecka. Hur ska man ansluta en trådbunden magnetkontakt? Jag får hela tiden sabotagelarm på den sektionen. Jag tog bort motståndet som satt mellan plintarna och anslöt trådarna till magnetkontakten. Är det fel?
 
Bläddra tillbaka till sidan 6 så ser du en bild på hur jag kopplat!

Beroende på hur du ställer in switcharna på magnetkontakten kan du använda BARA brytande kontakter och INGET motstånd, eller BÅDE slutande och brytande och MED ändmotstånd.

2.2 Anslutning av extra ingång

A. Anslut givarens larmkontakter till anslutningsplinten
för extra ingång i MCT-302.

B. Om den extra ingången i MCT-302 är definierad
som brytande, NC, (funktionsväljarens DIP-omkopplare
SW-2 är i läge FRÅN) får bara brytande
(NC) givare serieanslutas till ingången. Ändmotstånd
behöver inte användas.

C. Om den extra ingången i MCT-302 är definierad
som slinga med ändmotstånd, EOL, (funktionsväljarens
DIP-omkopplare SW-2 är i läge TILL) kan
både brytande (NC) och slutande (NO) givare anslutas
till ingången. Ett 47 kΩ ändmotstånd måste
kopplas in i slutet av slingan. Se figur 8.

Så vitt jag vet är det bara själva "huven" och fliken på baksidan av magnetkontakten som kan sabotagelarma.

Använder du magnetkontakten som vanligt så är det den ID-koden som sabotagelarmar, men använder du BARA universalingången så är det den ID-koden som sabotagelarmar.
 
Redigerat:
Jag vill koppla en trådbunden magnetkontakt till zone 29 el 30. Du beskriver väl hur man kopplar till en trådlös magnetkontakt.
 
Per77 skrev:
Jag vill koppla en trådbunden magnetkontakt till zone 29 el 30. Du beskriver väl hur man kopplar till en trådlös magnetkontakt.
:p Japp, helt klart! Sorry! :D

Du måste ha TVÅ stycken motstånd för att det ska fungera på en vanlig trådbunden.

73903Wside5big.jpg
 
Jag får meddelande om telelinjefel hela tiden. Har bara gsm ansluten(har ingen fast tele) och ställt in gsm till "endast gsm".
 
Har läst om larm under lång tid nu och det lutar åt ett Powermax .
Tänker nog köpa från England då det är så billigt.
Kan det löna sig att köpa när jag besöker London nästa gång eller blir det enklare och billigare att ta det med frakt via nätet? Kanske svårt att hitta rätt butik i London.

Vilket av Powermaxlarmen är egentligen det bästa?
Powermax+ är väl föregångaren till Powermax Pro. Powermax Complete då vad har det som dom övriga ej har? Complete har väl inbyggd GSM modul men endast svensksålda, eller?
Pro verkar ha bättre partitionsmöjligheter samt inbyggd extensionsmodul.
Inte lätt detta, tacksam om någon kan reda ut begreppen.
 
Janneman skrev:
Complete har väl inbyggd GSM modul men endast svensksålda, eller?
Beror på. Modulen monteras inuti centralenheten, så den är väl "inbyggd" men är en egen modul som går att vara utan om man vill köra helt utan tele eller på fast telefoni.
Janneman skrev:
Pro verkar ha bättre partitionsmöjligheter samt inbyggd extensionsmodul.
Pro-modellen har stöd för X10, styrning av externa enheter, strömbrytare och grejer, men det verkar inte vara så vanligt i Sverige som jag förstår.

Funktionen med partitioner gäller vissa modeller av Pro, inte alla.
Det beror på mjukvaran som de levereras med, så bara för att det är en Pro behöver det inte gå att använda partitioner.

Ska du bara ansluta EN trådbunden sektion samt extern trådbunden siren, så behöver du ingen extensionmodul i en Complete.
Med modulen får du ytterligare en trådbunden sektion, samt möjlighet att plocka ut 12V.
På den finns också plintar för kabelanslutning till en modell av extern mikrofon/högtalar-modul.
 
Om jag har en magnetkontakt i ytterdörren och ett antal rörelsedetektorer inomhus och vill att bara dörren ska larma när jag "tillkopplar hemma" hur ska jag då programmera rörelsedetektorerna? Jag har valt dörrkontakten som "passer" och rörelsedeckarna som "volym-passer". Är detta rätt? När jag "tillkopplar borta" så vill jag naturligtvis att alla ska larma.
 
Per77 skrev:
Om jag har en magnetkontakt i ytterdörren och ett antal rörelsedetektorer inomhus och vill att bara dörren ska larma när jag "tillkopplar hemma" hur ska jag då programmera rörelsedetektorerna? Jag har valt dörrkontakten som "passer" och rörelsedeckarna som "volym-passer". Är detta rätt? När jag "tillkopplar borta" så vill jag naturligtvis att alla ska larma.
Den dörr du använder som entré ska vara en passer, så det är riktigt. Då får du en inpasseringsfördröjning på den.

Jag har även en altandörr som är larmad, men den har jag som skal för att den inte ska ha ingångsfördröjning, men samtidigt vara larmad i hemmaläge.

En rörelsedeckare som är satt som volym-passer har även den ingångsfördröjning om du går rätt väg. Går du in genom entrédörren startar ingångsfördröjningen som även gäller alla volym-passer-sektioner
Om någon däremot bryter sig in och hamnar direkt i en volym-passer så larmar det direkt.

Jag har t.ex. en rörelsedeckare i hallen, några meter från entredörren. Den har jag satt som enbart volym för att den inte ska ha någon fördröjning.
Om jag då glömmer att låsa ytterdörren, men har larmet på, kommer inkräktaren alltså inte många meter innan larmet går, trots entrédörrens fördröjning.

Det beror alltså på var du stänger av larmet någonstans. Måste du passera någon rörelsedeckare på väg till centralenheten eller någon knappsats för att stänga av larmet måste du ha dessa som volym-passer, annars tycker jag det är bättre med volym.
 
Tack för svaret! Nu börjar jag förstå det här... :D

vafaan skrev:
Den dörr du använder som entré ska vara en passer, så det är riktigt. Då får du en inpasseringsfördröjning på den.

Jag har även en altandörr som är larmad, men den har jag som skal för att den inte ska ha ingångsfördröjning, men samtidigt vara larmad i hemmaläge.

En rörelsedeckare som är satt som volym-passer har även den ingångsfördröjning om du går rätt väg. Går du in genom entrédörren startar ingångsfördröjningen som även gäller alla volym-passer-sektioner
Om någon däremot bryter sig in och hamnar direkt i en volym-passer så larmar det direkt.

Jag har t.ex. en rörelsedeckare i hallen, några meter från entredörren. Den har jag satt som enbart volym för att den inte ska ha någon fördröjning.
Om jag då glömmer att låsa ytterdörren, men har larmet på, kommer inkräktaren alltså inte många meter innan larmet går, trots entrédörrens fördröjning.

Det beror alltså på var du stänger av larmet någonstans. Måste du passera någon rörelsedeckare på väg till centralenheten eller någon knappsats för att stänga av larmet måste du ha dessa som volym-passer, annars tycker jag det är bättre med volym.
 
Har läst igen tråden en gång nu men har inga egna erfarenheter av larm så allt gick inte hela vägen fram :)
undrar bara om man installerar ett sånt larm från england, hur mycket engelska behöver man kunna när allt är installerat o klar, funderar på att beställa ett o montera hos mina föräldrar som inte kan engelska speciellt bra, var en försäljare hos dom som skulle ha 14 000 kr för ett visonic larm och det tycker jag är för mycket när man ser dom engelska priserna.
 
Enterprise
Janneman skrev:
Har läst om larm under lång tid nu och det lutar åt ett Powermax .
Tänker nog köpa från England då det är så billigt.
Kan det löna sig att köpa när jag besöker London nästa gång eller blir det enklare och billigare att ta det med frakt via nätet? Kanske svårt att hitta rätt butik i London.
Ska också åka till London lite senare i höst, har du eller någon annan något tips på butik eller är det näthandel som gäller?
 
Hej,
Jag håller på att sätta upp ett PM+ och undrar om någon vänlig själ kan förklara skillnaden mellan de 4 olika lägena på DIP switchen på den trådlösa magnetkontakten MCT-302?
/Christofer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.