E Eu-Lars skrev:
Ännu bättre om PostMord gick i konkurs, finns det ngt sämre bolagf?????? Oavsätt så är det ALLTID, utan undantag ngt som krånglar vid paket leveranser..... Jag betalar extra för hemleverans, till dörr, men postMord lämnar det till ombud och jag får evt boka om det till hemleverans, vilka skitbolag.....
De jävliga är att de ska ha betalt för ombokning med hela 39kr, iallafall de jag beställt. Jävla rövhattar :O
"Det fick inte plats i brevlådan" Och så är paketet tunt och i storlek med a5 papper.

Beställde leverans till jobbet, de jävlarna lämnade det på ombudet, 2 ggr så jag fick köra inom en butik jag inte hade vägarna förbi. Det hade varit enklare för de att hiva in i postbilen och gett mig då jag tar emot det själv.

UPS, dhl och schenker har iallafall levererat till mig på arbetet. Även kollegor som bor nära har bett de leverera till mig och det funkar jättebra med de chaufförerna.

Här i norr är posten bäst, Schenker bra och DHL sämst som privatperson.
Som företag detsamma, men då smyger DHL upp och lappar dörren med "försökt leverera" om de ens försöker.
Sen betala för ny utkörning eller hämta på terminal.
Posten är bäst, bäst, bäst ❤️❤️❤️

• Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Här i norr är posten bäst, Schenker bra och DHL sämst som privatperson.
Som företag detsamma, men då smyger DHL upp och lappar dörren med "försökt leverera" om de ens försöker.
Sen betala för ny utkörning eller hämta på terminal.

Posten är bäst, bäst, bäst ❤️❤️❤️
Bor du i Arjeplogsområdet, grabben kör post där..

• Gilla
flaxie
  • Laddar…
Cheesen
David-O David-O skrev:
Det provades där jag bor.
Inte direkt någon som axlade ansvaret att skotta fram alla brevlådor efter snösvängen varit förbi.
Alla lådor nu åter vid respektive uppfart :rofl:
Det är väl inga problem det blir ju postens ansvar för snöröjning, städning och ordning av en sådan plats.

• Haha
Stickan56
  • Laddar…
Tror du på det där själv?

Det är väl bara att sätta en plog fram på elflakmoppen.

• Gilla
roger2011
  • Laddar…
hsd
Det kommer nog att bli kommunala snösvängen som prejar lådorna

Stickan56
Cheesen Cheesen skrev:
Det är väl inga problem det blir ju postens ansvar för snöröjning, städning och ordning av en sådan plats.
Det var den roligaste kommentaren idag.:rofl:

Stickan

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
engs
Har inte brev snart spelat ut sin roll? Paket ökar med internethandeln men brev av vikt är så sällsynt att jag lika gärna kan hämta det på ica istället för 200m bort bara man får nån notis att det har kommit nått.

Kivra fungerar fint och inte bara för myndighetspost, senast kom villahemförsäkring från Länsförsäkringar den vägen.

Räkningar annars kommer i stort sett bara på e-faktura. De enda jag kommer på jag har fått är fakturan från lokala rörmokarn, men han bor typ 200m bort, hade kunnat hämta den men han hade skickat som brev med porto faktiskt... Tror det för sotningen kommer pappersfaktura också faktiskt.

Men över året är det kanske en handful brev i lådan av vikt, detta lilla sista borde kunna rationaliseras bort?

Sen kan lådan få stå kvar för övriga aktörer, de som har papperstidning, paketleveranser som ej kräver påskrift etc. Men de få breven kan jag lika gärna hämta på ica med övriga paket.

Nu är jag medveten om att alla inte har samma situation, man vill ha en pappersfaktura att sätta i pärmen när den är betald. För "så har jag alltid gjort". Kanske de med verksamhet från hemmet får betydligt mer post.
Men de flesta borde enkelt kunna minska ner det rejält.

Edit: Kom förresten på att i byn jag växte upp hade vi inte brevlådor först. Inte ens gatuadresser / namn på vägar. Utan alla hade en postbox hos posten. (Är inte 100+ heller för det även om det låter som så).
Sen la de ner postkontoret, vi fick gatuadresser och lådor. Men känns som det går hela vägen runt snart.

engs engs skrev:
Kom förresten på att i byn jag växte upp hade vi inte brevlådor först. Inte ens gatuadresser / namn på vägar. Utan alla hade en postbox hos posten.
Har sett brev skickade till släktingar på 50/60-talet.
Anders Andersson
Fack 5
Väjern

Underbart tycker jag! :love: Sen hade jag inte velat jobba med att sortera posten när det inte fanns något postnummer utan bara stads/samhällenamn, fy sjutton så många att lära sig.

Edit: Bor på landet, postlådorna sitter i klungor längs med "stora vägen". Gamlingarna travar glatt ut i ur och skur för att hämta morgontidningar utan att klaga, inga ungar lägger om post. Enda som hänt är att pissfulla raggare ute på nattliga bilturer finner nöje i att slå sönder lådor lite då och då. Förbjud raggare så är det problemet löst... :rolleyes:

Redigerat:
engs
Dalbotant Dalbotös skrev:
Har sett brev skickade till släktingar på 50/60-talet.
Anders Andersson
Fack 5
Väjern

Underbart tycker jag! :love: Sen hade jag inte velat jobba med att sortera posten när det inte fanns något postnummer utan bara stads/samhällenamn, fy sjutton så många att lära sig.
Kommer inte ihåg precis när vi bytte men det här var en bra bit in på 80-talet i vilket fall. Kanske tidigt 90-tal tom? Fick ofta i uppdrag som grabb och springa och vittja boxen.

Cheesen
tveksamt tveksamt skrev:
Tror du på det där själv?
Vems är ansvaret annars? Det är ju posten som anvisar och blir "hyresvärd". Alternativet är ju att det är markägaren som då naturligtvis tar ut hyra av posten för den tjänsten.

• Wow
Stickan56
  • Laddar…
Du som mottagare är ansvarig förstås!

Från Postnords hemsida:
”Det är fastighetsägaren, alternativ du som postmottagare, som ansvarar för att skotta bort snö och hålla undan buskar och träd så att brevbäraren kan nå postlådan från sitt fordon.”

Att tro att väghållaren eller posten själva skulle göra detta, kommer aldrig hända.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Fast där står det ju att fastighetsägaren är ansvarig. Flyttar man alla brevlådor till ett gemensamt ställe så hamnar dom på någons fastighet hur man än gör - Troligtvis inte din.

Cheesen
tveksamt tveksamt skrev:
Du som mottagare är ansvarig förstås!

Från Postnords hemsida:
”Det är fastighetsägaren, alternativ du som postmottagare, som ansvarar för att skotta bort snö och hålla undan buskar och träd så att brevbäraren kan nå postlådan från sitt fordon.”

Att tro att väghållaren eller posten själva skulle göra detta, kommer aldrig hända.
Men då hamnar vi i situationen att posten ansvarar för att du som mottagare har utbildningen arbete på väg. Du blir nämligen anlitad av posten att utföra dessa tjänster i utbyte mot att få din post. Posten får plötsligt ett arbetsgivaransvar.

• Ledsen
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.