Så här står det i manualen:
MCT-302

Omkopplare SW1:
Bestämmer om magnetkontakten skall vara aktiverad eller ej.
NOTERA! Om SW-1 är i läge FRÅN sker periodiska övervakniningssändningar från extraingången.
TILL = Magnetk. är inkopplad
FRÅN = Magnetk. är bortkopplad

Omkopplare SW2:
Bestämmer om den extra ingången skall fungera som en 47 kΩ slutmotståndsingång (EOL) eller som en normalt sluten ingång (NC).
TILL = Ingång 2 är EOL, 47 kΩ
FRÅN = Ingång 2 är brytande NC

Omkopplare SW3:
Bestämmer om sändaren sänder en rapport om återställning när en ingång återställs efter ett larm.
NOTERA: Om omkopplaren står i läge TILL kan man kontrollera om den bevakade dörren är öppen eller stängd.
TILL = Åters. av ing. rapporteras
FRÅN = Åters. av ing. rapporteras ej

Omkopplare SW4: I icke övervakade system krävs det ibland att larmsändningen upprepas med korta mellanrum tills den aktiverade ingången återgår till oaktiverat läge. Med SW-4 väljs mellan upprepad sändning och en sändning.
TILL = Larm sänds var 3:e minut
FRÅN = Larm sänds bara en gång
 
Hej!

Kapar tråden med en fråga om mitt eget nya Powermax pro-larm som är installerat i en 1,5-plansvilla på totalt 140 kvm.

Har ett svenskköpt larm med följande konfiguration:

Powermax pro larmcentral
GSM-modul
2-vägs manöverpanel MKP-151 (monterad vid entrén)
4 x rörelsedetektorer (trådlösa)
3 x magnetkontakter (trådlösa, entré + 2 andra dörrar på nedre plan)
3 x "vanliga" trådlösa brandvarnare kopplade till en trådbunden sektion via relä
Extern trådbunden sirén
3 x mt-234 fjärrkontroller

Centralenheten är dold och har såväl tal som sirén bortkopplat. Talet går via manöverpnalen vid entrén och sirenen är separat.

Jag har problem med ingångsfördröjningen i hemmaläge. Entré-sektionen är programerad som "fördröjning1" medan de två övriga dörrarna är programerade som "skal". Samtidigt har jag ställt in "fördröjning1" som 30 sek vid inpassering.

Resultatet är att samtliga sektioner får 30 sek fördröjning trots att jag endast ställt in detta för entrén. Samtidigt är det väl meningen att detta endast ska gäll i larm bortaläge medan hemmaläge borde innebära omedelbart larm? När jag ställer ingångsfördröjningen till noll fungerar skalskyddet perfekt, men man är tvungen att avlarma med fjärrkontroll eftersom larmet annars går direkt när vi öppnar entrédörren.

Vad kan vi ha ställt in fel?
 
grevpost skrev:
Har ett svenskköpt larm med följande konfiguration:
Gratulerar till ett svenskköpt larm! Grejerna ska prata svenska! d^_^b

grevpost skrev:
Resultatet är att samtliga sektioner får 30 sek fördröjning trots att jag endast ställt in detta för entrén.
Vad är det för typ på IR-sektionerna? Är de volym eller volym passer?
Om de är volym passer, så får även dessa ingångsfördröjning.
Är det fördröjning på de övriga dörrarna också om du går in via vanliga entren och springer ut via en skal-dörr?

grevpost skrev:
Samtidigt är det väl meningen att detta endast ska gäll i larm bortaläge medan hemmaläge borde innebära omedelbart larm?
Det beror på hur du larmar på.
Som du själv redan märkt så kan man programmera alla dörrar som skal eller sätta ingångsfördröjningen på 0 sek för att lösa problemet med fördröjningen för alltid, men det är ju inte riktigt vad du är ute efter tror jag.

Då måste du aktivera larmet på ett annat sätt.
Det finns lägen som heter borta-direkt och hemma-direkt som gör att ingångsfördröjningen är borta när du larmar på det viset, men det kräver fler knapptryckningar på dosan.
Då får du programmera knappen * som "snabbaktivering av systemet" för dina MCT-234 och trycka på den efter att du larmat på i hemma- eller bortaläge, alltså medans utgångsfördröjningen är aktiv.
 
Tack för svar. Jag ska förtydliga mig. Volymsektionerna (IR) fungerar alldeles utmärkt. Det som spökar är magnetkontakterna som är programmerade som "skal" på två dörrar samt "fördröjning1" på entrén. Vill ju att de ska larma omedelbart i hemmaläge och inte efter 30 sekunder.
 
Kollade just mitt larm.

Jag har fördröjning 1 på entrédörren och skal på de övriga dörrarna, men jag har ingen fördröjning om jag t.ex. har larmat på i hemmaläge och öppnar t.ex. altandörren. Då skriker det direkt.
Den missen har min fru gjort många gånger... :D
 
Jag har fördröjning 1 på entrédörren och skal på de övriga dörrarna, men jag har ingen fördröjning om jag t.ex. har larmat på i hemmaläge och öppnar t.ex. altandörren. Då skriker det direkt.
Den missen har min fru gjort många gånger... :D
Exakt så som jag har inställt, så jag måste ha varit och pillat på någon annan inställning. Ska prata med leverantören ikväll så får vi se...
 
Jag slänger på en annan powermax fråga.
Finns det någon möjlighet att få till mer än två trådade slingor?
Vill larma kalla uthus och tror inte på batteridrift där
 
Du kan alltid dra den till en trådlös magnetkontakt (MCT-302). Den har en ingång för en trådad sektion som tilldelas eget sektionsnummer. Ska själv göra så med förrådet.
 
grevpost skrev:
Du kan alltid dra den till en trådlös magnetkontakt (MCT-302). Den har en ingång för en trådad sektion som tilldelas eget sektionsnummer.
Finns även en som heter universalsändare (MCT-100) som har ingångar för två trådade slingor, bägge med egna sektionsnummer.
 
Skulle behöva komplettera med lite grejer till Mitt PowerMax+. Är det SecurityWarehouse som gäller fortfarande? De är överlägset billigast, men det vore skönt att höra att någon fått en leverans nyligen.
 
vafaan skrev:
Kollade just mitt larm.

Jag har fördröjning 1 på entrédörren och skal på de övriga dörrarna, men jag har ingen fördröjning om jag t.ex. har larmat på i hemmaläge och öppnar t.ex. altandörren. Då skriker det direkt.
Den missen har min fru gjort många gånger... :D
Har nu löst gåtan tillsammans med vänlig leverantör... På Powermax Pro finns något som heter "Avbryt larm" och som innebär att man kan sätta en fördröjningstid där endast en summer eller varningsljud från centralenheten låter initial. Fölrst när inställd fördröjning passerat drar det skarpa larmet. Av någon anledning är denna fördröjning default satt till 30 sek varför samtliga larm får denna fördröjning. Eftersom jag kopplat bort alla ljud från centralenheten (har extern sirén och "talande" separat panel) rådde total tystnad i 30 sek innan larmet drog.

Nu är denna fördröjning ställd till noll och allt funkar perfekt.d^_^b
 
grevpost skrev:
Nu är denna fördröjning ställd till noll och allt funkar perfekt.d^_^b
Kul att du fick ordning på det! :cool:
 
Jag har förstått att det inte är en god idé att placera huvudenheten innanför ytterdörren eftersom eventuell tjuv då bara river ner den och krossar sönder den.
Väljer man ett PowerMax Pro istället för + kan man då använda fjärrkontrollerna med dubbelriktad kommunikation så man direkt ser om larmet aktiverats eller avaktiverats. Detta istället för en extra manöverpanel innanför dörren.
Vidare kan man lätt skalskydda vid sängkanten och få en bekräftelse via fjärren.
Varför köper folk då + modellen? Har man extra manöverpaneler i hela huset eller litar man på att de enkelriktade fjärrarna alltid fungerar?
 
Kave skrev:
Väljer man ett PowerMax Pro istället för + kan man då använda fjärrkontrollerna med dubbelriktad kommunikation så man direkt ser om larmet aktiverats eller avaktiverats.
Gäller även PowerMax Complete. Jag tycker de fjärrkontrollerna är för dyra och klumpiga för den lilla extra funktionen.
Kave skrev:
Vidare kan man lätt skalskydda vid sängkanten och få en bekräftelse via fjärren. Detta istället för en extra manöverpanel innanför dörren.
Jag har gömt huvudenheten men kan höra rösten från den och satt en extern sirén. Då hör jag om signalerna går fram.
Enda gången inkräktaren kan höra var huvudenheten sitter är när man går in via ytterdörren som är den enda fördröjda sektionen. Detta för att ha möjlighet att slå av via en trådlös manöverpanel (MCM-140). Men går man ett par steg till, eller bryter sig in en annan väg, så går larmet direkt.

Skalskydda kan jag göra från den panelen också, det behöver jag inte göra från sängkanten, även om det går utmärkt med de enklare fjärrkontrollerna.

Kave skrev:
Varför köper folk då + modellen? Har man extra manöverpaneler i hela huset eller litar man på att de enkelriktade fjärrarna alltid fungerar?
Planerar man bara installationen lite grann så räcker det långt med en +modell också.
 
Jag tycker att det är värt de extra hundralapparna för en tvåvägs manöverpanel (MKP-150 eller den snyggare MKP-151). Då stänger man av alla ljud i den dolda centralenheten och hör allt genom manöverpanelen vid dörren istället. Vidare ser man ju status på larmet direkt vid dörren, alltså om det är pålarmat eller inte. Slutligen visas ev fel i klartext vid pålarmning, t ex om en dörr står öppen.

Man kan ha kvittens av larmet via sirénen och kan då välja ljudvolym. Tycker dock personlig att den är på tok för stark även i svagaste läget, så vi nöjer oss med röstkvittens från manöverpanelen när vi larmar på via handkontrollerna.

Ett tips är att köpa handkontroller i flerpack via brittiska eBay. Kostar en dryg hundralapp styck och är identiska med dem som säljs mycket dyrare i Sverige. Vi fick hem våra på några dagar. Samma säljare säljer även husdjursimmuna IR-deckare till samma pris. Sjukt billigt och fungerar hur bra som helst...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.