Per77 skrev:
Jag har förstått att flera har beställt larm från England (securitywarehouse), kan man mixa en svensk centralenhet med tillbehör köpta från England? Jag vill gärna ha svenskt språk i enheten.
Har ingen av powermax(+/pro/complete) svenskt språk som tillval även om man köper enheten från England?
Jag har kollat igenom manualen och det går att spela in din egen röst på Pro (Kanske också på andra) så att det är det som låter om du inte stängt en dörr i ett rum innan huset larmas.
Om en svensksåld enhet också har svenska menyer och en svensk dator röst (Om man väljer att inte lägga in sin egen benämning på de olika larm zonerna) har jag inte kunnat lista ut.

En sak som verkar skum med Pro enheten från England är att deras enheter inte har partioner dvs olika larmområden. Det går alltså inte att larma garaget för sig och låta huset vara olarmat.
Se del av konversationen jag haft med Lee på www.powermax-alarm.co.uk(Företaget bakom är Sapphire Alarms som också har denna hemsida www.diy-alarms.co.uk)

Ask Visonic when the partition version will be ready - they are fed up of me asking.
The ion-40 has partitions look here http://www.diy-alarms.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=188&products_id=888
recording is done in the main cpanel
lee
On Tue, Aug 3, 2010 at 2:00 PM, <> wrote:
Hi again!

Ok, so I read the manual.
As I want it to be I need partions to be able to set the alarm on in the garage but not the house.

Arming Modes which is AWAY, HOME, AWAY-INSTANT, HOMEINSTANT,
LATCHKEY, FORCED, BYPASS. Have nothing to do with what I want to do when setting the alarm on in different areas independent..

1) So does this mean the PowerMax Pro that you sell doesn’t include the partions function?
If not, do you know when you will have a new version available?
2) Regarding the speech I see that it’s possible to make my own recording. .. but do I need to use the Speech Box or will the recording be done in the main unit.


Är det någon som vet om Partioner finns på de svensk sålda PowerMax Pro enheterna?
 
Redigerat:
Jag har ett Powermax Complete och är därför mest påläst på det.

Det är svensksålt med svenskt tal och svenska menyer. Det finns ingen meny för att ändra språk.
Det jag läst är att talet finns sparat i en krets i larmet och du byter språk genom att byta denna krets, bara du lyckas på tag på en!

Det jag kan spela in är bara sektionsnamn. T.ex. "värmepump" vars summalarm jag har kopplat till mitt larm. Eftersom "värmepump" inte fanns att välja på i de förinspelade, så fick jag prata in det själv.
Likaså husets adress, eller d.yl. som är det första som läses upp när larmet ringer upp någon.

Inspelningarna gjorde jag direkt på larmets centralenhet. Jag använde alltså inget tillbehör, typ speech box.

Jag larmar mitt garage + skalskydd på huset på natten (altandörr, entre med fördröjning, källardörr).
Det är det som kallas HOME.
Du definierar själv vilka sektioner som ska larmas i HOME-läge, så det är inga problem att bara larma garaget.

Tror att ovanstående är lika på PRO-modellen också.
 
Redigerat:
Ok, så du kan inte prata in en längre remsa ex. "Altandörr baksida öppen"?
Kan du eller ngn annan förklara skillnaden mellan Arming Modes och Partions och när man ska använda vilken?
 
jormah01 skrev:
Ok, så du kan inte prata in en längre remsa ex. "Altandörr baksida öppen"?
Visst kan du göra det, men det kommer att låta lite konstigt. :D

Den kommer då att säga: "Altandörr baksida öppen open", eftersom den alltid lägger till "open" efter sektionsnamnet om det handlar om en dörr.

Och blir det t.ex. sabotagelarm kommer larmet att säga: "Sabotagelarm altandörr baksida öppen".

Du kan dessutom prata in max 5 st egna sektionsnamn.

Inspelningsförfarandet hittar du i installationsmanualen, kapitel 4.9.
(Samma kapitel för både Complete och Pro).

jormah01 skrev:
Kan du eller ngn annan förklara skillnaden mellan Arming Modes och Partions och när man ska använda vilken?
Dessa "modes" finns, både engelska och svenska namnen:

  • AWAY, BORTA
    Tillkoppling när ingen är hemma
  • HOME, HEMMA
    Tillkoppling när någon är kvar hemma
  • AWAY-INSTANT, BORTA-DIREKT
    Tillkoppling när ingen är hemma, ingen inpasseringsfördröjning
  • HOMEINSTANT, HEMMA DIREKT
    Tillkoppling när någon är kvar hemma, ingen inpasseringsfördröjning
  • LATCHKEY, DÖRRNYCKEL
    Frånkoppling med dörrnyckel innebär att ett meddelande kommer att sändas när systemet frånkopplas av användare 5-8.
  • FORCED, FORCERAD
    Forcerad tillkoppling möjliggör tillkoppling av systemet även om en eller flera sektioner ej är säkrade och meddelandet “EJ KLAR” visas på displayen.
  • BYPASS
    Tror det är att du kan lägga in vilka sektioner som ska vara olarmade i en lista och larma utan dessa.
Eftersom inte Complete har partitions, så har jag inte använt funktionen själv, men har läst på lite.

4.15 ENABLING/DISABLING PARTITIONS
This mode allows you to enable/disable the partitioning feature (optional). Partitioning allows you to divide the system into a maximum of four independently controllable areas. A different user code is assigned to each partition in order to limit or control access to each area. A partition can also be armed or disarmed regardless
of the status of the other partitions within the system.
When the partition feature is disabled, zones, user codes and features will operate the same as in a regular
PowerMax Pro unit. When partition is enabled, menu displays are changed to incorporate the partition feature.

Du kan alltså dela upp din fastighet i flera partitioner och kunna larma av och på dessa oberoende av varandra och ge varje partition en egen kod.
Exempel: Grannen ska klippa gräset när du är bortrest och ska hämta gräsklipparen i ditt garage.
När han då larmar av garaget så är huset fortfarande larmat.

Det kan du inte göra med en Powermax Complete.
Där finns bara HOME och AWAY. Du kan alltså (som i mitt fall) larma garaget oberoende av huset, men inte tvärtom.

Du kan ha 4 st partitioner och dessa kan oberoende av varandra vara i HOME, AWAY eller DISARM.

Det konstiga är att i de engelska manualerna jag hittat så är funktionen PARTITION med, men inte i de svenska, så det kanske skiljer sig på olika versioner, eller nåt.

Ungefär så... ;)

Här hittar du en manual som på ett bra sätt beskriver partitionernas möjligheter.
http://diplodocs.se/bruksanvisning-instruktion-anvandarhandbok/VISONIC/POWERMAX-PRO-PARTITION-II-_E
 
Redigerat:
Tack för den länken och förklaringen.

Som jag nu känner vill jag ju helst ha möjlighet till partioner. Det ger ju möjliget att ha ett larm på i friggeboden som också kan avlarmas utan att hus och garage larmas av. Eller att bara ha friggeboden larmad men inte hus och garage.
Eftersom funktionen finns så kan jag inte förstå varför den in skulle vara med i den Engelska (Europeiska?) modellen. Priset är ju troligtvis inte justerat :( .

Med GSM modulen går det att larma av via mobltelefon. Antar att man kan larma av en partion (ex friggebod eller garage) via sms också.
 
jormah01 skrev:
Med GSM modulen går det att larma av via mobltelefon. Antar att man kan larma av en partion (ex friggebod eller garage) via sms också.
Alldeles riktigt, det går bra att styra partitionerna via SMS. Det är bara att ange vilken partition som skall styras genom att skriva t.ex. "P1 AWAY 1234" för att larma enbart partition 1 i bortaläge med koden 1234.

Det har sina fördelar med partitioner, men för att alla här hemma ska begripa hur det funkar så är det bäst att hålla det enkelt.
HEMMA, BORTA och FRÅNKOPPLAT är max vad fru och ungar klarar av! :D
 
Partition på engelska betyder Grupp/område på svenska.
 
frohike skrev:
Partition på engelska betyder Grupp/område på svenska.
Partition är även ett svenskt ord.
Svenska akademiens ordbok (SAOB) uppger att det betyder "delning, uppdelning o.dyl.", så det kan väl stämma med grupp/område. d^_^b

Jag försökte mest beskriva hur funktionen "partition" fungerade på Powermax Pro, men lyckades bara hitta den funktionen beskriven i de engelska manualerna, så jag vet faktiskt inte vad den heter i de svenska menyerna. :p

I ett svenskt datablad beskrivs funktionen som "områdesindelning".
 
Jo klart att det är ett svenskt ord. Men inget som används inom larmvärlden eller för den delen i svenska manualer. Där hänvisar man till grupper och områden.
Och det är det jag menar.. Om nu det inte står partition i svenska menyer så är det bättre att titta efter den meny så fall som använder den svenska motsvarigheten dvs grupp, område, eller larmområde.
 
frohike skrev:
Jo klart att det är ett svenskt ord. Men inget som används inom larmvärlden eller för den delen i svenska manualer.
Säger du det?
Hittade just en svensk manual som pratar om partitioner.
http://resource.boschsecurity.com/documents/DS7080iP32Eight_DataSheet_svSE_T1491230347.pdf

...heter i alla fall "partisjon" på norska! :D

Som det ser ut i den engelska boken så står det bara P1 osv. i menyerna, så ni kanske får leta efter det istället! ;)
 
Redigerat:
Detta med lysdioder verkar ju fiffigt. Kan någon beskriva lite mer i detalj hur man ska gå till väga för att kunna se att det är pålarmat mha röda lysdioder. Var kopplar man dioderna?
 
Eftersom jag har ett Powermax Complete, har jag kompletterat med en extensionmodul för att få möjlighet till en PGM-utgång. Den utgången ger 12V likström, så lysdioderna kopplas till den utgången helt enkelt.
Se till så att lysdioderna är anpassade till 12V bara. Det kan du göra själv genom ett seriemotstånd, eller genom att köpa färdiga 12V-lysdioder.

I menyn "Definiera PGM" så ställer man sedan in när PGM-utgången ska vara aktiv.
Jag har ställt den på att vara påslagen i larmlägena "HEMMA" och "BORTA".
När larmet är avstängt ("FRÅNKOPPLAT") är således dioden släckt.
 
vafaan skrev:
Eftersom jag har ett Powermax Complete, har jag kompletterat med en extensionmodul för att få möjlighet till en PGM-utgång.
Det är ännu enklare på ett Powermax Pro, då den modellen är utrustad extensionmodulen som standard.
 
vafaan skrev:
Det är ännu enklare på ett Powermax Pro, då den modellen är utrustad extensionmodulen som standard.
Så då går det inte på en powermax+?

En annan fråga: Vilka typer(märken) av trådbundna tillbehör passar till powermax+? Spelar fabrikaten någon roll? Jag tänker främst på ir deckare och magnetkontakter.
 
Hejsan

Kapar tråden lite i hopp om att fler som kanske sitter inne med svar ser min fråga...

Jag har köpt ett Visonic Powermax+ från england. Allt funkar bra, det ringer upp som det ska vid larm etc. Däremot får jag inte fjärrstyrningen via telefon att funka??? Jag ringer upp enligt instruktionen i manualen och larmet svarar med en gäll ton. Jag knappar in min Master User kod och #. Då tystnar det i andra änden, sen händer inget mer oavsett vad jag gör. Efter ca en minut kopplar larmet ner linjen.

Vad gör jag för fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.